راهنمای تست سلامت باطری ( iOS و اندروید )

راهنمای تست سلامت باطری ( iOS و اندروید )
  • 1393/11/22
  • مهدي ده نبي
  • 5

یک تلفن همراه هوشمند بدون باطری، مانند یک ماشین زمان بدون موتور است. در واقع بلا استفاده می شود. باطری، چیزی است که به دستگاه زندگی می بخشد.

3

متأسفانه هر مقدار که از باطری خود محافظت کنید، باز هم در طول زمان قدرت و توانایی خود را از دست می دهد. در هر صورت، کمی سخت به نظر می رسد که بخواهید در مورد سلامت باطری دستگاه خود قضاوت کنید که سالم است یا نیاز به تعویض دارد. به همین دلیل، در این مقاله در گویا آی تی تصمیم گرفتیم تا نکاتی را به شما در مورد باطری تلفن های هوشمند متذکر شویم. با ما همراه باشید.

__________________

معاینه بصری باطری دستگاه

1

نیازی نیست شما یک دانشمند باشید تا فرق بین باطری معیوب را از باطری سالم تشخیص دهید. در حقیقت، با چشم غیر مسلح نیز می توان عیب های باطری را تشخیص داد. اگر باطری دستگاه شما در می آید، آن را با دقت ( بعد از خاموش کردن دستگاه ) از دستگاه خارج نموده و آن را از لحاظ تورم و فاسد شدگی در اطراف قسمت های فلزی بررسی نمایید. اگر مشکلی از این بابت وجود نداشت، به مرحله بعد بروید. اما اگر مشکلی وجود داشت و باطری دستگاه شما دچار تورم یا برآمدگی شده بود، بهتر است به یک مشاور در این زمینه برای تشخیص نیاز به تعویض باطری مراجعه نمایید. لطفا باطری معیوب را مجدد در جای خود قرار ندهید، چرا که به دستگاه شما آسبی وارد خواهد کرد. به جای آن، باطری را در یک پلاستیک قرار داده و بعد از تشخیص مبنی بر تعویض، آن را در سطل آشغال بیاندازید.

__________________

تست چرخش انجام دهید

4

باطری های لیتیومی با هر بار استفاده از سیکل شارژ، از عمر آنها کاسته می شود. همچنین گرما و یا سرمای شدید و همچنین عدم استفاده طولانی مدت نیز از عمر آنها می کاهد. اگر از باطری دستگاه خوب مراقبیت نکنید، به مرور ( طی ماه ها و یا سال ها ) دچار تورم می شود. به همین دلیل است که از مان متورم شدن تا زمان رسیدن به اوج، فهمیدن این موضوع سخت است. برای تست سلامت باطری دستگاه خود ( در صورتی که قادر به خارج کردن آن هستید )، روی یک سطح صاف اقدام به اجرای تست چرخش نمایید. اگر باطری دستگاه شروع به چرخش کرد، به این معنا است که اوضاع باطری دستگاه شما خوب نیست.

__________________

مشاهده روند کاهش درصد باطری

اگر تلفن هوشمند شما دارای قابلیت مشاهده اطلاعات باطری است، روند کاهش درصد آن را بررسی نمایید. باطری دستگاه شما نباید در یک لحظه 2 یا 3 درصد افت داشته باشد. اگر باطری دستگاه شما در حالتی که استفاده کمی از آن می کنید، طی مدت زمان کمی به پاین می رسد، نشان دهنده مشکل دار بودن آن است.

__________________

نکات بیشتر در مورد عیب یابی

کاربران آیفون، این قسمت را حتما مطالعه کنید!

5

تفن همراه شما به صورت خودکار، تعداد شارژ شدن باطری دستگاه شما را اندازه گیری کرده و در خود دستگاه ذخیره می کند. اگرچه این عملیات تنها توسط متخصصان اپل استور قابل مشاهده است و شما از تنظیمات دستگاه نمی توانید آن را مشاهده نمایید. خوشبختانه با استفاده از نرم افزار iBackupBot ، این امر امکان پذیر شده است.

6

این نرم افزار برای هر دو سیستم عامل مک و ویندوز قابل دانلود است. به محض اینکه آیفون خود را به سیستمی که دارای این نرم افزار است متصل کنید، اطلاعات دستگاه شما را به صورت خودکار شناسایی و به شما نشان می دهد. با انتخاب دستگاه خود و کلیک روی گزینه More Information ، می توانید اطلاعات زیادی در مورد باطری دستگاه خود به دست آورید. اگر مقدار FullChargeCapacity خیلی پایین تر از DesignCapacity است، به این معنی است که باطری دستگاه شما باید تعویض شود. به یاد داشته باشید که باطری های لیتیومی بعد از ۵۰۰ ساعت شارژ شدن، ۲۰ درصد از توانایی خود را از دست می دهند.

7

کاربران اندروید نیز می توانند با شماره گیری کد *#*#4636#*#* ، اطلاعات باطری دستگاه خود را مشاهده نمایند. با شماره گیری این کد، شما به تنظیمات خاص دستگاه خود وارد می شوید که با انتخاب گزینه Battery information ، می توانید مشخصات باطری دستگاه خود را مشاهده نمایید.

8

اما در صورتی که این کد روی دستگاه شما عمل نکرد، می توانید نرم افزار Battery که توسط شرکت MicroPinch تولید شده است را از گوگل پلی دانلود کنید.

توسط این نرم افزار، می توانید به راحتی میزان سلامت باطری دستگاه خود را مشاهده نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    من یک تبلت لنوو اندروید دارم و یه سال هم میشه که خریدمش ، اما امروز وقتی زدم به شارژ خیلی طول کشید تا شارژ بشه (حدود ۱۰ساعت) و وقتی هم که استفاده نکردم شارژ خالی کرد این کدی که گفتید برای نشان دادن سلامتی باتری رو امتحان کردم ،وضعیت باتری رو خوب اعلام کرد
    می خواستم بدونم این کد واقعیه؟؟؟؟؟
    لطفا جواب من رو بدید با تشکر

  2. باسلام. (اگر مقدار FullChargeCapacity خیلی پایین تر از DesignCapacity است). خیلی یعنی چقدر؟
    مثلا در مورد گوشی من designe1550 و full 1400 هست. لطفا راهنمایی کنید.

  3. سلام دوستان
    مشکل عجیبی دارم
    گوشی SONY Z1 هست و دو سالی هست دارمش
    هم با این کد و هم برنامه های تست باطری میگه که باطری سالمه و همه چیز طبیعیه!
    اما چند وقته یا نسبت به قبل سریعتر باطری مصرف میشه و یا مثلا روی حدود ۲۰% پیام اتمام باطری میاد و خاموش میشه (حتی یکبار حدود ۷۰% اینطور شد)
    بنظرتون مشکل چیه؟ باطری هم که درنمیاد فیزیکی چک کنم…
    اگه باطری خراب شده چرا تست خود گوشی نمی فهمه!

  4. به نظر من گوشی هایی که باطریشون جدا میشه
    بایدکمال بهره رو ببرند و هر کار دوست دارند بکنند
    ته تهش شش بعد سی چهل تومن میدی یک باطری دیگه میخری انقدر هم ملاحظه نداره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *