قیمت سیستم گیمینگ

قیمت سیستم گیمینگ
  • 1402/2/9
  • گویا آی تی
  • 1

اگر علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری و گیمینگ هستید، باید تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم‌های معمولی و رندرینگ را بدانید. از مهم‌ترین مشخصه‌ها و ویژگی‌های یک سیستم گیمینگ می‌توان به ویندوز‌های رده بالای نصب شده بر روی آن‌ها اشاره کرد که به روی کیس یا لپ تاپ برای اجرای یک بازی حرفه‌ای نصب و طراحی می‌شوند. یک سیستم مناسب گیم از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پردازنده قدرتمند و مادربرد کامپیوتر گیمینگ اشاره کرد. این موارد به صورت مستقیم بر قیمت سیستم گیمینگ نیز تأثیر می‌گذارند.

کامپیوتر گیمینگ

کامپیوتر گیمینگ یک دسکتاپ طراحی شده است که هدف آن افزایش عملکرد در بازی‌های کامپیوتری است. کامپیوترها و لپ تا‌های گیمینگ به صورت سفارشی تولید می‌شوند. این سیستم‌ها دارای قدرت گرافیکی و پردازشی مناسبی هستند و از اصلی‌ترین تفاوت‌های آن با سیستم‌های معمولی می‌توان به پردازش ویدیو و تصاویر بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد. در سیستم‌های گیمینگ، کارت‌های ویدیویی از اجزایی مانند پردازنده گرافیکی و یک سیستم خنک‌کننده تشکیل می‌شود؛ اما در رایانه‌های شخصی یا رایانه‌های معمولی به جای استفاده از این اجزای الکترونیکی، از یک کنترل‌کننده گرافیکی داخلی استفاده خواهد شد. قیمت سیستم گیمینگ رابطه مستقیمی با قدرت و ظرفیت اجزای تشکیل‌دهنده الکترونیکی دارد.

لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ گیمینگ یکی دیگر از سیستم‌های مناسب برای بازی‌های کامپیوتری است که به صورت سفارشی طراحی می‌شود. این لپ تاپ‌ها برخلاف لپ تاپ‌های معمولی از یک کارت گرافیکی با قدرت پردازندگی بالا برخوردار هستند. همین ویژگی و مشخصه باعث می‌شود تا قیمت سیستم گیمینگ نیز افزایش پیدا کند. هم اکنون برند‌های لپ تاپ مناسب بازی در بازار وجود دارند که از بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به لپ تاپ  Alienwareکه به واسطه شرکت Dell تولید می‌شود، اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مدل و برند لپ تاپ، از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سیستم گیمینگ هستند.

عوامل مؤثر در قیمت سیستم گیمینگ

عوامل متعددی وجود دارند که در قیمت سیستم گیمینگ نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای مثال cpu استفاده شده در سیستم یا کیس گیمینگ از مواردی هستند که باعث افزایش یا کاهش عملکرد سیستم گیمینگ می‌شوند. قدرت پردازش در سیستم‌های گیمینگ رابطه مستقیم با پردازنده آن دارد و هر چه پردازنده قدرت بالاتری داشته باشد، قیمت کلی سیستم گیمینگ نیز افزایش پیدا می‌کند. کیس کامپیوتر گیمینگ از جمله تجهیزاتی است که باعث تفاوت یک سیستم معمولی با سیستم گیمینگ می‌شود.

پردازنده یا cpu

واحد پردازش مرکزی یا cpu یک قطعه الکترونیکی به شمار می‌آید که وظیفه آن پردازش اطلاعات است. هر چه این پردازشگر مرکزی قوی‌تر باشد سرعت پردازش اطلاعات افزایش پیدا می‌کند. cpu اطلاعات و دستورالعمل‌های برنامه را پردازش کرده و سپس اقدام به رمزگشایی و اجرای آن‌ها می‌نماید. پردازنده‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای تعداد هسته‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال پردازنده‌های دو هسته‌ای، چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای از انواع پردازنده‌ها به شمار می‌آیند.

قیمت سیستم گیمینگ تا حد زیادی به پردازنده استفاده شده در آن ارتباط دارد. در صورتی که به دنبال یک سیستم گیمینگ مناسب هستید، می‌توانید از پردازنده‌های چهار هسته‌ای یا شش هسته‌ای استفاده کنید. در این صورت می‌توانید بسیاری از بازی‌های کامپیوتری سنگین را اجرا نمایید. پردازنده‌های ۸ هسته‌ای نیز معمولاً به واسطه برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت cpu به مدل و ولتاژ بستگی دارد. برای سیستم‌های گیمینگ معمولاً از cpu‌هایی با سرعت ۲ گیگاهرتز تا ۴ گیگاهرتز استفاده می‌شود.

مادربرد سیستم گیمینگ

مادربرد یا برد اصلی یکی از اجزای مهم کیس کامپیوتر‌های گیمینگ به شمار می‌آید. تفاوت قیمت گیمینگ ارزان با قیمت گیمینگ حرفه‌ای در مادربرد استفاده شده در آن است. قطعات الکترونیکی مانند cpu، حافظه و کارت‌های ویدیویی بر روی مادربرد قرار می‌گیرند. برای خرید سیستم‌های گیمینگ باید مادربردی را انتخاب کنید که دارای اسلاید‌های کافی برای اتصال قطعات مختلف الکترونیکی باشد. در صورتی که می‌خواهید از چند کارت گرافیکی استفاده کنید، باید از مادربردی مناسب بهره ببرید. برای این منظور باید اطمینان حاصل نمایید که مادربرد از sli یا  crossFirexپشتیبانی کند.

حافظه رم و تأثیر آن در قیمت سیستم گیمینگ

حافظه رم یک قطعه سخت‌افزاری به شمار می‌آید. این حافظه فضایی را برای دسترسی به اطلاعات و داده‌ها به واسطه cpu فراهم می‌کند. در واقع حافظه رم برای استفاده سریع‌تر از اطلاعات است. در سیستم‌های گیمینگ استفاده از حافظه رم مناسب باعث می‌شود تا در بازی کامپیوتری یا اجرای برنامه، عملکرد سریع‌تری را شاهد باشیم. سیستم‌های گیمینگ به دلیل نیاز بیشتر به دسترسی به اطلاعات نیازمند حافظه رم بیشتری در مقایسه با کامپیوتر‌های معمولی هستند؛ به طوری که در یک کامپیوتر گیمینگ باید از حافظه رم ۸ گیگابایت یا بیشتر استفاده کرد.

مطمئناً ظرفیت حافظه رم بر قیمت سیستم گیمینگ به طور مستقیم تأثیر می‌گذارد. برخی از مادربرد‌ها توانایی اتصال حافظه رم ۱۲۸ گیگابایت را دارند. زمانی که از این حافظه رم بر روی مادربرد استفاده می‌کنید، حافظه‌ای بسیار زیاد و تقریباً بی‌پایان در اختیار خواهید داشت. قبل از خرید کیس باید کمی اطلاعات خود را بالا ببرید و در رابطه با مقدار رم برای اکثر بازی‌های مورد علاقه خود مطلع شوید.

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

کارت گرافیک برای مشاهده کیفیت تصویر بازی قطعه ضروری به شمار می‌آید. برای تجربه بهتر بصری در بازی‌های کامپیوتری نیازمند یک کارت گرافیک با کیفیت خواهید بود. در سیستم گیمینگ ارزان کمتر به کارت گرافیک پرداخته می‌شود. در صورتی که به دنبال یک سیستم گیمینگ مناسب هستید باید از یک کارت گرافیکی که دارای حداقل رم ویدیویی GDDR۳ یا بالاتر است استفاده کنید. این کارت گرافیکی حتماً باید Directx ۱۱ یا Directx۱۲ را پشتیبانی کند.

هارد ssd

معمولاً بازی‌های کامپیوتری با کیفیت دارای حجم زیادی هستند. به همین دلیل هارد دیسک فضایی را به وجود می‌آورد تا بتوانید فایل‌ها را در آن ذخیره کنید. به عنوان مثال در برخی از بازی‌های ویدیویی ممکن است حدود ۵۰ گیگابایت فضای هارد دیسک نیاز داشته باشید. همچنین برخی از بازی‌های کامپیوتری در زمان ارتقا حجم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. تصور کنید که ۵ بازی ویدیویی بر روی سیستم گیمینگ خود دارید؛ در این صورت به فضایی در حدود ۳۵۰ گیگاهرتز احتیاج خواهید داشت.

در زمان انتخاب هارد دیسک باید به این موضوع نیز دقت کنید که چه نوع هارد دیسکی برای سیستم شما مناسب است. معمولاً هارد درایور‌های حالت جامد که تحت عنوان هارد ssd شناخته می‌شوند، دارای سرعت بیشتری از درایور‌های سخته HDD هستند. هارد دیسک‌های SSD در مدت زمان کمتری عملیات انتقال فایل را انجام می‌دهند. این هارد دیسک‌ها توانایی بازیابی و ارائه سریع‌تر داده‌ها را دارند.

قیمت گیمینگ ارزان

در صورتی که به تازگی وارد دنیای گیم شده‌اید و به دنبال یک سیستم گیمینگ ارزان هستید، باید انتظارات خود را از ایجاد یک سیستم گیمینگ مشخص کنید. برای تهیه سیستم‌های گیمینگ ارزان نیازی نیست تا وقت زیادی را برای انتخاب قطعات صرف نمایید. به این صورت می‌توانید در مدت زمان کمتری اقدام به تهیه یک سیستم گیمینگ کنید. برای تهیه یک سیستم گیمینگ ارزان باید سیستمی را انتخاب کنید که بتواند بازی‌هایی را حداقل با رزولوشن P1080 اجرا نماید. البته رزولوشن‌های پایین‌تر از ۱۰۸۰ برای بازی‌های سال ۲۰۲۲ مناسب نیستند.

قیمت گیمینگ ارزان با توجه به قطعات الکترونیکی و ظرفیت مورد استفاده شده در آن‌ها مشخص می‌شود. گیمینگ‌های ارزان، بازی‌ها را معمولاً همانند کنسول‌ها اجرا می‌کنند. البته در برخی از مواقع می‌توانید فریم و کیفیت بالاتری را از این سیستم‌ها ببینید. هدف گیمینگ‌های ارزان اجرای بازی‌های با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. در سال‌های اخیر سخت‌افزار‌هایی در بازار گیم عرضه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان نرخ بازی‌ها را تا ۶۰ فریم بر ثانیه افزایش داد.

یکی از فروشگاه های تخصصی و معتبری که با خیال آسوده می توانید از آن خرید کنید فروشگاه استوک پی سی است، در این مرکز تخصصی کامپیوتر، تنوع قیمت و کارایی سیستم های گیمینگ بسیار بالا است.

قیمت گیمینگ حرفه ای

در صورتی که از نظر بودجه محدودیتی ندارید، می‌توانید از قطعاتی استفاده کنید که راندمان سیستم گیمینگ شما را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد. یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای می‌تواند بازی‌های با رزولوشن P1440 و با نرخ ۱۰۰ فریم بر ثانیه را اجرا کند؛ اما برای تهیه این سیستم‌ها باید از کارت‌های گرافیک مناسبی استفاده کرد. به عنوان مثال در یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای کارت گرافیک ۳۰۸۰Nvidia Geforce RTX  مناسب است.

این کارت گرافیکی می‌تواند بازی‌های با کیفیت K۴ را با نرخ بالاتر از ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا نماید. قیمت سیستم گیمینگ حرفه‌ای به دلیل استفاده از قطعات با کیفیت، بالاتر است. هنگامی که از یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای استفاده می‌کنید، برای سال‌ها نیازی به خرید سیستم جدید یا ارتقاء قطعات نخواهید داشت. قطعات اصلی و مهمی که در یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای حائز اهمیت هستند شامل مادربرد، پاور، کارت گرافیکی، حافظه داخلی و سیستم کولینگ می‌شوند. شما می‌توانید از یک پردازنده مرکزی ۳۵۳۵۰x AMD Reyzen  استفاده کنید.

این پردازنده مرکزی دارای ۶۴ مگابایت و ۳۲ ترد است که به عنوان یک انتخاب مناسب برای یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای خواهد بود. این پردازنده مرکزی از یک خنک‌کننده بسیار مناسب برخوردار است و در زمان گیم به هیچ عنوان دچار افزایش دما نخواهد شد.

کلام پایانی

قیمت سیستم گیمینگ به عوامل زیادی وابسته است. از مهم‌ترین دلایلی که باعث نوسان قیمتی و تفاوت سیستم‌های گیمینگ ارزان و حرفه‌ای می‌شوند، قطعات الکترونیکی به کار رفته در آن‌ها هستند. به عنوان مثال در سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای از سی پی یو‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند رزولوشن‌های بالاتر از P1440 را اجرا کنند. در زمان تهیه یک سیستم گیمینگ باید به مواردی مانند پردازنده مرکزی، مادربرد، حافظه ذخیره‌سازی و کارت گرافیکی توجه کنید. قیمت سیستم گیمینگ با انتخاب این قطعات الکترونیکی مشخص می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *