مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی
  • 1402/11/21
  • گویا آی تی
  • 0

تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ می‌توانند مهم باشند؛ چرا که ممکن است ویژگی‌های یکی با ترجیحاتتان بیشتر جور باشند. اما چقدر رابط کاربری را معیاری مهم برای خرید گوشی سامسونگ یا شیائومی می‌دانید؟ آیا جزئیات نمایش، منوها، نحوه دسترسی به امکانات گوشی و … برایتان مهم هستند؟ شاید پی بردن به تفاوت‌های مذکور در بین محصولات دو سازنده بزرگ جهانی گوشی بتواند این حساسیت ذهنی را برایتان ایجاد کند! در ادامه این مطلب، می‌خواهیم از رابط کاربری این دو دستگاه بگوییم تا انتخاب واقعاً با شما باشد!

منظور از رابط کاربری چیست؟

این کلمه به معنی User Interface یا همان UI است که در واقع، چیدمان گرافیکی و طراحی تعاملی دستگاه تلفن همراه را در بر می‌گیرد. به بیان ساده، کاربران به کمک آن با امکانات و کارکردهای گوشی ارتباط برقرار می‌کنند. لذا درخواست هر کاری که با گوشی انجام می‌دهیم را از طریق رابط کاربری به آن منتقل می‌کنیم و در مقابل، واکنش گوشی را از طریق آن دریافت می‌کنیم.

رابط‌های کاربری سامسونگ و شیائومی

پیش از پرداختن به پرداختن به مزایا یا مشکلات رابط کاربری شیائومی و سامسونگ، بهتر است آن‌ها را بشناسیم. این کار کمکتان می‌کند که قیمت گوشی سامسونگ در ایسل را نیز بهتر ارزیابی کنید!

رابط کاربری سامسونگ

OneUI سامسونگ

رابط کاربری سامسونگ OneUIنام دارد که تبلت‌ و گوشی‌ مبتنی بر اندروید این شرکت از آن استفاده می‌کنند. آن را در سال ۲۰۱۸ برای دستیابی به تجربه کاربری دیداری و آسان طراحی کردند. این رابط کاربری ظاهر جذاب و مدرن و طراحی ساده‌ای با گزینه‌ای برای فعال‌سازی حالت تاریک دارد. برخی ویژگی‌هایش عبارتند از: سیستم ناوبری مبتنی بر بدن (Gesture-Based)، منوی تنظیمات بازطراحی شده و داشبورد سلامت دیجیتال (Digital Well-Being Dashboard).

رابط کاربری شیائومی

MIUI شیائومی

MIUI رابط کاربری قابل تنظیم تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید این شرکت است. تجربه کاربری آن متمایزتر از رابط کاربری عمومی اندروید است؛ لذا شاید بتوانیم این شرایط را از تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ بدانیم. طراحی مدرن و رنگارنگ MIUI گزینه‌های سفارشی‌سازی متعددی دارد؛ از جمله: قفل صفحه، تم و تصاویر پس‌زمینه، دوربین پیشرفته، برنامه امنیتی داخلی و اسکنر ویروس.

کدام برتر است: OneUI سامسونگ یا MIUI شیائومی؟

برای پی بردن به نقاط قوت یا مشکلات رابط کاربری شیائومی و سامسونگ بیایید ویژگی‌های مختلفشان را مقایسه کنیم تا راه برای تصمیم‌گیریتان هموار شود!

از نظر عملکردها و ویژگی‌ها

OneUI سامسونگ بر رابط کاربری کامل و باکیفیت تأکید دارد. لذا برای این منظور، کارکردهای مختلفی را در آن تدارک دیده‌اند؛ از جمله: پنل‌های Edge برای دسترسی سریع به برنامه‌ها و ابزارها، پوشه ایمن برای اسناد خصوصی، Samsung Pay برای پرداخت‌های موبایلی، دستیار صوتی Bixby و امکانات ارتقای بهره‌وری از جمله امکان انجام دادن چند کار با صفحه نمایش تقسیم‌شده و Samsung DeX. از طرفی، MIUI برنامه امنیتی داخلی، کنترل‌های قدرتمند حرکتی، برنامه‌های دوگانه برای استفاده کردن از چندین حساب، فضای دوم برای حفظ حریم خصوصی، ضبط داخلی صفحه نمایش و کتابخانه‌ای قوی از برنامه‌های از پیش نصب شده دارد.

تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ با توجه به طراحی و رابط کاربری

OneUI رابط حداقلی و تمیز مبتنی بر زبان طراحی متریال Google و با امکاناتی ساده و کاربردی دارد. در واقع، این رابط کاربری را برای نمایشگرهای بزرگ‌تر بهینه کرده‌اند و بیشتر امکانات ضروری در پایین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند. این ویژگی برای سنین مختلف کاربران مناسب است؛ چرا که به کمکش افراد می‌توانند به کمک یک دست با گوشی کار کنند. در مقابل، رابط کاربری MIUI پویا، رنگارنگ و کاملاً قابل تنظیم است و امکاناتش بیشتر از OneUI است؛ لذا کاربران ‌می‌توانند دستگاه‌هایشان را به دلخواه شخصی کنند. از طرفی، این رابط کاربری کمی پیچیده‌تر از OneUI است؛ در نتیجه، شاید عادت کردن به آن برای برخی دشوار باشد!

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ از منظر تصاویر متحرک

کم و کیف انیمیشن‌ها در OneUI به گوشیتان بستگی دارد. مثلاً دستگاه‌های رده‌پایین انیمیشن‌ها را آهسته و میان‌رده‌ها بهتر نمایش می‌دهند. دستگاه‌های سطح بالا نیز نرم‌ترین و سریع‌ترین انیمیشن‌ها را دارند. در مقابل، کیفیت آن‌ها در دستگاه‌های Mi و Redmi فرق دارد. انیمیشن‌های Redmi می‌توانند کُند و کم‌کیفیت باشند؛ اما بسیار بهتر از دستگاه‌های میان‌رده سامسونگ هستند. دستگاه‌های Mi نیز سریع‌ترین و روان‌ترین نمایش را در گوشی‌های شیائومی دارند.

سفارشی‌سازی

OneUI سفارشی‌سازی معقولی دارد؛ مانند تغییر دادن سبک سیستم، اندازه نمادهای برنامه و طرح صفحه اصلی. از سوی دیگر، کاربران به کمک گزینه‌های سفارشی‌سازی متعدد MIUIمی‌توانند تم، بسته نمادها و سبک‌های فونت گوشی و ظاهر کلی آن را عوض کنند. البته فروشگاه تم داخلی نیز برای دریافت کردن طرح‌های آماده در آن گنجانده‌اند. لذا آن را باید نقطه قوتی در برابر مشکلات رابط کاربری شیائومی بدانیم!

تفاوت‌های رابط کاربری دو گوشی از نظر صفحه قفل

صفحه قفل OneUI در واقع، صفحه استاندارد سامسونگ با تاریخ و ساعت است و اعلان‌ها همه در مرکزش قرار دارند. لذا به آسانی ‌می‌توانید با کشیدن انگشت به برنامه‌های سریعتان دسترسی پیدا کنید. اما رابط کاربری صفحه قفل MIUI از ترکیب تاریخ و ساعت بزرگ تشکیل شده است. اعلان‌ها نیز به‌طور پیش فرض خاموش هستند، اما ‌می‌توانید از طریق تنظیمات فعالشان کنید.

از منظر بهینه‌سازی

OneUI را برای دستگاه‌های سامسونگ به خوبی بهینه کرده‌اند؛ لذا عملکرد روان و مدیریت اثربخش منابع را تضمین ‌می‌کند. همچنین، سامسونگ به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را به‌طور مرتب برای بهبود سرعت و امنیت آن عرضه می‌کند. اما بهینه‌سازی MIUI را باید متمایز بدانیم. شیائومی نیز به‌روزرسانی‌ها و تغییرات را به‌طور منظم برای بهبود عملکرد دستگاه، پایداری سیستم، عمر باتری و … فراهم می‌کند. در نتیجه، تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ از این لحاظ بررسی‌های دقیق‌تری لازم دارد.

چند و چون صفحه اصلی در دو رابط کاربری مذکور

تجربه کاربر نهایی در صفحه اصلی Samsung OneUI ساده است. مثلاً تنها با فشردن طولانی‌مدت کلید، ‌می‌تواند هر گزینه‌ای را تغییر دهد و وارد تنظیمات مربوطه شود. تجربه صفحه اصلی MIUI نیز مثل رابط کاربری سامسونگ است. در واقع، صفحه اصلی MIUI به سبک iOS است که همه برنامه‌های دستگاه را در بر می‌گیرد. البته در صورت تمایل می‌توانید کشوی برنامه را به‌صورت دستی فعال کنید. در نتیجه، از این منظر می‌توانیم نقطه قوتی برای خرید گوشی شیائومی قائل شویم!

مهم‌ترین مشکلات رابط کاربری شیائومی کدامند؟

برنامه‌های Bloatware

یکی از اشکالات مهم این رابط کاربری را باید گنجاندن برنامه‌های از پیش نصب شده غیرضروری بدانیم که اغلب به‌عنوان Bloatware شناخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند فضای ذخیره‌سازی را مصرف کنند و حتی ممکن است بدون روت کردن دستگاه قابل جابجایی نباشند. از طرفی، سفارشی‌سازی سنگین MIUI نیز می‌تواند مثل شمشیر دولبه عمل کند؛ زیرا گاهی باعث ایجاد اختلال در به‌روزرسانی‌ با برخی برنامه‌ها می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات رابط کاربری شیائومی کدامند؟

عوارض مدیریت تحمیلی باتری و تبلیغات آزاردهنده

دستکاری در مدیریت باتری MIUI ممکن است منجر به محدودیت‌های زیاد برنامه شود که بر فرآیندهای پس‌زمینه و اعلان‌های برخی برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی کاربران نمایش تبلیغات را در برنامه‌های سیستم گزارش کرده‌اند که می‌تواند ناخوشایند باشد و بر تجربه کلی کاربر تأثیر بگذارد. همچنین، رابط کاربری MIUI سادگی طراحی را در اولویت قرار می‌دهد که ممکن است باعث شود تا گزینه‌های سفارشی‌سازیش محدودتر از سایر رابط‌های مبتنی بر اندروید باشند. لذا آن را باید از تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ بدانیم.

برخی چالش‌های به‌روزرسانی MIUIشیائومی

چرخه به‌روزرسانی MIUI به دلیل تأخیر در انتشار و ناسازگاری بین برخی دستگاه‌ها با انتقادات چندی مواجه شده است. اما این رابط کاربری با وجود چنین محدودیت‌هایی، با ارائه کردن نسخه‌های جدیدتر به تکاملش ادامه می‌دهد. لذا کاربران باید هنگام انتخاب کردن دستگاه‌های شیائومی به این مسئله توجه کنند.

و سرانجام این‌که

هر دو رابط کاربری MIUI و OneUI مزایای خاص خودشان را دارند. اما چنانچه گزینه‌های سفارشی‌سازی زیاد و تجربه کاربری پویایی می‌جویید، MIUI می‌تواند انتخاب بهتری باشد. از سوی دیگر، کاربرانی که رابط کاربری ساده، گرافیک تمیز و سازگاری با سایر دستگاه‌ها را ترجیح می‌دهند، بهتر است OneUI را برگزینند. در مجموع، برای انتخابی آگاهانه و متناسب با ترجیحاتتان توصیه می‌کنیم که در تفاوت های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ دقیق شوید. این کار کمکتان می‌کند تا تجربه کاربری دستگاهتان را ارتقا دهید.

سلب مسئولیت رپورتاژ: این مقاله به عنوان رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در وبسایت گویا آی تی منتشر شده و وبسایت گویا آی تی در مورد تایید یا رد صحت محتوای آن مسئولیتی ندارد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *