آموزش ساخت جعبه کمک های اولیه برای رایانه

  • 1389/8/13
  • علیرضا
  • 2

آیا تا به حال فکر کرده اید که رایانه ی شما هم نیاز به مراقبت دارد و اگر نتوانید از آن به خوبی مراقبت کنید عمر چندانی نمیکند .

در این آموزش ما قصد دارم یک عدد جعبه کمک های اولیه برای رایانه خود درست کنیم تا در مواقع ضرروی نیازی به پیدا کردن لوازم مورد نیاز برای رفع اشکال در کامپیوتر خود نداشته باشیم . در این جعبه ما هم سخت افزار داریم و هم نرم افزار . در واقع تمام چیزهایی که ممکن است در مواقع اضطرار به آنها نیاز داشته باشیم .

قصد داریم به سراغ مراحل عملی کار برویم ، پس با ما همراه باشید …………

1- یک جعبه یا کیف تهیه کنید .

این جعبه یکی از مهم ترین وسایل ماست . در اینجا ما میتوانیم تمام لوازم خود را گرد آوری کنیم تا از گم شدن آنها جلوگیری شود . پس یک جعبه پیدا کنید . این جعبه میتواند یک جعبه ابزار ( برای مصارف داخل منزل ) ، یک کارتن موارد غذایی ( که ترجیحا این مورد نباشد بهتر است ) و یا یک کیف ( هم برای داخل منزل و هم خارج از منزل ) . در هر صورت یکی از این سه مورد را پیدا کنید تا اساس کار ما شکل بگیرد .

2- یک عدد CD ویندوز XP و یا DVD ویندوز 7 .

این دو مورد یکی از حیاتی ترین لوازمی هستند که باید داخل جعبه خود داشته باشیم .

به عنوان مثال در خانه هستید . همینطور که با سیستم کار میکنید ، ناگهان سیستم هنگ کرده و پس از راه اندازی مجدد متاسفانه سیستم عامل بالا نمی آید . در اینجاست که یک سیستم عامل خوب و کارآمد مثل ویندوز میتوانید به ما کمک شایانی کند .

3- یک عدد CD سیستم عامل لینوکس ، توزیع ابونتو .

این مورد هم میتواند در مواقع زیادی به کار بخورد .

1- شما در حال کار برروی یک فایل Word ( یا هر چیز دیگری ) بوده اید . از بخت بد این فایل را روی Desktop خود گذاشته بودید و اکنون نیز سیستم عامل بالا نمی آید و یک مشکل جدی برای آن پیش آمده که راهی جز فرمت کردن درایو ویندوز نیست . اگر بخواهید درایو ویندوز را فرمت کنید ، باید قید آن فایل را بزنید . اما با داشتن یک CD ابونتو میتوانید خیلی راحت و بدون نصب کردن این سیستم عامل و از طریق قابلیت دیسک زنده ( Live Disk ) سیستم را بالا آورده و به درایو ویندوز خود بروید و از داخل فولدر Desktop فایل را به یک درایو دیگر انتقال دهید تا خیالتان راحت شود .

2- دچار یک بدافزار سمج شده اید . تا جایی که کارکردن با ویندوز دیگر برایتان غیر ممکن شده . همین حالا کمر به نابودی این بدافزار میبندید . سریعا سراغ جعبه کمک های اولیه رایانه میروید .

CD ابونتو را خارج کرده و داخل CD ROM سیستم میگذارید .

با فشردن دکمه Restart روی کیس ، سیستم دوباره راه اندازی شده و با استفاده از قابلیت Live CD ابونتو سیستم را بالا می آورید .

وارد درایو ویندوز شده و در ریشه درایو فایل Autorun.inf و فایل اصلی بدافزار را پاک میکنید .

این کار را با دیگر درایوها نیز انجام میدهید .

فولدر System32 آخرین مکانیست که باید پاک سازی شود .

عملیات با موفقیت به پایان میرسد .

4- یک فلش دیسک .

این مورد یک گزینه دلخواه است که میتواند خیلی کمک حال شما باشد و این روزها نیز دیگر مثل نقل و نبات همه جا وجود دارد . حتی در دست بچه های دبستانی . به عنوان مثال دو کامپیوتر در دسترس شماست . قصد دارید تا فایلی را بین این دو کامپیوتر جابجا کنید .  هیچ نوع امکان شبکه کردن این دو سیستم نیز  وجود ندارد . در اینجاست که یک فلش دیسک به کار شما می آید . البته لازم نیست که فلش هایی با ظرفیت خیلی بالا خریداری کنید . چون معمولا برنامه های حیاتی که لازم میشود بین دو سیستم رد و بدل کنید ، حجم زیادی ندارند .

در هنگام انتخاب فلش دیسک شما باید به دو مورد توجه کنید :

1- این فلش دیسک را صرفا به منظور جابجایی فایل های مورد نظر خود میخواهید .

در این صورت یک به فلش نیاز خواهید داشت که ظرفیت نسبتا متوسطی داشته باشد .

به عنوان مثال اگر شما برنامه نویس باشید ، فایلهای که بیشتر جابجا میکنید ، فایل های مربوط به پروژه هایتان است و پروژه های مربوط به برنامه نویسی هم حجمی بیشتر از چند مگابایت ندارند . پس با احتساب اینکه حداقل چند پروژه را نیز باید به همراه خود داشته باشید ، به یک فلش دیسک با حجم 2 گیگابایت و سرعت خواندن و نوشتن متوسط احتیاج خواهید داشت .

2- قصد نصب کردن یک سیستم عامل روی فلش دیسک خود دارید .

در این صورت باید یک فلش دیسک بالای 8 گیگابایت خریداری نموده و سیستم عامل مورد نظر خود را روی آن نصب کنید . لازم به ذکر است که فلش خریداری شده توسط شما باید سرعت خواندن و نوشتن بالایی داشته باشد تا در هنگام کار کردن با سیستم عامل به مشکلی برنخورید .

5- چند نرم افزار آنتی ویروس .

داشتن چند آنتی ویروس پرقدرت واقعا لازم است . این مورد میتوانید همیشه برای شما یک راهگشای خوب باشد و در مواقع سخت و بحرانی به کمک شما بیاید . آنتی ویروس های خوب زیادی در اینترنت وجود دارند که میتوانید آنها را بخرید یا از نسخه های کرک شده آن استفاده کنید . البته بعضی از آنتی ویروس ها رایگان هستند و نیاز به کرک ندارند . آنتی ویروس ها معروف عبارتنداز :

1- کسپرسکی .

2- NOD 32 .

3- Avira .

4- AVG .

5- Bit Defender .

و …….. که هر کدام میتوانند به نوبه خود محافظت خوبی از سیستم شما به عمل بیاورند .

لازم به ذکر است که اگر بتوانید نسخه های پرتابل ( یعنی نسخه هایی که نیازی به نصب کردن ندارند ) هر کدام از این برنامه ها را بدست آورید ، میتواند شما را در نابود سازی بدافزارها یک قدم جلوتر ببرد . چون دیگر از نصب کردن این برنامه ها پس از آلوده شدن ، خلاص خواهید شد . همانطور که میدانید بعضی از بدافزارها بسیار هوشمند بوده و اجازه نصب آنتی ویروس ها را نمیدهند و همین مورد میتواند اهمیت پرتابل بودن آنتی ویروس را به شما نشان دهد . درصورتی که توانستید نسخه پرتابل هر یک از برنامه های بالا را بدست بیاورید ، کافیست آنها را روی فلش دیسک خود کپی کرده و شروع به اسکن کردن سیستم آلوده کنید .

6- یک عدد کارت اینترنت .

اینترنت نیازیست که نمیتوان آن را کتمان کرد . برای یک فرد حرفه ای یا حتی غیر حرفه ای در زمینه کامپیوتر و اینترنت یک مورد حیاتی است که همیشه باید در دسترس داشته باشد .

بعضی اوقات به منزل یکی از دوستان یا آشنایانتان میروید . در آنجا قصد انجام کاری را دارید ولی متاسفانه خبری از ADSL و WIMAX نیست . در اینجاست که شما نیاز شدیدی به اینترنت احساس میکنید و یک کارت اینترنت میتواند مشکل شما را حل کند .

در پایان اگر شما نیز موردی به ذهنتان میرسد در قسمت نظرات ، بیان کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. ممنون. خیلی خوب بود. واقعا فکر خوبی هست. به این ترتیب با این جعبه هر مشکلی واسه کامپیوتر پیش بیاد، قابل حل هست. راستی بهتر بود یه گزینه دیگه اضافه می کردی :
    7- یک مجموعه کامل از نرم افزارهای کاربردی

    1. خواهش میکنم مهدی جون .
      بله ، درسته . اگه همچین جعبه ای رو داشته باشیم ، دیگه موقع بوجود اومدن مشکلی واسه کامپیوتر دیگه لازم نیست دنبال وسائل مورد نیاز بگردیم .
      راستی به نکته خیلی خوبی اشاره کردی : ” یک مجموعه کامل از نرم افزارهای کاربردی ” . این مورد هم خیلی خوبه که داخل جعبه باشه . مخصوصا برنامه هایی که کارهای سیستمی رو انجام میدن .

      موفق باشی مهدی جون ………..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *