در هنگام خرید کیس کامپیوتر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • 1389/9/6
  • محمدرضا ارجمندی
  • 16


بیشتر کاربران رایانه های رومیزی هنگام خرید یا ارتقا سیستم، وقت زیادی صرف بررسی مشخصات کیس (case) کامپیوتر خود نمی کنند. شاید دلیلش این باشد که به آن فقط به عنوان  جعبه ای دربرگیرنده قطعات سخت افزاری می نگرند؛ در این دیدگاه کیس قطعه خیلی مهمی نیست، بلکه این سخت افزارهای داخل آن هستند که می توانند بسیار جذاب بوده و خریداران کمی حرفه ای تر در مورد استفاده از سخت افزارهای قوی چه خواب ها که نمی بینند!

اگر شما نیز اینگونه فکر می کنید، در اشتباهید! کیس کامپیوتر بسیار هم مهم است. اگر به فکر خرید  یک کامپیوتر رومیزی جدید ، یا ارتقاء رایانه قدیمی خود هستید ، اولین سوالی که به ذهنتان خطور می کند نباید این باشد (که معمولا هست!): “سریعترین پردازنده ای که استطاعت خرید آن را دارم چیست؟” در عوض ، باید پرسید: “چه نوع کیسی نیاز دارم؟”

کیسی که شما خریداری می کنید مشخص کننده مشخصات و سایز کامپیوتر شماست؛ تعیین کننده سخت افزارهایی که می توانید درون آن تعبیه کنید، نوع سیستم خنک کننده ای که برای قطعات استفاده کنید و همین طور میزان سر و صدایی که کامپیوترتان تولید خواهد کرد.

پس با این مقدمه، اجازه بدهید در این مقاله در مورد نکاتی که کاربران آگاه و باهوش باید در مورد خرید کیس جدید بدان توجه کنند مفصل تر بحث کنیم.

خدای من! چه کیس بزرگی!

این امر بدیهی است که  اندازه کیس مورد استفاده برای رایانه، معین می کند که حد و اندازه کامپیوتر شما چه قدر خواهد بود. این مسئله کاملا آشکار است ، نه؟ با این حال گاهی اوقات دوستانم را می بینم که برای کامپیوتر خود کیسی خریداری کرده اند  که از نظر سایز و بزرگی کاملا برای نیازهای آنها نامناسب است. بیایید با متر نواری آشتی کنیم! (قبل از خرید لااقل بدانیم برای کیس خود روی میز یا درون محل تعبیه کیس در میز رایانه، چه قدر فضا در اختیار داریم)چون هیچ استاندارد واقعی اندازه در مورد کیس های معمول بازار وجود ندارد (حداقل نه در ابعاد خارجی) ، و چون صرفا تکیه بر اندازه گیری ابعاد با چشمها همیشه جواب نمی دهد.

با در ذهن داشتن نکته بالا، اجازه دهید در مورد نکته ای صحبت کنیم که کمی ظریف تر است:  ابعاد داخلی کیس. اگر چه کیس هایی با ابعاد خارجی بزرگتر معمولا فضای بیشتری هم در داخل خود برای نصب قطعات دارند، اما  نحوه پیکربندی فضای داخلی تاثیر شگرفی بر نوع سیستمی که می توانید جمع و جور کنید خواهد داشت.

در زیر برخی از پرسش هایی که شما باید برای کسب اطلاعات مربوط به فضای داخلی کیس کامپیوتر  از فروشنده بپرسید آورده شده است:

–       کیس قادر به پشتیبانی از چه نوع مادربردهایی می باشد؟ (رایج ترین انواع مادربرد عبارتند از: Mini-ITX, MicroATX  و  ATX)

–       آیا این کیس به اندازه کافی محل نگه داری درایو داخلی و خارجی برای سخت افزارهای مورد نیاز من دارد؟

–       اگر می خواهید از درایو حالت جامد (SSD) استفاده کنید، آیا کیس مورد نظر مکانی برای پشتیبانی از این نوع دیسک ها دارد یا خیر؟

–       در کیس چندتا فن خنک کننده می توان نصب کرد؟ حداکثر سایز هر فن چه قدر است؟

–       آیا کیس برای کارت گرافیک موردنظر من مناسب است؟ و آیا محلی برای ارتقاء آتی تعبیه شده است؟

–       آیا کیس به شیوه ای مناسب قادر به خنک کردن و تهویه گرمای ناشی از پردازنده کامپیوترم هست، و آیا محلی برای ارتقاء آتی تعبیه شده است؟

پاسخ به چهار سوال اول بسیار آسان است چون بر اساس مشخصات عمومی ارائه شده هر کیس (درج شده روی جعبه محصول) می توان به سرعت به پاسخ خود رسید. با این حال پاسخ سریع به دو مورد آخری کمی مشکل تر است چرا که این موارد معمولا به وضوح در مشخصات درج نشده است. پیشنهاد می کنم که شما به صورت آنلاین (با سرچ شماره و مدل کیس مورد نظر در گوگل+ ذکر کلمه reviews در انتهای عبارت جستجو) به بررسی مدل مورد نظر پرداخته و نگاهی هم به قسمت نقد ها و بررسی کاربران بیاندازید. ممکن است دقیقا همه مواردی را که در ذهن دارید پیدا نکنید، اما احتمالا کاربری  را پیدا خواهید کرد که سخت افزاری مشابه شما نصب کرده (یا سعی به نصب آنها نموده است) و نتیجه اش را می بینید که موفق شده یا خیر.

حواستان به خنک کننده ها باشد!

برخورداری از سیستم خنک کننده مناسب برای کامپیوتر شما امریست ضروری. با این حال توجه داشته باشید که زمانی که من می گویم “مناسب” من به این معنی نیست که سیستمی جمع کنید که توله خرسهای قطبی در آن دما به خواب زمستانی فرو روند! (مزاح کردم! 🙂

از خود بپرسید:  چه نوع قطعاتی قرار است در این کیس نصب شود؟ اگر شما در حال تهیه کامپیوتری خانوادگی هستید که صرفا برای تماشای فیلم های یوتیوب و ارسال پست الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد ناگفته پیداست که نیازی به خنک کننده های قدرتمند نیست. یک فن مکنده (برای ورود هوای تازه) و یک فن دمنده (برای خارج کردن هوای گرم)کافی خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر قصد استفاده از سیستم خود برای استفاده از آخرین بازیهای منتشر شده یا رندر سه بعدی برای تماشای فیلم های با کیفیت استودیوی انیمیشن پیکسار را دارید باید از خنک کننده خیلی بهتری استفاده کنید. اگر این مورد استفاده از رایانه به مذاقتان بیشتر خوش امده به شما پیشنهاد می کنم به دنبال کیس هایی باشید که فن مکنده اضافی و  در صورت امکان ، فن دمنده اضافی در عقب یا بالای کیس دارند.

اگر هم مطمئن نیستید جز کدام یک از دو دسته بالا قرار می گیرید، پیشنهاد من این است: اگر کارت گرافیک شما بیش از شش اینچ طول دارد، خود را در گروه دوم فرض کنید. یا اگر یک پردازنده چهار هسته ای برای کامپیوتر خود تهیه کرده و به  استفاده از آن برای انجام کارهایتان نیاز مبرم دارید، باز هم جز گروه دوم هستید.

همچنین در نظر داشته باشید که معمولا در کیس هایی که سایز بزرگتری دارند تهویه و خنک کردن قطعات بهتر از کیس های کوچکتر انجام می شود. پس استفاده از کیسی که در آن دیسک سخت با کارت گرافیک و درایوهای نوری با فن پردازنده در فضایی کوچک و به قول ما برادر وار به فاصله چند میلیمتری هم نشسته اند، حرارت قطعات را بالا برده و از عمر مفید قطعات می کاهد.

آه! چه سر و صدایی!

یکی از بزرگترین اثرات جانبی افزایش بهره وری سخت افزارها را می توان در کاهش سر و صدای کلی ایجاد شده توسط رایانه دانست. اگر کمی سنتان بالا باشد احتمالا آن رایانه های بزرگ در دهه 50 و 60 میلادی که حجم یک اتاق را اشغال می کردند را به خاطر دارید یا عکسشان را دیده اید؟ پسر، این رایانه ها مسئول فرستادن آپولو به فضا بودند!  (آری، من آن زمان به دنیا نیامدم ولی آنها را در یک مستند از شبکه تاریخ دیده ام!)

نکته این است که این روزها بسیاری از رایانه های شخصی نسبتا آرام و بی سر و صدا کار می کنند. ممکن است با خرید یک کیس اصلا از انتخابتان راضی نباشید وقتی حس می کنید کوچکترین پردازش های رایانه به مغزتان تلگراف می شود و خلاصه صدای زیاد کامپیوتر بدجوری روی اعصابتان است! خوشبختانه ، در این مسئله نیز با رعایت برخی نکات می توان کیسی انتخاب کرد که به کاهش صدای ناشی از کار قطعات در رایانه بیانجامد تا با اعصاب راحت تری با کامپیوتر خود کار کنید.

بیایید اول در مورد فن های خنک کننده در رایانه بحث کنیم؛ چرخش فن های قطعات سخت افزاری، سبب ایجاد سر و صدای کلی است که از کیس شنیده می شود. پس بدیهی است که هر چه فن بیشتر باشد، سر و صدای کلی هم بیشتر است. همچنین فن های کوچکتر  به طور کلی سر و صدای بیشتری نسبت به فن های بزرگتر ایجاد می کنند (این مورد بر خلاف انتظارات عامه است، دلیل این مسئله هم  این است که یک فن کوچکتر باید چرخش سریع تری نسبت به یک فن بزرگ تر برای تولید جریان هوای برابر داشته باشد). پس اگر به مقوله سر و صدا خیلی اهمیت می دهید باید همواره به دنبال کیسی باشید که  تنها چند فن خنک کننده بزرگ دارد که کم سر و صدا تر است.

همچنین به دنبال ویژگی هایی باشید که سبب کاهش سر و صدای هارد دیسک می شوند. درایوهای مکانیکی می توانند سر و صدای بسیاری ایجاد کنند، به خصوص اگر کیس به گونه ای طراحی شده باشد که به طور مستقیم به چارچوب کیس پیچ شوند. به دنبال کیسی باشید که محل نگهداری دیسک سخت از پوشش مواد لاستیکی دارد. همچنین به کیس هایی فکر کنید که از عایق صوتی (sound insulation) برخوردارند. این نوع کیس ها نسبتا نادرند، و معمولا بهترین کیس ها برای خنک کردن قطعات به شمار نمی روند، اما برای استفاده در رایانه های شخصی خانوادگی مناسبند و قادرند کامپیوتر شما را در حد صدایی زمزمه گونه آرام کنند.

جمع بندی

کیس های کامپیوتر ممکن است قطعه خیلی جذابی به نظر نیایند (البته منظورم عملکرد است نه ظاهر!) ، اما وظیفه بزرگی بر عهده دارند. حتی اماتور ترین کاربران در بین ما  هم می دانند که خیلی بد است وقتی کامپیوتری داشته باشیم که زمانی که قصد یک بازی را داریم مانند موتور جت صدا دهد و  مانند تنور داغ شود. امیدوارم این راهنمایی به شما کمک کند به کیس دلخواه خود برسید (کیس کامپیوتر را عرض کردم!!)، اما اگر هر گونه نکته دیگری در زمینه خرید کیس کامپیوتر داشتید که احساس می کنید مهم است لطفا به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید!

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 16 دیدگاه
  1. با سلام د انشجو مهندسی صنایع هستم
    کیسی که میفرمایید مشخصات بالا رو د اشته باشه رو معرفی کنید با قیمت

    با احترام فراوان

  2. قطعا یک مساله مهم در زمینه کیس بحث پاوره کیسه که رو بعضی مدل ها روشون نصبه از قبل.پاور کیس هم تاثیر زیادی رو گرمای کیس و عمر قطعات داره.مخصوصا با کیس های جدید که فن های بیشتری نسبت به قبل داره.همینطور با پیشرفت سی پی یو ها،مادر برد ها و رم و کارت گرافیک ها مقدار برق مصرفی بالاتر میره و اگر پاور میزان وات مناسب رو نداشته باشه هر چقدر هم که کیس فن دار داشته باشین بازم قطعه داغ میکنه و اثر کیس رو کم میکنه.
    یک مساله دیکه که باید مد نظر داشت نحوه ورود و خروج هوا داخل کیسه.چون فقط بحث ورود و خروج مطرح نیست .هوایی که وارد کیس میشه باید بتونه در همون راستایی که وارد میشه بطور منظم از کیس خارج شه. چون بعضی ازسازندگان کیس ها این مورد رو اصلا رعایت نمیکنن و هوا به طور نامنظم داخل کیس پخش و پلا میشه و فقط گردو غبارو به همه جای قطعات میرسونه که خود این باعث گرما و حرارت و در نتیجه صدای بیشتره.
    یک مساله دیگه که بیشتر برای حرفه ای تر ها مهمه اینه که سعی کنن جنس کیسشون از الومینیوم واقعی باشه نه از ورق اهن روکش دار.چون این کیسا هم انقال دهندهی خوب حرارت و هم انتقال دهنده ی خوب الکترو استاتیکیه که ممکن کیس درگیرش بشه که برای قطعات (بخصوص رم،مودم ) خوب نیست.
    اینم تجربیات من.
    منم از 11 سالگی آشنا شدم سال 73.

    1. با تشکر از اینکه تجربیات خودتون رو در اختیار من و خوانندگان عزیز قرار دادید
      این روز ها کیس ها با پاور استانداردی اارئه می شوند و اگر کسی بخواهد میتونه از پاورهای حرفه ای تر استفاده کنه تا با یک کیس خاص سیستم حرفه ای تری جمع و جور کنه

  3. کامپیوتر من خیلی وقتها سر و صدا می کند وقتی سوکت پشت موس را فشار می دهم خوب می شود یا یک مشت روی کیس می زنم نظرت چیه

  4. سلام من اگر بخواهم چنین کیسی رو تا شهریور ماه جمع کنم چقدر برام آب میخوره:
    CPU: i7 960 OverClocked 4.20Ghz
    RAM :12G OC 2000 KingStone
    MainBoard :UD3 Giga X58A Gaming Performace Over Drive Series
    Graphic CARD :ATI 5970 Over Drive 4Gb DDR5
    HDD: Black Edition 10000RPM
    Cooling systems:Cooler Master V10
    Power:1200Watt

  5. سلام، من دانشجوی ارشد هستم و دنبال یه کامپیوتری هستم که ققط بشه باهاش با نرم افزار آفیس، پاورپوینت،اکسل و …برای ترجمه و انجام پایان نامه کار کرد و یه فروشنده کامپیوتری رو پیدا کردم که به نظر تعمیرکار کامپیوتره و میگه یه کامپیوتر دسته دوم با مانیتور و کیس و کیبرد و موس سرجمع 350000 تومن میشه به نظر شما کامپیوترو ازش بخرم؟ و چه چیزایی رو قبل از خرید تست کنم؟

    1. با ۳۵۰ تومن فقط میشه مادربرد رو خرید تنها

  6. سلام.من میخام یه کیس کارکرده بخرم.فروشنده میگه رمش ۱۶ddr3و دوتا گرافیک داره یکی هشت و چهار انویدیاgt610..قیمت داد۹۰۰٫٫٫میخاستم بدونم ایا قیمت مناسبه..ایا واقعا در مورد گرافیک درست گفته..گرافیک میتونه بازی هایی مثلgtavبیاره..ودر اخر ایا یه همپین کارت گرافیکی وجود دارد..با تشکر

  7. هر گز کیس سر جمع نخرید.ابتدا قطعات ان را بخرید وخودتون سرجا بزارید هم ارزون تره و هم سرتون کلاه نمیره وقیمت کمتر میاد و وسایل اضافی هم نمی خرید مثلا برای برنامه نویسی نیاز به هارد بالا است و مثلا کارت صدا نیاز خاصی نداره پس خرج نکنید …………………..لطفا مطالعه کنید……………………………

    1. از کجا مطالعه کنیم؟من هیچ اشنایی با قطعات کامپیوتر ندارم

  8. من اگه بخوام هم برنامه نویسی کنم و هم فیلم تدوین کنم چه کیسی باید بخرم؟چه چیزایی مهم ترند؟با قیمت حدود دو میلیون

  9. سلام من میخوام یک کامپیوتر مخصوص گیم ببخرم ک بدون هیچ گونه عیبی بازی رو اجرا کنه از همه لحاضم کم ننیاره بنظر شما همچین کامپیوتر چقدر آب میخومیخوره؟من تا ۸ ملیون حاضرم خرج کنم

  10. سلام من می خواهم سیستمی جمع کنم که برای کارهای گرافیکی مثل فتوشاپ اتو کد تری دی مکس کورل ایندیزاین ایلستور و… مناسب باشه چه جعبه کیس و چه سیستمی مناسبه جمع کنم لطفاً راهنماییم کنید

  11. سلام من اگر بخام یه کیس برای بازی های ها روز و وب گردی و غیره کنم .لطفان مشخصاتشو بهم بگین تا۳میلیونو ۸۰۰یا۹۰۰ میتونم خرجش کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *