مرورگری متفاوت با نام اپرا

  • 1389/11/20
  • م. خاتمی
  • 17

در این مقاله :

در این مقاله  به برسی مروگر قدرتمند اپرا و ویژگی های آن می پردازیم . ویژگی هایی که اپرا را  از سایر مروگر های وب جدا و شاخص ساخته است .

کم نیستند کسانی که اپرا را به کروم و فایرفاکس ترجیح می دهند ، اگر می خواهید دلیل آن را بدانید این مقاله شما را در درک بهتر این موضوع یاری خواهد کرد.

تاریخچه اپرا :

اپرا مرورگری است که  اولین نسخه پایدار آن در تاریخ 9 دسامبر 1996  برای کاربران عرضه شد ، مرورگر اپر همان طور که از اسم آن مشخص است ساخت شرکت اپرا در نروژ است .

اُپرا یک مرورگر رایگان و متن‌بسته وب و نرم‌افزار اینترنتی است که به وسیله شرکت نرم‌افزاری اپرا توسعه یافته است.این مرورگر برای کاربری‌های عمومی اینترنتی نظیر نمایش وبسایت‌ها ،دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی ،مدیریت ارتباطات ،گفتگوی آن لاین آی‌آرسی،بارگذاری از طریق پروتکل بیت‌تورنت و خواندن فیدهای وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.اپرا برای کاربرد برروی رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه به طور رایگان عرضه می‌گردد ولی استفاده از آن برای دستگاه‌های دیگر مستلزم پرداخت مبلغی است.

اپرا روی چه سیستم عامل هایی :

مرورگر اپرا هم اکنون بر روی بسیاری از سیستم عامل های مطرح دنیا از جمله مایکروسافت ویندوز ،مک اواس ده ،لینوکس ،فری بی‌اس‌دی و سولاریس

قابل اجراست . این ویژگی توانسته است کاربران بیش تری را به سمت اپرا جذب کند البته این ویژگی تنها در مرورگر اپرا دیده نمیشود بلکه در مرورگر های دیگر از جمله فایرفاکس و کروم  هم این ویژگی وجود دارد.

اپرا و سرعت :

اپرا سریع ترین مروگر دنیا از لحاظ سرعت شناخته شده است ولی با این حال خیلی ها فایرفاکس یا کروم را می پسندند .

به نظر باید اپرا باید چاره ای برای این مشکل بیاید  در غیر این صورت هر  روز کاربران بیش تری به سمت و سوی دیگر مرورگر های وب میروند.

اپرا و تلفن همراه :

شرکت نرم افزاری اپرا پس از موفقیت هایی که در زمینه مرورگر های تلفن همراه داشت تصمیم گرفت زمینه فعالیت خود را گسترش دهد و اپرا را بهترین مرورگر اینترنتی بر روی تلفن های همراه تبدیل کند و به نظر همین طور هم شده است و به تازگی هم جدید ترین نسخه مرورگر اپرا را برای تلفن همراه تولید کرده است .

اپرا و ویژگی Opera Turbo :

اگر سرعت اینترنت  و سرویس دهنده ی شما کم است ، اپرا با این ویژگی شما را غافل گیر خواهد کرد!

اپرا با فشرده سازی صفحات و تصاویر به میزان ۲ ، ۳ یا ۴ برابر سرعت دانلود و بارگزاری صفحات را افزایش می دهد ، البته یک ویژگی منحصر به فرد دیگر در اپرا برای افزایش سرعت  این است که این مرورگر ابتدا متن ها و چیز های سبک در وب سایت را بارگزاری میکند و سپس به  بارگزاری سایر محتویات سایت می پردازد.

اپرا و ویژگی Opera Unite :

اگر از آن دسته کاربران اینترنتی هستید که فیل هایتان را در اینترنت به اشتراک می گذارید ،  اپرا و ویژگی Opera Unite این امکان را برای شما فراهم می کند تا بدون این که فایل مورد نظر را در سایت های دیگر آپلود کنید ، آن ها را به اشتراک بگذارید .

جالب است نه ؟ با این روش پهنای باند کمتری را از دست خواهید داد ، این  ویژگی در دیگر مرورگر ها کمتر به چشم می خورد.

اپرا و ویژگی Opera Link :

این ویژگی به شما کمک می کند در هر کجا که هستید و با هر رایانه ای که کار میکنید ، خیلی سریع اطلاعات مرورگر خود را با مروگر موبایل یا رایانه دیگر هماهنگ سازید .

با این ویژگی راحت تر به وب سایت های مورد نظر خود سر میزنید و اطلاعات مرورگرتان را در دسترس خواهید داشت.

اپرا و ویژگی Private browsing :

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید از خود ردی در رایانه  به جا نگزارید و به گونه ای مخفیانه در اینترنت گشت و گذار کنید ، این ویژگی اپرا خیلی به درد شما خواهد خورد  چرا که امکان را برای شما فراهم می آورد با نهایت امنیت و به صورت کاملا مخفی و بدون برجای ماندن ردپا روی رایانه خود به گشت و گذار در میان صفحات اینترنتی مشغول شوید.

اپرا و ویژگی Opera extenections:

این ویژگی که از نسخه 11 اپرا به آن افزوده شده است برای شما این امکان را فراهم می کند که افزونه ها و (اد – آن) های خود را بر روی این مرورگر نصب و اجرا کنید ، این ویژگی بیش تر در مروگر های کروم و به خصوص فایرفاکس دیده می شود .

افزونه ها به شما این امکان را خواهند داد که ویژگی هایی را که دوست دارید را به مرورگر اضافه کنید.

زبان های قابل دسترس در اپرا :

اپرا در حال حاضر از 44 زبان زنده ی دنیا از جمله زبان شیرین فارسی پشتیبانی می کند ، این تعداد زبان قابل پشتیبانی برای مرورگر خوب و باتجربه ای چون اپرا کم است چرا که فایرفاکس زبان هایی را که در دسترس دارد بیش از 70 زبان دنیاست.

زبان برنامه نویسی در اپرا :

اپرا با بهره گیری برنامه نویسی فوق قدرتمند و حرفه ای با زبان سی++ به یک مرورگر بی نقص در زمینه برنامه نویسی تبدیل شده است ولی با این حال زبان های برنامه نویسی در فایرفاکس بیش تر از اپرا است .

کاربران اپرا :

در حال حاضر بیش از 150 میلیون کاربر از مرورگر قدرتمند اپرا استفاده می کنند که در نوع خود مطرح است  و نباید این مرورگر را دست کم گرفت .

اپرا تنها مرورگر قابل استفاده بر روی کنسول‌های بازی نینتندو دی‌اس و وی محسوب می‌گردد.

درپایان :

اپرا مروگر خوب و کماکان قدرتمندی است که عمر آن از فایرفاکس کمی بیش تر است با این حال که اپرا ویژگی های متنوع و کاربردی زیادی دارد ولی با این حال شاید به حرعت باید عرض کنم که کروم و فایرفاکس هستند که حرف اول را می زنند چرا که بسیاری از ویژگی هایی را که در اپرا هست در خود گنجانده اند و ویژگی های دیگری دارند که ان ها را متمایز کرده است

مرورگر  اپرا می تواند خیلی بیش تر از این که هست محبوب  شود و جای بیش تری را در رایانه های کاربرانش پیدا کند

البته نکته دیگری که هست این است که فایرفاکس مرورگری متن باز است و هر کسی می تواند در تغییر و بهبود آن نقش داشته باشد ولی اپرا یک نرام افزار متن بسته است و شاید یکی از عواملی که باعث شده که اپرا نتواند ویژگی های بیش تری داشته باشد ، همین باشد

آخرین نسخه این مرورگر را هم می توانید از این جا http://www.opera.com/ دانلود و استفاده کنید

به عقیده خیلی ها اپرا هنوز اول راه است و اگر می خواهد متفاوت شود باید ، تلاش بیش تری بکند

با این حال هرچه باشد مرورگر خوب و قدرتمندی است که توصیه می کنیم برای یک بار هم که شده تجربه استفاده از آن را از دست ندهید

در مقالات بعدی :

در مقالات بعدی نحوه  ی فارسی کردن مرورگر اپرا به طور کامل شرح خواهیم داد ، از طرفی هم خواهیم دید که اپرا روی تلفن های همراه چه ویژگی هایی را با خود همراه ساخته است.

اپرا روی تلفن های همراه محبوبیت بیش از حدی پیدا کرده است به نظر شما دلیل آن چیست ، ایا ویژگی هایی که در نسخه جدید آن است باعث شده است که مرورگر تلفن همراه اپرا موفق شود یا خیر ؟

پس اگر دوست دارید از نسخه فارسی اپرا استفاده کنید و بدانید که اپرا روی تلفن های همراه چه ویژگی هایی دارد ، منتظر مقالات ما باشید .

درج این مطلب تنها با درج نام نویسنده : محسن خاتمی و ذکر منبع آن یعنی : گویا ای تی مجاز است .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 17 دیدگاه
  1. دوست عزیز از مطلبتون متشکرم
    ولی مطلب شما ماله چند ساله پیشه ؟
    شما فایر فوکس نصب کن بعد نظر خودتونو بگین لطفا
    بعدش هم تازه فایر فوکس ورژن 4 که بیاد ( البته نه آزمایشیش ) اون موقع تکلیف بهترین مشخص میشه
    ممنون از مطلبتون ولی لطفا بیشتر تجربه کنید تو زندگی

    1. این قابلیت ها ، جدیده بعد چه جوری میتونه مطلب برا چند سال پیش باشه !؟
      من که همه مرورگرا رو تست کردم از اپرا بهتر وجود نداره !!!!!

    2. اپرا خیلی بیشتر از یه پلتفرم ابزارکه. چیزی که فایرفاکس الآن بهش تبدیل شده. رابط کاربری نسخه 4 ff هم کپی ناشیانه ای از اپراست! فایرفاکس سقوط می کنه. اگه قرار باشه مرورگری جای ie رو بگیره اون کرومه.

  2. خیلی متشکر از شما بابت مطلب جالبتون. من از اپرا خیلی راضی هستم و هیچ وقت نتونستم با مرورگرهای دیگه نیازهامو کامل برطرف کنم. درضمن فایرفاکس 4 بتا دارای باگ‌های بسیار زیادی هست که شخصاً امیدوارم حل بشه درغیر این صورت با شکست مواجه میشه. من برای یک ماه از بتای 8و 9 و 10 استفاده کردم و شاهد ناشی‌کاری‌های زیادی در طراحی و سازگاری فایرفاکس 4بتا بودم. ایول OPERA

  3. شاید فایرفاکس ویژگی های بیشتری از اپرا ارائه کنه (که اکثراً هم غیر ضرورین و نیاز جدی بهشون نیست) ولی دیگه کروم از لحاظ ویژگی ها از اپرا عقبه! با این حال من خیلی وقته که دیگه فایرفاکس رو به عنوان مرورگر اصلی کنار گذاشتم (با این که همیشه آخرین نسخش رو دارم) به نظرم کروم به مراتب لایق تره از فایرفاکس. مخصوصاً رو رایانه های همراه و تبلت ها…

  4. من عاشق اپرام
    فکر کنم ۴ سال پیش بود که توی مجله کلیک معرفیش کرده بودن و من معتادش شدم
    فوق العاده ست ….
    ماهه …

  5. این فایرفاکس که ازش استفاده میکنیم برخی از ایده ها و قابلیت هاشو که خیلی هم طرفدار داره رو از اپرا دزدیده و خیلی قبل تر اپرا اون امکانات رو داشت.
    فایرفاکس وقتی چند افزونه روش فعال باشه بعد یه مدتی دیگه سرعتش (موقع اجرا) میاد پایین.
    مرورگر کروم هم که اعتمادی بهش نیست چون مال گوگل جاسوس هست!

  6. من به شخصه چند عیب اپرا را نسبت به فایرفاکس میگم هر چند که من یه روزه مرورگر اصلیم اپرا شده:
    1- اپرا اوپن سورس نیست و تو سایتش هم اثری از Addons Builder نیست!
    2- Padding ها کمتر از 0.2 پیکسل در این مرورگر کار نمیده.
    3- عکس هایی که محتوایی ندارن (نه این که حجمشون 0 بایت باشه عکس هایی که برای ایجاد یه حاشیه هست) نشون نمیده
    ولی خوبی بسیاری خوبی که برای کاربرای ایرانی داره اینه که از بازشدن صفحه فیلترینگ جلوگیری میکنه!!! 🙂

  7. یعنی واقا کسی هست که بشینه وقت بزاره بروزر ها رو بدون تعصب تست کنه و آخرش نگه که اپرا بی نظیرتین مرورگره دنیاست؟!!
    ویکی پدیا 40 تا مرورگر رو تو بیش از 500 زمینه تست کرده!! اپرا تو 95% از بقیه سرتر بوده! تو هیچ زمینه ای هیچ مرورگری جلو نیوفتاده!!
    من 5 ساله فقط و فقط با اپرا کار میکنم!! بروزر یه چیز شخصیه مثله موس یا کیبرد! یا بک گروند!! کسی که معتاد فایر فوکسه کافیه فقط 1 روز صبح تا شب با اپرا کار کنه!! قسم میخورم 100% کاربرش میشه!!
    اصولا فایرفوکس بازها به محض باز کردن اپرا تو 1 دقیقه اولش به خاطر تغییر تم و ظاهر و تغییر جای دکمه ها میخوره تو ذوقشون! ولی کافیه چند ساعتی کار کنند تا جای همه چی و میانبر های بی نظیرش بیاد دستشون!! آخه ازین سرعت بیشتر غیر ممکن میشه!!
    مثال بزنم؟!! کنترل رو نگه دار رو هر عکسی میخوای کلیک کن! ذخیره میشه!!!
    شیفت رو نگه دار رو اسم تب کلیک کن!! فک کن 10تا تب باز باشه! به سرعت همرو میبندی!
    کنترل + شیفت + و کلیک رو هر لینکی که میخوای!! تب جدید در بک گروند باز میشه!! بدون اینکه این صفحه چینج شه! با شیفت همزمان میری تو اونیکی …..
    و هزاران لذت دیگه که فقط با اپرا میتونی تجربش کنی!

  8. من هم هر سه تا مرورگر روی سیستم دارم
    سه سال با فایر فاکس کار کردم
    الان حدود هشت ماه از اپرا استفاده می کنم
    خدای اپرا تک من خیلی لذت بردم
    مرورگر پیش فرضم اپرا است

  9. از سال 1381 دارم با اپرا کار میکنم. اون موقع ها که اصلا فایرفاکس نمیشناختم…
    تو این مدت تقرباً هیچ مرورگری نبوده که تستش نکنم….
    تنها مرورگری که باهاش راحت بودیم (منو داداشم که داداشم بهم معرفیش کرد.)
    میتونم به جرات بعنوان یه کاربر حرفه ای مرورگر اپرا ادعا کنم بینظیرترین و پرقدرتمندترین و پرسرعت ترین مرورگر دنیا فقط اپراست.
    میتونم به همه ثابت کنم. قدرتی که اپرا به وجود اورده و مرورگرهای دیگه حتی وقتی صدای اپرا میاد وسط خودشونو میبازن !!!

    اما هر چیزی برای خودش معایبی هم داره…
    اپرا هم بی عیب و نقص نیست.. اما عیباش دیگه زیاد نیست و میشه از چشم پوشی کرد.

    بهرحال، امیدواریم طرفداران این مرورگر رویایی هر روز و هر شب بیشترو بیشتر شه.

    لذت واقعی وبگردی : اپرا
    تامین امنیت واقعی و لذت کار با کامپیوتر و بهترین سیستم عامل دنیا: مکینتاش.
    امیدورام که این سیستم عامل ریبا و قدرتمند رو هم تجربه کنین…

  10. 4-5 سالی میشه که اپرا درصد بالایی از نیازهای ابزاری من را در اینترنت برطرف میکنه (از جستجو و چت تا چک کردن ایمیل و اشتراک گذاری فایل)
    واقعا مرورگر کاملیه،من این مرورگر را به خصوص به کسانی که از اینتزنت dial-up استفاده میکنند توصیه میکنم خودشون به راحتی تفاوت را با چشم میبینند

    1. همین که احسان گفت
      منم میخواستم همینو بگم 🙂

  11. سلام
    با تشکر از مطلب بسیار خوبتون»می خواستم ببنیم اپرا چطوری فارسی میشه(منظور نشان دادن صفحات فارسی است نه فارسی کردن منو ها که به نظرم یک مقداری بی کلاسی است) بطور روشن از چه فونتی استفاده کنم چون هر فونتی انتخاب میکنم باز اشکالاتی دارد مثلا حرف “ی”جدا نوشته می شود.گرچه اپرا انتخاب اول من در مرورگرها نیست ولی جذابیت هائی دارد که چشم پوشی از آنها امکان پذیر نیست.ایراد بزرگ آن همین پشتیبانی نکردن از زبان فارسی است.
    موفق باشی دوست من

  12. باور کن من چند سال هست که میخوام از فایرفاکس و کروم جدا شم و بیام اپرا ولی خیلی اشکالات بعضا بچگونه ای داره !

    در مورد پاراگراف آخر یه چیزی رو یادت بدم :
    به جای نگه داشتن این همه کلید میتونی تنها روی لینک کلیک وسط موس رو بزنی ! یعنی روی لینک اون غلطک رو که کلیک کنی لینک رو توی صفحه جدید باز میکنه !
    حالا یکی از اشکالات بچگونه که بالا گفتم همینه که وقتی دکمه وسط موس رو میزنی میپره به اون لینک جدید که باز کردی ! در حالی که توی کروم و فایرفاکس اینطور نیست و وقتی با دکمه وسط لینک رو کلیک میکنی لینک توی یه تب باز میشه بدون اینکه از صفحه فعلی بره کنار !
    من توی وبگردی خیلی از دکمه وسط موس استفاده میکنم ! اینطوری بگم که حداقل 80 درصد رو با این دکمه کار میکنم. و البته توی کروم همه کلیدهای مرورگر با این دکمه کار میکنن !

    توی همه مرورگرا و اپرا البته میتونی با این دکمه یکی از بوکمارکاتو باز کنی اما اما اما باز یه اشکال بچگونه ! بوکمارکهایی که توی فولدر میسازی دیگه با این دکمه کار نمیکنن !! (بر خلاف کروم و فایرفاکس ! )
    این باگ رو حتی به سازنده هاش هم گزارش دادم که امیدوارم توی ورژن فینال اپرا 12 رفعش کنن.

    یکی دیگم اینکه توی بعضی جاها با فارسی مشکل داره که البته این مشکل الان نسبت به قبل خیلی بهتر شده و کمتر دیده میشه .

    این متن رو الان از اپرار 12 بتا نوشتم !

    مرورگر اصلیم فعلا کروم هست که امیدوارم توی اپرا 12 فینال مشکلایی که بالا گفتم حل شه.
    اگه حل بشه 100 درصد برا همیشه میام اپرا.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *