بررسی عوامل موثر در قیمت گوشی موبایل

بررسی عوامل موثر در قیمت گوشی موبایل
  • 1401/9/8
  • گویا آی تی
  • 0

پیشرفت تکنولوژی و سرعت رشد فناوری باعث شده تا همه مردم خود را به روز نگه دارند. برای به روز بودن و داشتن یک زندگی هوشمند نیازمند داشتن ابزارها، گجت ها و گوشی های هوشمند به روز هستید.

با توجه به شرایط موجود و نوسانات قیمت در بازار، قبل از خرید گوشی موبایل و هر وسیله دیگری مهم ترین عامل بعد از کارایی دستگاه قیمت آن است. هر شخصی برای خرید گوشی موبایل عوامل بسیاری را در نظر می گیرد و این عوامل همان مشخصات مورد پسند خود می باشد که می تواند عامل تغییر نرخ گوشی موبایل در خرید شود. در این مقاله سعی داریم مهم ترین عوامل موثر بر قیمت گوشی موبایل را بررسی کنیم.

عوامل مختلفی ممکن است در تعیین نرخ گوشی موبایل موثر باشد مثل: نرخ ارز، شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، احتکار وارد کنندگان و … که در ادامه به ۷ مورد از آنها اشاره شده است.

  1. نوسانات بازار ارز مهم ترین عامل قیمت گوشی موبایل

برای خرید گوشی موبایل بهتر است در قدم اول قیمت دلار را بررسی کنید. تغییرات قیمت دلار باعث می شود تا مشتریان به طور مداوم قیمت ها را چک کنند. هم چنین فروشندگان موبایل مدام قیمت های جدید و روزانه را چک می کنند تا با کمترین نرخ گوشی موبایل، خرید خود را انجام دهند و برای مشتری آماده سازی کنند. برای خرید گوشی موبایل بهتر است در دوره ای اقدام کنید که قیمت ارز و دلار در کمترین وضعیت خود باشد.

  1. برند گوشی موبایل

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که در تعیین قیمت گوشی موبایل موثر خواهد بود، مدل و برند گوشی موبایل است. برندهای پرطرفدار آیفون و سامسونگ به واسطه سهم بازار و تولیدات با کیفیت خود قیمت های بالاتری دارند.

لازم به ذکر است که با تحقیق بهتر در مورد برخی برندهای موجود در بازار می توان همان مشخصات مورد نظر را با قیمت پایین تر و کیفیتی مشابه دریافت نمود. مثلا در قیاس بین سامسونگ و شیائومی این مورد بسیار صدق می کند که می توانید تمام مشخصات مورد نظر در گوشی سامسونگ را با قیمت پایین تر و کیفیتی مشابه یا بهتر، در شیائومی بیابید.

اما سایر برندها مثل شیائومی، هواوی و نوکیا سعی دارند گوشی های موبایل را با قیمت مناسب تری ارائه دهند. مدل هایی که برندهای اقتصادی تولید می کنند از نظر سخت افزاری قوی و کیفیت مطلوبی دارند. بنابراین قبل از خرید گوشی موبایل حتما به بررسی گوشی های مشابه از برندهای دیگر نیز بپردازید.

  1. مشخصات گوشی موبایل

گوشی های هوشمند جدید امکانات فوق العاده ای دارند که این امکانات تعیین کننده قیمت آنهاست. مثلا داشتن سنسور اثرانگشت، دوربین با کیفیت بالا، فضای ذخیره سازی و تعداد سیم کارت و… هر کدام مزیت یک گوشی به حساب می آید. هر چقدر امکانات یک گوشی موبایل بالاتر باشد قیمت آن هم بالا می رود.

  • صفحه نمایش گوشی موبایل

HIS Markit قیمت یک ای سی دی ۶٫۸۷ اینچی که در مدل گلکسی S20 Ultra سامسونگ عرضه شد را ۷۵ دلار اعلام کرد. این قیمت سه برابر بیشتر از صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی در سامسونگ A50 می باشد. OLED به دلیل اینکه فضای کمتری برای نمایشگر اشغال می کند، به گوشی ها اجازه داشتن فضای بیشتری برای باتری و سایر قطعات را می دهد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر نمایشگر گوشی موبایلی که انتخاب می کنید OLED باشد، قیمت گوشی موبایل نیز بالاتر خواهد بود.

  • چیپ ست یا CPU مغز گوشی هوشمند

چیپ ست ها مغز متفکر موبایل ها هستند که تمامی بخش های موبایل مانند سیستم عامل و دکمه ها و باتری و … را مدیریت می کند. در عوامل موثر در قیمت چیپ ست ها می توان از سرعت RAM بالا، پهنای باند حافظه، اندازه تراشه و میزان انرژی مصرفی در پردازش داده ها نام برد.

گوشی های سامسونگ دارای چیپ ست های اسنپدراگون و کوالکام هستند که برند سامسونگ برای مدل مقرون به صرفه Galaxy A50 از پردازنده Exynos 9610 استفاده کرده است. این چیپ ست ارزان تر و نسبت به بقیه چیپ ست های اسنپدراگون کمتر هوشمند است که با ۱۴٫۹۰ دلار قیمت عرضه شده است.

  • دوربین گوشی موبایل

اگر از آن دسته از افرادی هستید که کیفیت دوربین گوشی موبایل برایتان بسیار اهمیت دارد، این مورد در قیمت گوشی موبایل شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. هر چه ماژول دوربین بزرگتر باشد، کیفیت تصاویر به اندازه یک دوربین حرفه ای بالاتر خواهد بود و طبیعتا قیمت گوشی گران تر خواهد شد.

به غیر از این سه مورد که نقش موثرتری در قیمت گوشی های موبایل ایفا می کنند بسیاری از قطعات دیگر مانند حافظه، گیرنده های فرکانس رادیویی، ظرفیت باتری، اسپیکر و میکروفون نیز موثر هستند.

در برخی گوشی های موبایل فقط با تغییر یک آیتم می بینید که قیمت به صورت قابل توجهی تغییر می کند. به طور مثال اگر به دنبال گوشی موبایلی هستید که دارای حافظه های متنوع باشد، قیمت حافظه ۲۵۶ با ۶۴ تفاوتی ۲ تا سه برابری از نظر این آیتم دارد. پس حتما با توجه به نیاز و بودجه خودتان، قبل از خرید این موارد را در نظر بگیرید.

  1. شرکت گارانتی کننده گوشی

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت گوشی موبایل در بازار، گارانتی می باشد که گوشی موبایل با توجه به آن ضمانت شده است. در ایران با توجه به وجود کانال های واردات گوشی به داخل کشور، حتما قبل از خرید هر گوشی به گارانتی معتبر آن دقت کنید. زیرا برخی گوشی ها دارای گارانتی های غیر معتبر و بدون خدمات پس از فروش می باشند. گارانتی موبایل هنگام خرید می تواند قیمت هر گوشی را تا بیش از ۲۰ درصد بالا ببرد.

  1. محدودیت واردات گوشی موبایل

واردات هم در تعیین و بررسی قیمت گوشی موبایل تاثیر فراوانی دارند. اگر واردات دچار مشکل شوند، تعداد گوشی های موبایل در بازار محدود می شوند و در نهایت نرخ گوشی موبایل افزایش می یابد.

طرح ممنوعیت رجیستری گوشی موبایل آسیب های زیادی به بازار موبایل وارد کرده است. در سال گذشته بسیاری از فروشندگان، گوشی های وارداتی را با اطلاعات پاسپورت مسافران رجیستر می کردند و به فروش می رساندند اما با توجه به ممنوعیت های ایجاد شده در رجیستری گوشی ها، واردات کم و قیمت گوشی موبایل بالاتر می رود.

در چند ماه گذشته پس از رونمایی از گوشی آیفون ۱۴، باز هم این مشکل ادامه داشته و حتی ورود مسافری این گوشی به کشور ممنوع شده و امکان رجیستری و استفاده از این گوشی موبایل در ایران وجود ندارد و این خود باعث اضافه شدن قیمت این گوشی و دیگر گوشی های موبایل در بازار شده است.

  1. کشور تولید کننده گوشی موبایل

شاید دیده باشید که بعضی گوشی های موبایل در چندین کشور تولید می شوند و به دست مشتری می رسند. برای مثال برخی مدل های گوشی موبایل سامسونگ، در کشورهایی مثل کره، چین ، هند و اندونزی تولید می شوند که هر کدام از این کشورها بر اساس کیفیت تولیدی خود در بازار قیمت گذاری می شوند. همچنین نوع سیستم عامل بر اساس زبان مورد نظر در کشور مقصد نیز می تواند بر تغییر قیمت گوشی موبایل تاثیر گذار باشد. نسخه گلوبال بسیار در ایران پر طرفدار است زیرا زبان فارسی و امکانات مختص به کشور ما در آن به روزرسانی شده است.

برای گوشی های موبایل آیفون نیز این مورد صادق است. در حال حاضر گوشی های آیفون موجود در ایران تولید شده و دارای پارت نامبر کشورهای آمریکا (LL)، هنگ کنگ (ZP) و چین (CH) می باشند. گوشی های آیفون از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت آنها از نظر ویژگی های آنهاست. برای مثال اگر گوشی آیفون ۲ سیم کارته می خواهید باید گوشی خود را از پارت نامبر هنگ کنگ یا چین انتخاب کنید که این مساله در قیمت گوشی موبایل تفاوت ایجاد می کند.

  1. شرایط جامعه

شرایط جامعه می تواند اثرات مثبت و منفی در تعیین قیمت گوشی موبایل داشته باشد. به طور مثال سال گذشته با همه گیری ویروس کانادا و دور کار شدن کارمندان و آموزش های مجازی مدارس و دانشگاه ها، درخواست برای خرید موبایل و لپ تاپ را به شدت بالا برد و نرخ گوشی موبایل و تبلت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

شرایطی مشابه ویروس کرونا و یا جنگ می تواند تاثیر مهمی بر روی خرید و فروش در بازار گذارد. در کشور ما به دلیل و جود تحریم ها و دیگر عوامل سیاسی، قیمت گوشی موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی همیشه در حال تغییر و نوسان می باشد به طوری که امکان دارد در یک هفته چندین بار تغییر در نرخ گوشی موبایل داشته باشیم.

کلام آخر

برای داشتن خریدی رضایتمند ما به شما پیشنهاد می کنیم تمامی عوامل تاثیر گذار در قیمت گوشی موبایل که در این مقاله گردآوری شده بود را در نظر داشته باشید. در خرید گوشی موبایل به این نکته نیز توجه داشته باشید که وجود کارشناسی که به تمامی مشخصات و قیمت های روز گوشی های موبایل اشراف دارد برای شما راهنمایی خواهد بود تا انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *