تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو
  • 1402/4/6
  • گویا آی تی
  • 1

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه مقوله‌ای است که هر شبکه‌کاری باید آن را بشناسد. موقع راه‌اندازی یک شبکه شما انواع تجهیزات شبکه را نیاز دارید؛ بنابراین باید این تجهیزات را بشناسید و بدانید که هر کدام جزو کدام دسته از تجهیزات شبکه هستند. از طرف دیگر خرید تجهیزات شبکه اعم از کابل شبکه، رک، سوئیچ یا هر وسیله‌ی دیگری نیز نیازمند شناخت درست این تجهیزات است. در این مقاله قصد داریم تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه را بررسی کنیم و ببینیم هدف از کاربرد هر کدام از این تجهیزات چیست؟

تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

به طور کلی وقتی در یک شبکه که داده در آن جابجا می‌شود؛ در اولین قدم داده بسته‌بندی، تغییر یا اصلاح شده و سپس در کانال‌های ارتباطی ایجاد شده منتقل می‌گردد. بنابراین ما در شبکه دو فاز اجرایی داریم؛ تغییر داده و انتقال آن. در هر کدام از این فازها تجهیزات شبکه کار متفاوتی انجام می‌دهند که تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه را تعریف می‌کند. به عنوان مثال ماهیت کاری که یک سوئیچ در شبکه انجام می‌دهد با کابل شبکه یا ترانک کاملا فرق دارد. با این تفاسیر ببینیم بین تجهیزات اکتیو و پسیو چه تفاوتی وجود دارد.

تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزاتی که در شبکه برای بسته‌بندی، تغییر، اصلاح و مسیریابی داده‌ها به کار می‌‌روند، تجهیزات اکتیو هستند. در واقع تجهیزات اکتیو شبکه مستقیما با سیگنال‌ها کار می‌کنند و روی آن‌ها اثر می‌گذارند. این تجهیزات با کمک نیروی الکتریسیته، باعث حرکت سیگنال‌ها در طول شبکه می‌شوند. از مهم‌ترین تجهیزات اکتیو در شبکه می‌توان به سوئیچ شبکه، روتر، اکسس پوینت، مودم، فایروال، کارت‌های شبکه و… را نام برد. برای نصب تجهیزات اکتیو شبکه شما باید علاوه بر نصب فیزیکی، کلیه‌ی نرم‌افزارهای لازم را نیز راه‌اندازی کنید؛ مثل:

  • راه‌اندازی و تنظیم برنامه‌های پیکربندی تجهیزات اکتیو،
  • سیستم‌عامل‌های سرور و کلاینت،
  • برنامه‌های تحت شبکه،
  • تنظیم و پیکربندی کاربران شبکه،

تجهیزات پسیو شبکه

دسته‌ی دوم از تجهیزات شبکه، تجهیزات پسیو هستند. شاید تاکنون متوجه تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه شده باشید؛ اما، به طور خلاصه باید بگوییم تجهیزات پسیو شبکه به کلیه لوازمی گفته می‌شود که برای انتقال و حفاظت از داده‌ها در طول مسیر شبکه به کار می‌روند؛ مثل کابل، سوکت یا رک شبکه. از نظر معنایی پسیو به معنی غیرفعال است و به این موضوع اشاره دارد که تجهیزات پسیو شبکه برای کار کردن نیازی به برق ندارند. در واقع این تجهیزات حالت فعال و غیرفعال ندارند و صرفا به عنوان سخت افزار ایجاد شبکه شناخته می‌شوند. از مهم‌ترین تجهیزات شبکه می‌توان به کابل شبکه، رک، داکت و ترانک، سوکت، پچ کورد، پچ پنل و… اشاره کرد.

تفاوت تجهیزات پسیو با اکتیو

برخلاف آنچه به نظر می‌رسند؛ تجهیزات پسیو نقش بسیار مهمی در شبکه ایفا می‌کنند و به نوعی زیرساخت‌های ارتباطی ما را می‌سازند. خرابی یا هر نوع مشکلی در این تجهیزات ممکن است عملکرد کل شبکه را مختل کند و معمولا عیب‌یابی آن‌ها نیز کار ساده‌ای نیست. نصب تجهیزات پسیو نیازمند شناخت درست شبکه است و باید معماری اصولی داشته باشد. البته این تجهیزات نیازمند نصب نرم‌افزاری نیستند و فقط باید به شکل فیزیکی نصب شوند. تجهیزات پسیو شبکه کاربردهای زیر را دارند:

  • کابل‌کشی‌های شبکه در طول تمامی مسیرها
  • داکت‌کشی و ترانک‌کشی انواع کابل‌های برق و شبکه
  • ایجاد پایانه‌های برق و شبکه در ساختمان
  • حفاظت از تجهیزات اصلی و سرورها
  • نصب فیزیکی انواع تجهیزات اکتیو شبکه
  • نصب انواع سیستم‌های جانبی، مداربسته یا سنسورها

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

حال که با این دو دسته از تجهیزات شبکه آشنا شدید، بهتر است تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه را هم بدانید. به طور کلی این تجهیزات از نصب و کاربرد تفاوت‌های زیر را دارند:

  • تجهیزات اکتیو شبکه برای کار کردن نیازمند منبع نیرو هستند؛ اما، تجهیزات پسیو نیاز به برق ندارند.
  • تجهیزات اکتیو شبکه مستقیما با سیگنال‌های داده‌ای کار می‌کنند؛ اما، تجهیزات پسیو صرفا داده‌ها را از داخل خود عبور می‌دهند یا از تجهیزات شبکه حفاظت می‌کنند.
  • شناخت و نصب تجهیزات اکتیو شبکه نیازمند تخصص است و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اما نصب تجهیزات پسیو به پیچیدگی اکتیو نیست و هر کسی با داشتن ابزارآلات شبکه و شناخت این تجهیزات، می‌تواند نصب آن‌ها را انجام دهد.
  • نصب تجهیزات اکتیو علاوه بر نصب فیزیکی، نیازمند نصب نرم افزاری هم هست و شخص باید کاملا به ابزارها و برنامه‌های این کار مسلط باشد. در حالیکه تجهیزات پسیو شبکه نیازی به پیکربندی و نصب نرم افزاری ندارند.
  • تجهیزات اکتیو شبکه نسبت به تجهیزات پسیو قیمت بیشتری دارند.
  • تنوع تجهیزات پسیو شبکه بیشتر است و این تجهیزات هم برای انتقال داده و هم حفاظت از سایر تجهیزات به کار می‌روند. اما تجهیزات اکتیو شبکه چند دسته کلی دارند و جزییات مربوط به این دسته‌ها با هم فرق دارد.
  • عیب‌یابی و رفع مشکل در تجهیزات اکتیو شبکه نسبت به تجهیزات پسیو سخت‌تر است؛ با این حال شناسایی مشکلات و قطعی در تجهیزات پسیو شبکه به خاطر متمرکز نبودن، ممکن است دشوار باشد.

تفاوت تجهیزات اکتیو با پسیو

تجهیزات پسیو شبکه یا تجهیزات اکتیو شبکه ؟

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه باعث نمی‌شود که موقع راه‌اندازی شبکه بین این دو دسته از تجهیزات یکی را انتخاب کنید. در واقع شبکه شما هم نیازمند تجهیزات پسیو است و هم اکتیو. از نظر اهمیت هم این دو دسته تجهیزات به یک اندازه برای شبکه شما مهم‌اند. یک شبکه نه بدون سوئیچ یا هاب می‌تواند کار کند و نه بدون سوکت یا کابل. موقع خرید هر دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو هم شما باید کیفیت و کارایی را اولویت خودتان قرار دهید؛ چون خرابی هر کدام عملکرد کل شبکه شما را مختل خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت تجهیزات پسیو و اکتیو کاملا مکمل یکدیگر هستند و هر کدام بدون دیگری هیچ کاربردی نخواهد داشت.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو رو به خوبی توضیح داده بودین. مرسی از شما.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *