رابطه جالب پیشرفت تکنولوژی و افزایش امید به زندگی

رابطه جالب پیشرفت تکنولوژی و افزایش امید به زندگی
  • 1395/8/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از موضوعات مهم در قرن بیستم مربوط به افزایش طول عمر انسان ها بوده است.پیشرفت ها در فناوری پزشکی، ریشه کن کردن بیماری ها و بهبود شرایط زندگی باعث شده تا رسیدن انسان ها به سنین پیری ساده تر و دست یافتنی تر شود. در سال ۱۹۰۰، امید به زندگی جهانی ۳۱ سال بود. در سال ۱۹۵۰ آن ۴۸ سال شد و در سال ۲۰۱۰ به ۷۰ سال رسید.

گویا آی تی – برخی از مردم ادعا می کنند که این روند با شتاب ادامه خواهد یافت و انسان ها به زودی می توانند تا ۱۵۰ الی ۲۰۰ و حتی ۱۰۰۰ سالگی زندگی کنند. تحلیل های علمی تر حاکی از آن است که یک محدودیت حداکثری برای طول عمر انسان وجود دارد و ما در حال نزدیک شدن به آن هستیم.

در نتیجه، چالش اینجاست که به افراد بیشتری کمک کنیم تا به حداکثر میزان عمر خود دست یابند و احساس سلامت و آسایش بیشتری در جسم و ذهن خود تجربه کنند، در مقایسه با چیزی که علم پزشکی در حال حاضر اجازه دسترسی به آن را می دهد. از قبل پروژه های در دست اجرا وجود دارند، که امیدواری زیادی ایجاد می کنند – و همچنین پروژه هایی نیز وجود دارند که با وجود این که غیرمحتمل هستند اما تصور آنها شگفت انگیز است.

 

به ۱۰ سال آینده طول عمر انسان خوش آمدید.

 

اول از همه، تفاوت بین تحقیق درباره طول عمر و انواع داروهای دیگر چیست؟

بدترین بیمار برای درمان کسی است که از قبل بیمار بوده باشد.

پژوهش در زمینه طول عمر تقریباً در محدوده سلامت عمومی اتفاق می افتد –  یعنی فهمیدن چگونگی جلوگیری از بیمار شدن مردم و مرتبط کردن افرادی که مریض شده اند با بهترین درمان های موجود و با حداکثر سرعت ممکن.

اکثر پزشکان و کارشناسان سیاسی موافق هستند که این بخش از پزشکی دارای بیشترین پتانسیل برای حفظ و افزایش عمر انسان ها است. اما تامین بودجه برای آن می تواند دشوار باشد؛ یک بیمار نهایی که نیامند یک داروی جدید است محرک ملموس تری است نسبت به پانصد نفر از کسانی که در ابتدا بیمار نمی شوند و حتی نمی دانند که در خطر بوده اند.

تلاش ها برای افزایش عمر تعداد محدودی از افراد به ۲۰۰ یا ۱۰۰۰ سال ممکن است توجه رسانه های زیادی را به خود جلب کند، اما یک پژوهش هیجان انگیز به دنبال این است تا عمر افراد ۵۰ ساله را به ۷۰ سال برساند.

 

این نوع پژوهش می تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد، فقط با تمرکز بر روی سرطان سینه.

وقتی برخی افراد درباره پژوهش در زمینه طول عمر فکر می کنند تفکر آنها ممکن است به سمت داستان های علمی تخیلی سوق پیدا کند: مواردی مانند ژن های بازنویسی شده، لوله های جوشان از مایع ضد پیری، پیوند کل اجزای بدن و منحصر بفرد بودن.

اما یکی از موفق ترین اقدامات در زمینه طول عمر در عصر حاضر بسیار صریح و ساده بود و در سال ۱۹۶۴ آغاز شد.

لوتر تری، جراح عمومی آمریکایی گزارشی از یک یافته را منتشر کرد با این مضمون که سیگار – کالای لوکس فیلم های قرن بیستم – سرطان زا است. در طی پنج دهه اخیر ما شاهد سیاست های عمومی و آگاه سازی های بی سابقه ای بوده ایم.

نتیجه آن؟ این اقدامات ۸ میلیون نفر از افراد بالای ۵۰ سال را از مرگ زودهنگام نجات داد، اگرچه باز هم ۲۰ میلیون نفر به واسطه مصرف تنباکو دچار مرگ زودهنگام شدند. میزان افزایش طول عمر افرادی که تحت اقدامات کنترل مصرف تنباکو قرار داشتند به طور متوسط ۲۰ سال بود.

هنوز راه زیادی برای رسیدن به جامعه بدون تنباکو وجود دارد، اما هدف اقدامات در زمینه طول عمر نایل شدن به چنین جامعه ای است.

بنابراین سوال این است: پیشرفت های بزرگ  ۱۰ سال آینده در زمینه طول عمر چه خواهند بود؟ بیایید نگاهی به این گزینه های احتمالی بیاندازیم.

 

اگر می خواهید طول عمر را افزایش دهید به تغییر روش زندگی مردم فکر کنید.

اگر تغییر عادت های سیگار کشیدن مردم جان میلیون ها نفر را در قرن بیستم نجات داد، پس این امکان نیز وجود دارد تا تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم بتواند سهمی زیادی در حفظ جان مردم قرن بیست و یکم داشته باشد.

یکی از اهداف بزرگ این تلاش مربوط به شکر است.

بسیاری از پژوهش ها نشان می دهد که این کریستال شیرین با اختلاف زیاد خطرناک ترین ماده در رژیم غذایی متوسط مردم آمریکا است که از طریق دیابت و کاهش طول عمر بدن را تخریب می کند. و شواهدی وجود دارد که صنعت شکر آمریکا به طور آگاهانه افکار عمومی را نسبت به این خطر منحرف کرده است، از طریق فریب دادن ما با دروغ هایی درباره روغن ها و افزایش وزن – مشابه دروغ هایی که صنعت تنباکو درباره سیگار می گفت.

طول عمر افرادی که شکر را از زندگی خود حذف کرده اند به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی است که به طور مداوم از آن استفاده می کنند.

اقدامات عمده برای کنترل مصرف شکر قبلاً شروع شده است. سطح ایالت تگزاس در مصرف نوشیدنی های شیرین به سطح فیلادلفیا و نیو مکزیکو رسیده است – جایی که شواهد اولیه نشان می دهد آنها در نجات زندگی افراد موفق بوده اند. سان فرانسیسکو و سه شهر دیگر در روز انتخابات به معیارهای مشابهی رای دادند.

کاهش اساسی مصرف شکر به اقداماتی بیش از افزایش قیمت کوکا کولا نیاز دارد. اما به نظر می رسد یک جنبش سیاسی در این زمینه در حال ایجاد شدن است. کنترل مصرف شکر نیز حامیان ثروتمند خود را دارد، مانند مارک بلومبرگ شهردار سابق نیویورک.

از بین تمام تلاش های اشاره شده در زمینه افزایش طول عمر، جنگ با شکر احتمالاً بیشترین امید را برای افزایش طول عمر در ایالات متحده ایجاد می کند، جایی که چاقی و دیابت چالش های عمده هستند.

در ده سال آینده نتایج تلاش های در حال انجام کنونی برای مبارزه با مصرف شکر مشخص خواهد شد و احتمالاً آزمایش های بیشتری در زمینه کنترل مصرف شکر آغاز خواهد شد.

انتظار می رود همانند مبارزه با صنعت تنباکو در پنجاه سال گذشته، در سال های بعد نیز مبارزه با مصرف شکر زندگی مردم را تغییر داده و به طولانی تر شدن آن در پنجاه سال آینده کمک کند.

 

 

ریشه کن کردن بیماری در سطح یک جمعیت وسیع می تواند بین زندگی و مرگ میلیون ها نفر تفاوت ایجاد کند.

بسیاری از مهم ترین پیشرفت ها در رابطه با افزایش طول عمر در قرن گذشته ناشی از تلاش های هماهنگ برای مبارزه و کاهش – یا حتی ریشه کن کردن –  بیماری هایی است که باعث مرگ سالیانه میلیون ها نفر می شود.

بیماری های آبله و فلج اطفال بدون شک مهم ترین نمونه از بیماری هایی هستند که از طریق اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون عمومی تا حدود زیادی از بین رفته اند. ( البته فلج اطفال هنوز در برخی از نقاط جهان مردم را آلوده می کند، اما تاثیر آن بسیار محدودتر از صد سال گذشته است.)

اخیراً، بیماری نه چندان مرگبار اما وحشتناک کرم رشته ای به مرز ریشه کن شدن نزدیک شده است –  که عمدتاً از طریق اقدامات بنیاد کارتر است.

یکی از اهداف اصلی قرن ۲۱ ریشه کن کردن کدام بیماری است؟ مالاریا

چند قرن است که انسان در سراسر جهان با مالاریا در حال مبارزه است. و عجیب است که بسیاری از مکان هایی که این پشه برای اولین بار بیماری را به آنها منتقل کرده اکنون عاری از این بیماری هستند و اقدامات درمانی همچنان در حال گسترش هستند. در نتیجه از سال ۲۰۰۰ تاکنون مرگ های ناشی از این انگل ۶۰ درصد کاهش یافته است.

افراد عمده ای مانند بیل گیتس پروژه هایی را تعریف کرده اند تا این بیماری را کاهش دهند و با دردهای مقاوم در برابر دارو مبارزه کنند. پروژه هایی نیز وجود دارند تا پشه های نابارور از لحاظ ژنتیکی یا مقاوم در برابر مالاریا را در طبیعت رهاسازی کنند.  و شعاع حرکتی جهانی مالاریا را مختل کنند.

اگر روند منفی کنونی انتشار مالاریا در ۱۰ سال آینده ادامه پیدا کند، خبر خوبی برای جهان خواهد بود.

 

مارک زوکربرگ و پرسیلا چان می خواهند تمام بیماری ها را درمان کنند

Silicon Valley (منطقه فعالیت شرکت های فناوری) فعالانه درگیر تلاش هایی برای افزایش طول عمر انسان است، هم از طریق اختصاص بودجه برای پژوهش و هم از طریق پیگیری راه حل های تکنولوژیکی و مهندسی. ( برای مثال پیتر سیل، ثروتمند معروف علاقه خود را به شرکت هایی که بر روی همبسته زیستی انسانی کار می کنند اعلام کرده است – یعنی تزریق خون افراد جوان به افراد مسن.)

عجیب نیست که برخی از این پروژه ها اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند.

در ماه سپتامبر، مارک زوکربرگ و پرسیلا چان برای طرحی در زمینه درمان تمام بیماری ها تا پایان قرن اخیر به صورت پیش پرداخت ۳ میلیارد دلار اختصاص دادند.

اگرچه این مبلغ ظاهراً زیاد به نظر می رسد، اما در مقایسه با بودجه های سالیانه ای که برای پژوهش در ایالات متحده اختصاص می یابد بسیار ناچیز است. در صورتی که موسسه ملی بهداشت ده برابر این مبلغ را فقط در یک سال هزینه می کند.

اما در اینجا وضعیت این پروژه را بررسی می کنیم:

این تامین بودجه توسط زوکربرگ و چان برای پژوهش های پزشکی موجود فقط تزریق پول محسوب نمی شود، بلکه در عوض، آنها برای پروژه هایی که کار متفاوتی انجام می دهند یک سیستم سرمایه گذاری و پاداش ایجاد می کنند. آنها برای پروژه های طولانی مدت و پر خطر، علوم پایه و همکاری های بین دکترها و مهندسان تامین بودجه می کنند. هدف این کار صرفاً بهبود روش ها و داروهای موجود نیست، بلکه، آنها می خواهند تا تمام شیوه ها و رویکرد های جدید مبارزه با بیماری ها را توسعه دهند.

اگر این پروژه موفقیت کسب کند، آن محصول بازنگری درباره مسیر علم پزشکی بوده و بخشی از یک پروژه گسترده تر خواهد بود. یک پژوهش در حال انجام است در این رابطه که نباید یک بیماری را صرفاً بعد از پیشرفت آن بررسی کرد بلکه باید در نقطه آغاز با آن مبارزه کرد. هدف این است تا به مردم کمک کرد تا عمر طولانی تر، سالم تر و ایمن تری داشته باشند.

 

وعده بالقوه کنترل جریان خون فعال

زوکربرگ و چان در سخنرانی خود بر علاقه خود به کنترل جریان خون فعال تاکید کردند. این یعنی این که، فناوری اجازه می دهد تا انجام تست های خون چند منظوره و با اطمینان بالا به صورت خودکار و منظم– شاید توسط یک برچسب سطحی یا کاشت در داخل —  در طول مدت زندگی افراد انجام شوند.

نظر: تشخیص بیماری ها از عفونت ها گرفته تا سرطان ها در لحظه آغاز، وقتی که درمان آنها ساده تر است.

در زمینه این نوع فناوری چالش هایی وجود دارد.

اول از همه، تعداد زیاد نتایج مثبت اشتباه می تواند هزینه های زیادی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل کند، بنابراین پیش از این که در حجم گسترده اجرا شود، باید بسیار دقیق باشد.

دوم، ما شاهد بوده ایم که تست های خون ارزان و بدون درد اصلاً عملکرد مناسبی ندارند.

اما تا جایی که فناوری های قابل تغییر افزایش طول عمر اجازه بدهند، این یکی از ایده های قابل پذیرش تری است که ما می توانیم شاهد آغاز آن در آینده نزدیک باشیم.

 

آیا فناوری دیگری وجود دارد که در میانه دوره رشد خود باشد؟ ویرایش ژن

بسیاری از عواملی که عمر مردم را کوتاه می کنند ریشه در ژنتیک دارند – آن دارای نشانه ای است که ساختار ژنتیکی را در طول یک زندگی تغییر می دهد و یک محرک عمده در فرایند افزایش سن است.

CRISPR، که یک ابزار ارزان و موثر برای ویرایش خطی ژنوم ها بوده و در حال ایجاد تغییر بنیادین در بیولوژی است. پژوهش در زمینه پروتکل های ژنتیک درمانی از قبل آغاز شده است – و اولین آزمایش انسانی CRISPR امسال در چین آغاز شده است.

اگرچه این احتمال وجود دارد که ما در ده سال آینده شاهد اولین نتایج تلاش ها برای افزایش طول عمر انسان از طریق ژن های دستکاری شده باشیم، اما هنوز برای دستیابی به درمان های عمومی و همگانی راه زیادی وجود دارد.

 

شرکت Unity Biotechnology قصد دارد تا سلول های افزایش سن را از بدن شما پاک کند و به تازگی یک بودجه ۱۱۶ میلیون دلاری دریافت کرده است.

Unity Biotechnology یک شرکت نوپا است و برنامه دارد تا به مردم کمک کند که سالم تر به دوران پیری برسند.

چگونگی کار آن این گونه است: سلول های بدن شما دارای سیستمی هستند – همکار من لیدیا رمزی آن را با ترمزهای اضطراری مقایسه می کند – که اگر بیش از اندازه تحت فشار قرار بگیرند تولید خودشان را متوقف می کنند.

بدن شما نمی خواهد تا جهش های ژنتیکی یا آسیبب های دیگر گسترش یابند، بنابراین سلول های تحت فشار تقسیم شدن خود را متوقف می کنند. این سلول ها را ” سالخورده” می نامند و همزمان با پیر شدن تعداد بیشتری از آنها در بدن ساخته می شوند. این کار شما را در مقابل سرطان محافظت می کند، اما همچنین می تواند باعث بیماری های گوناگون سالخوردگی شود.

این شرکت با آزمایش بر روی موشها پی برد که حذف کردن سلول های سالخورده می تواند ” طول عمر سالم ” – یعنی دوره زندگی موجودات وقتی که می توانند همانند دوره جوانی همه جا بروند —  را افزایش دهد.

شرکت Unity، برخلاف برخی شرکت های نوپای دیگر فعال در این زمینه، بسیار دقیق و خاص عمل کرده است. آنها نشان داده اند که قصد ندارند صرفاً به خاطر سالم تر کردن سنین سالخوردگی، از روش های غیر طبیعی برای افزایش طول عمر استفاده کنند. پژوهش منتشر شده آنها نوید بخش بوده است.

آنها می گویند آزمایش های انسانی در یک سال و نیم آینده آغاز می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *