مقایسه ساعت هوشمند با ساعت مچی سنتی

مقایسه ساعت هوشمند با ساعت مچی سنتی
  • 1402/2/4
  • گویا آی تی
  • 0

در سال‌های اخیر، وقتی به ساعت‌های هوشمند نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که این وسیله ها محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. با داشتن فناوری پوشیدنی و قیمت ارزان توجه افراد مختلفی به آنها جلب شده است. این افزایش محبوبیت و این حجم از مدل‌های مختلف، مردم را به این فکر می‌اندازد که آیا ممکن است روزی برسد که ساعت‌های مدل اپل و سامسونگ جایگزین ساعت رولکس و کاسیو شوند و در صدر بهترین ساعت‌های جهان قرار گیرند؟ آیا ممکن است اینها جایگزین ساعت سنتی شوند، یا که چنین اتفاقی همین امروز افتاده است؟

نکات کلیدی:

  • ساعت مچی سنتی معمولاً به این شکل تعریف می‌شود که دارای صفحۀ آنالوگ با عقربۀ ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار است. حال آنکه ساعت هوشمند را همچون فناوری پوشیدنی، چیزی شبیه به رایانه، در نظر می‌گیرند.
  • ساعت‌های هوشمند از سال‌های ۱۹۸۰، پس از طراحی مدل Data 2000 از سوی سیکو، وجود داشته است.
  • از ۲۰۱۵، علاقه به ساعت‌های رولکس ثابت مانده است و همچنان روندی صعودی دارد.
  • از زمان اولین عرضۀ اپل واچ در ۲۰۱۵ تاکنون هفت نسل از آن ارائه شده است. ساعت‌های سنتی نیازی به تعویض یا به‌روزرسانی مرتب ندارند.

ساعت مچی سنتی و ساعت هوشمند چیستند؟

ساعت مچی سنتی معمولاً دارای صفحه‌ای آنالوگ با عقربۀ ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار است. برخی از ساعت‌های کوارتز دارای صفحه دیجیتال هستند، اما در ردۀ ساعت هوشمند قرار نمی‌گیرند.

ساعت هوشمند همچون یک رایانۀ پوشیدنی روی مچ است. این ساعت‌ها معمولاً صفحۀ نمایش لمسی برای استفاده روزانه دارند و برای مدیریت و ردیابی به برنامه‌ای در تلفن هوشمند اتصال می‌یابند. ساعت‌های هوشمند از سال‌های ۱۹۸۰ وجود داشته‌اند، درست زمانی که سیکو مدل دیتا ۲۰۰۰ را ساخت که دارای صفحه‌کلید خارجی برای ورود داده‌ها و همگام‌سازی داده‌ها با اتصال ساعت همراه بود. از اواخر سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بود که محبوبیت ساعت‌های هوشمند شروع شد.

مدل‌هایی از سامسونگ، سونی، موتورولا، آی‌بی‌ام، مایکروسافت و فسیل وجود دارند، و همگی در این سال‌ها دست به تولید ساعت‌های هوشمند زده اند. تا به امروز، شرکت فسیل علاوه بر مدل هیبریدی که فناوری پوشیدنی و ساعت‌های کلاسیک را با هم ترکیب می‌کند، ۵ نسل از ساعت‌های هوشمند را به بازار عرضه کرده است. پس از اعلام عرضۀ اپل واچ در اواخر ۲۰۱۴ و رسیدنش به‌دست مصرف‌کنندگان در ۲۰۱۵ بود که محبوبیت ساعت‌های هوشمند افزایش یافت و مردم به این فکر افتادند که آیا ممکن است این ساعت‌ها از ساعت‌های مچی سنتی پیشی بگیرند یا خیر.

آیا ساعت‌های هوشمند جایگاه ساعت‌های سنتی را تصاحب می‌کنند؟

جواب کوتاه‌مان منفی است. همیشه در جامعۀ دوستدار ساعت میلی به ساعت مکانیکی یا کوارتز سنتی حس می‌شود. تعداد عرضۀ جهانی ساعت‌های هوشمند در اوایل سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ از تعداد عرضۀ ساعت‌های سوئیسی پیشی گرفته‌اند، اما این بدان معنا نیست که ساعت‌های سنتی مرده یا در حال مرگ هستند. همچنین با نگاهی به ترندز گوگل، می‌توانیم این افزایش علاقه را دنبال کنیم. در نمودار زیر، خط آبی نشان‌دهندۀ تعداد جستجو در مورد «ساعت رولکس» است. علاقه ثابت مانده است و به روند صعودی‌اش ادامه می‌دهد. در مقایسه، خط قرمز نشان‌دهندۀ ظهور اصطلاح «ساعت‌های هوشمند» است و از ۲۰۱۵ می‌توان شاهد افزایش علاقه بدان بود.

طول عمر ساعت‌های مکانیکی در مقایسه با ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های سنتی چیزی را ارائه می‌دهند که ساعت‌های هوشمند نمی‌توانند: یعنی طول عمر. سالی یک بار تولیدکنندگانِ ساعت هوشمند مدلی جدید و به‌روز را روانۀ بازار می‌کنند. در واقع، در حال حاضر هفت نسل از ساعت اپل از زمان عرضه اولیه آن در ۲۰۱۵ تاکنون در بازار وجود دارد. ساعت‌های هوشمند نیز، مشابه تلفن‌های همراه، باید منظم به‌روزرسانی شوند تا ایمن بمانند و برنامه‌های مختلفی را برای رفع اشکالات به‌روزرسانی کنند.

ساعت‌های سنتی، در حالی که هر سالانه مدل‌های جدیدی عرضه می‌شود، در طول عمرِ مالک‌شان نیازی به تعویض ندارند. ساعت مکانیکی به گونه‌ای طراحی می‌شود که نسل‌ها دوام بیاورد، به شرط اینکه خوب از آنها نگهداری و سرویس شود. حتی داستان‌هایی را می‌شنویم که کسانی ساعت مکانیکی مدفون و بسیار زنگ‌زده و خاکی را پیدا کرده‌اند، و ساعت‌سازی ماهر توانسته است ساعت را به‌درستی بازسازی کند.

سبک ساعت‌های سنتی در مقابل ساعت‌های هوشمند

جدای از طراحی ساعت‌های سنتی برای ماندگاری بیشتر، آنها از استایل بهتری نیز برخوردارند. ساعت هوشمند طوری طراحی می‌شود که کاربردی باشد و کاربر بتواند به پیام‌های متنی، ضربان قلب، بازی‌ها و حتی تماس‌های تلفنی دسترسی داشته باشد. ساعت های هوشمند دارای صفحه نمایش لمسی هستند تا همۀ این قابلیت‌ها را فراهم سازند و حسگرهایی در پشت برای تشخیص ساییدگی با دست دارند. کیس ساعت های هوشمند معمولا حجیم هستند تا بتوان فناوری مربوطه را داخل ساعت جا داد. در برخی از آنها از فلزات گرانبها استفاده می‌شود، که باعث می‌شود ارزش خرده‌فروشی آنها، مانند ساعت‌های سنتی، افزایش یابد.

ساعت های‌سنتی، مکانیکی یا کوارتز، دارای سبکی ماندگار هستند. توجه به جزئیات در پرداخت قاب، جزئیات در حرکت و حتی مواد صفحه وجود دارد که در ساعت‌های هوشمند از آنها خبری نیست. ساعت‌سازی سنتی هنری است که سال‌ها طول می‌کشد تا در آن به مهارت برسید.

استقبال ساعت‌سازان لوکس از فناوری هوشمند

همچون بحران کوارتز در سال‌های ۱۹۷۰، امروزه ساعت‌سازان از فناوری پوشیدنی جدید استفاده می‌کنند تا به‌روز بمانند و کلکسیونرهای جدید را به خود جذب کنند.

شرکت تگ هویر مدل Connected را طراحی کرده است تا تخصص ساعت‌سازی خود را با بهترین فناوری ترکیب کند. این ساعت‌ها دارای قاب‌های فولادی ضد زنگ یا تیتانیوم با لبه‌های چندوجهی، بزل‌های سرامیکی و تاج‌ها و پوشرهایی هستند که یادآور ساعت‌های لوکسند. اما تفاوت آنها با ساعت های سنتی در چیست؟ در زیر کریستال یاقوت کبود صفحۀ نمایش لمسی وجود دارد که آماده نمایش اطلاعات مختلف به همراه اعلام زمان است. تگ هویر نسخه گلف را نیز منتشر کرده است که جدای از کار کردن همچون ساعتی هوشمند، می‌تواند رندری سه بعدی از زمین گلف نمایش دهد و فاصله تا مناطق خطر و فاصلۀ پرواز توپ را اندازه‌گیری کند.

در حالی که صنعت ساعت‌های لوکس در حال تکامل است و برندها شروع به پذیرش فناوری هوشمند کرده‌اند، ساعت‌های مکانیکی سنتی به این زودی‌ها صحنه را خالی نخواهند کرد. در مواقع خاص مثل هنگام ازدواج یا در موقعیت‌های رسمی مشابه، استفاده از ساعت هوشمند مناسب نیست. از طرفی، موقع تمرین در باشگاه و زمانی که قصد دارید ورزش و ضربان قلب خود را ردیابی کنید، ساعت هوشمند گزینۀ مناسب‌تری است.

ساعت سنتی همچون جواهر و ارثیه به‌نظر می‌رسد، اما به معنی کنار گذاشتن ساعت هوشمند نیست. کلکسیونرها و خبره‌های ساعت‌های لوکس جذب کیفیت، طراحی و ساخت ساعت می شوند. ساعت سنتی همچنین می‌تواند موضوعی برای شروع مکالمه باشد، خواه ساعت قدیمی با سابقه طولانی باشد یا حتی دارای حرکتی پیچیده.

ساعت‌های مختلف اهداف متفاوتی دارند و این شامل پذیرش ساعت‌های هوشمند در کنار ساعت‌های سنتی نیز می‌شود؛ برای هر چیزی فرصتی وجود دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *