7 تکنیک برای عکسبرداری در شب

  • 1389/5/7
  • سپهر خيري
  • 2

7 تکنیک برای عکسبرداری در شب

همانطور  که  میدانید عکس  برداری  در شب و منطقه های  تاریک  قوانین  دیگری دارد که  بدون آنها  شما یک  عکاس آماتور و ساده  هستید و اصلا  نمیتوان بدون قوانین خاص خود  بهترین عکس  امکان پذیر را تهیه کنید و به عنوان یک عکس حرفه ای از آن سخن گفت.

در این مقاله میخواهیم تکنیک و نکته های که در مورد عکسبرداری باید رعایت کنید تا بتوانید بهتر عکس بگیرید را معرفی میکنیم ، این نکته ها به 7 قسمت کلی تقسیم میشود که هر کدام از این نکته ها به همراه یک قطعه عکس به شما معرفی میشوند.

1- عکس برداری هنگام غروب:

یکی از بهترین مواقع روز برای گرفتن عکس درست قبل از آن است که شب به طور کامل فرا برسد و و در واقع هنگامی که شب آمده باشد اما نیمه کاره (چند دقیقه بعد از غروب). در این زمان آسمان هنوز به طور کامل سیاه و تیره نشده است و رنگ ها به علت روشن شدن چراغ ها جلوه ای متفاوت دارند . ار دقت داشته باشید متوجه می شوید که این حالت از نور و رنگ بندی را فقط قادر هستید در زمان فوق العاده کوتاهی در روز و آن هم در زمان غروب مشاهده نمایید.

این موضوع که آسمان کامل تاریک نیست از این نظر به نفع شماست که قادر خواهید بود تا در شات خود جزئیات بیشتری از فاصله های دورتر را بگنجانید ، قابلیتی که در خود شب نخواهید داشت. همچنین دلیل رنگ بندی بهتر و جذاب تر این بازه زمانی از روز این است که آسمان در هیچ هنگام دیگری از روز نارنجی نمی شود!

2- استفاده از High ISO:

حتما برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام عکس گرفتن قسمت های از عکس بدلیل اینکه دست شما اندکی تکان خورده یا خود سوژه حرکت کرده ، تار و مات شده باشد یا به عبارت فنی Blur پیش بیاید.  مسلما هیچ کس دوست ندارد عکسی که می گیرد تار و مات باشد .

برای رفع این مشکل ما به شما استفاده از High ISO را پیشنهاد می کنیم. شما در تنظیمات بعد از گرفته شدن عکس قادر خواهید بود تا با کاهش سطح Noise عکس را کمی شفاف تر کنید اما هرگز نمی توانید مات بودن عکس را رفع کنید .

3- دوربین را ساکن نگهدارید:

برای عکس گرفتن در شب حتما باید Shutter speed  را فوق العاده  پایین بیاورید و همینطور  برای جلوگیری از گرفتن  عکس های  مات و تار باید  دوربین را به نحوی  ساکن و بی حرکت  نگه دارید.  با استفاده از پایه های مخصوص دوربین ، ثابت نگه داشتن دست خود و یا حتی گذاشتن دوربین روی یک سطح  ساکن می تاونید به این مهم دست پیدا کنید.

به غیر از ساکن نگه داشتن دوربین از روش هایی که گفته شد بهتر است موردی را که اکنون به شما خواهیم گفت حتما رعایت نمایید. در تنظیمات دوربین خود mirror lockup را فعال نمایید و حواس خود را خوب جمع کنید که در حالی که این تنظیم فعال است باید دکمه گرفتن عکس را بسیار آهسته فشار دهید. بهتر است فشار دادن دکمه در حالت mirror lockup به خود دوربین بسپارید که احتمالا بسیاری از شما این را می دانید که چگونه باید فشردن دکمه را به خود دوربین سپرد. بله از طریق Self timer می توانید این کار را انجام دهید.

برای ثابت نگه داشتن دوربین بهتر است نکته دیگری را نیز رعایت نمایید. در صورتی که هیچ جسمی ندارید که بتوانید دوربین خود را روی آن بگذارید بهتر است دست های خودتان را روی چیزی بگذارید تا ساکن بمانند. برای مثال می توانید آرنج دو دست خود را در حالتی شبیه به پایه ی دوربین روی  سطحی قرار دهید و عکس خود را بگیرید. یا اینکه به یک دیوار که نزدیک شماست تکیه دهید.  اگر هیچ چیز در اطراف شما نبود فقط کافیست پاهای خود را طوری باز کنید که حالت عدد هشت را بگیرد، در این صورت نیز تعادل خوبی خواهید داشت.

4- Blur های حرکتی:

باید بدانید که همه Blur ها هم بد و مشکل آفرین نیستند. حتی باید گفت گاهی بهترین و زیبا ترین عکس ها در حال حرکت گرفته می شوند . حتی عده ای از عکاسان برای گرفتن عکس های زیبا دست خود را تکان می دهند. این موضوع باعث می شود که نور ها و چراغ های موجود در شات شما به صورت ستاره ای دنباله دار بیفتد.

شما یم توانید برای گرفتن چنین عکس های از اجسام  در حال حرکت عکس بگیری و یا دست خود را تکان دهید و به سمت خاصی هنگام عکس گرفتن ببرید. اما نکته جالبی که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشید این است که اگر در حین گرفتن عکس و درست قبل از بسته شدن شاتر روی شات مورد نظر خود زوم کنید عکس شما دنباله ای فوق العاده زیبا پیدا خواهد کرد.

5- دوستان خود را بخشکانید!!

هنگامی که قصد دارید از دوستان خود در شب عکسی بگیرید بسیار بهتر است که شات نسبتا بازی را به طوری انتخاب کنید که فرد مورد نظر به شما نزدیک بوده و در پشت سرش نمای باز و وسیعی وجود داشته باشد. اگر چنین شاتی را در اختیار دشاتید حتما از فلش دوربین استفاده نمایید . مطمئنا شما نیز کاربرد فلش را می دانید اما کارایی و زیبایی که  فلش به این نوع عکس ها می بخشد مسلما بر عده ای از شما پوشیده است. فلش زدن در این نوع عکس ها باعث می شود که  افراد مورد نظر عکاس که در نزدیکی وی قرار دارند به زور ثابت ، واضح و شفاف دیده شوند اما فضای باز و وسیع پشت سر آن ها که در شات شما قرار دارد از خاصیت Blur به خوبی برخوردار باشد و عکس شما را زیبایی فوق العاده ای ببخشد.

به دلیل  اینکه معمولا  افراد عادت دارند  تا بلافاصله پس از دیدن فلش حرکت کرده و حالت خود را از دست بدهند، بهتر است  کاری کنید که فلش  دوربین شما درست زمانی زده  شود که عکس گرفته می شود نه کمی قبل از آن . با استفاده  از حالت  second curtain sync  که معمولا در تنظیمات  دوربین  و در قسمت custom functions می توانید به این  مهم دست پیدا کنید. این قابلیت همچنین  باعث می شود تا افراد مورد نظر شما  برای گرفتن  عکس در جلوی هر چیزی دیگری  و بدون کوچکترین بلوری قرار بگیرند.  این قابلیت در اکثر دوربین های SLR  به چشم می خورد.

6- عکس های با کیفیت بالا از مناظر دور (HDR) :

دوربین خود را به نحوی ساکن نموده و از راه دور سه شات را انتخاب نمایید که یکی تاریک، دیگری روشن و یکی دقیقا در وسط این دو قرار بگیرد. عکس های خود را گرفته و به فتوشاپ ببرید و در آنجا از هریک از عکس های گرفته شده یک فایل HDR بسازید.

این نوع فایل شما را قادر خواهد ساخت تا از خاصیت tone mapping استفاده نمایید. قابلیتی که بور بودن عکس های شما در تاریکی را از بین می برد و  جزئیات مناظر دور را بهتر مشخص و جدا از هم می نماید.

7- زیاد و توده ای عکس بگیرید:

گاهی اوقات در عکاسی از مناطق دور در شات های باز با وجود رعایت تمام نکات گفته شده باز هم عکس شما از سطح بالای noise رنج می برد.

برای رفع این مشکل بهترین کار این است که از یک شات و در زمان کوتاه چندین عکس بگیرید (هرچه بیشتر بهتر) . اکنون عکس ها را به CS3 برده و مشکلات آن را رفع نمایید. مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا نرم افزار CS3 را باز کنید و بعد مراحل زیر را طی کنید:

2-  به قسمت فایل رفته و فهرست اسکریپت ها را باز کنید و در آنجا گزینه Load files into Stack را انتخاب نمایید.

3-  دکمه Browse   را زده و فایل های مرود نظر را انتخاب نمایید.

4-  گزینه Create Smart Object after Loading Layers را تیک بزنید . (مربعی که در کنار آن است را با موس کلیک کنید)

5-  مسیر Layers> Smart Objects> Stack Mode menu را پیموده به قسمت Median  بروید و تنظیمات مورد نظر را انجام دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. کسی که همچین دوربین حرفه ای رو داره. احتمال زیاد این نکات خیلی ساده و راحت و دیگه بلده

  2. بسیاری از نکات فوق، نیاز به یک دوربین حرفه ای ندارد، بلکه در تنظیمات اکثر دوربین های کامپکت نیز دیده می شود و قابل استفاده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *