زندگی با Galaxy Note Edge | قسمت اول

زندگی با Galaxy Note Edge | قسمت اول
  • 1393/11/12
  • مهدي ده نبي
  • 0

معرفی دستگاه

چندین ماه از معرفی Galaxy Note Edge می گذرد و این تلفن هوشمند در برخی فروشگاه های منتخب برای خرید موجود است. زمانی که ما دستگاه را برای امتحان و بررسی تحویل گرفتیم، متوجه برخی ویژگی ها شدیم که در کنفرانس معرفی سامسونگ جا مانده بود.

پیشتر در گویا آی تی، بررسی دستگاه ها با عنوان ” زندگی با … ” را با آیفون 6 شروع کردیم. قسمت اول آن را می توانید در این مقاله مطالعه نمایید.

در این مقالات، طی چهار قسمت به بررسی کامل دستگاه از هر لحاظ می پردازیم. این بررسی ها به اشخاصی که قصد خرید تلفن های هوشمند را دارند، کمک خواهد کرد تا تصمیم گیری راحت تری در این باره داشته باشند. ما دستگاه ها را طی یک هفته بررسی کرده و در آخر هفته، مقاله ها را در قسمت های مختلف ( چهار قسمت ) منتشر می کنیم. در این بررسی ها، انواع نیازهای کاربران و قابلیت های دیوایس بررسی می شود.

در این مقاله، قسمت اول زندگی با Galaxy Note Edge را پوشش خواهیم داد. با گویا آی تی همراه باشید.

1

زندگی با Galaxy Note Edge

یک دستگاه عجیب و غریب با صفحه نمایش خمیده در یک سمت!

ابتدای امر، با نگاه کردن به این تلفن هوشمند، سوالات زیادی به ذهن شما خطور خواهد کرد. سوالاتی مانند :

  • وقتی روشن بشه، چه شکلی پیدا می کنه؟
  • با لمس قسمت های مختلف صفحه، چه اتفاقی میافته؟
  • چه استفاده هایی می تونه داشته باشه؟

در ابتدا، باید بگوییم که این نوع طراحی، یک سبک جدید است که باعث شده لبه های دستگاه در یک سمت از بین رفته و عملیات خاصی جایگزین آن شود که می توانید تجربه خوبی برای کاربران به حساب آید.

Galaxy Note Edge نسبت به 4 Galaxy Note کمی عریض تر شده است و لبه منحنی شکل آن، تا حدودی آسیب پذیری دستگاه را بیشتر کرده و نیازمند مراقبت زیادی است. حساسیت لبه های دستگاه به لمس نیز تا حدودی کم به نظر می رسد. مسئولان سامسونگ دلیل این موضوع را جلوگیری از تماس ناخواسته انگشتان دست هنگام چرخاندن یا برداشتن دستگاه از روی سطح صاف عنوان کرده اند. همچنین کار با مواردی که روی لبه دستگاه ظاهر می شوند، کمی سخت به نظر می رسد که نیازمند تمرین است.

طرز استفاده از لبه منحنی شکل Galaxy Note Edge، اولین سوالی است که به ذهن هر شخصی خطور می کند. پس با هم به بررسی امکاناتی که در حال حاضر برای آن در دسترس است می پردازیم.

11

کاربردهای قسمت منحنی شکل Galaxy Note Edge

در حال حاضر، اپلیکیشن هایی که قابلیت استفاده از این قسمت را دارند، تنها به اپلیکیشن های پیشفرض سامسونگ محدود می شوند. به دلیل اینکه هنوز برنامه نویسان، ساخت اپلیکیشن های مناسب با این حالت را شروع نکرده اند. قابلیت هایی که در حال حاضر برای دارندگان این دستگاه امکان پذیر است عبارتند از :

  • اپلیکیشن های مورد علاقه : توسط این قابلیت، کاربر می تواند اپلیکیشن های مورد علاقه خود را به این قسمت اضافه نماید تا در هر صفحه و هر اپلیکیشنی که باشد، به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد و در کمترین زمان ممکن، به آنها سوئیچ نماید. این قابلیت همچنین به شما این امکان را می دهد تا صفحه نمایش خود را تمیز نگه دارید.
  • مدیریت وظایف : یکی دیگر از قابلیت ها، امکان نمایش اپلیکیشن های باز و در حال استفاده است. ( این قسمت شامل آخرین اپلیکیشن های استفاده شده نمی شود و تنها اپلیکیشن هایی که در پس زمینه باز هستند نمایش داده می شود ) در این حالت، به کاربر این امکان داده می شود تا به راحتی بین اپلیکیشن های باز شده سوئیچ نماید.
  • S Planner : این قابلیت باعث می شود تا به راحتی به وظایفی که از پیش تعیین کردید، رسیدگی نمایید. در حقیقت می توان گفت که نقش Reminder را برای شما بازی می کند.
  • نمایش حجم اطلاعات ذخیره شده : در این قسمت با استفاده از رنگ های مخصوص به هر قسمت، می توانید حجم اطلاعات اشغال شده در حافظه را مشاهده نمایید.

موارد مذکور، بهترین کاربردهایی است که می توان از قسمت منحنی شکل Galaxy Note Edge انتظار داشت.

همچنین اگر شما یکی از خوانندگان اخبارBBC  یا Yahoo هستید، می توانید نوار اخبار مربوط به آنها را نیز به این بخش اضافه نمایید و پیگیر آخرین اخبار روزانه آنها باشید. اما طبق تجربه ای که من داشتم، کاربرد این موضوع زیاد جالب به نظر نمی رسد و به شخصه ترجیح می دهم اپلیکیشن مربوطه را باز کنم و از طریق آن، به مطالعه اخبار روزانه بپردازم.

 طبق تجربیات من، تعداد پنل هایی که برای این قسمت در نظر می گیرید، در نهایت بهتر است که به 4 یا 5 عدد برسد. به این ترتیب، سوئیچ کردن بین آنها پیدا کردن گزینه مورد نظر، راحت تر به نظر می رسد.

5

رابط کاربری TouchWiz

بله! Galaxy Note Edge توسط سامسونگ تولید شده و به همین دلیل، دارای رابط کاربری TouchWiz است. بسیاری از افراد، از تغییراتی که سامسونگ در سیستم عامل اندروید می دهد ناراضی هستند. چرا که به دلیل قابلیت های زیادی که به آن اضافه می شود، تنظیمات آن نیز امری وقت گیر و دشوار به نظر می رسد.

به نظر می رسد سامسونگ تا حدودی متوجه این موضوع شده و ورژن جدیدی از این رابط کاربری را در 4 Note و Edge قرار داده است. نکته شگفت انگیز، این است که بسیاری از لگ ها و باگ هایی که در ورژن قبلی مشاهده می شد، در ورژن جدید برطرف شده و روان شدن آن کاملا محسوس است.

متأسفانه برخلاف تغییرات مذکور و بهبود رابط کاربری، تأخیری که در زمان باز و بسته شدن اپلیکیشن ها وجود داشت، کماکان به چشم می خورد. این موضوع زمانی آزار دهنده به نظر می سد که بخواهید از طریق فرمان صوتی وارد S Voice شوید و بخواهید در تلفن همراه خود به جستجو بپردازید. در این حالت ابتدا دستگاه برای مدت چند ثانیه هنگ می کند و سپس به دستورات شما با تأخیر واکنش نشان می دهد.

منوی تنظیمات به نظر می رسد کمی باریک تر شده و ترتیب گزینه های آن تغییر کرده است. اگرچه برخی تنظیمات در جای درست خود قرار نگرفته اند. به عنوان مثال، در قسمت Motion and Gestures شاهد گزینه هایی مانند :

  • Direct Call
  • Small Alert
  • Mute/Pause

هستیم که جایگاه آنها در این قسمت نیست.

منوی تنظیمات همچنین دارای قسمت جستجو نیز هست، اما به دلیل زیاد بودن ویژگی ها و تنظیمات آنها، معمولا نمی توانید راحت گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید. Quick Settings که در بالا ترین قسمت منوی تنظیمات قرار گرفته است، شدیدا کاربردی است و باعث می شود به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

تجربیات بیشتر در مورد رابط کاربری TouchWiz در قسمت بعد در اختیار شما قرار می گیرد.

15

قلم S Pen، آیا واقعا به آن نیاز دارید؟

این قلم در ظاهر کاربردی و جذاب به نظر می رسد، اما در عمل دارای اشکالات زیادی است که تقریبا آن را بلا استفاده می کند.

سامسونگ در حال کار بر روی قلم خود است تا آن را بهبود بخشیده و کاربردهای آن را بیشتر کند. یکی از قابلیت هایی که اضافه شده است، Smart Select نام دارد که باعث می شود متن نوشته شده با دستخط شما به صورت کاملا هوشمند به متن تایپ شده تبدیل شود و شما می توانید آن را در هر جایی که نیاز دارید، کپی کنید.

استفاده از S Pen برای وبگردی نیز تجربه لذت بخشی است. این قلم کاملا شبیه موس عمل می کند و در وبسایت هایی که دارای منوی Drop Down هستند، به راحتی می توانید گزینه های مورد نظر خود را به وسیله این قلم انتخاب کنید. همچنین می توانید مانند هایلایت کردن با موس، به راحتی یک قسمت از متن را انتخاب و کپی کنید و در جایی دیگر از آن استفاده نمایید. تنها کافی است که دکمه موجود روی قلم را فشار داده و آن را روی صفحه نمایش حرکت دهید.

یک نکته که در طراحی آن اشکال ای جاد می کند، هم رنگ بودن این دکمه با بدنه قلم است که باعث می شود پیدا کردن آن در فضاهای تاریک سخت به نظر برسد. البته این موضوع می تواند با استفاده طولانی مدت و به خاطر سپردن محل قرارگیری آن، برطرف شود. اما از نظر کاربرد و اصول طراحی، این موضوع کمی دارای مشکل است.

4

باطری

همانطور که در تست باطری مشاهده خواهید کرد، Galaxy Note Edge نتوانست مانند همزاد خود، یعنی 4 Note عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. در استفاده روزمره من از این دستگاه، متوجه شدم که نسبت به تلفن های هوشمند رقیب، توانایی کمتری در ذخیره عمر باطری را دارا می باشد و نیاز شما را به استفاده از حالت Power saving mode را زیاد می کند. در جدول زیر، می توانید مقیسه ای از عملکرد باطری دستگاه و همچنین مدت زمان شارژ آن را مشاهده نمایید.

به زودی با قسمت دوم زندگی با Galaxy Note Edge در خدمت شما خواهیم بود. با ما همراه باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *