دلایلی که شاید به خاطر آنها دوست نداشته باشید طراح وبسایت شوید

  • 1389/7/5
  • ITTeach
  • 3

به قلم: کامرون چپمن[1]

طراحی وبسایت اصولا شغل جذابی برای هنردوستان و افراد خلاق بشمار می‌رود. این شغل یک فرصت سودمند برای نشان دادن خلاقیت خود بصورت روزانه می‌باشد. اما معایبی هم در این بین وجود دارد و بسیاری از افراد بدون آگاهی از این معایب وارد این حیطه می‌شوند.

البته برای افرادی  که واقعا دوست دارند طراح وبسایت شوند و کاملا می‌دانند طراحی وبسایت درباره‌ی چیست بیشتر این موانع مشکلی ایجاد نمی‌کنند، بلکه افرادی را به درد سر می‌اندازند که تنها بدنبال شغل خلاقانه و هنری می‌گردند. حتی با فرض اینکه این موانع و دلایل  نمی‌توانند عامل بازدارنده باشند، حداقل چشم افراد را به تمامی زوایای طراحی وبسایت باز می‌کنند.

رقابت فشرده است


ده تا پانزده سال پیش، طراحی وبسایت یک رشته‌ی کاملا تخصصی بود. بیشتر طراحان وبسایت با روش‌های آزمون و خطا خود را می‌آزمودند و یا به یکی از چند کالج محدود در خارج از شهر می‌رفتند تا شاهد راه‌اندازی یک وبسایت زیبا و یا برنامه‌ی طراحی چند رسانه‌ای باشند. امروزه، منابع آنلاین و چاپ شده‌ی فراوانی در دسترس است که هر فردی مجازا می‌تواند با کمک خودآموزهای طراحی وبسایت به طراحی بپردازد. و حتی اگر این افراد زیرک باشند و بدانند در یک طراحی خوب چه چیزی مناسب است و چه چیزی نامناسب، دراینصورت می‌توانند وبسایت‌هایی طراحی کنند که به خوبیِ طراحی افرادی است که چهار سال برای گرفتن مدرک درس خوانده‌اند.

همچنین میان هزاران قالب[2] رایگان و نرم‌افزارهای طراحی وبسایت در دنیای خارج رقابت شدیدی وجود دارد. شرکت‌های کوچک اغلب برای وبسایتشان تمایل به استفاده از قالب‌های آماده دارند و هزینه‌ای برای طراح وبسایت متقبل نمی‌شوند، یا اینکه سعی می‌کنند از ویرایشگرهای ویزی ویگ ([3]WYSIWYG) استفاده ‌کنند تا وبسایتی بسازند که اگرچه خیلی حرفه‌ای طراحی نشده‌اند اما بقدر کافی نزد بازدیدکننده‌ها و مشتریان شرکت قابل پذیرش هستند.

شرکت‌های طراحی وبسایت در کشورهای در حال توسعه می‌توانند با هزینه‌ی کمتری نسبت به طراحان کشورهای توسعه یافته (مثل اروپای غربی، آمریکا، کانادا و دیگر کشورها) وبسایت‌های حرفه‌ای طراحی کنند. البته همه‌ی این شرکت‌ها توانایی رقابت در سطح کیفیت را ندارند، اما روز به روز و تا آنجا که می‌توانند از روی طراحی‌های حرفه‌ای کپی می‌کنند، و تا جایی که می‌توانند در سرعت و قیمت نیز به رقابت می‌پردازند.

حال لازم است طراحان بیش از هر زمان دیگر بتوانند خود را از دیگران متمایز ساخته و تجارت دائمی‌ برای خود برقرار سازند. بخصوص طراحان مستقل، دیگر قادر نیستند با یک  “طراحی زیبا” یا “خوب” پیشرفت کنند. حالا لازم است که این طراحان در حد “عالی” باشند تا بتوانند مشتریان خوبشان را برای پشتیبانی خود و شرکت نگه دارند. حتی طراحانی که در داخل یک سازمان یا شرکت مشغول به کار هستند با رقبای جدی که هر روزه درخواست کار به شرکت می‌دهند و یا طراحان مستقلی که در خارج از شرکت فعالیت می‌کنند مواجه هستند.

شما می‌خواهید به یک هنرمند تبدیل شوید


طراحی هنر نیست. با اینکه طراحی خوب بطور کلی بر پایه‌ی اصول هنری استوار است، اما برای تبدیل شدن به یک طراح وبسایت به استعداد و توانایی هنری احتیاجی نیست.  بسیاری از هنرمندان ممکن است از ساختار و قراردادهایی که لازمه‌ی طراحی خوب است سر در نیاورند.

اگر طراحی وبسایت  را راهی برای پول درآورد ن تلقی می‌کنید، این امر منجر به سرخوردگی شما می‌شود. البته، اگر طراحی وبسایت را کار مناسبی برای خلاق بودن  می‌دانید و نه کاری برای خلق اثر هنری، در اینصورت طراحی وبسایت شغل مناسبی برای شما خواهد بود.

شما دوست دارید همه چیز را به سبک خود طراحی کنید


وقتی برای مشتری طراحی می‌کنید لازم است علایق و سلایق شخصی خود را کنار گذاشته و آنچه را که دلخواه مشتری است اعمال کنید. ممکن است ایده‌ی بسیار جذابی برای ارتقای سایت مشتری به ذهن شما خطور کند، ولی اگر مشتری بودجه‌ي کافی نداشته باشد یا فکر کند این ایده مورد توجه بازدیدکنندگان سایت قرار نمی‌گیرد، در اینصورت باید مطابق میل مشتری عمل کنید. البته شما گزینه‌ی دیگری هم دارید، مثلا اینکه مشتری خود را رد کنید (که این کار را همیشه می‌توانید انجام دهید)، اما اگر این کار به کرات صورت گیرد ناگهان متوجه می‌شوید که هیچ مشتری برایتان نمانده است.

بعنوان یک طراح وبسایت، وظیفه‌ی شما این است که مشتری را متقاعد و راضی کنید تا بهترین و عملی‌ترین راه را برگزیند، اما چنین کاری همیشه شدنی نیست. گاهی لازم است که به مشتری خود اعتماد کرده و به خود بقبولانید که مشتری حرفه‌ی خود را بهتر از شما می‌شناسد. و خوب است بدانید مادامیکه درخواست‌های آنها با اصول طراحی وبسایت مغایرت نداشته باشد، نتیجه معمولا خوب از آب در می‌آید.

گزینه‌ی مناسب برای طراحانی که می‌خواهند به سلیقه‌ی خود طراحی کنند: طراحی قالب و تم[4] است. در اینصورت آنها می‌توانند هر طور دلشان می‌خواهد طراحی کنند (اما وقتی می‌خواهند حراج یا دانلودها را افزایش دهند باید کاربران نهایی احتمالی را در نظر داشته باشند).

شما دوست ندارید کدنویسی یاد بگیرید

لزوما طراحان وبسایت نباید برنامه نویس یا کدنویس حرفه‌ای باشند. اما برای اینکه شما بتوانید طراح وبسایت موفقی باشید، حداقل باید بدانید که یک وبسایت مقدماتی را چگونه باید کدگذاری کرد، چرا که وقتی از چگونگی تبدیل شدن طراحی به کد آگاه باشید، این موضوع می‌تواند به طراحی شما کمک کرده و در آخر کار طراحی را برایتان آسان‌تر کند.

این بدین معنا نیست که شما باید کدنویسی کل وبسایتتان را انجام بدهید. یافتن طراحان خارج از شرکت و یا فردی که بتواند همزمان با طراحی شما کدنویسی سایت را انجام دهد هم راه حل خوبی است. اما حداقل از چگونگی کدگذاری آنها آگاه باشید، تا کار آنها را آسان‌تر کنید. این کار هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارد، دانستن کدگذاری، زمانیکه می‌خواهید در سایت تغییراتی ایجاد کنید و برنامه‌نویس مربوطه در دسترستان نیست کمک بزرگی به شما می‌کند.

شما دوست ندارید با افراد بدقِلِق معامله کنید


در صنعت خدمات، داستان ‌های ناخوشایندی از موکل‌ها و مشتریان بوفور می‌شنوید. طراحی وبسایت هم از این امر مستثنی نیست. بعضی مردم فکر می‌کنند چون برای سفارششان هزینه‌‌ای به شما پرداخت می‌کنند بنابراین حق دارند هرطور دوست دارند صحبت یا عمل کنند. یعنی اینکه مثلا حق خود می‌دانند نیمه شب با شما تماس بگیرند یا تصمیمشان درباره‌ی حق‌الزحمه‌ی طی شده را عوض کرده و بخواهند در پایان پول کمتری به شما بپردازند. با یک نگاه اجمالی به مطالب وبسایت مشتری‌های جهنمی[5] می‌توانید همه‌ نوع موضوع درباره‌ی مشتریانی که می‌توانند شما را تا سر حد مرگ عصبانی کنند بخوانید.

اگر از مشتری شنیدید که “من تصمیم دارم خودم طراحی سایت رو انجام بدم” یا “برادرزاده‌م هم طراحی وبسایت بلده” یا “بچه 5 ساله‌م از طراحی شما خوشش نیومده” جا نخورید. اگر یک مشتری‌ به پُستتان خورد که خودش هم نمی‌دانست چه می‌خواهد و تا پایان تحویل پروژه هزار بار تصمیمش را عوض کرد تعجب نکنید. و آمادگی پاسخگویی به سوالات بی پایان مشتریان در مورد تک تک کارهایی که انجام می‌دهید و تک تک اقلامی که به صورتحساب اضافه می‌کنید را داشته باشید.

اگر دلتان نمی‌خواهد مستقیما با مشتری در ارتباط باشید، پس طراحی وبسایت به هیچ وجه شغل مناسبی برای شما نخواهد بود. حتی ممکن است بعنوان یک طراحی که در سازمان یا شرکت مشغول به کار هستید، رئیستان از طراحی شما به هیچ وجه سر در نیاورد ولی موعدهای غیرمنطقی برای تحویل کار اعلام کند و یا منابعی که شما برای یک طراحی خوب لازم دارید را در اختیارتان قرار ندهد.

شما دوست ندارید به روز باشید


برای اینکه رقیب باقی بمانید، باید مثل یک طراح پیشرفت کنید. پیروی هر روزه از روش‌های جدید طراحی کار عاقلانه‌ای نیست، اما بهتر این است که در جریان آخرین تکنیک‌های جدید و سبک‌های طراحی باشید. طراحی وبسایت صنعت رو به رشد و در حال پیشرفتی است و شما هم پا به پای آن باید رشد و پیشرفت کنید.

خوشبختانه، برای اینکه پهلو به پهلوی توسعه‌های جدید طراحی وبسایت گام بردارید و مهارت‌های خود را گسترش دهید می‌توانید تمام این‌ کارها را بصورت آنلاین انجام دهید. فقط کافی است یکی از بلاگ‌های مربوط به طراحی وبسایت (مانند همین وبلاگ!) را دنبال کنید و در مورد رویدادهای جدید این صنعت مطالعه کرده و بیشتر بخوانید. مرتبا چیزهای جدید را امتحان کنید، حتی اگر فقط روی وبسایت شخصی خودتان باشد. در ارتباط با پیشرفت‌های مربوط به استانداردهای جدید طراحی و نرم‌افزارهای مختلف به روز باشید. اگر پیشرفت‌ و توسعه‌ی حرفه‌ای خود را در یک پروسه‌ي مداوم دنبال کنید، زمان زیادی از شما گرفته نخواهد شد.

بسیاری از مردم سطح سازمان را تشخیص نمی‌دهند، یعنی اینکه لازم است یک طراح موثر و مفید باشد. برخی از طراحان، بویژه در شرکت‌های کوچک، باید کار خود را مضاعف کرده و بعنوان مدیر پروژه نیز برای مشتریان کار کنند. این یعنی که یک طراح باید کل پروژه و پروسه‌ها را پیگیری کند، طبق برنامه پیش ببرد و پروژه را سازمان‌دهی کند. یک سند یا قرارداد گمشده زمان و انرژی ارزشمند شما را هدر می‌دهد. همچنین پیگیری مسائلی مانند زمان و هزینه برای درج در صورتحساب نیز ضروری است.

همچنین تفکر منطقی ضروری است. وبسایت‌ها ذاتا منطقی و سازمان یافته هستند. اگر شما قادر نیستید مرتبا به این فکر کنید که چطور صفحه آرایی کنید، دراینصورت در راه طراحی یک معماری اطلاعات مناسب برای وبسایتتان اوقات پرمشقتی پیش رو خواهید داشت.

شما به زیبایی بیشتر از اصول یک طراحی خوب اهمیت می‌دهید


درحالیکه هنر تنها بر زیبایی شناسی تمرکز دارد، طراحی بر عوامل دیگری چون کارایی و قالب‌های کاربر پسند نیز توجه دارد. در طراحی وبسایت شما باید یک سری اصول را حتما رعایت کنید: لینک‌های راهنما، عنوان صفحه (برای اینکه به بازدیدکنندگان سایت ایده‌ای درباره‌ی محتویات صفحه بدهد)، و همچنین میزان کمی متنِ قابل خواندن. بدون اینها وبسایت نیمی از معنای خود را از دست می‌دهد.

حتی وبسایت‌های سنگینی که دارای عکس‌ هستند، مانند مجموعه آثار، برای اینکه قابل استفاده باشند باید با استانداردها مطابقت کنند. بعنوان یک طراح، شما می‌توانید کمی طراحی خود را با سلائق خود انجام دهید، اما باید همچنان کارایی و هدف وبسایت را حفظ کنید. بدون اینها، وبسایت قابل استفاده نخواهد بود و بازدیدکنندگانتان را از دست می‌دهید.

نتیجه گیری

کلام آخر اینکه، اگر خیلی مشتاق طراحی هستید و تصمیم جدی برای کار کردن در این زمینه دارید، در چنین حالتی طراحی وبسایت مشغله و شغل بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. اما خیلی از افراد هستند که فکر می‌کنند طراحی کار ساده‌ای است و با طراحی می‌توانند کاملا انگیزه‌های هنری خود را ارتقا بخشند. در عالم واقعیت، هیچیک از این تفکرات درست نیست.

[1] . Cameron Chapman[2] . Template[3] .  What You See Is What You Getکلمه پردازهايى که تصاوير صفحه اى توليد مى کنند. مشاهده‌ی اسناد به شکلی که در محصول آخر ظاهر می‌شوند و متن‌ها، گرافیک و عناصر دیگر آن مستقیما از این طریق قابل ویرایش هستند.[4] . Theme[5] . Clients From Hell : www.clientsfromhell.net

منبع: noupe

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. به قلم: کامرون چپمن[۱]

    عذر میخوام ولی لینک این قسمت رو ظاهرا از هارد خودتون قرار دادید ;;)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *