تفاوت کارآفرین با صاحب کسب و کار

تفاوت کارآفرین با صاحب کسب و کار
  • 1396/1/28
  • مهدی پیوندی
  • 2

چه تفاوتی بین کارآفرین با کسی که صرفا صاحب یک کسب و کار است وجود دارد؟ آیا واقعا تفاوتی بین کارآفرینی و اداره کسب و کار وجود دارد؟

ما اغلب می شنویم و می بینیم که این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می شوند، و چه بسا تصور می کنیم که این دو در واقع یک معنی دارند. هنگامی که کسب و کاری را راه اندازی می کنیم و اداره آن را بر عهده می گیریم، می توانیم خودمان را مدیر کسب و کار بنامیم. گاهی از خودمان با عنوان کارآفرین نیز یاد می کنیم، چرا که باور داریم که در حوزه پرمخاطره کارآفرینی گام نهاده ایم. اما چه موقع واقعا می توانیم از عنوان صاحب یا مدیر کسب و کار استفاده کنیم و در چه شرایطی می توانیم عنوان کارآفرین را به کسی اطلاق کنیم؟ به واقع، ممکن است به نظر برسد که صاحب کسب و کار با کارآفرین تفاوتی ندارد، چرا که هر دوی این عناوین مالک یک کسب و کار هستند. با ما همراه باشید تا با درک درست این دو عبارت بتوانیم از آنها به فراخور استفاده کنیم.

یک کسب و کار می تواند بر طبق ساختار مالکیت طبقه بندی شود؛ به عنوان نمونه، مالکیت، مشارکت یا سهامی عام. بنابراین می توانیم برای یک صاحب کسب و کار از عناوین مالک، شریک یا سهامدار استفاده کنیم. به علاوه، کسب و کارها را می توان بر اساس حوزه فعالیت شان نیز طبقه بندی کرد، به عنوان مثال، بازرگانی، خدمات و تولید. از طرف دیگر، کارآفرینی نیز در قالب های متفاوتی قرار می گیرد. کارآفرینی را می توان در قالب های نوینی همچون کارآفرینی اجتماعی (social entrepreneurship)، کارآفرینی زیست محیطی (ecopreneurship)، کارآفرینی فناورانه (technopreneurship) و کارآفرینی اطلاعاتی (infopreneurship) قرار داد. بنابراین، می توان از عناوین کارآفرین اجتماعی، کارآفرین زیست محیطی، فن آفرین (technopreneur) یا کارآفرین اطلاعاتی برای اشاره به کارآفرینان مختلف استفاده کرد.

فقط طبقه بندی صاحبان کسب و کار و کارآفرینان، ایده ای از تمایز بین این دو در ذهن شما به وجود می آورد. درست متوجه شدید؛ یک کارآفرین نسبت به صاحب یک کسب و کار سنتی خلاق تر و تحول آفرین تر است. اما این اختلاف تنها یکی از تفاوت های بین یک صاحب کسب و کار با یک کارآفرین به حساب می آید. آنچه در ادامه می آید فهرستی از تفاوت های موجود بین فردی که فقط یک کسب و کار را راه اندازی و اداره می کند با یک کارآفرین است.

صاحب کسب و کارکارآفرین
1کسب و کار خود را با تکیه بر ایده یا مفهومی که از قبل وجود دارد راه اندازی می کندکسب و کار خود را با تکیه بر ایده یا مفهوم منحصر به فرد خودش راه اندازی می کند
2رقبای زیادی داردبا خودش رقابت می کند
3روی رقابت تمرکز می کندروی همکاری تمرکز دارد
4همیشه درگیر مشغولیت های کسب و کار خود است.دل مشغولیش اقدامات جدید و خلاقانه بعدی او است
5برای خانواده و زندگی شخصی خود زمان کافی نداردبرای خانواده و زندگی شخص خود وقت زیادی دارد
6کسب و کارش زندگی او را تامین می کنداو به کسب و کارش زندگی می بخشد
7سنتی استخلاق و تحول آفرین است
8به دنبال امنیت استریسک می کند و مسئولیت پذیر است
9نگران استهیجان زده است
10منفعت محور است.انسان (کارکنان خود، مشتری، عموم مردم) محور است.
11درآمد یا سود فعال (active income) دارددر آمد یا سود غیرفعال یا انفعالی (passive income) دارد
12برای افزایش بهره وری و کارآمدی کسب و کار خود به استخدام مردم می پردازدمردم را استخدام می کند تا در آنها بهره وری و کارآمدی به وجود بیاورد.
13یکی از بازیگران بازار استیکی از رهبران بازار است
14هنوز به آزادی مالی دست پیدا نکرده است.به آزادی مالی دست یافته است.
15تنها به بخشی از دنیای کسب و کار اهمیت می دهد (خردبین)برای دنیای کسب و کار به عنوان یک مجموعه اهمیت قائل است (کل گرا)

 

با توجه به آنچه که در جدول بالا مشاهده می کنیم، در می یابیم که کارآفرینی در مقایسه با اداره کسب و کار، کار آسانی محسوب نمی شود. علاوه بر این، متوجه می شویم که یک کارآفرین، صاحب کسب و کاری است که تکامل بیشتری پیدا کرده است. او فردی است که فقط به کسب و کار نمی پردازد، بلکه به ابعاد انسانی کار نیز توجه دارد. فعالیت به عنوان یک مالک کسب و کارِ صِرف خوب است. منفعت محور بودن، بازیگری در بازار، رقابت در کسب و کار، سنتی بودن، پرمشغله بودن و داشتن درآمد فعال بد نیست، چرا که همه افرادی که اکنون در هر منصبی صاحب کسب و کار هستند این مرحله را طی کرده اند. حتی کارآفرینان موفق نیز پیش از آنکه به موفقیت برسند چنین بوده اند. اما کاری که این کارآفرینان انجام داده اند این است که حرکت درست را انجام داده و به صاحبان کسب و کار بهتر و حتی بهترین صاحبان کسب و کار تبدیل شده اند. به همین دلیل، آنها دیگر فقط مالک یک کسب و کار نیستند، بلکه به حق شایسته عنوان کارآفرین نیز هستند.


شما چطور؟ با توجه به توضیحات بالا آیا شما یک کارآفرین محسوب می شوید یا تنها صاحب یک کسب و کار هستید؟ آیا فقط مشغول به انجام کسب و کار خود هستید یا کسب و کار خود را به مرحله بعد، که کارآفرینی است برده اید؟

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. هیچ چهارچوبی وجود ندارد. من گاهی هردوی اینها بودم گاهی یکی شون و گاهی همزمان . هیچ قانونی وجود ندارد در رابطه با اداره کسب و کار و شغل و … شما خیلی در گیر این شدین که کی دقیقا چیه و دقیقا چه وظایفی داره. اینطوری سخت به جایی می‌رسید ( به احتمال زیاد اصلأ نرسید ) موندم اگه به من نگاه کنید چی میخواید صدام بزنید. شما تعیین میکنید که چی باشید و چه کار انجام بدید نه تئوریست هایی که همه چیز رو طبقه بندی کردن و برای هر چیز یک اصلی گذاشتن. اگه می‌خواین همین طور بسته و کوچیک فکر کنید موفق باشید😆😎

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *