آموزش ایمیل مارکتینگ: چک لیست یک کمپین ایمیل مارکتینگ صحیح و بی نقص

آموزش ایمیل مارکتینگ: چک لیست یک کمپین ایمیل مارکتینگ صحیح و بی نقص
  • 1397/3/20
  • مهدی پیوندی
  • 0

استفاده از یک فرآیند اعتبارسنجی کارآمد برای کمپین های ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل های موثر و عاری از اشتباه را تضمین خواهد کرد.

 

استفاده از یک فرآیند سیستماتیک و کارآمد برای اعتبارسنجی ایمیل از بروز هرگونه اشتباه و ایراد در کمپین ایمیل مارکتینگ شما جلوگیری خواهد کرد. در این حالت، فارغ از تعداد مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ تان می توانید مطمئن باشید که پیام برند به موثرترین و دقیق ترین شیوه ممکن انتقال داده می شود.

به منظور کسب بهترین نتایج، بررسی چندباره پیام ها از ابتدا تا به انتها توسط افراد مختلف می تواند به صحت، دقت و اثربخشی کمپین های شما کمک کند. استفاده از چک لیست ماقبل ارسالی که همه اصول و جزئیات اصلی را پوشش می دهد در کنار یک محتوای مناسب و حساب شده می تواند به مشترکان شما برای مراجعه و مراجعه مجدد انگیزه بدهد. بنابراین، پیش از فشردن دکمه ارسال برای هر ایمیل به مواردی که در این مطلب از بخش آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره می شود توجه داشته باشید:

 

پیش عنوان

چک لیست پیش عنوان شما چهار مولفه اصلی دارد: نام فرستنده، آدرس فرستنده، عنوان و متن پیش نمایش. بهبود چنین مولفه هایی که نخستین تاثیر را بر ذهن مخاطب بر جای می گذارند باعث تقویت خوانایی و اثربخشی قسمت پیش عنوان ایمیل می شود و احتمال بازشدن و خوانده شدن ایمیل های شما را افزایش می دهد. بنابراین به منظور افزایش شانس بازشدن و دیده شدن ایمیل های خود اطمینان پیدا کنید که از پیش عنوان خوب و مناسبی استفاده می کنید که برند شما را برجسته تر نشان می دهد و با محتوای ایمیل همخوانی دارد.

  1. نام فرستنده: آیا نام فرستنده واضح است و برند مربوطه را به تناسب نشان می دهد؟
  2. آدرس فرستنده: آیا آدرس فرستنده با برند ارتباط پیدا می کند؟ آیا از آدرس noreply@ استفاده نکرده اید؟
  3. عنوان ایمیل: آیا عنوان ایمیل شما تعامل برانگیز، شخصی سازی شده، مرتبط با محتوای ایمیل و به راحتی قابل هضم است؟
  4. متن پیش نمایش: آیا برای اطمینان از نمایش صحیح متن پیش نمایش، آن را تست کرده اید؟ این متن به عنوان ضمیمه عنوان ایمیل، معمولاً یکی دو جمله اول متن ایمیل را در اینباکس مخاطب نشان می دهد، اما غالباً توجه لازم را از سوی تهیه کننده ایمیل دریافت نمی کند. این در حالی است که برای جلب توجه خواننده می توانید هر چیزی را در آن بگنجانید.

 

محتوای بالای ایمیل

این بخش که معمولاً بدون اسکرول کردن به سمت پایین قابل مشاهده است غالباً از لوگو، عنوان و متن ابتدایی یا مقدمه ایمیل تشکیل می شود. به کمک این مولفه ها تلاش می کنید تا پیش از آنکه خواننده کل پیام را مطالعه کند، فضای حاکم بر ایمیل را روشن کرده و با او ارتباط برقرار کنید. با بذل توجه ویژه به جلب توجه مخاطب با استفاده از پیام آغازین حساب شده و فراهم آوردن گزینه های عملیاتی واضح و مناسب در همان ابتدا می توانید زیربنای یک ارتباط موثر را پی ریزی کنید.

  1. لوگو: آیا لوگوی برند برجسته است و به درستی به صفحه اصلی وبسایت شرکت لینک شده است؟
  2. عنوان و متن مقدمه: آیا عنوان و متن آغازین ایمیل پیام را به وضوح به مخاطب انتقال می دهند؟ اطمینان پیدا کنید که این بخش با محتوای پیش عنوان شما تناسب داشته باشد، در معرض دید بوده و در همان ابتدا که هنوز توجه مخاطب را از دست نداده اید، او را دعوت به انجام یک اقدام عملی می کند.
  3. شخصی سازی: آیا این کمپین ایمیلی را می توان به نحوی شخصی سازی کرد؟ در صورتی که پتانسیل این کار وجود دارد، حتماً آن را انجام بدهید. شخصی سازی کمپین ها و توجه به چیزهای ساده ای همچون استفاده از نام گیرنده باعث جلب توجه مخاطب و تقویت اثربخشی کمیپن شما می شود.

 

محتوای ایمیل

دومین بخش مهم کمپین ایمیل مارکتینگ شما متضمن کسب اطمینان از خوانایی مناسب ایمیل و عملکرد درست و مطلوب محتوا است. پیشنهادات، تصاویر و لینکها نیز باید در اولویت قرار بگیرند تا دریافت حداکثر میزان کلیک تضمین شود.

نکته کلیدی در اینجا فراهم آوردن محتوا و امکانات لازم برای انجام آسان و بدون دردسر کاری از جانب گیرنده است که در واقع مطلوب شما است. بنابراین، ارائه ایمیل های خوش نگاشت و عاری از اشتباه، دریافت کلیک و احتمالاً فروش و بازگشت سرمایه مورد نظر شما را تضمین خواهد کرد.

  1. توضیحات یا عناوین محصولات یا خدمات: ارائه جزئیات نادرست درباره محصولات یا خدمات جدید دور از ذهن به نظر نمی رسد، بنابراین اطمینان پیدا کنید که همه چیز مبتنی بر واقعیت، از نظر دستوری درست و به آسانی قابل درک است.
  2. تصاویر: آیا از تصاویر درست و مناسبی استفاده کرده اید و برای اوقاتی که تصاویر به هر دلیلی به نمایش در نمی آیند از متن های جایگزین یا alt واضح و قابل درک استفاده کرده اید؟
  3. لینکها: اطمینان پیدا کنید که لینک همه پیشنهادات کلیدی ایمیل شما کار می کند. مواردی مانند دکمه های فراخوان به عمل باید برجسته به نظر برسند و به چشم بیایند و لینک ها و صفحات فرود نیز باید با عنوان ارائه شده همخوانی داشته باشند.

 

بخش فوتر ایمیل

شاید بتوان این بخش که حاوی اطلاعات برند، دلیل دریافت ایمیل و گزینه های مختلف دیگر است را به عنوان مهم ترین قسمت برای حفظ شهرت فرستنده (Sender Reputation) شما قلمداد کرد. به منظور ایجاد و حفظ یک رابطه ماندگار لازم است که گزینه های لغو ثبت نام و همچنین کانال های ارتباطی و اطلاعات کلیدی خود را در این بخش بگنجانید.

  1. اطلاعات شرکت: آیا مشترکان شما اطلاع دارند که چگونه در فهرست ایمیل مارکتینگ شرکت شما قرار گرفته اند؟ آیا اطلاعات شرکت در این بخش قرار گرفته تا در صورتی که مشترکان به دنبال کسب اطلاعات بیشتری بودند به زحمت نیفتند؟ بخش فوتر باید حاوی جزئیات تماس، آدرس های شبکه های اجتماعی، اطلاعات برند و شرایط و ضوابط احتمالی شرکت باشد.
  2. گزینه های فهرست ایمیل مارکتینگ: آیا همه لینک های فوتر ایمیل شما صحیح و به راحتی در دسترس هستند؟ آیا به اطلاعات خاصی که دانستن آنها برای مشترکان ضروری است لینک داده اید؟ در این زمینه، لینک لغو اشتراک اهمیت خاصی دارد، چرا که علاوه بر اینکه وجود آن بر طبق قوانین برخی از کشورها اجباری است، در صورت عدم وجود و عدم تمایل کاربر به دریافت ایمیل های شما، راحت ترین کار برای جلوگیری از دریافت ایمیل های آتی، علامتگذاری ایمیل به عنوان اسپم خواهد بود.

 

نمایش و سازگاری

از آنجایی که ایمیل های شما در دستگاه ها و پلتفرم های مختلفی خوانده خواهند شد، بررسی هر ایمیل در تمامی آن دستگاه ها و پلتفرم ها (یا حداقل برای موارد رایج تر) ضروری است. مراقب باشید که با سهل انگاری در تست ایمیل در پلتفرم های مختلف باعث از دست دادن کاربران ارزش آفرین تان نشوید. اطمینان پیدا کنید که همه چیز در همه جا به نحو مطلوب کار می کند.

  1. تست دستی: ایمیل های خود را در دستگاه ها و برنامه های مدیریت ایمیل (مثل Outlook، جیمیل و گوشی های آیفون و اندروید) مختلف تست کنید تا ببینید که چطور به نمایش در می آید و مطمئن شوید که طراحی HTML شما با آن دستگاه ها و پلتفرم ها سازگار است. از این طریق و با فراهم آوردن بهترین تجربه کاربری، رضایت هر چه بیشتر مشترکان خود را تضمین می کنید.
  2. تست خودکار: در اغلب سرویس دهنده های ایمیل مارکتینگ ابزاری برای تست ایمیل ها گنجانده شده که تنها با یک کلیک پیش نمایش ایمیل مورد نظر را در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف نشان می دهد. طبیعتاً از آنجایی که احتمالاً نمی توانید تک تک دستگاه ها و پلتفرم هایی که کاربران شما از آنها استفاده می کنند را به صورت دستی تست کنید، این مورد از گزینه هایی است که در هنگام انتخاب سرویس دهنده خود باید به آن توجه داشته باشید.

 

آخرین بررسی ها

شاید در این مرحله با خود بگویید که مگر کار دیگری هم باقی مانده است؟ در عین حال باید به خاطر داشته باشید که تمرکز روی مواردی همچون محتوا و HTML ایمیل می تواند باعث شود که از ساده ترین موارد، همچون فهرست هدف و زمان بندی ارسال ایمیل غافل شوید.

  1. مخاطبان هدف: آیا بخش مطلوبی از فهرست مشترکان خود را انتخاب کرده و هدف قرار می دهید، یا اینکه فقط تیری در تاریکی می اندازید و به این امید می نشینید تا به هدف مناسبی برخورد کند؟ برای هر ایمیل روی بخش ها و زیرمجموعه هایی از مشترکان خود تمرکز کنید که احتمال واکنش مثبت آنها نسبت به آن ایمیل بیشتر است و همینطور که جلو می روید، زیرمجموعه های دقیق تری را در فهرست ایمیل مارکتینگ خود ایجاد کنید.
  2. زمان بندی: به منظور پیداکردن بهترین و مناسب ترین زمان برای ارسال ایمیل به مخاطبان خود تحقیق انجام بدهید و از تست های دوبخشی استفاده کنید.

 

به طور کلی، ایمیل مارکتینگ موفقیت آمیز مستلزم ایجاد تعادل بین یک نیاز و سرویس مهم و دسترسی به جامعه ای از مشترکان فعال و علاقمند است. این از طریق بهینه سازی و تقویت محتوای ایمیل و همچنین توجه به آموزش های ایمیل مارکتینگ و بهره برداری از بهترین روشها و امکانات موجود قابل حصول خواهد بود. ضمناً همیشه نسبت به استفاده از آیتم ها و مواردی که ایمیل شما را شبیه به ایمیل های اسپم می کنند هوشیار باشید و همه مولفه های هر ایمیل را برای پیداکردن اشتباهات احتمالی و عوامل دیگری که باعث کاهش تعامل کاربران می شوند چندین بار بررسی کنید.

به خاطر داشته باشید که تنظیم یک چک لیست برای کمپین های ایمیل مارکتینگ ضروری است، چرا که با جلوگیری از غفلت و از قلم افتادن موارد مورد نیاز و همچنین بروز اشتباهاتی که بر کمپین ایمیل مارکتینگ شما تاثیر منفی می گذارند به شما کمک خواهد کرد تا بهترین نتایج ممکن را به دست بیاورید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *