تاثیر بخش بندی فهرست ایمیل: مقایسه کمپین های بخش بندی شده و کمپین های بخش بندی نشده

تاثیر بخش بندی فهرست ایمیل: مقایسه کمپین های بخش بندی شده و کمپین های بخش بندی نشده
  • 1396/3/1
  • مهدی پیوندی
  • 0

بخش بندی یا Segmentation تاکتیکی است که هر صاحب کسب و کار یا بازاریابی که در صدد استفاده از بازاریابی ایمیلی است باید از آن استفاده کند.

اما بخش بندی فهرست چیست؟ هنگامی که فهرست ایمیل هایی که در اختیار دارید را بر اساس یک یا چند معیار طبقه بندی می کنید، فهرست خود را بخش بندی کرده اید (البته با توجه به عنوان این کار، چیزی غیر از این هم انتظار نمی رفت!)، به عنوان مثال، اگر می خواهید فقط مشتریانی که ساکن یزد هستند را هدف قرار دهید، در اینصورت فهرست خود را درست می کنید، آن را با معیار محل سکونت بخش بندی می کنید و سپس ایمیل خود را به افرادی که در دسته ساکنان یزد قرار دارند ارسال می کنید. طبیعتا می توانید بخش بندی خود را با معیارهای خاص تر و دقیق تری انجام بدهید و ایمیل های خود را هدفمندتر ارسال کنید. بخش بندی ایمیل تقریبا یکی از امکانات استاندارد همه ارائه دهندگان خدمات ایمیل (ESP ها) است.

نتایجی که در نمودار زیر مشاهده می کنید جای هیچ تعجبی ندارند. همانطور که مشاهده می کنید، تعداد کلیک های ایمیل های بخش بندی شده تقریبا ۱۰۱ درصد بیشتر، و تعداد افرادی که اشتراک خود را لغو می کنند ۹٫۴ درصد کمتر از ایمیل های بخش بندی نشده است. دلیل اینکه می گوییم مشاهده چنین نتایجی جای تعجب ندارد این است که طبیعتا اگر اطلاعات متناسب تری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، نه تنها اشتراک خود را لغو نمی کنند، بلکه تعامل انجام داده و روی لینک ایمیل شما کلیک می کنند. در واقع، اگر اتفاقی غیر از این بیفتد، مشکلی وجود دارد و باید به دنبال ریشه یابی برای پیدا کردن علت آن باشید.

با این وجود، ذکر این نکته احتیاطی هم خالی از لطف نیست: همیشه فهرست های بخش بندی شده خود را امتحان (تست) کنید و اطمینان پیدا کنید که اطلاعات مشتریان کاملا درست است. هیچ چیز بدتر از این نیست که مشتری ایمیلی را دریافت کند که در واقع ربطی به او ندارد؛ در اینصورت، بیشتر از آنکه سودی را نصیب خود کنید، به کسب و کارتان لطمه وارد خواهید کرد.

• منبع: گزارش مِیل چیمپ با عنوان «تاثیر بخش بندی فهرست روی آمار بازاریابی ایمیلی»

• جامعه آماری: تقریبا ۲۰۰۰ نفر از کاربران مِیل چیمپ که چیزی نزدیک به ۱۱۰۰۰ کمپین بخش بندی شده را با هدفگذاری تقریبا ۹ میلیون مخاطب اجرا کرده بودند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *