چگونه می‌توانید در علم داده متخصص شوید؟

چگونه می‌توانید در علم داده متخصص شوید؟
  • 1401/9/6
  • گویا آی تی
  • 0

با پیشرفت علم آمار در ریاضی و تحلیل داده، علم داده (Data Science) ظهور کرد. علم داده مجموعه‌ای از ابزارها، الگوریتم ها و اصول یادگیری ماشین است که هدف آن کشف الگو از میان داده هاست. علم داده به سرعت در حال رشد است و متخصصان این حوزه، به سرعت جذب بازار کار می‌شوند. علم داده، با استفاده از الگوریتم ها و روش های متعدد دیتاها را به اطلاعات ارزشمند تبدیل می‌کند.

با شرکت در دوره های معتبر آموزش علم داده، می‌توانید در این دانش تبدیل به متخصص شده و وارد بازار کار شوید.

علم داده یا دیتا ساینس چیست؟

علم داده به ما کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیریم. برای تعریف علم داده بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که داده چیست؟ داده ها شامل متن، عدد، تصویر، ویدیو و بسیاری از موارد دیگر می‌شود و این دیتاها همه جا وجود دارند. علم داده با روش های خاص این اطلاعات را به دیتای با ارزش تبدیل می‌کند. در واقع کاری که دیتا ساینس انجام می‌دهد این است که مفاهیم را یکپارچه می‌کند و به صورت یک واحد می‌بیند تا پدیده ها بهتر تحلیل شوند.

کاربرد علم داده چیست؟

با استفاده از علم داده سازمان‌ها می‌توانند بهتر تصمیم گیری کنند و در نهایت حاشیه سود خود را به شدت افزایش دهند.

نکته مهم برای هر سازمانی این است که بهترین سرویس را به مشتریانش ارائه دهد. برای این کار در ابتدا باید مشتری خود را به طور کامل بشناسد و بعد بتواند پیش بینی کند که مشتری در آینده ممکن است چه انتظاراتی از آن‌ ها داشته باشد. این کار با علم داده به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

به طور خلاصه با استفاده از دیتا ساینس، می‌توانید هزینه‌های تولید را کاهش دهید و محصولی را به مشتریان تحویل دهید که در جستجوی آن هستند.

چرا باید علم داده یاد بگیرید؟

  • علم داده یکی از شاخه های مهم فناوری است و یادگیری آن می‌تواند زمینه ساز ورود شما به حوزه های مهم باشد.
  • شرکت ها داده های زیادی را ذخیره کرده‌اند که این داده ها در صورت مدیریت صحیح کاربردهای بسیار زیادی خواهند داشت.
  • به دلیل کمبود نیروی متخصص در این حوزه، در صورت داشتن مهارت کافی، می‌توانید با درآمد بالا در شرکت های داخلی جذب شوید.
  • اگر قصد مهاجرت دارید، داشتن مهارت در این زمینه می‌تواند فرآیند کسب درآمد در کشور مقصد را ساده کند.
  • این علم با ارائه پیشنهاد‌ها به مشتریان بر پایه الگوهای قبلی خرید، منجر به افزایش فروش می‌شود.
  • با پیگیری رفتارها و اقدامات مشکوک، کلاهبرداری در سیستم های مالی را تشخیص می‌دهد.
  • با تحلیل داده‌ها از کال سنترها، دلایل نارضایتی مشتری تعیین خواهد شد و واحد بازاریابی می‌تواند برای حفظ آن مشتریان اقدامات لازم را انجام دهد.

علم داده با چه دانش ها و مهارت هایی در ارتباط است؟

در علم داده مفاهیم کلیدی و پایه ای وجود دارد. علم داده چنان گسترده است که یک متخصص علم داده نمی‌تواند در تمامی حوزه های آن متخصص شود. معمولا یک متخصص دیتا ساینس در یک الی دو حوزه، تخصص عمیقی دارد و آشنایی‌اش با بقیه حوزه ها در حد دانش عمومی باقی می‌ماند. در ادامه تعدادی از این دانش ها را معرفی می‌کنیم.

آمار

آمار و احتمالات هسته اصلی علم داده است. دانش خوب در حوزه آمار به ما کمک می‌کند تا هوشمندانه تر رفتار کنید. برای یادگیری علم داده بهتر است با احتمال شرطی و آمار توصیفی آشنایی داشته باشید.

ریاضی

مشتق، ماتریس، بردارها و تا حدی انتگرال به دانش علم داده مربوط می‌شود.

برنامه نویسی

برای اجرای یک پروژه موفق در حوزه دیتا ساینس، به سطح مشخصی از برنامه نویسی نیاز است. زبان پیشنهادی پایتون است، چرا که زبان استاندارد هوش مصنوعی در جهان پایتون است و یادگیری آن نسبت به بقیه زبان های برنامه نویسی راحت تر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این زبان برنامه نویسی می‌توانید در دوره برنامه نویسی مقدماتی در پایتون که توسط موسسه آموزش همکاران سیستم برگزار می‌شود، شرکت کنید.

پایگاه داده

یک متخصص علم داده، باید نحوه کار با دیتابیس و مدیریت آن را بداند.

علم داده برای چه کسانی مناسب است؟

  • برنامه نویس هایی که می‌خواهند سطح دانش خود را افزایش دهند.
  • دانشجوهایی که برای نوشتن پایان نامه به داده کاوی و علم داده نیاز دارند.
  • متخصصین و افرادی که برای گسترش علم خود علاقه دارند دیتا ساینس را یاد بگیرند.

بهترین روش برای یادگیری علم داده چیست؟

شما این دانش را می‌توانید به صورت Self study و یا با کمک یک منبع و یا دوره خوب بیاموزید. یادگیری برنامه نویسی به صورت خودآموز بین ۲ الی ۳ سال به زمان نیاز دارد. در صورتی که با شرکت در یک دوره جامع می‌توانید در مدت زمان کمتری این دانش را فراگیرید. اگر زمان برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه ما به شما این است که در دوره جامع پرورش متخصص علم داده و یا دوره جامع پرورش کارشناس هوشمندی تجاری که توسط موسسه آموزش همکاران سیستم برگزار می‌شود و در برگیرنده چند دوره اصولی است، شرکت کنید.

آینده علم داده چگونه است؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، متخصص علم داده یکی از شغل های جذاب در قرن ۲۱ است. این شغل پر تقاضا می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در موفقیت مالی و عملیاتی شرکت‌ها داشته باشد.

شرکت‌ها داده‌های زیادی جمع‌آوری می‌کنند. در صورت استخراج اطلاعات و کشف بینش‌های عملی از این داده‌ها، می‌توان برای تصمیم‌های مهم و ایجاد تغییرات قابل ‌توجه در کسب ‌وکار از آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توانند برای رضایت مشتری و پس ‌از آن جذب و نگهداری آن‌ها و رشد سازمان مورد استفاده قرار گیرند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *