نگاهی به مرورگر جدید اپل؛ Safari 5

  • 1389/3/22
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2


خوب ، پس کمی از وقفه بالاخره Newswire اعلام کرد که مرورگر سافاری 5 منتشر شده و کاربران دیگر واقعا می توانند این نسخه را دانلود کنند، اما در اینجا… می خواهیم نگاهی سریع و مختصر به نسخه جدید و امکانات ان برای دوستداران این مرورگر محبوب بیاندازیم.

اولین آزمایشی که من با هر مرورگر جدید انجام می دهم تستی موسوم به Peacekeeper Futuremark است. در رایانه من با مشخصات ویندوز 7 و پردازنده ای ام دی Phenom 9550 ، مرورگر گوگل کروم 6 موفق به کسب 5،236  امتیاز شدو با همین رایانه سافاری 5 تنها 3،360 امتیاز بدست آورد که نشان دهنده کندتر بودن سرعت مرورگر به میزان حدود 35 درصد نسبت به گوگل کروم است. به غیر از اعداد صرف تست Peacekeeper ، بارگذاری بسیاری از سایت ها به طرز محسوسی نسبت به بار گذاری همان سایت توسط گوگل کروم (5 یا 6) کندتر بود.

خوب پس از همین توضیح مختصر در زمینه تست عملکرد… بیایید نگاهی به امکانات جدید سافاری 5 انداخته و ببینیم در پشت  این نام جذاب چه چیزی نهفته است.

در مورد دیگر ویژگی های جدید چه طور؟ خوب ، یک خواننده به نام  Safari Reader اضافه شده. همانطور که در تصویر بالا می بینید ، یک قابلیت خواندن در مرورگر طراحی شده است که تجربه بهتری برای مطالعه مطالب یک وبلاگ یا سایت های خبری را برای کاربر فراهم می کند. این قابلیت خوبی برای حذف عناصر اضافی صفحه و نشان دادن مطالبی است که می خواهید بر رویش تمرکز کنید ، اما برای استفاده از این قابلیت صفحه باید برای بار اول به طور کامل بارگذاری شده و بعد از خواننده استفاده کرد. این متن خوان محیطی زیبا ،  و به دور از حواس پرتی کاربر برای خواندن محتوای وب فراهم می کند.

تا پیش از این نیاز ویندوز به شتاب  دهنده های سخت افزاری برای عملکرد بهتر توسط شرکت اپل دائما تبلیغ می شد ، اما وقتی به سافاری 5 می نگریم می فهمیم  اپل نسبت به  مایکروسافت که برای IE9 خود نسخه دموی فلیکر اکسپلورر را به همراه  زبان های HTML5 ، CSS و جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند را ه زیادی در پیش دارد چون سافاری 5 با فلیکر اکسپلورر به هیچ وجه سازگار نیست. اگرچه پشتیبانی از افزونه ها در نمایشگاه WWDC توسط اپل اعلام شد ، اما تا پایان تابستان و هنگامی که اپل به طور رسمی اجازه استفاده از افزونه ها برای توسعه دهندگان را صادر نکند امکان استفاده از انها را نخواهیم داشت.

با این حال تعدادی تغییرات تکاملی  در این نسخه دیده می شود، مثلا شما در این نسخه می توانید انتخاب کنید که لینک هایی را  که می خواهید به جای آن که در پنجره جدیدی باز شوند در زبانه جدید  گشوده شوند،یا نوار آدرس هوشمند که البته برخی از ترفندهای جستجو را از Omnibar کروم قرض گرفته و امکان استفاده از بینگ به عنوان موتور جستجو. اگر چیزی ار قلم انداخته ام به من بگویید! همچنین ان طور که من فهمیدم امکان افزودن موتور جستجوی دلخواه به جای بینگ وجود ندارد،اگر اشتباه می گویم حتما مرا راهنمایی کنید!

نکته عجیب دیگر، کار با این مرورگر در ویندوز 7  است که اپل تصمیم به عمل سختی گرفته و آن  قرار دادن تامب نیل برای هر زبانه باز در نوار وظیفه ویندوز است تا با این کار نشان دهد از مرورگر اینترنت اکسپلورر که چنین قابلیتی به طور پیش فرض دارد چیزی کم و کسر ندارد!  جالب است چون دو مرورگر معروف دیگر یعنی کروم و فایرفاکس به این نتیجه رسیده اند که چنین قابلیتی مزاحم بوده و بنابراین در نسخه های جدید خود به هیچ وجه چنین امکانی را نگنجانده اند.

توسعه دهندگان و طرفداران  ممکن است با عقیده من مخالف باشند، اما واقعا آن همه مطالب هیجان انگیزی را که در باره سافاری 5 شنیده بودیم نیافتم. به نظر می رسد سافاری 5 دوره اوج کوتاهی داشته باشدو پس از عرضه نسخه جدید مرورگر های معروف مانند کروم 6 ، اپرا 10.60 ، فایرفاکس 4.0 و حتی اینترنت اکسپلورر 9 پشت سر آنها قرار گیرد.

پشتیبانی بهتر ازHTML5 ، افزونه ها ، و همه به روز رسانی های دیگر صورت گرفته در نسخه 5 سافاری خوب و سازنده است ، اما فکر نمی کنم این بهبودها برای کاربران مشکل پسند  گزینه های به اندازه کافی اغوا کننده ای برای انتخاب سافاری 5 به عنوان مرورگر پیش فرض باشد. با این حال، به نظر می رسد از آنجا که سافاری به طور پیش فرض بر روی رایانه های مکینتاش عرضه می شود(به موفقیت اینترنت اکسپلورر که به طور پیش فرض بر روی ویندوز عرضه می شود دقت کنید) و اپل احتمالا استفاده از سرویس iTunes را به این مرورگر محدود می کند روند افزایش استفاده از این مرورگر ادامه خواهد یافت.

منبع:downloadsquad

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    من هم همین عقیده رو دارم…تازه یه امکان دیگه رو هم باید اضافه کرد . اونم اینه که هرچی فیلم با کوییک تایم پلیر باز میشه رو نشون نمیده….حدافل اینه که من نمیتونم ببینم…با اینکه کوییک تایمم هم آپدیت هست!
    و البته روی ویندوز ایکس پی باید هر لحظه منتظر کرش کردن این موجود افاده ای اپل باشید…..و البته همه میدونن کرش کردن سافاری یعنی هرچی باز بود پرید!

  2. سلام سایتتون خیلی جالبه دمت گرم آیا تبادل لینک میکنی اگه میکنی منو با نام As soft لینک کن بعد بگو با چه اسمی لینکت کنم .منتظرم بای .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *