مبادلات شبکه P2P چگونه انجام می‌شود؟

مبادلات شبکه P2P چگونه انجام می‌شود؟
  • 1401/8/22
  • گویا آی تی
  • 0

امروزه ما با نسل جدیدی از خدمات P2P مواجهیم. عبارت P2P به عنوان مخففی برای عبارت peer to peer به کار می‌رود که در زبان فارسی به “همتا به همتا” ترجمه می‌شود. این شبکه‌های همتا به همتا با هدف پر کردن خلا و توسعه گسترده‌تر شبکه‌های غیرمتمرکز طراحی و توسعه یافتند؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که دغدغه فعالان کریپتو بسیار فراتر از موضوعاتی مانند قیمت بیت کوین یا خریدوفروش تتر رفته است.

مدل همتا به همتا یا همان peer 2 peer در حال حاضر، به صورت گسترده در موتورهای جستجوی وب، بازارهای آنلاین، بلاک چین‌های P2P، سیستم‌عامل‌های پخش و پروتکل وب IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ای) بکار می‌رود. نکته حائز اهمیت برای ما این است که مدل P2P هسته مرکزی فناوری بلاک چین است و به همین دلیل، با گسترش دنیای ارزهای دیجیتال، کاربردهای تازه‌تری نیز یافته است.

در این مقاله، به بررسی شبکه‌های بلاک چین همتا به همتا می‌پردازیم تا ببینیم تراکنش‌ها در این شبکه‌ها به چه صورت انجام می‌شوند. سپس به این موضوع خواهیم پرداخت که این مدل، چه مزایا و معایبی دارد و انواع مختلف آن کدام‌اند؛ با ما همراه باشید.

شبکه همتا به همتا (peer 2 peer) چگونه کار می‌کند؟

در یک مدل همتا به همتا، مجموعه‌ای توزیع شده از رایانه‌ها مسئول نگهداری از شبکه هستند. در اینجا یک سرور یا سرپرست مرکزی وجود ندارد. هر یک از نودهای شبکه یک کپی از فایل‌ها را در اختیار دارد و هر دو نقش سرور و سرویس گیرنده را ایفا می‌کند. به همین دلیل امکان بارگیری یا بارگذاری هر یک از فایل‌ها برای تمام گره‌ها وجود دارد. هارد دیسک هر یک از این نودها به عنوان فضایی برای ذخیره سازی داده‌های شبکه به کار می‌رود.

اینکه هر نود یا گره می‌تواند فایل‌ها را بارگیری یا بارگذاری کند، باعث سریع‌تر شدن و البته کارآمدتر شدن شبکه می‌شود. به علاوه، معماری توزیع شده در شبکه‌های همتا به همتا در برابر حملات سایبری بسیار مقاوم‌تر از شبکه‌هایی با معماری سنتی و سرور مرکزی است.

شبکه‌های peer 2 peer چند نوع‌اند؟

با اینکه غیرمتمرکز بودن ویژگی مشترک تمام شبکه‌های همتا به همتا است، در معماری این شبکه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که به عنوان مبدأ تقسیم بندی آنها به کار می‌رود. در ادامه به معرفی سه دسته اصلی شبکه‌های P2P خواهیم پرداخت؛

  • شبکه‌های بدون ساختار

در یک شبکه همتا به همتای بدون ساختار، نحوه ارتباط نودها و اتصالشان به یکدیگر کاملاً تصادفی است. این دسته از شبکه‌های همتا به همتا از سرعت بسیار بالایی برخوردارند زیرا کاربران آن می‌توانند بدون محدودیت وارد شبکه شده یا از آن خارج شوند.

ساختن این چنین شبکه‌هایی دشوار نیست؛ اما از آن جهت که هر درخواست در چنین شبکه‌ای به کل شبکه ارسال می‌شود، نیازمند CPU قوی و حافظه ذخیره سازی زیادی هستند.

  • شبکه‌های ساختار یافته

سازوکار این دسته از شبکه‌های همتا به همتا به کاربران خود این فرصت را می‌دهد که به نحو کارآمدتری جستجو کنند. در این شبکه‌ها حتی اگر داده‌ها به طور گسترده در اختیار تمام نودها نباشد، نودها با استفاده از جدول هش توزیع شده می‌توانند داده‌های مدنظر خود را با استفاده از توابع هش جستجو کرده و بیابند.

هدایت ترافیک در شبکه‌های ساختار یافته به نحو بهینه‌تری انجام می‌شود؛ اما در مقابل، هزینه بیشتری برای راه اندازی و نگهداری از آنها لازم است و کمتر غیرمتمرکزند.

  • شبکه‌های هیبریدی

در این شبکه‌ها، ترکیبی از مدل همتا به همتا و مدل سرویس گیرنده/ سرور در یک پلتفرم پیاده سازی می‌شود. شبکه‌های هیبریدی از یک سرور فهرست استفاده می‌کنند. از این سرور هم برای جستجوها و هم برای اطلاعات مرتبط به مکان منابع در مرکز استفاده می‌شود.

در اینجا، یک شبکه ساختار یافته مسئول ارائه عملکرد متمرکز و یک شبکه بدون ساختار، مسئولیت برابری نودها با یکدیگر را عهده دار هستند. این امر توازن شبکه‌های هیبریدی را فراهم می‌کند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، شبکه‌های ترکیبی یا هیبریدی، بهترین عملکرد در بین سه نوع یاد شده را ارائه می‌دهند.

شبکه‌های همتا به همتا چه مزایا و معایبی دارند؟

تا اینجا با چیستی شبکه‌های همتا به همتا و انواع مختلف آنها آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایا و معایب شبکه‌های peer 2 peer بپردازیم؛

مزایای شبکه P2P

  • اگر یکی از نودها در شبکه همتا به همتا از سیستم حذف شود خللی در کار شبکه ایجاد نمی‌شود؛ زیرا شبکه شامل کاربران بسیار زیادی است.
  • مقیاس پذیری بالای شبکه‌های peer 2 peer باعث می‌شود با افزوده شدن نودهای بیشتر، عملکرد شبکه نیز سریع‌تر شود.
  • شبکه‌های P2P گزینه بسیار مناسبی برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها هستند.
  • نصب این شبکه‌ها بسیار ساده است.
  • برای انجام تراکنش‌های همتا به همتا نیازی به خرید سرورهای گران قیمت وجود ندارد.
  • شبکه‌های P2P نیازی به مدیریت مرکزی ندارند و هر کاربر، عهده دار مدیریت سیستم خود است.

معایب شبکه P2P

  • ممکن است یک شخص یک فایل ویروسی را در شبکه منتشر کند.
  • سطح ایمنی آنها در مواردی پایین‌تر از شبکه‌های متمرکز است.
  • ممکن است با افزایش تعداد کاربران در یک شبکه همتا به همتا، سرعت عملکرد شبکه کاهش یابد.

صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا چگونه کار می‌کنند؟

اگر مایل به خرید دوج کوین یا خرید و فروش شیبا باشید، می‌توانید وارد یک صرافی همتا به همتا شوید و با ارتباط مستقیم با دیگر کاربران، تراکنش خود را انجام دهید. اکثر صرافی‌های P2P به کاربران خود این اجازه را می‌دهند که بدون نیاز به احراز هویت و با حفظ کامل حریم شخصی، معاملات خود را انجام دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *