چگونه از روند تکاملی ایمیل مارکتینگ عقب نمانیم

چگونه از روند تکاملی ایمیل مارکتینگ عقب نمانیم
  • 1396/8/13
  • مهدی پیوندی
  • 0

ایمیل هم به مانند گربه، هفت جان دارد. محبوبیت ایمیل مارکتینگ در طول زمان با فراز و نشیب هایی روبرو شده و مردم در یکی دو سال اخیر دوباره به سوی آن روی آورده اند.

ایمیل از دهه هفتاد میلادی در زندگی ما حضور داشته است. در عین حال بدون شک، تکنولوژی های دیگری هم وجود داشته و دارند که جالب تر و بهتر عمل می کنند، اما این به معنی آن نیست که صاحبان کسب و کارها باید کمپین های ایمیل مارکتینگ خود را کنار بگذارند. به هر حال، هنوز هم بیش از ۷۰ درصد از مردم ترجیح می دهند که از ایمیل برای ارتباط خود با شرکتهای مختلف استفاده کنند.

اما ایمیل برای تکامل و پیشرفت خود در زمینه بازاریابی چه در چنته دارد؟ در سال های اخیر رابطه بین صاحبان کسب و کار و مخاطبان هدف شان از طریق ایمیل مارکتینگ تحت تاثیر سیل انبوه ایمیل هایی قرار گرفته که اینباکس کاربران را هدف قرار داده اند و دیده شدن در میان این شلوغی را دشوارتر و دشوارتر می کنند.

امروزه موفقیت ایمیل مارکتینگ شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها ارسال ایمیل های مناسب و متناسب با علایق و سلایق مشتری در زمان مناسب و متناسب است. در همین راستا و برای اینکه آینده روشنی را برای ایمیل مارکتینگ خود رقم بزنید باید سه تاکتیک زیر را در برنامه بازاریابی ایمیلی خود بگنجانید.

 

اتوماسیون یا خودکارسازی

ده سال قبل، ارسال خودکار هفتگی ایمیل در یک ساعت و روز مشخص تاکتیک خوبی بود، اما امروزه باید از روشهای بهتری استفاده کنید و هر گاه که مشتری چیزی را خریداری می کند یا عمل خاصی انجام می دهد به طور خودکار و برنامه ریزی شده برایش ایمیل های متناسبی را ارسال کنید. در واقع، همیشه نمی توان یک زمان و روز مشخص را به عنوان بهترین فرصت تعیین کرد، بلکه تعیین بهترین فرصت باید بر اساس عمل و رفتار مشتری انجام بگیرد.

به عنوان مثال، کسی که در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام کرده اما پی دی اف تشویقی شما را دانلود نکرده باید پیام کاملاً متفاوتی را نسبت به کسی که پی دی اف مربوطه را دانلود کرده دریافت کند. شما می توانید علایق کاربران را بر اساس اعمال و رفتاری که در وبسایت شما از خود نشان می دهند پیش بینی کنید. پیام های خود را بر اساس نوع محتوایی که مشاهده یا دانلود می کنند یا آیتم هایی که خریداری می کنند تنظیم کنید. توسعه و تقویت خودکارسازی به نحوی که دقت زمانی و محتوایی آن تا جایی که امکان دارد افزایش پیدا کند می تواند باعث تقویت چشمگیر کمپین های ایمیل مارکتینگ شما شود.

 

گزینش محتوا

در Curation یا گزینش محتوا آیتم های محتوایی مختلفی را گردآوری می کنید که می دانید که مخاطبان شما به مشاهده آنها علاقمند هستند و سپس آنها را به فراخور در دسترس مشترکان ایمیل مارکتینگ خود قرار می دهید. شاید هم اکنون هم از این روش استفاده می کنید، اما در آینده برای استفاده از منابعی به جز داشته های خودتان هم برنامه ریزی کنید.

چنانچه رابطه قوی و مستحکمی را با مخاطبان خود ایجاد کرده باشید باید از اطلاعات و محتوایی که به مشاهده آن در ایمیل هایی که دریافت می کنند تمایل دارند اطلاع داشته باشید. از طریق همکاری با سایر منابع و شرکتهایی که خدمات آنها مکمل سرویس شما محسوب می شود محتوای هم راستا با اهداف اصلی خود ارائه کنید.

به علاوه، با به اشتراک گذاشتن محتواهای اینترنتی مرتبط با کسب و کار یا تخصص خود به مخاطبان تان نشان بدهید که کار خود را بلد هستید و آنها را نیز به خوبی می شناسید. از این طریق، فشار اجبار برای تولید مستمر محتوای بکر از دوش شما برداشته می شود و با ارائه محتوای گزینش شده ای که مشترکان تان می خواهند و برای آن اهمیت قائل هستند در یک بسته مدون در وقت آنها نیز صرفه جویی می کنید. ارائه اطلاعات غنی و مرتبط باعث افزایش ارزش کمپین های ایمیل مارکتینگ شما خواهد شد.

 

شخصی سازی

و سرانجام، شخصی سازی شما باید چیزی فراتر از استفاده از اسم کوچک مخاطب در ابتدای ایمیل باشد. شما باید ایمیل های خود را به نحوی شخصی سازی کنید که مواردی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، خریدهای قبلی، چرخه عمر مشتری (Customer’s Life Cycle) با برند را در بر گرفته و با بخش بندی فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ با توجه به این شاخص ها ایمیل های متناسب تری را برای مشترکان خود ارسال کنید.

یکی از نمونه های موفق خارجی، شخصی سازی آمازون است که به طرز حساب شده ای اطلاعات مهم و لازم درباره روش ها، عادات و سوابق خرید مشتری را جمع آوری می کند و دقت عمل آن چنان بالا رفته است که می تواند زمان تقریبی اتمام موجودی کالاهای مصرفی مشتریان خود را تخمین بزند و در زمان مناسب ایمیل های متناسبی را ارسال کند. شاید چنین سیاستی برای محصولات مصرفی روزمره زیاد خارق العاده به نظر نرسد، اما این شرکت از این هم فراتر رفته و از بازه های زمانی طولانی تر مانند مراحل رشد فرزندان خریداران نیز فرصت سازی می کند. به عنوان مثال با خرید یک دست لباس برای نوزاد خود، در طول ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده یک یادآور برای خرید لباس های مناسب برای کودکان یک تا دوساله دریافت خواهید کرد.

شخصی سازی شما باید کمتر به سبک و سیاق «سلام، (محل قرارگیری نام مخاطب)» باشد و بیشتر در قالب «شما این را خریداری کردید، بنابراین احتمالاً به این هم علاقمند هستید و به خرید این هم در طول X روز آینده احتیاج خواهید داشت» قرار بگیرد. سعی کنید که از اطلاعاتی که درباره مخاطب خود دارید برای پیش بینی حرکت بعدی وی استفاده کنید. این یک محرک خارق العاده برای افزایش فروش شما خواهد بود، زیرا هنگامی که مشترک کمپین ایمیل مارکتینگ چیزی را در ایمیل شما مشاهده می کند که با علایق، احتیاجات و شرایط فعلی اش تطابق بیشتری دارد احتمال بازدید وی از سایت شما و کلیک در گوشه و کنار آن افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

برای اینکه بتوانید در میان شلوغی اینباکس مخاطبان هدف تان خودی نشان بدهید، کمپین های ایمیلی شما باید به طور مستمر در حال تغییر و تکامل باشند. از همین امروز تلاش کنید تا ایمیل های هوشمندانه تری را برای مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود ارسال کنید تا به موفقیتی که شایسته آن هستید دست پیدا کنید.

 

نظر شما چیست؟ شما برای حرکت همگام با پیشرفت های ایمیل مارکتینگ از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ لطفاً نظرات و ایده های خود در رابطه با مطالب بخش آموزش ایمیل مارکتینگ را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *