بررسی دقیق نقش رمزارزها در اکوسیستم وب ۳

بررسی دقیق نقش رمزارزها در اکوسیستم وب ۳
  • 1402/3/30
  • گویا آی تی
  • 0

 اینترنت پس از انتقال از چشم‌انداز متمرکز وب ۲ به الگوی غیرمتمرکز وب ۳ دستخوش تغییرات سریعی شده است. محوریت وب ۳، تمرکززدایی، حریم خصوصی و توانمندسازی کاربران است. بلاک‌چین، که محیطی برای تبادل، تعیین قیمت و مبنایی برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی وب ۳ است و پس از ارائه خیلی سریع مشهور شد، یکی از عناصر اصلی این انتقال است. مقاله حاضر نقش حیاتی رمزارزها در اکوسیستم وب ۳ را بررسی می‌کند و بر اهمیت توسعه مبادلات پایدار رمزارزها برای تقویت پذیرش رمزارزها در دنیای وب۳ تأکید دارد.

رمزارزها و معاملات فرامرزی، غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد

تمرکززدایی از اصول کلیدی اکوسیستم وب ۳ و هدفش حذف نهادهای مرکزی و توانمندسازی افراد است. تراکنش‌های رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و غیره از طریق شبکه‌ای گسترده از رایانه‌ها به نام گره‌ها تأیید و تکمیل می‌شوند. در این روش، کاربران به دلیل کنترل غیرمتمرکز و انجام تراکنش‌های بدون نیاز به اعتماد دیگر نیازی به بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت ندارند.

مثال واقعی: تسهیل انتقال فرامرزی پول

یک خانواده آسیایی را در نظر بگیرید که مرتباً برای اقوامشان در خارج از کشور پول می‌فرستد. سرعت و هزینه انتقال پول به شیوه‌های سنتی محدودیت‌هایی دارد و بخش زیادی از پول باید صرف پرداخت کارمزد شود. خانواده‌ها با استفاده از رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین یا اتریوم می‌توانند پول را سریع‌تر و با کارمزد کمتر ارسال کنند و درنتیجه، انتقال پول کارآمدتر و مقرون به‌صرفه‌تر می‌شود.

 رمزارزها و پلتفرم‌های مبادله

رابط‌های کاربرپسند، ابزارهای معاملاتی منعطف و منابع آموزشی جامع این پلتفرم‌ها موانع پیش روی کاربران جدید را کاهش می‌دهند و مشارکت افراد مختلف را در حوزه دارایی‌های دیجیتال آسان‌تر می‌کنند. کاربران به کمک این تنوع در محیطی با کاربردها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت قادر به بررسی و شناسایی دارایی‌ها متناسب با علایق و سطح ریسک‌پذیری موردنظرشان هستند. درنتیجه، مشارکت کاربران بیشتر و پذیرش رمزارزها بهتر می‌شود.

مثال واقعی: دسترسی آسان و ایمن به بازار کریپتو

شخصی ناآشنا ولی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در رمزارزها را در نظر بگیرید. او برای خرید، فروش و معامله رمزارزهایی مثل بیت‌کوین، اتریوم یا سایر رمزارزهای معروف ابتدا باید صرافی قابل‌اعتماد و کاربرپسندی مانند صرافی پیشگام و جهانی کوینکس با قابلیت معاملات پایدار، پشتیبانی از انبوهی از رمزارزها، و رابط کاربری ساده را انتخاب کند.

به نقل از کوین‌مارکت‌کپ، صرافی کوینکس در حال حاضر از نظر تعداد رمزارزهای پشتیبانی‌شده در رتبه پنجم قرار دارد. به‌علاوه، موتور معاملاتی پرسرعت و اختصاصی کوینکس قادر به انجام ۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه و اجرای پایدار، قابل‌اعتماد و هم‌زمان هزاران سفارش است. بنابراین، صرافی‌ها باید لوازم ورود آسان و ایمن کاربران به دنیای دارایی‌های دیجیتال را فراهم و در استفاده از قدرت رمزارزها و مشارکت در دنیای وب ۳ کمکشان کنند.

 رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها)

بازار توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTها) یکی دیگر از کاربردهای ارزشمند رمزارزها در اکوسیستم وب ۳ است. NFTها توکن‌هایی دیجیتالی و نشان‌دهنده مالکیت اقلام خاصی مانند کارهای هنری، کلکسیون‌ها، املاک مجازی و سایر دارایی‌های دیجیتال هستند. NFTها برخلاف رمزارزهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم قابل‌مبادله نیستند و درنتیجه، به‌شکل متمایزی ارزشمند و نادرند. رمزارزها و فناوری بلاک‌چین، ایجاد، فروش و انتقال NFTها را تسهیل می‌کنند و هنرمندان و سازندگان NFTها می‌توانند مستقیماً از آثارشان درآمد کسب کنند و حق نشر آثارشان را برای خودشان محفوظ نگه دارند. پروژه‌های Bored Ape Yacht Club، CryptoPunks و Azuki برخی از محبوب‌ترین پروژه‌های NFT سال‌های اخیر هستند. کوینکس از معاملات رمزارز اصلی اکوسیستم Bored Ape Yacht Club یعنی Apecoin پشتیبانی می‌کند.

مثال واقعی: مالکیت هنر دیجیتال

فرض کنید یک طراح خلاق سه‌بعدی می‌خواهد تعداد محدودی اثر هنری دیجیتال ایجاد کند و به‌عنوان NFT بفروشد. هر NFT به معنای مالکیت آیتمی خاص است و طراح می‌تواند حق امتیازی برای دریافت درصدی از درآمد فروش توکن‌ها در آینده تعیین کند. در ادامه کلکسیونرها می‌توانند NFTها را با پرداخت رمزارزها بخرند و بنابراین طراح بی‌نیاز از بازارهای هنری سنتی و بدون پرداخت هزینه‌های معمول واسطه‌گری درآمد کسب می‌کند.

 رمزارزها و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dAppها)

رمزارزها نه‌تنها نوعی ارز دیجیتال بلکه سوخت برنامه‌های غیرمتمرکز اکوسیستم وب ۳ نیز هستند. برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز روی پلتفرم بلاک‌چین‌هایی مثل اتریوم یا کاردانو ساخته می‌شوند و منبع‌باز، ضدسانسور، و بی‌نیاز از مجوز هستند. برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز از رمزارزها به‌عنوان توکن بومی خودشان استفاده می‌کند و صاحبان توکن‌ها می‌توانند درباره تغییرات اساسی این پروتکل‌ها رأی بدهند و بر مسیر آتی این پروژه‌ها تا حدودی تأثیر بگذارند. برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز طیف وسیعی از محصولات از امور مالی و بازی گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین و رسانه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرند و با ارائه راه‌حل‌های غیرمتمرکز کاربران را توانمند می‌سازند و اتکای آن‌ها به پلتفرم‌های متمرکزی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک، اپل و غیره را کاهش می‌کنند.

مثال واقعی: مشوق‌های ساخت برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز

یک شبکه اجتماعی را تصور کنید که در آن کاربران در ازای ایجاد و بررسی محتواها توکن‌های بومی پاداش می‌گیرند. سپس می‌توانند از این توکن‌ها جهت دسترسی به ویژگی‌های انحصاری یا معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. درنتیجه، این توکن‌ها انگیزه کاربران برای مشارکت فعال در پلتفرم‌ها را افزایش می‌دهند.

اهمیت مبادلات قوی رمزارزها در دنیای وب ۳

ضرورت یافتن راه‌های امن و پایدار برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال با توجه به نقش اساسی رمزارزها در توسعه اکوسیستم وب ۳ بیش‌ازپیش ضروری است. اولویت صرافی‌ها با توجه به هک‌های گسترده و نقض‌های امنیتی در بازار رمزارزها باید محافظت از سرمایه و دارایی کاربران باشد. صرافی پیشروی کوینکس با حفظ رکورد مشکل امنیتی صفر در این زمینه پیشتاز است. کوینکس از مکانیسم «گواهی ذخایر» با «درخت مرکل» به‌عنوان روش حسابرسی برای اثبات حفظ نرخ ذخیره ۱۰۰% در پلتفرم استفاده می‌کند. این مکانیسم شفافیت و اعتماد را تقویت و کاربران را از امنیت دارایی‌ها و سهولت دسترسی به دارایی‌هایشان مطمئن می‌کند.

در مجموع، رمزارزها به‌موازات تکامل مداوم چشم‌انداز وب ۳ ویژگی‌هایشان را حفظ می‌کنند و آینده امور مالی، مدیریت دارایی دیجیتال، و تعاملات آنلاین را شکل می‌دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *