داغ: مقایسه گلکسی نوت ۵ و گلکسی نوت ۴

داغ: مقایسه گلکسی نوت ۵ و گلکسی نوت ۴
  • 1394/5/26
  • پرهام
  • 7

همانطور که می دانید، شرکت سامسونگ در روز های اخیر گلکسی نوت ۵ خود را به صورت رسمی معرفی کرد. همچنین  گلکسی اس ۶ اج پلاس نیز همزمان با این محصول معرفی گشت. گلکسی نوت ۵ اولین فبلت استایلوسی سامسونگ با بدنه ای تمام فلزی است.

اما هنوز هم نوت ۴ یکی از بهترین انتخاب های خریداران در فروشگاه ها محسوب می شود. پس چرا نوت ۵؟ در ادامه می خواهیم دو برادر آخر از سری نوت سامسونگ را در بخش های مختلف مقایسه کنیم. با گویا آی تی و این مقایسه همراه شوید.

اندازه

۲

تفاوت ها در این بخش آنچنان فاحش و محسوس نیست و عملا با در دست گرفتن دو تلفن قابل تشخیص نیستند. اما به طور دقیق گلکسی نوت ۵ به نسبت نوت ۴، یک میلی متر کوتاه تر و ۱۱ درصد نازک تر از نوت ۴ است.

وزن

۳

کاهش وزن نیز جزء تغییرات کوچک و نا محسوس در نوت ۵ است. این تلفن به نسبت برادر قبلی خود ۳ درصد سبک تر شده است.

بدنه (فریم)

۴

هر دو تلفن از فریم آلمینیومی در بدنه خود بهره می برند، با این حال طراحی نوت ۵ بیشتر از محصولات شرکت اپل الهام گرفته است. به خصوص در بخش پایینی این محصول ( همچون گلکسی اس ۶) شباهت بسیار زیادی به آیفون ۶ دارد.

بدنه (پشت)

۵

در بخش پشتی نیز این فبلت از چرم به گوریلا گلس ۴ تغییر یافته است و همین موضوع به افزایش زیبایی و درخشندگی نوت ۵ کمک بسیار زیادی کرده است.

رنگ بندی

۶

سامسونگ امسال گلکسی نوت خود را در ۴ رنگ بندی سفید، مشکی، طلایی و نقره ای به بازار عرضه می کند. سال گذشته فبلت نوت ۴ تنها دو رنگ بندی سفید و مشکی را به خریداران خود ارائه کرد.

اندازه صفحه نمایش

۷

با توجه به این که اندازه صفحه نمایش نوت ۵ ۵٫۷ اینچ است، شرکت سامسونگ در واقع این رقم را یک استاندارد برای فبلت های خود برگزیده است. لازم به ذکر است،گلکسی اس ۶ اج پلاس نیز که در روز های گذشته معرفی شد دقیقا ۵٫۷ اینچ است.

رزولوشن صفحه نمایش

۸

رزولوشن صفحه نمایش نیز با تراکم پیکسلی ۵۱۸ پیکسل در هر اینچ و رزولوشن ۵۶۶۰ در ۱۴۴۰ همچنان با کیفیت و طبیعی است.

نوع صفحه نمایش

۹

سامسونگ همیشه از صفحات AMOLED برای پرچمداران خود استفاده می کند. این پنل ها  تصاویر با کیفیت تری را ارائه می کنند و همچنین کنتراست صفحه نیز کاملا مطلوب است. در صفحه نمایش نوت ۴ و ۵ رنگ مشکی کاملا عمیق و جذب کننده تولید می شود.

قلم S Pen

۱۰

بدون قلم S Pen نمی توان این محصول را از سری نوت سامسونگ دانست. قلم استایلوس در نسخه جدید خود از طراحی جمع و جور و با کیفیت تری بهره می برد. با این حال جنس این قلم کماکان از پلاستیک است. تا این جا سامسونگ بیشتر به طراحی توجه کرده است و تغییرات مختص این بخش بوده اند.

خارج شدن خودکار قلم

۱۱

در گلکسی نوت ۴ و همچنین تلفن های قدیمی تر این سری جهت بیرون آوردن قلم S Pen باید با انگشت خود انتهای آن را گرفته و به بیرون در آورید. اگر چه نمی توانیم این کار را آن چنان سخت و طاقت فرسا بدانیم، اما ایده جدید سامسونگ در نوت ۵ نیز در نوع خود جالب است.

در این فبلت تنها بر روی کلاهک قلم فشار دهید، خود S pen به اندازه ای بیرون می آید که بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید و بیرون بکشید. اگر از قلم فبلت خود استفاده زیادی می کنید، این قابلیت در نوع خود کاربردی و جالب به نظر می رسد.

پردازنده

۱۲

نوت ۴ پس از انتشار خود عملکرد پردازنده ای خیره کننده ای داشت. با این حال شرکت سامسونگ در نوت ۵ از پردازنده داخلی خود، یعنی چیپست ۶۴ بیتی اگزینوس ۷۴۲۰ اکتا-کر ( با قدرت ۲٫۱ گیگاهرتز+ ۱٫۵ گیگاهرتز)، استفاده کرده است. با این تفاسیر نوت ۵ یکی از قدرت مند ترین تلفن های بازار خواهد بود.

حافظه RAM

۱۳

حافظه RAM فبلت نوت نیز در نسخه ۵ خود از ۳ گیگابایت به ۴ گیگابایت ارتقاء یافته است.

حافظه داخلی

۱۴

هر دو فبلت شرکت سامسونگ دارای دو حق انتخاب هستند: نسخه ۳۲ یا ۳۴ گیگابایتی. در زمینه امکان ارتقاء این میزان نیز در بخش پایین بحث می کنیم.

درگاه میکرو اس دی (MicroSD)

۱۵

شرکت سامسونگ در محصولات اخیر خود علاقه ای به تعبیه جایگاه میکرو اس دی جهت ارتقاء حافظه تلفن نشان نداده است. در واقع این شرکت سیاست شرکت هایی نظیر اپل و همچنین گوگل در تلفن های هوشمند خود را در پیش گرفته است.

مگاپیکسل های دوربین

۱۶

گلکسی نوت ۴ از دوربین خیلی خوبی بهره می برد. اما نوت ۵ همچون پرچمداران سری اس سامسونگ از دوربین بسیار عالی و با کیفیتی استفاده می کند. همچنین لازم به ذکر است دوربین جلوی نوت نیز از ۳٫۷ به ۵ مگاپیکسل ارتقاء یافته است، به هر حال توجه کاربران به تصاویر سلفی به دلیل شبکه های اجتماعی بالاتر از قبل است.

میان بر فیزیکی به بخش دوربین

۱۷

همچون گلکسی اس ۶ با دو بار تپ بر روی دکمه هوم اسکرین نوت ۵ به صفحه دوربین می روید و می توانید به سرعت تصویر برداری نمایید.

باتری

۱۸

نسخه جدید سری نوت سامسونگ از ظرفیت باتری کمتری بهره برد. این میزان بسیار کم (۲۲۰ میلی آمپر) است و ضرورتا به کاهش عمر باتری منجر نمی شود. در این زمینه باید منتظر تست و بنچ مارک های حرفه ای و رسمی باشیم.

فناوری شارژ سریع

۱۹

هر دو تلفن از کابل شارژ سریع بهره می برند و به سرعت از شارژ بسیار کم به ۵۰ درصد می رسند.

شارژ بی سیم

۲۰

گلکسی نوت ۵ بر خلاف نسخه قبلی خود، از فناوری شارژ بی سیم بهره می برد، علاوه بر این قابلیت شارژ بی سیم سریع (Fast Wireless Charging) نیز به کاربر امکان شارژ تلفن خود از ۰ تا ۱۰۰ را در حدود ۲ ساعت می دهد.

سامسونگ پی ( Pay)

۲۱

هنگامی که امکان پرداخت سامسونگ مهیا شود، گلکسی نوت ۵ به شما این امکان را می دهد از تلفن خود به عنوان کیف پول استفاده کنید، یعنی نه تنها امکان پرداخت NFC بلکه به عنوان یک کارت خوان معولی!

سنسور اثر انگشت

۲۲

یکی از مشکلات سنسور اثر انگشت در نوت ۴ نیاز به اسلاید کاربر بود. با این حال در گلکسی نوت ۵ همچون گلکسی اس ۶ و نسخه اج آن تنها با یک تاچ، اثر انگشت شما شناسایی می شود. توجه داشته باشید این امکان در آیفون ۶ مدت ها پیش تعبیه شده بود  این دومین تقلید سامسونگ از شرکت اپل در این بررسی محسوب می شود.

سنسور ضربان قلب

۲۳

هر دو تلفن از سنسور ضربان قلب بهره می برند.

کیبورد

سامسونگ برای گلکسی نوت ۵ یک کیبورد اختصاصی همچون بلک بری معرفی خواهد کرد که به نحو جالبی به فبلت متصل شده و عملکرد کاربردی خواهد داشت. (در تصویر زیر می توانید نحوه اتصال کیبورد را مشاهده نمایید)

fdkjfdlkj'

 

همانطور که ملاحظه کردید، گلکسی نوت ۵ در واقع تکمیل کننده برادر قبلی خود است و سعی در پر کردن تمام جای خالی های فبلت سال قبل دارد. لازم به ذکر است افزایش قیمت حدود ۲۰۰ دلاری این محصول به نسبت گلکسی نوت ۴ نیز می تواند در جذب خریداران زیاد برای این محصول تاثیر منفی بگذارد.

۲۴

با این حال نظر شما پیرامون این محصول چیست؟ پاسخ خود را در بخش نظرات با ما و خوانندگان گویا در میان بگذارید. امیدواریم بررسی فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد و در انتخاب نهایی بین دو  محصول فوق به شما کمک کند. منتظر مقایسه و نقد و بررسی های آینده گویا آی تی باشید.

منبع مطلب: وب سایت GizMag

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. آقا هنگ نمیکنه ؟
    من شنیدم سامسونگ هنگ زیاد میکنه. من خودم ال جی دارم واقعا راضی هستم. ولی دیگه قدیمی شده میخوام عوضش کنم بین ال جی جی ۴ و نوت ۵ موندم. میشه راهنمایی کنین ؟

    1. به نظرم صبر کنید تا یه مدت از ورود نوت ۵ بگذره بعد تصمیم بگیرید، جی ۴ با تمام محاسن و دوربین فوق العادش هم ایراداتی پیدا کرده که بعد از ورود به بازار مشخص شد.

  2. سلام
    ممنون از بررسی دقیقی که انجام دادید
    دو سوال دارم :
    شنیدم با اومدن نوت ۵ سامسونگ می خواد قیمت نوت ۴ رو ۲۰۰ دلار کم کنه ، صحت داره ؟
    آیا نوت ۴ هم به آندروید ۵ آپدیت میشه ؟

    1. داداش نوت ۳ اندروید پنج داره چهار نداشته باشه؟

  3. دو اشکال نوشتاری داری ۶۴ گیگ حافظه داخلی را ۳۴ نوشتی کارت خوان معمولی را معولی تصحیح کن

  4. note4 اینفرارد داره که برای خیلی ها مثل من ازش خیلی استفاده میکنه اما نوت ۵ نداره.
    note4 قابلیت تعویض باطری داره که برای گوشی های صفحه بزرگ و پربرنامه وپرمصرف لازمه ومیتونید مثل من یه باطری شارژ شده بجای پاور بانک توجیب یا داشبورد نگه دارین.که نوت۵ نداره.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *