آموزش ایمیل مارکتینگ – چرا هرگز نباید فهرست ایمیل خریداری کنید: ۷ دلیل

آموزش ایمیل مارکتینگ – چرا هرگز نباید فهرست ایمیل خریداری کنید: ۷ دلیل
  • 1396/5/3
  • مهدی پیوندی
  • 0

آیا به خرید یک فهرست ایمیل برای بازاریابی ایمیلی خود فکر می کنید؟ شاید به نظر برسد که خریداری فهرست ایمیل یک راه میانبر برای جذب مشتری است، اما در حقیقت فقط باعث اتلاف پول شما خواهد شد. ما در این مطلب از سری مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گویا آی تی به ۷ دلیل برای نخریدن اینگونه فهرست ها اشاره می کنیم.

اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، یا اینکه به تدریج در حال توسعه کسب و کار خود هستید، در هر صورت پیداکردن یک راه میانبر برای رسیدن به موفقیت به شدت برای شما جذاب به نظر می رسد، و البته یکی از میانبرهایی که بسیاری از صاحبان کسب و کارها را وسوسه می کند، خریداری یک فهرست ایمیل برای بازاریابی ایمیلی است.

عموماً فهرست های ایمیل حاوی فهرستی از اسامی، نشانی های ایمیل، و احتمالاً برخی اطلاعات دیگر (مانند نام شرکت یا سطح درآمد) هستند و خریداری این فهرست ها از طریق اینترنت امکانپذیر است.

از آنجایی که می دانیم بازاریابی ایمیلی بهترین راه برای فروش اینترنتی است، خریداری یک فهرست ایمیل روش خارق العاده ای برای راه اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ از همان ابتدای کار است، غیر از این است؟

بله، غیر از این است و خیلی هم غیر از این است!

در واقع، خرید فهرست ایمیل یک فکر نامناسب و اتلاف وقت و پول است. این یکی از آن میانبرهایی است که شما را به موفقیت نمی رساند و احتمالاً بیش از آنکه سودی را عاید شما کند، کسب و کارتان را متضرر خواهد کرد. چرا؟ به این هشت دلیل:

 

  1. به کیفیت فهرست های خریداری شده نمی توانید اعتماد کنید

متاسفانه افرادی که این دسته از فهرست ها را می فروشند خیلی صادق نیستند. فروشندگان فهرست های ایمیلی معمولاً ادعاهای مختلفی را در مورد فهرست خود مطرح می کنند، اما به احتمال زیاد در ادامه متوجه خواهید شد که فهرست مورد نظر ایرادات فراوانی داشته است، به عنوان نمونه:

  • اطلاعات ناقص و نادرست (مثلا اسامی نادرست)
  • اطلاعات تاریخ گذشته و قدیمی (حاوی نشانی هایی که دیگر وجود ندارند یا از آنها استفاده نمی شود)
  • نشانی هایی که برخلاف میل صاحبان آنها از گوشه و کنار اینترنت جمع آوری شده و در فهرست درج شده اند.

با وجود اینکه دریافت ۵۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ آدرس ایمیل در چند دقیقه فوق العاده به نظر می رسد، اما اگر فهرست شما فهرست تاریخ گذشته ای باشد که حاوی انبوهی از اطلاعات اشتباه و ناقص است و نشانی افرادی در آن قرار دارد که اصلاً از ابتدا تمایلی به ثبت آدرس خود نداشته اند، در اینصورت یک فهرست بی مصرف خواهد بود.

یک نکته جالب (البته برای ما جالب و برای کشورهای پیشرفته تر جدی و وحشتناک!) هم این است که چنانچه شهروند ایالات متحده باشید و فهرست خود را از روش های غیر قانونی به دست آورده باشید، بر اساس قانون CAN-SPAM، به ازای هر ایمیل در معرض ۱۶۰۰۰ دلار جریمه قرار می گیرید!

 

  1. هرزنامه نویس یا اسپمِر خواهید شد

لطفاً به این سوال پاسخ بدهید: آیا خودتان دوست دارید که ایمیل های ناخواسته دریافت کنید؟

بعید است که پاسخ شما چیزی به جز خیر باشد، مخصوصاً هنگامی که محتوای آن ایمیل ها درباره بازاریابی است.

در صورت دریافت ایمیل های ناخواسته، به احتمال زیاد، این ایمیل ها را حذف می کنید، یا اینکه اگر آنها از سمت یک شرکت خاص ارسال می شوند اشتراک خود را لغو می کنید، یا حتی آنها را به عنوان اسپم نشانه گذاری می کنید.

شاید به نظر خودتان، ایمیل های بازاریابی شما بسیار خوش نگاشت و حاوی اطلاعات ارزشمندی باشند، اما از دیدگاه دریافت کننده، شما هم یکی از آن شرکت های بی نام و نشانی هستید که به اینباکس آنها تجاوز کرده اید.

هنگامی که مردم به فهرستی ملحق می شوند که در نهایت به شرکت دیگری فروخته شده، معمولاً برای دریافت ایمیل از شرکت های مرتبط یک باکس را به نشانه پذیرش علامت می زنند یا به هر حال چنین مضمونی را در میانه شرایط و ضوابط ارائه سرویس آن شرکت پذیرفته اند. اما به احتمال زیاد چنین چیزی را به کل فراموش کرده یا اصلاً ندیده اند و پیام شما را به عنوان یک ایمیل ناخواسته و هرزنامه آزاردهنده تلقی می کنند.

 

  1. با ارائه دهنده خدمات ایمیل خود به مشکل بر می خورید

اگر تعداد زیادی از ایمیل های شما به عنوان اسپم نشانه گذاری شوند، خیلی سریع با سرویس دهنده ایمیل خود (یعنی شرکتی که ایمیل های شما را ارسال می کند، مثلا mailchimp و البته نمونه های ایرانی آن) دچار مشکل خواهید شد.

با بروز چنین وضعیتی، احتمالاً حساب شما موقتاً یا دائماً بسته خواهد شد و یا جریمه شده و ملزم به سپردن برخی تعهدات خواهید شد.

فهرست ایمیل

  1. دیگران هم دقیقاً از همان فهرستی که شما در اختیار دارید استفاده می کنند

شاید به این نکته ساده توجه نکرده باشید؛ شما تنها خریدار فهرست نیستید، دیگران هم مثل شما آن فهرست را خریداری کرده اند و چه بسا پشت سر هم در حال ارسال ایمیل به اعضای آن باشند.

چقدر احتمال دارد که اعضای فهرستی که به تازگی خریداری کرده اید تا زمان خرید شما از تعداد ایمیل های مارکتینگی که دریافت کرده اند جانشان به لبشان نرسیده باشد؟ این افراد دیگر پذیرای پیشنهادات شما نخواهند بود. حتی شاید برای اینکه دیگر چنین ایمیل هایی را مشاهده نکنند، فیلترهایی را تنظیم کرده باشند یا کلاً آن آدرس ایمیل را رها کرده باشند.

 

  1. میزان یا نرخ پاسخدهی (Response Rate) ضعیفی را دریافت خواهید کرد

فرض کنیم که یک فهرست ایمیل می خرید که حاوی ۱۰۰۰۰ آدرس است. شما برای خودتان برنامه ریزی می کنید که بر مبنای یک نرخ تبدیل ۵ درصدی، ۵۰۰ واحد از محصول خود را به فروش خواهید رساند که با حساب قیمت ۱۰۰۰۰ تومان برای هر واحد، ۵ میلیون تومان فروش خواهید داشت. خُب، این واقعاً خوب به نظر می رسد.

با این حال، میزان پاسخدهی ایمیل های شما بسیار پایینتر از ۵ درصد خواهد بود. در واقع، خواهید دید که اکثریت قریب به اتفاق اعضای فهرست ایمیل مارکتینگ شما اصلاً ایمیل خود را باز نمی کنند، چه برسد به اینکه در آن کلیک کرده و وارد صفحه فروش شما شوند.

حتی اگر ۵۰۰ نفر ایمیل شما را ببینند اما علاقه ای به پیشنهاد شما نداشته باشند (که البته نباید هم داشته باشند)، در اینصورت حتی یک آیتم هم به فروش نخواهد رفت.

میانگین میزان مناسب برای بازشدن ایمیل های ایمیل مارکتینگ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. بدون شک فهرستی که خریداری می کنید نرخ بازشدن بسیار کمتری خواهد داشت.

 

  1. به شهرت خود ضربه خواهید زد

شما با خریداری فهرست ایمیل، شرایط را برای بُروز مسائل و مشکلات بسیار جدی و گسترده ای در رابطه با شهرت خود مهیّا می کنید.

به عنوان مثال، تصور کنید که با جستجو کردن نام شرکت شما در گوگل، در همان صفحه اول سه مورد از نتایج حاوی یاوه سرایی های خشمناک افرادی باشد که چندین ایمیل ناخواسته از شما دریافت کرده اند.

شهرت در اینترنت حرف اول را می زند و بدون شک نمی خواهید که به منظور دفن کردن آن نتایج منفی، انبوهی از سرمایه مالی و زمانی خود را صرف مدیریت شهرت شرکت تان کنید.

 

  1. هیچ متخصص معتبری خرید فهرست ایمیل را پیشنهاد نمی کند

هر وبلاگ مشهوری که درباره ایمیل مارکتینگ مطلب می نویسد را که بخوانید، یک توصیه را حتماً در آن پیدا خواهید کرد: «هیچ وقت برای بازاریابی ایمیلی خود فهرست ایمیل نخرید.»

درباره بسیاری از موضوعات بازاریابی اختلاف نظر وجود دارد، اما بدون شک این مورد یکی از آن مواردی است که همه روی آن مُتفق القول هستند.

خریداری فهرست ایمیل اتلاف وقت و پول است و می تواند ضربات جبران ناپذیری را به شرکت شما وارد کند.

آیا شما هم تجربه ای در این رابطه دارید؟ چنانچه این مطلب از سلسله مباحث آموزش بازاریابی ایمیلی برای شما سودمند واقع شده، لطفاً آن را به اشتراک گذاشته و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *