پروژه REN چیست؟

پروژه REN چیست؟
  • 1401/9/10
  • گویا آی تی
  • 0

بررسی‌های کلی به ما می‌گوید شبکه رن (REN) به‌عنوان یکی از پروتکل‌های متن‌باز شناخته می‌شود که با هدف بهبود کارایی بلاک‌چین‌ها و برقراری یک همکاری بین آنها ایجاد شده است. جالب است بدانید که تمام رمز ارزهای موجود در بازار ارز دیجیتال با هدف بهبود شبکه‌های بلاک‌چین اتریوم و بیت‌کوین ایجاد شده‌اند. ارز دیجیتال رن نیز با پشتوانه یک ایده نوآورانه، همین هدف را دنبال می‌کند.

پروتکل رن

پروتکل رن (REN)، بر اساس یک ایده خلاقانه ایجاد شده که تاکنون در بازار ارزهای دیجیتال، نمونه مشابهی نداشته است. در این پروتکل، کاربران می‌توانند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را از طریق بلاک‌چین‌های مختلف جابه‌جا کنند. این پروژه، همچون یک بلاک‌چین، دارای چند نود (Node) است.

در پروتکل رن، انتقال ارزهای دیجیتال بین بلاک‌چین‌ها، توسط یک ماشین مجازی با نام RenVM صورت می‌گیرد. تمام فرایندها در این پروتکل نیز بر اساس توافق BFT انجام می‌شوند. این شبکه با این ویژگی‌ها، همکاری بین بلاک‌چین‌ها را آسان‌تر کرده و بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، امنیت بالای این شبکه زبانزد است. به کاربرانی که مسئول حفظ امنیت و کنترل فرایندها را در این شبکه دارند، دارک نود (Darknode) گفته می‌شود. ارز دیجیتال مورد استفاده در این شبکه با نام اختصاری REN به‌عنوان کارمزد برای تراکنش‌ها در نظر گرفته شده است.

تاریخچه پروتکل رن (REN)

در شروع کار، ارز دیجیتال رن (REN) با نام “Republic” فعالیت می‌کرد. این پروتکل، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ارز‌های دیجیتال را بدون نیاز به مجوز خاصی، از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر انتقال دهند.

جالب است بدانید که شبکه رن، نخستین استخر تاریک غیرمتمرکز (RenEx) را در سال ۲۰۱۸ ساخته و منتشر کرده است. این شبکه هم اکنون در تلاش است تا این فناوری را به‌منظور ایجاد اکوسیستمی برای ساخت، استقرار و اجرای برنامه‌های کاربردی چندمنظوره و نیز افزایش امنیت حریم خصوصی کاربران، توسعه دهد.

در سال ۲۰۱۸، شبکه رن، تا حد زیادی بهبود و گسترش پیدا کرد. تغییرات صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۸، در نهایت باعث شد تا کاربران بتوانند دارک پول (Dark Pool) مورد نظر خود را بر اساس قوانینی که خودشان تنظیم می‌کنند، ایجاد نمایند. با این کار، کلیه دارایی‌ها برای یک دارک پول در نظر گرفته نمی‌شد.

RenEx به‌عنوان نخستین صرافی غیرمتمرکز شبکه Ren، اولین دارک پول یا استخر سیاهی بود که به وجود آمد. از جمله اهداف اصلی توسعه این شبکه، برطرف‌کردن کلیه ایرادات رن و تقویت نقاط قوت آن بود.

در حال حاضر، محصول اصلی Ren، ماشین مجازی RenVM است که قابلیت همکاری راحت‌تر را برای برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایجاد می‌کند. این ماشین مجازی، وضعیت و اطلاعات تراکنش‌ها را از تمام کاربران و حتی دارک نود‌ها پنهان نگه می‌دارد.

بنیان‌گذاران و اعضای تیم

دفتر مرکزی شبکه رن در سنگاپور واقع شده است. پشت پرده این شبکه قدرتمند، جمعی از مهندسین و کارشناسان حرفه‌ای کامپیوتر قرار دارند. یکی از بنیان‌گذاران این شبکه، تیانگ ژانگ (Taiyang Zhang) نام دارد که هم اکنون در جایگاه مدیرعاملی این مجموعه فعالیت می‌کند. تخصص ویژه ژانگ، مهندسی نرم‌افزار است و به همین دلیل، تمرکز وی روی پروژه Ren بسیار بیشتر است.

از جمله دیگر اعضای تیم سازنده Ren می‌توان به لونگ وانگ (Loong Wang) و ساسروت ندیم پالی (Susruth Nadimpalli) به ترتیب رئیس دپارتمان فناوری Ren و متخصص شبکه Ren اشاره کرد.

چه شرکت‌هایی روی رن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

شبکه رن به‌عنوان یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های رمزارز، سرمایه‌گذاران بزرگی دارد که توجه کاربران را به خود جلب کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت روی این شبکه، آینده آن را بیش از گذشته روشن کرده است.

 

از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذار روی شبکه رن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Aenigma Capital
  • Binance Lab
  • Alphabit Fund
  • Block Asset Ventures
  • Block VC
  • Blocktown Capital
  • MoonChain Capital

روش کار پلتفرم رن

تاکنون با مفهوم شبکه رن و پیشینه آن آشنا شدیم؛ اما سؤال مهم اینجاست که روش کار رن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از یک مثال شروع کنیم. فرض کنید کاربری در بازار ارز دیجیتال، مقداری BitCoin یا Zcash دارد. این کاربر اگر بخواهد برای استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) دارایی خود را به شبکه اتریوم انتقال دهد، باید از پلتفرم Ren کمک بگیرد. برای این کار، رمزارزهای انتقال یافته‌ای مثل RenBTC و RenZEC تعریف شده‌اند.

اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که مدل عملکرد رن چیست؟ بهتر است بدانید که رن شبکه‌ای مستقل است. به همین دلیل، کلیه فرایندها و تراکنش‌ها، به‌صورت غیرقابل‌اعتماد و غیرمتمرکز انجام می‌شوند. علاوه بر این، دارک نود‌ها، هیچ‌گونه دسترسی روی داده‌هایی که پردازش می‌کنند، ندارند. شبکه رن، در زمینه امنیت و حفظ حریم خصوصی ادعای برتری نسبت به سایر شبکه‌ها را دارد. این شبکه با کمک یک الگوریتم امن مخصوص Ren، فرایندهای خود را مدیریت می‌کند.

https://wallex.ir/blog/what-is-ren/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *