معرفی بهترین لپ تاپ ها برای ویرایش تصاویر و عکس

معرفی بهترین لپ تاپ ها برای ویرایش تصاویر و عکس
  • 1396/7/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گویا آی تی – کاربران حرفه ای فعال در حوزه ویرایش تصاویر و ویدئوها معمولا با توجه به بودجه ای که در اختیار دارند سعی می کنند قوی ترین کامپیوتر یا لپ تاپ را انتخاب کنند، محصولاتی که قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پوند دارند. البته مدل های ارزان تر هم می توانند این کارها را انجام دهند ولی کاهش زمان پردازش از ۳۰ دقیقه به ۳ دقیقه تفاوت معناداری در چرخه های کاری ایجاد می کند. از آن جایی که هنگام استفاده از کامپیوترهای سریع تر می توان زمان بیشتری برای تست ویرایش های مختلف صرف کرد طبیعتا شاهد خروجی بسیار بهتری خواهیم بود.

دقت داشته باشید که کامپیوترهای رومیزی قدرتمند همواره بهتر از لپ تاپ های قوی عمل می کنند. کامپیوترهای رومیزی در مقایسه با لپ تاپ ها شرایط بهتری برای فعالیت پردازنده های سریع تر که حرارت بیشتری تولید می کنند دارند. کامپیوترهای رومیزی حافظه بیشتر، هارددیسک بزرگ تر و کارت های گرافیک قدرتمندتری داشته و ارتقا آنها هم ساده تر است. شاید راهکار بهتر خرید یک کامپیوتری رومیزی بسیار قدرتمند و یک لپ تاپ ارزان قیمت باشد. برای مثال مدل ریفریش لپ تاپ ThinkPad X1 Carbon که از صفحه نمایش با کیفیتی بهره می‌برد قیمت بسیار مناسبی دارد.

دانشجویان عکاسی معمولا از مجموعه ابزارهای Adobe Creative Cloud و خصوصا دو نرم افزار فتوشاپ و Lightroom استفاده می کنند. این نرم افزارها را می توان هم در کامپیوترهای ویندوزی و هم در رایانه‌ های مک (سیستم عامل اپل) اجرا کرد و از این رو حق انتخاب با شماست.
روی هم رفته توصیه می شود به دانسته های قبلی اکتفا کنید زیرا در صورت مهاجرت به سیستم عاملی جدید تسلط به آن وقت بسیار زیادی خواهد گرفت. هر چند بهتر است آمار دوستان یا همکلاسی‌هایی که از این سیستم عامل ها استفاده می کنند را داشته باشید. اگر شما هم از سیستم عاملی شبیه سیستم عامل انتخابی آنها استفاده کنید از مزایای بسیاری برخوردار خواهید بود از جمله حل مشکلات احتمالی، استفاده از نرم افزارهای مشابه و …

لپ تاپ لمسی بخریم یا نه؟

شاید صفحات نمایش لمسی پیمایش پنجره ها و محتویات آنها را راحت تر کنند اما در زمینه ویرایش تصاویر هیچ قابلیت خاصی به نرم افزارها اضافه نمی کنند. بعضی از عکاسان دوست دارند از قلم های با وضوح بالا (مانند نمونه های عرضه شده با تبلت سرفیس مایکروسافت یا آی پد پرو اپل) استفاده کنند و البته تعدادی دیگر تبلت‌ شرکت Wacom را ترجیح می دهند اما با این وجود ماوس همچنان در صدر ایستاده است. این انتخاب مساله ای شخصی است و به سلیقه فرد بستگی دارد.
اگر واقعا از طرفداران قلم هستید سرفیس پرو ۴ مایکروسافت بهترین گزینه برای شماست. این تبلت بسیار سبک مجهز به صفحه نمایشی بسیار با کیفیتی، پردازنده Core i7، ۱۶ گیگابایت RAM و یک حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی است. قیمت تقریبی فعلی این محصول حدودا ۱۳۳۰ پوند است (بسته به کانفیگ این قیمت متغیر خواهد بود). بهتر است یک کاور تایپ و همچنین یک صفحه کلید با کیفیت از نوع USB و یک ماوس بلوتوث هم به عنوان تجهیزات جانبی برای این تبلت تهیه نمایید. در حقیقت بهتر است این لوازم جانبی را برای هر لپ تاپی که قرار است پیوسته با آن کار کنید تهیه نمایید.

انتخاب کامپیوترهای Mac

 

ویرایشگران حرفه ای تصاویر معمولا تمایل به خرید MacBook Pro 15 اینچی را دارند اما قیمت ۲۷۰۰ پوندی این محصول باعث فراری شدن دانشجویان می شود (حتی اگر این محصول را با تخفیف تهیه نمایید باز هم قیمت نهایی مناسب حال دانشجویان نخواهد بود). هر چند با تغییر حرکت به سوی MacBook Pro 13 اینچی باید بعضی موارد را قربانی کنید. پردازنده ۲٫۹ گیگاهرتزی و چهار هسته ای Core i7 اینتل جای خود را به پردازنده ۲٫۳ گیگاهرتزی دو هسته ای Core i5 خواهد داد؛ ظرفیت حافظه ذخیره سازی فایل ها از ۵۱۲ به ۱۲۸ گیگابایت تقلیل خواهد یافت و وضوح صفحه نمایش از ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل تبدیل به ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل خواهد شد.
در صورت انتخاب MacBook Pro 13.3 اینچی نزدیک به ۱۸۰ پوند برای دو برابر کردن RAM و ارتقا به ۱۶ گیگابایت باید پرداخت کنید زیرا گرافیک مجتمع این محصول حافظه اصلی را مصرف خواهد کرد. این امر موجب افزایش قیمت محصول به ۱۴۳۰ پوند خواهد شد. هر چند به نظر می رسد پرداخت ۲۷۰ پوند اضافه برای ارتقا پردازنده Core i5 به یک مدل دو هسته ای Core i7 که قیمت نهایی را ۱۷۰۰ پوند خواهد کرد، کار معقولی نباشد. بهتر است به جای این MacBook Pro 15 اینچی که دارای پردازنده ۴ هسته ای Core i7 است و با قیمت ۱۹۰۰ پوند عرضه می شود را انتخاب کنید.

محدودیت های اصلی نسخه ۱۳٫۳ اینچی MacBook Pro عدم وجود کارت گرافیک اختصاصی، عدم بهره گیری از پردازنده ۴ هسته ای و همچنین عدم پشتیبانی از ظرفیت ۳۲ گیگابایتی RAM است. ضمنا وجود ۴ پورت تاندربولت ۳ هم برای کاربران دردسر ایجاد خواهد کرد زیرا تمام ابزارهای دیگرتان –مثل هارددیسک های USB- نیازمند کابل تبدیل خواهند بود. هر چند به جای پرداخت هزینه ای بسیار بیشتر مالک یک MacBook با قدرتی قابل قبول شده اید.
دقت داشته باشید اگر یک برنامه AppleCore سه ساله برای MacBook Pro 13.3 اینچی تهیه نمایید هزینه آن ۲۲۹ پوند خواهد بود؛ این مبلغ برای مدل ۱۵ اینچی ۳۲۹ پوند است.
البته با پرداخت ۱۴۲۹ پوند می توان یک کامپیوتر iMac 21.5 اینچی با صفحه نمایش رتینا ۴K، پردازنده چهار هسته ای Core i5 7400، ۱۶ گیگابایت حافظه و کارت گرافیک Radeon Pro 555 با دو گیگابایت حافظه گرافیکی تهیه کرد.
ضمنا گاهی اوقات اپل کامپیوترهای Mac ریفبریش را با قیمت های بسیار مناسبی در این آدرس عرضه می کند.

Dell XPS

Dell XPS

طبق ادعای وب سایت Wirecutter، شر کت دل با ارائه Dell XPS 15 بهترین لپ تاپ موجود برای انجام کارهای مرتبط با ویرایش تصاویر و ویدئوها را ارائه کرده است. XPS 15 از قدرتمندترین پردازنده و کارت گرافیکی بهره برده و صفحه نمایش آن دقت نمایش رنگ بسیار بالایی داشته و محدوده نمایش رنگ ها در آن بسیار وسیع تر از هر لپ تاپ ویندوزی دیگری است. ضمنا این لپ تاپ قادر به رندر سریع ویدئوهای ۴K، تمام پورت های مورد نیاز، صفحه کلید و ترک پد با کیفیت خوب نیز هست. سبکی این محصول حمل و نقل آن را نیز بسیار آسان می‌ کند.
این لپ تاپ ۱۵٫۶ اینچی که لبه های بسیار نازکی دارد و حس و حال کار با مدل های ۱۴ اینچی را به کاربر می دهد جایگزین مناسبی برای MacBook Pro است.
لپ تاپ XPS 15 که مجهز به فناوری ۴K بوده و وضوحی معادل ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل داشته باشد با قیمت ۱۸۴۹ پوند عرضه می‌شود یعنی قیمتی معادل ارزان‌ترین MacBook Pro 15 اینچی.
البته مدل‌ های ارزان‌ تر XPS 15 با کانفیگ‌ های ضعیف‌ تر هم موجودند اما صفحه نمایش آنها غیرلمسی بوده و از وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ بهره می‌برند. حذف صفحه نمایش فوق HD جذابیت اصلی دستگاه برای ویرایش تصاویر را از بین می برد.

اگر به جای کیفیت پیکسل‌ ها قدرت بیشتر را ترجیح می دهید با پرداخت ۱۴۴۹ پوند یک XPS 15 با این مشخصات دریافت خواهید کرد: پردازنده چهار هسته ای Core i7-7700HQ، کارت گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1050 با ظرفیت ۴ گیگابایت حافظه، یک هارد ۲۵۶ گیگابایتی از نوع SSD، پورت های تاندربولت ۳، HDMI و USB، به علاوه پشتیبانی ۲۴ ساعته. این مدل تنها ۸ گیگابایت حافظه RAM داشته اما ۳۲ گیگابایت را پشتیبانی می کند. شرکت دل ماژول‌ های حافظه RAM را جداگانه می فروشد اما می تواند محصولات سایر شرکت ها را هم استفاده کنید.
اگر قصد خرید XPS 15 را دارید با با پرداخت ۵۵ پوند می‌ توانید خدمات پشتیبانی را تا ۳ سال تمدید کنید.
شاید Dell XPS 13 در زمینه کیفیت صفحه نمایش گزینه بهتری باشد؛ البته طبیعتا با انتخاب این مدل قدرت پردازش هم قربانی خواهد شد. این مدل‌ ها همانند نگارش های مختلف ۱۳ اینچی MacBook Pro دارای پردازنده‌ های ۲ هسته ای و کارت گرافیک مجتمع هستند. یکی از مدل‌ های ۱۳ اینچی XPS که وضوح صفحه نمایش لمسی آن ۱۸۰۰×۳۲۰۰ بوده و از پردازنده‌ Core i5 7200U هم بهره می برد، قیمتی معادل ۱۲۹۹ دلار دارد. قیمت این مدل با ارتقا پرازنده به Core i7-7560U، به ۱۴۴۹ پوند خواهد رسید.

سایر گزینه ها

HP Spectre x360

یکی از گزینه های مقرون به صرفه لپ تاپ HP Spectre x360 است. این مدل را به عنوان تبلت هم می توان استفاده کرد. نگارش ارتقاء یافته این لپ تاپ دارای صفحه نمایش لمسی ۴K با وضوح ۲۱۶۰×۳۸۴۰، پردازنده دو هسته ای Core i7-7500U، حافظه RAM 8 گیگابایتی، کارت گرافیکی جی‌ فورس ۹۴۰MX با ظرفیت ۲ گیگابایت و یک قلم Active Pen است. برای خرید این مدل باید ۱۴۹۹ پوند هزینه کنید.
اگر به دنبال مدل دیگری هستید پیشنهاد می‌ کنیم لپ تاپ های ارزان قیمت ZenBook شرکت ایسوس را بررسی کنید چرا که صفحه نمایش آنها توان خوبی در پردازش رنگ ها دارد. مدل UX501VW انتخاب مناسبی است. اکثر کامپیوترهای ارزان فاقد قدرت کافی برای نمایش رنگ‌های استاندارد sRGB و میدان رنگ RGB مورد نظر شرکت ادوبی برای ویرایش تصویر هستند و به همین خاطر حوزه ابزارهای ارزان قیمت برای کارهای گرافیکی معمولا MacBook ها پیروز میدان هستند.
یکی دیگر از گزینه های جایگزین خرید یک مانیتور حرفه ای است که توان بسیار زیادی در نمایش رنگ ها داشته باشد مثل مدل PA249Q شرکت ایسوس. هر چند احتمالا با این کار کل هزینه ای که برای خرید لپ تاپ کنار گذاشته اید از دست خواهد رفت.

سیستم عامل های ویندوز و مک ابزارهایی برای کالیبره کردن صفحات نمایش دارند. در ویندوز عبارت Calibrate display color را جستجو و بعد از باز کردن ابزار گام ها را مرحله به مرحله انجام دهید. از تنظیمات مانیتور هم می توان برای بهتر کردن نمایش رنگ ها بهره برد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *