پروتکل گراف چیست؟

پروتکل گراف چیست؟
  • 1401/12/27
  • گویا آی تی
  • 0

فرایند جستجو کردن همواره نقشی مهم و اساسی در زندگی ما داشته است. هر بار که سوالی ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد، فورا صفحه سرچ گوگل را باز می‌کنید و با جستجوی سوال مورد نظر، به جواب می‌رسید. علاوه بر آن، جستجوی داده‌ها در اسناد ذخیره‌شده برای هر کسب‌وکاری یک نیاز ضروری است. حال با توجه به اینکه وب ۲ ابزاری به نام موتور جستجوی گوگل را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند در میان داده‌های موجود، مطالب مورد نظر را پیدا کنند، وب ۳ نیز به چنین چیزی نیاز خواهد داشت. با توجه به پیوند جدانشدنی وب ۳ با بلاکچین‌ها، اگر جستجو در زنجیره‌های گسترده بلاکچین به واسطه ابزار خاصی صورت بگیرد، گامی مهم در این صنعت برداشته خواهد شد. به نظر شما امروز چنین پیشرفتی در علم و تکنولوژی حاصل شده است؟ با معرفی ارز گراف همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره گراف بدانید

در همین ابتدای کار باید گفت که گراف یک پروتکلی است که از یک توکن به نام ارز گراف نیز پشتیبانی می‌کند. در ابتدا به توضیح پروتکل گراف می‌پردازیم و پس از آن، قیمت ارز گراف و نحوه خرید ارز گراف را نیز بررسی خواهیم کرد. گراف پروتکلی غیرمتمرکز برای ایندکس و جستجوی داده‌ها از بلاکچین اتریوم، زنجیره‌های سازگار با EVM و زنجیره‌های لایه دوم است. در حال حاضر داده‌های ۳۱ شبکه بلاکچین از جمله فانتوم، کازماس و آربیتروم توسط رابط‌های برنامه‌نویسی به نام ساب‌گراف استخراج، پردازش و ذخیره می‌شوند. در توضیح ساب‌گراف باید گفت که آن‌ها در اصل ایندکس‌هایی برای یک درخواست جستجوی خاص هستند که می‌توان آن‌ها را انتقال داد تا با چند کلیک بتوان داده‌ها را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی گراف جستجو کرد.

نکته مهمی که باید به آن بپردازیم، این است که اکثر اطلاعات قراردادهای هوشمند را نمی‌توان به راحتی و از طریق تعامل مستقیم با قرارداد دریافت کرد. حال اگر تقاضا برای جستجوی داده‌ها زیاد باشد، توسعه‌دهندگان مجبور به راه‌اندازی سرورهای ایندکسینگ اختصاصی برای پاسخگویی به این نیاز خواهند بود. از طرفی بازیابی داده‌ها به مدت زمان زیادی نیاز دارد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات توسعه‌دهندگان بلاکچین به حساب می‌آید. گراف به عنوان گوگل بلاکچین می‌تواند تمام این مشکلات را حل کند. پروژه گراف در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و سه بنیان‌گذار این پروتکل توانستند در سال ۲۰۲۰ نسخه اولیه را را به طور کامل عرضه کنند. با توجه به اینکه در آن دوران جستجو در دنیای بلاکچین به حداکثر حالت خود رسیده بود، استقبال بی‌نظیری از گراف به عمل آمد. به نظر می‌رسد پروتکل و همچنین ارز گراف با پیشرفت در سال‌های آتی می‌توانند جایگاه بسیار خوبی را تصاحب کنند.

 

گراف چگونه کار می‌کند؟

در پروتکل گراف، ۶ گروه اصلی فعالیت می‌کنند که هر یک از آن‌ها با ایفای نقشی خاص در این اکوسیستم، داده‌ها را از طریق ساب‌گراف دریافت کرده و سازماندهی می‌کنند. این شش گروه عبارت‌اند از:

  • مصرف‌کنندگان: این گروه داده‌ها را از طریق موتور جستجو پیدا می‌کنند و در ازای آن، هزینه‌ای را به ایندکسرها می‌پردازند.
  • ایندکسرها: این گروه به عنوان اپراتور، کار ایندکسینگ و انجام جستجو را انجام می‌دهند. ایندکسرها در واقع نقش اصلی را در ارائه خدمات دارند. آن‌ها در ازای این کار، کارمزدی را دریافت می‌کنند. ایندکسرها در ابتدای راه موظف به استیک کردن ۱۰۰ ارز گراف هستند تا اگر آسیبی به شبکه وارد کردند، غرامت از حساب آن‌ها کسر شود.
  • متصدیان: این دسته باید با استفاده از مرورگر گراف، سابگراف‌هایی که باید ایندکس شوند را شناسایی کنند تا حدود ده درصد از کارمزد جستجو به آن‌ها اختصاص داده شود. متصدیان می‌توانند هر یک از اعضای شبکه باشند. در صورتی که سابگراف معرفی شده عملکرد مطلوبی نداشته باشد، متصدیان ملزم به پرداخت مالیات ۰.۵ تا ۱ درصدی می‌شوند.
  • نمایندگان: این دسته ارز گراف را در ایندکسرها استیک می‌کنند تا از این طریق، بخشی از کارمزد ایندکس را دریافت کنند. نمایندگان در تمام فعالیت‌های خود باید ۰.۵ درصد مالیات پرداخت کنند.
  • فیشرمن: فیشرمن‌ها بر کار ایندکسرها نظارت می‌کنند. چنانچه یک ایندکسر کار مخربی انجام دهد، متحمل ضرر می‌شود و نصف ارز گراف کسر شده از آن، به فیشرمن تعلق می‌گیرد. این دسته در شروع کار باید حداقل ده هزار ارز گراف گرو بگذارند.
  • داوران: داوران باید عملکرد ایندکسر را بررسی کرده و اقدام مخرب او را تأیید یا تکذیب کنند.

محصولات مهم گراف

گراف محصولات مهمی دارد که بد نیست از آن‌ها مطلع باشید:

استودیوی ساب‌گراف

استودیوی ساب‌گراف برای ساخت سابگراف‌های جدید از جانب توسعه‌دهندگان و آزمودن آن‌ها پیش از ورود به بازار است.

مرورگر گراف

مرورگر گراف همه ساب‌گراف‌ها را با اطلاعات و جزئیات مرتبط قرار داده است. متصدیان می‌توانند از این قسمت، سابگراف مناسب را انتخاب کرده و به این دکستر منتقل کنند. همه اعضای شبکه می‌توانند اطلاعات خود را به همراه پاداش‌ها، کارمزدها و جزئیات مشاهده کنند.

سرویس میزبانی شده

این پلتفرم تنها از بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌کند. سایر بلاکچین‌ها باید از سرویس میزبانی شده استفاده کنند.

گردش کار گراف

هنگامی که می‌خواهیم داده‌های جستجو شده را ذخیره کنیم، ممکن است یک سابگراف مرتبط داشته یا نداشته باشیم. در صورتی که سابگراف مرتبط وجود نداشته باشد، باید آن در استودیوی گراف ساخته شود. پس از آنکه سابگراف ساخته شده توسط متصدی تجزیه و تحلیل شد، در صورتی که پتانسیل‌های خوبی داشته باشد، در مرورگر گراف جهت ایندکس ارسال می‌شود. گره گراف، سابگراف را ایندکس کرده و داده درخواست شده را از طریق نقطه پایانی GraphQl ارائه می‌دهد. پس از آنکه این فرآیند تکمیل شود، کاربران می‌توانند نتیجه جستجو در اپلیکیشن‌های خود مشاهده کنند.

 

با توکن گراف آشنا شوید

ارز گراف یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم است که برای پیش‌برد اهداف در اکوسیستم گراف به کار گرفته می‌شود. ارز دیجیتال گراف در پروتکل گراف مبادله می‌شود و افزون بر آن، به عنوان توکنی که باید گرو گذاشته شود، معتبر است. خرید ارز گراف علاوه بر آنکه نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، برای آغاز به کار به عنوان فیشرمن، متصدی و … نیاز خواهد بود. به نظر می‌رسد با توجه به نیاز رو به رشد بلاکچین به ارز دیجیتال گراف، قیمت ارز گراف نیز سیر صعودی داشته باشد. بدیهی است که برای خرید ارز گراف در بهترین موقعیت، باید بازار را زیر نظر داشته باشید و بهترین قیمت ارز گراف را برای خرید و فروش پیدا کنید.

کلام آخر

در این مقاله به ارز دیجیتال گراف، قیمت ارز دیجیتال گراف و خرید ارز دیجیتال گراف پرداختیم. اگر قصد فعالیت در بازار جذاب و هیجان‌انگیز گراف را دارید، می‌توانید برای خرید ارز گراف اقدام کنید. این پروژه در سال‌های آینده می‌تواند با پیشرفت شگفت‌انگیزی روبه‌رو شود؛ البته بهتر است پیش از هر چیز به خوبی بازار را مدنظر قرار دهید و اطلاعات خود را بالا ببرید. سایت‌های اطلاع‌رسانی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان و سود شما نخواهند داشت.

منبع :

https://www.samatak.com/?p=498611

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *