نوبت بازی؛بررسی جامع نوت بوک اسوس G73SW –ویژه بازی های رایانه‌ای

  • 1390/2/8
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


مدتی پس از آنکه سر و صدای رونمایی از نخستین رایانه های مجهز به پردازنده های جدید اینتل موسوم به Sandy Bridge فرو نشست و مسائل مربوط به چیپ ست های اولیه این سری مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت، در نهایت شاهد این هستیم که سازندگان معروف کامپیوتر همچون اسوس از نسل دوم معماری سانتا کلارا در هسته پردازشی رایانه یا همان سی پی یو استفاده می کنند. و اگر برای آزمایش خانواده جدید پردازنده های اینتل دنبال بستری ایده آل برای بررسی توانمندی های Sandy Bridge باشیم، این سری G73 اسوس است که برای بازی خور ها و ویژه بازی های رایانه ای طراحی و روانه بازار گردیده است. ما می توانیم این جمله را با اعتماد به نفس بیان کنیم چون در گذشته و در ارزیابی مدل پایه ای اسوس G73Jh این شانس را یافته ایم که بررسی کنیم سری G73 اسوس چه توانمندی های قابل ملاحظه ای دارد.

حال در نسل سوم خود، G73SW نشان دهنده ارتقاء معماری سخت افزاری و نزدیک شدن به آنچه که اکنون از یک کامپیوتر قابل حمل قدرتمند انتظار داریم می باشد. هدف همان است که بوده: از نو خلق کردن تجربه کار با رایانه ای دسکتاپی پر قدرت در شکل یک رایانه قابل حمل. فرقی نمی کند که شما نیاز به کار با اسنادی پیچیده و دارای جزئیات فراوان در یک برنامه صفحه گسترده (مانند اکسل) باشید، یا اینکدینگ ضبط و پخش ویدئو با فرمت بلو-ری، و یا نبرد با دشمنانی که توسط دوستان شما در یک بازی تحت شبکه کنترل می شوند، G73SW وعده داده که برای کمک به درست انجام شدن هر کاری آماده است. به هر صورت که به این رایانه همراه بنگرید، جایگزینی برای رایانه رومیزی است، اما علاوه بر این، با برخورداری از معماری «پل شنی» اینتل ، این پتانسیل وجود دارد که عمر باتری فراتر از آنچه شما به طور معمول از یک نوت بوک پر قدرت انتظار دارید افزایش یافته باشد. سوال این است، آیا می توانید آن را در تمام جبهه ها مورد کاربرد قرار دهید و خیالتان هم از بابت باتری راحت باشد؟

محل ویدئو

ابتدا بگذارید نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی اسوس G73SW

مدل: G73SW

اندازه و وضوح صفحه نمایش : 3/17 اینچی با کیفیت فول اچ دی (1080×1920 پیکسل)

پردازنده : اینتل Core i7 2630QM چهار هسته ای (0/2 گیگاهرتز)

حافظه 8GB DDR3

گرافیک: انویدیا جیفورس GTX 460M با ظرفیت 1.5GB GDDR5

فضای ذخیره سازی: 1 ترا بایت (2 عدد هارد 500 گیگ Momentus XT از نوع حالت جامد هیبریدی)

درایو نوری: بلو-ری Slimtype

سیستم عامل :ویندوز 7 نگارش Home Premium 64 بیتی

وایرلس: Intel 802.11 A/G/N

وب کم: 2.0 مگاپیکسل

اینترنت کابلی: 10/100/1000 Ethernet

پورت ها: 1 عدد پورت USB 3.0، 2 عدد یو اس بی 2، پورت کارت خوان و HDMI.

وزن : 49/8 پوند با باتری (85/3 کیلوگرم)

ابعاد : 89/1×0/32×5/41 سانتی متر (ضخامت×عرض×طول)

گارانتی: 2 سال

قیمت: 1745 دلار

G73SW را در طبقه بندی یک جایگزین رایانه دسکتاپی قرار دادیم، ولی واقعیت این است، که نگاهی به مجموعه اجزاء آن نشان می دهد بسیار بیش از از هر رایانه دسکتاپی متوسطی از سخت افزارهای قدرتمند بهره می برد و نمی توان آن را در حد یک رایانه دسکتاپی متوسط (حتی خوب) پایین آورد. نگاهی به مشخصات بالا موید این نکته است که G73SW مجهز به پردازنده ای با چهار هسته Sandy Bridge است که هر یک با سرعت 2.0 گیگاهرتز کار می کنند، همین طور 8 گیگابایت حافظه رم که برای چالش های تهیه محتوای چند رسانه ای کاملا کافی به نظر می رسد، همچنین کارت گرافیک انویدیا که بر اساس معماری پیشرفته و حرفه ای فرمی (Fermi) ساخته شده است، و یک جفت هارد دیسک هیبریدی محصول Seagate که در واقع مجهز به ذخیره سازی حالت جامد برای افزایش سرعت می باشند است.علاوه بر تمام این نکات، بسته به میزان پولی که از جیب خرج می کنید، موارد زیاد دیگری نیز برای ارتقاء این رایانه در دسترس شماست.

لوازم جانبی و محتویات بسته محصول

بگذارید بعد از مشخصات فنی که روی کاغذ نشانگر یک رایانه قدرتمند است یک راست به سراغ کار دستگاه و لوازم همراه آن در دنیای واقعی برویم- خب، هیچ کس از ترک پد نوت بوک برای بازی های حرفه ای استفاده نمی کند، و از آنجا که G73SW نوت بوکی ویژه بازی است، هر بازی خوری انتظار دارد موس جداگانه ای برای انجام بازی های تحت شبکه در اختیار داشته باشد. همانطور که اسوس در تمام نوت بوک های سری G73 یک ماوس همراه ارائه کرده است، G73SW نیز همراه با خود ، موس لیزری مخصوص بازی R.O.G. برای خریدار به ارمغان می آورد.

ما اسوس را برای احترام به خریداران نوت بوک G73 به این دلیل که به جای ماوس subpar (که ماوس متوسط رو به پایینی است) از ماوس حرفه ای R.O.G. در جعبه محصول استفاده کرده تحسین می کنیم. ماوس R.O.G. با ویژگی های خوبی که برای اجرای مناسب بازی های رایانه ای دارد، همراه با رویه لاستیکی اش که به طور مناسب در دست جای می گیرد و تعدادی دکمه های متنوع، و قابلیت تغییر همزمان DPI که تا 3200 دی پی آی قابل تنظیم است برای همراه شدن با این نوت بوک کاملا مناسب است.

اگر پس از خرید این نوت بوک تصمیم به نصب نرم افزار روی ان گرفتید، به مقدار کافی گزینه های ویژه سفارشی سازی دسترسی خواهید داشت، از جمله پنج پروفایل کاری مختلف ، تنظیم حساسیت های مختلف ، تنظیمات کلیدهای اجرا کننده برنامه روی صفحه کلید، و کنترل محور های X وY .

علاوه بر ماوس ویژه بازی، اسوس یک کوله پشتی شیک نیز برای خریدار در نظر گرفته ،و دیگر محتویات بسته شامل دفترچه راهنما، پارچه تمیز کردن ال سی دی ، و البته آداپتور برق نوت بوک است. با این حال به طرز محسوسی فقدان، دی وی دی بازیابی یا دیسک اصلی ویندوز حس می شود.

پس از انکه برای اولین بار رایانه را روشن می کنید و دسکتاپ ویندوز را پیش روی خود می بینید، آنچه پیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند این است که اسوس این عادت که کارآیی دسکتاپ را با انواع و اقسام ابزارک های ساخت خود (به این ابزارک ها bloatware می گویند) بگیرد کنار گذاشته است. نه اینکه هیچ bloatware روی دسکتاپ وجود نداشته باشد، بلکه تعداد اندک این ابزار ها در نهایت در G73SW به شکل بهتری چیده شده اند چرا که بیشتر به شکل پنهان هستند و در پس زمینه میز کار بارگذاری نمی شوند. با این حال به زودی متوجه خواهید شد که این یک لپ تاپ یک اسوس است چرا که تعداد زیادی نرم افزار با برند اسوس در لیست برنامه ها به چشم می خورد، که اکثر آنها را احتمالا هرگز استفاده نخواهید نمود. در این میان یکی از انهایی را که شما باید استفاده از آن را در نظر داشته باشید برنامه AI Recover Burner است، که فایل های مهم سیستم شما را روی دی وی دی رایت کرده و از سیستم بدین طریق بک آپ می گیرد. از آنجایی که دی وی دی بازیابی شامل محتویات اولیه نبوده ، شما می بایست خودتان آستین ها را بالا زده، و برای اولین پشتیبان به حدودا 6 دی وی دی خام نیاز خواهید داشت!

با تأکید دوباره بر این نکته مثبت که جلوگیری از بارگذاری ابزارک ها برای بهبود کارآیی سیستم و میز کار چقدر مهم است، G73SW را روشن می کنیم. زمان مورد نظر برای اماده به استفاده شدن ویندوز تنها 48 ثانیه اندازه گیری شد، و این پس از نصب نرم افزار ماوس بود، که خود در استارت آپ ویندوز بارگذاری می شود. خاموش کردن نیز سریع بود، تنها 21 ثانیه برای خاموش شدن به طور کامل. راه اندازی سریع و زمان کم خاموش شدن را می توان به ترکیبی از امکاناتی مثل ویندوز 7 ، سخت افزار قدرتمند، و هارد دیسک هیبریدی Seagate مدل Momentus XT نسبت داد، در مورد آخر یعنی هارد دیسک بنا بر ادعای شرکت Seagate حالت هیبریدی تا 50 درصد سرعت راه اندازی ویندوز را بهبود می بخشد.

طراحی کلی و بدنه

اسوس برای لپ تاپ G73 خود سبک طراحی متفاوتی به کار برده تا آن را در نظر افراد عاشق بازی های رایانه ای که اغلب نوجوانان و جوانان را شامل می شود متفاوت و جذاب جلوه دهد. رویه خارجی تمام مشکی با منحنی های دارای حالت تهاجمی تا حدودی یادآور بمب افکن های رادارگریز کلاسیک است ، فقط تفاوتش این است که انتظار نداشه باشید که با G73SW پروازکنید! این طراحی چیزی است که توجه سایرین را به خود جلب می کند بدون آنکه این جلب توجه به دلیل شکل نفرت انگیز یا ظاهر پر زرق و برقش باشد، درست همان گونه که خودرو های عضلانی آمریکایی چشم عابران را خیره می کنند بدون اینکه در آن از نور نئون و یا دیگر زرق و برق های معمول خودروهای اسپرت ژاپنی بهره گرفته شده باشد!

در حالی که اکثر تولید کنندگان نوت بوک برای فروش بهتر گول ظاهر پر زرق و برق را در طراحی محصول می خورند، G73SW از همان پوشش لاستیکی برخوردار است که لپ تاپ های قبلی سری G73 با آن رویه پوشانده شده اند. نتیجه این است که شما مجبور نیستید نگران بر جای ماندن اثر انگشت یا گرد و خاک باشید، چرا که پاک کردن گرد و غبار از روی رویه لاستیکی بسیار آسانتر از پاک کردن بدنه با رویه بیرونی شیشه ای یا فیبر کربنی است.

از مزایای دیگر رویه لاستیکی آن است که اصطکاک اضافی حاصل از تماس دست با لاستیک های هنگامی که نوت بوک را را از نقطه ای به نقطه دیگر حمل می کنید سبب کاهش احتمال رها شدن نوت بوک از دست شما می شود و این به نوبه خود احتمال مراجعه شما به تعمیرگاه و پرداخت هزینه گزاف تعمیرات را کاهش می دهد.

در ورای این سبک تهاجمی اسوس یک اندیشه طراحی دقیق وجود دارد. طراحی قسمت بیرونی نتیجه طراحی متفکرانه و هدفمند در زمینه سیستم خنک کننده است، که به عنوان نشان اصلی و امضای طراح روی تمام محصولات خانواده G73 به چشم می خورد. در پشت صفحه نمایش و پایین بدنه شما دو با دو پنجره ورود و خروج هوا بزرگ، و زاویه دار را مشاهده می کنید که منافذ خروج هوای گرم محسوب شده و گرما را از قطعات حساس در داخل دور می کنند. فن های داخلی هوای تازه را از جلو مکش می کنند، و همراه با تکنولوژی تقلیل سر و صدا، نتیجه نهایی این می شود که G73SW حرارت تولید شده را همیشه در حد قابل قبولی بدون وجود صدایی مثل موتور جت کنترل می کند. این طرحی است که به خوبی جواب می دهد و به دیگر سازندگان نوت بوک نیز توصیه می کنیم که اقتباس از این سبک طراحی در انتقال حرارت و کم صدا شدن محصول موثر خواهد افتاد، پس اقتباسی به جاست.

البته این طراحی به طور کامل هم بی عیب و نقص نیست، در واقع نقطه ضعف این ظاهر تهاجمی این است که درب نوت بوک را نمی توان به اندازه ای که در لپ تاپ های معمولی باز می کنیم و نسبت به صفحه کلید زاویه ای بیشتر از 90 درجه پیدا می کند (120 تا 150 درجه) باز کرد و این باز کردن درب محدود شده است. این نکته تنها در صورتی مشکلی حاد محسوب می شود که شما قصد استفاده از G73SW همراه با پایه خنک کننده نوت بوک را داشته باشید. اگر چنین حالتی پیش آید، ممکن است قادر به استفاده از تنظیمات شیب پایه در شیب بیشتر نباشید، چرا که درب را نمی توان برای عمود شدن با خط دید به میزان زیادی عقب برد.

G73SW همراه با صفحه کلید کامل به همراه صفحه کلید عددی یا numpad با نور پس زمینه ارائه شده. اگر شما قصد استفاده از این نوت بوک را جهت انجام محاسبات عددی طولانی یا هر نوع داده های مرتبط با عدد و رقم دارید، توجه داشته باشید که numpad کمی موقع فشردن دکمه ها صدا می دهد، به ویژه کلید صفر. به غیر از این مورد، وجود صفحه کلید عددی یک راه حل سریع و کاربردی برای وارد نمودن اعداد است.

در سمت چپ بالای صفحه کلید سه دکمه قرار دارد. اولین دکمه به شما اجازه می دهد نور پس زمینه کیبرد را روشن / خاموش کنید، در حالی که با کار کردن با دکمه وسط می توان بین گزینه های مختلف صرفه جویی در مصرف باتری حرکت کرد. به کمک کلید سوم می توان ، بین حالت های از پیش تنظیم شده برای صفحه نمایش حرکت کرد که شیوه ای فانتزی برای دسترسی به تنظیمات صفحه نمایش برای کاربردهای مختلف است شبیه دکمه ای که برخی مانیتور ها ارائه می دهند: شما می توانید با استفاده از فشردن دکمه بین حالت های از پیش تنظیم شده ال سی دی، مانند حالت های اصلاح گاما ، حالت شفاف، حالت سینمایی، حالت محیط نرم افزاری ، و حالت عادی تنظیمات نمایشگر اعم از نور و کنتراست و غیره را تغییر دهید.

وقتی که شما از ماوس ویژه بازی همراه استفاده نمی کنید، G73SW برای شما یک ترک پد بزرگ با دکمه های کلیک چپ و راست جدا از هم تدارک دیده. اندازه این ترک پد همان است که قبلا در مدل G73Jh دیده بودیم، با این تفاوت که در آن مدل از یک دکمه نواری برای دکمه های چپ و راست کلیک استفاده می شود. برای جلوگیری از حرکت ناخواسته نشانگر ماوس توسط ترک پد، در هنگام متصل کردن ماوس ویژه به رایانه ترک پد به صورت خودکار غیر فعال می گردد.

در بخش کناری و سمت راست بدنه G73SW ، شما یک کارت خوان حافظه ، یک پورت یواس بی 3.0 (سازگار با یواس بی 2.0) ، یک پورت یواس بی 2.0 ، خروجی HDMI ، پورت VGA ، و کانکتور برق را مشاهده می کنید. در کناره سمت چپ نیز دو پورت یواس بی 2.0 ، ورودی میکروفون و هدفون ، پورت شبکه ، و درایو نوری (در این مورد، پخش کننده بلو ری) را ملاحظه می کنید.

دوباره چیزی که در مدل های G73 از قلم افتاده و به دست فراموشی سپرده شده اسلات کارت اکسپرس است. این مورد یک حذف بزرگ است که مانع از آن می شود که کاربر از گزینه های ارتقاء نوت بوک مانند اضافه نمودن پورت یو اس بی اضافی یا افزودن اسپیکر های خارجی استفاده کند که این فقط دو نمونه از کاربردهای اسلات اکسپرس کارت است.

تست های عملکردی PC Mark و 3D Mark

برای شروع به تست جدی نوت بوک، ما از سری تست های عملکرد Futuremark ، PCMark Vantage را برگزیدیم. این مجموعه تست های ترکیبی قادر به شبیه سازی طیف وسیعی از کارهای پردازشی در حالت عملی و حالات بار پردازشی سنگین ، با تاکید بر ارزیابی زیر مجموعه های مختلف سیستمی می باشد. هر کاربردی که شما به طور معمول از یک رایانه سراغ دارید مانند مشاهده فیلم های HD ، فشرده سازی موسیقی ، ویرایش تصویر ، بازی و غیره در این تست ها شبیه سازی شده و رایانه به کمک این تست ها مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه به صورت اعدادی بیان می شود، و بسیاری از آزمایشات از چند رشته پردازشی پردازنده استفاده می کنند، که این شاخص را معیاری مناسب جهت سنجش عملکرد می سازد.

تست Futuremark PCMark Vantage

کارایی شبیه سازی شده نرم افزاری

برای G73SW نمره بهتر تست PCMark Vantage منعکس کننده به روز رسانی سخت افزار یدر مقایسه با نسل گذشته نوت بوک این خانواده یعنی مدل G73Jh – A1 می باشد. آنچه بهتر است به یاد داشته باشید این است که G73Jh – A1 در واقع با پردازنده Radeon HD 5870 در مقایسه با انویدیا جیفورس GTX 460M مدل مورد بحث یعنی G73SW مجهز به پردازنده گرافیکی قوی تری است، اما تست PCMark کل سیستم را در نظر می گیرد، نه فقط تراشه گرافیکی به طور خاص. پلت فرم سندی بریج همراه با دیسک سخت هیبریدی موفق به کسب 21 درصد افزایش عملکرد برای مدل جدید نسبت به مدل قدیمی درتست PCMark Vantage شدند.

تست Futuremark 3DMark Vantage

کارایی شبیه سازی شده رایانه در اجرای بازی ها

در ادامه تست را به معیار Futuremark’s 3DMark Vantage تغییر داده و منتظر نتایج شدیم، این تست مستقیما بر روی عملکرد رایانه برای پردازش بازی های رایانه ای تمرکز دارد. برخی از فن آوری های موجود در معیار 3DMark تنها برای DirectX 10 در دسترس هستند، که این موضوع این تست را شاخص بهتری برای بررسی رایانه در اجرای مناسب قابلیت های بازی های مدرن نسبت به معیار 3Mark06 می سازد. و بر خلاف نسخه های قبلی، 3DMark Vantage تاکید بیشتری بر روی پردازنده دارد به جای تمرکز تقریبا کامل بر روی پردازنده گرافیکی (GPU)

شگفتی بزرگ این است که G73SW در این تست موفق به سبقت گرفتن از G73Jh – A1 شده، با این که مدل اخیر از پردازنده گرافیکی قوی تری برخوردار است. این یک پیروزی بزرگ برای G73SW به حساب می آید و این نکته ای است که خیال بازی خور ها را راحت می کند که مدل جدید نه تنها جایگزین مناسبی برای مدل قبلی است، بلکه مجموع اجزاء به کار رفته در آن در کل نشاندهنده یک وسیله بسیار قدرتمند و همراه برای اجرای بازی در هر جا و هر زمانی است.

تستFuturemark 3DMark11

خلق DirectX مصنوعی برای بازی

جدیدترین نسخه از معیارهای تست رایانه برای بازی با شبیه سازی بازی، 3DMark11 ، به طور خاص برای سیستم های مبتنی بر ویندوز ویستا و 7 طراحی شده به دلیل آن که از فن آوری های پیشرفته بصری استفاده می کند که تنها در DirectX 11 موجود است و در نسخه های قبلی ویندوز در دسترس نیست، هر چند 3DMark11 را به سادگی نمی توان دریچه3DMark Vantage به DirectX 11 دانست. در این آخرین نسخه از سلسله تست ها، Futuremark چهار آزمون گرافیکی جدید، آزمایشات فیزیک بافت ها ، و آزمون جدید ترکیبی گنجانیده است. در این بررسی کارت های گرافیک زیر را با تنظیمات فوق العاده 3DMark11 ، که رزولوشن 1080×1920 پیکسل با anti-aliasing 4 برابر و فیلترینگ 16x بود آزمایش کردیم.

Futuremark هیچ نکته متفاوتی در هنگام تنظیم 3DMark 11 به حالت فوق العاده نمایش نمی دهد، این حد از معیار تنها مناسب برای رایانه های شخصی پرقدرت ویژه بازی است. نمره G73SW ، در حالی که پایین است، درست همانی است که برای یک رایانه با تک واحد GPU می توان سراغ داشت.

عملکرد از پیش تعیین شده تست خود جای بحث و بررسی دارد، اما مهم تر از آن این است که به ما طیف وسیع تری از فاکتورهای مقایسه بین سیستم های مختلف را می دهد. نزدیک به MSI مدل GT680R ، اسوس G73SW نمره کمی قوی تری کسب کرده، که می تواند به دلیل به روز کردن درایورها باشد. با این حال، در مقایسه با نسل قبلی G73Jh – A1 ، پردازنده گرافیکی G73SW کمی عقبگرد داشته، حداقل در شرایط بازی باDX11 .

تست مقدماتی با SiSoft ساندرا 2011

ابزارهای محک مصنوعی

در ادامه آزمایش خود را با ساندرا را SANDRA 2011 محصول SiSoftware پی می گیریم که ابزاری کمکی جهت تحلیل سیستم ، تشخیص مشکلات و اعلام گزارش است. طبق برنامه ریزی از 4 تست این برنامه بهره گرفتیم (از جمله تست های مربوط به پردازش منطقی پردازنده ، پهنای باند حافظه ، و دیسک فیزیکی رایانه). همه امتیازات گزارش شده در زیر بر مبنای سرعت ساعتی پردازنده به مقدار پیش فرض 2 گیگاهرتز همراه با 8 گیگ حافظه رم از نوع DDR3 – 1333 در حافظه دو کاناله ثبت شده است.

تست Processor Arithmetic

تست Multi-Media

تست Memory Bandwidth

تست Physical Disks

SiSoft به تازگی یک نسخه جدید از ساندرا منتشر کرده و از آنجا که قرار بود بررسی ما با به روز ترین ابزارها انجام پذیرد، از این نسخه برای اجرای آزمایشات استفاده کردیم.نتیجه ای که از این تست ها گرفته شد نشان داد G73SW عملکرد قدرتمندی در همه زمینه های مورد آزمایش دارد، که در هر چهار زمینه برتر از مدل قبلی اسوس یعنی G73Jh – A1 می باشد.

تست Cinebench R11.5 64bit

بررسی عملکرد نوت بوک برای ایجاد محتوا

تست موسوم به Cinebench R11.5 محصول شرکت نرم افزاری مکسون بر مبنای نرم افزار دیگر این شرکت یعنی Cinema 4D طراحی شده که نرم افزار اخیر برای ایجاد محتوای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون هر دو بخش پردازنده رایانه (CPU) و واحد پردازنده گرافیکی (GPU) را به طور جداگانه تست می کند. در بخش تست پردازنده ، Cinebench یک تصاویر واقعی از صحنه های سه بعدی را اجرا می کند که نخ پردازشی سی پی یو 64 بیتی را وادار به پردازش بیش از 300.000 پلی گون می کند، و این در حالیست که محک پردازنده گرافیکی کارایی گرافیکی این واحد را توسط دستکاری نزدیک به 1 میلیون چند ضلعی و مقادیر عظیمی از بافت می سنجد.

در اینجا دوباره شاهد آن هستیم که G73SW قدرت اصیل خود را به ما نشان می دهد، و باز مشاهده می شود که ارتقا قطعات آن سبب برتری اش نسبت به نسل قبلی یعنی G73Jh – A1 می شود. نسل قبلی نوت بوک G73 موفق به کسب نمره 28/25 فریم بر ثانیه در اپن جی ال و نمره پردازنده 2.92 شده بود. در G73SW ، می بینیم حدود 50 درصد افزایش عملکرد در هر دو مورد حاصل شده است که پیشرفت چشمگیری است.

تست نوت بوک در اجرای بازی ها و عمر باتری

مترو 2033

عملکرد نوت بوک در اجرای بازی با فن آوری DirecX11

مترو 2033 یک بازی آخرالزمانی در سبک تیرانداز اول شخص با تعداد باگ های نامتعارف بسیار کم است. بر خلاف بسیاری از عناوین بازی های مطرح در این ژانر، در مترو 2033 هیچ نشانی از خط سلامتی متر برای نمایش وضعیت بازیکن از نظر آسبیب هایی که دشمن به او وارد کرده وجود ندارد، اما به جایش شما باید برای بقای زندگی خود تلاش کنید، و ترشح خون و ضربان قلب شما و سطح تنفس به عنوان شاخص های سلامتی بازیکن محسوب می شوند. بازی برداشت آزادی از رمانی است که توسط نویسنده روسی دمیتری گلوخوفسکی (Glukhovsky) نوشته شده است. مترو 2033 دارای برخی از بهترین ابزارهای رندر تصاویر سه بعدی است که تاکنون در بستر نرم افزاری کامپیوترهای شخصی پیاده شده است از جمله پشتیبانی از DX11 که از روش پیشرفته عمق دهی به اثرات میدان بازی و موزاییک کاری شخصیت ها برای مدل سازی واقع گرایانه استفاده می کند. برای تست موتور بازی از معیار استاندارد درون منوی بازی مترو 2033 استفاده کردیم.

پس از اجرای تست جای تعجب نیست که استفاده از دو پردازنده گرافیکی در نوت بوک های Eurocom این نوت بوک ها را در صدر برترین کارآیی در ابزار محک مترو 2033 قرار می دهد. با این حال ، G73SW همچنین نسبت به ام اس آی GT680R با یکی دو فریم بر ثانیه کمتر در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

FarCry 2

عملکرد DirectX

همانند نسخه اول، FarCry 2 یکی از بازی های بصری تاثیر گذار است که در پلت فرم رایانه های شخصی تا به امروز منتشر شده است. با بهره گیری از موتور بازی Dunia که توسط یوبی سافت توسعه یافته، گیم-پلی FarCry 2 با فیزیک پیشرفته محیطی ، سازه های انهدام پذیر، بافت هایی با وضوح بالا، سایه زنی های پیچیده، روشنایی و نور واقع گرایانه و پویا افزایش و انیمیشن های motion-capture بهبود یافته و این بازی را از نظر گرافیکی بسیار چشم نواز ساخته است. ما نوت بوک های مورد تست در بازی مترو 2033 را در این جا با ابزار محک پیش فرض بازی FarCry 2 با استفاده از اجرای یکی از نسخه های نمایشی بازی که در نقشه “مزرعه” می گذشت بررسی کردیم.

در فار کرای 2 همانطور که در نمودار نتایج ملاحظه می کنید، اسوس G73SW با اختلاف ناچیزی بالاتر از ام اس آی GT680R و در رده سوم قرار می گیرد، که بیانگر عملکرد کمی بهتر در هر دو رزولوشن 1080×1920 و 720×1280 است.

سیاره گمشده 2

بررسی عملکرد DX11

«سیاره گمشده 2 » یک بازی عالی به سبک تیراندازی سوم شخص است که توسط کپ کام توسعه یافته. این بازی دنباله ای بر سیاره گمشده: وضعیت فوق العاده است، و داستان آن ده سال پس از وقایع بازی اول رخ می دهد. داستان بازی از آنجا آغاز می شود که افرادی مزدور با راهزنان جنگل در حال مبارزه اند، در حالی که این بازی شامل جنگ رئیس بزرگ ها، میدان های نبرد نا محدود، و توانایی استفاده از لباس زره پوش مکانیزه خلبانی می شود. در تست موتور این بازی نیز تنها از ابزار معیار و استاندارد بازی استفاده شد.

در اینجا دوباره، G73SW موفق به سبقت گرفتن از GT680 با حاشیه امنیت بسیار اندک شد. و درست همانطور که ما در مترو 2033 دیدیم، هیچ یک از این دستگاه ها قادر به اجرای بازی در رزولوشن فول اچ دی یا 1080×1920 پیکسل با تنظیمات حداکثری کیفیت بصری به شکلی که کاربر بتواند به روانی بازی کند نبودند. البته ، همین جمله برای رایانه Eurocom با دو پردازنده گرافیکی نیز صادق است، که بیانگر این است که تستی که اجرا کردیم بسیار سخت گیرانه وضع شده است و موفقیت در آن تنها از عهده رایانه های دسکتاپی فوق قدرتمند چند هزار دلاری بر می آید.

عمر باتری

عملکرد نیرو

یکی از چیزهایی که در مواجهه با لپ تاپ های ویژه بازیهای کامپیوتری/ یا جایگزین دسکتاپ باید بدان توجه خاص کنید عمر باتری است. (منظور مدت زمانی است که می توان از شارژ باتری استفاده کرد). این فاکتور تفاوت بین نوت بوک های معمولی و نوت بوک کاربردی برای حمل و استفاده در هر جا را مشخص می کند. ما از آزمون BatterEater حرفه ای که سخت گیرانه وضع شده استفاده کردیم، و با این تست باتری کامل شارژ شدهG73SW مدت 67 دقیقه قبل از آنکه هشدار خاموشی به دلیل اتمام شارژ باتری را دهد دوام آورد، که یک بهبود جزئی نسبت به مدل G73Jh – A1 به حساب می آید.

زمان قابل استفاده از این نوت بوک در حالت استفاده از باتری برای هر کاربر بسته به کاری که انجام می دهد و تنظیمات مصرف باتری که به شما امکان استفاده (و یا غیر فعال کردن) امکانات مختلف را می دهد متفاوت خواهد بود، اما آنچه این نتایج تاکید می کند تفاوت بین نوت بوک های معمولی و نوت بوک کاربردی برای حمل و استفاده در هر جاست. منظور ما چیست؟ خب ، G73SW قابل حمل است، به طوری که شما می توانید آن را برداشته و آن را در هواپیما برای بازی مورد استفاده قرار دهید. اما بر خلاف نت بوک ها یا نوت بوک هایی که جایگزین رایانه رومیزی قدرتمند به حساب نمی آیند، واقعا همراه همیشگی نیست، به طوری که اگر شما قصد استفاده از کامپیوتر را برای مدت زمان طولانی دارید همیشه دوست دارید یک پریز در نزدیکی شما یافت شود.

جمع بندی و پایان سخن

جمع بندی مختصر کارایی دستگاه: اگر نوت بوک طراحی شده بازی به طور جدی به عنوان یک جایگزین دسکتاپ در نظر گرفته شده باشد باید ویژگی ها و مشخصات خاصی داشته باشد. از آنجا که از در مورد نوت بوک ها امکان ارتقاء سخت افزاری محدود شده است، به خصوص در بخش پردازنده گرافیکی، کامپیوتر همراه مخصوص بازی نیاز به ارائه با مجموعه ای از قطعات قدرتمند را دارد، و لپ تاپ 17- اینچی اسوس G73SW در این مورد دارای نقاط فراوان و نقط ضعف اندکی است. مجهز به پردازنده جدید اینتل با معماری سندی بریج، 8 گیگ حافظه رم دو کاناله DDR3 ، دو عدد هارد دیسک 500 گیگ هیبریدی با کش حالت جامد (solid state cache) ، و در نهایت تراشه گرافیکی انویدیا جیفورس GTX 460M ، همه و همه دست به دست هم داده اند تا G73SW نه تنها در اجرای بازی ها ماهر باشد، بلکه به عنوان یک دستگاه همه فن حریف در عرصه چند رسانه ای خود را مطرح کند. جالب اینجاست که تراشه گرافیکی اگر چه در خود تامین نیاز کاربر برای اجرای بازی با حداکثر تنظیمات کیفیت بصری را نمی بیند، اما آن قدر قدرت دارد که کاربر را به کل نا امید نکرده و با کیفیتی نه حداکثری و در فریم بر ثانیه قابل قبول و روان بازی را برای کاربر اجرا کند.

حال در نسل سوم رایانه های همراه ویژه بازی اسوس از سری G73، این شرکت نشان داد همچنان به بهبود تولید این سری نوت بوک با ارائه هر نسل جدید پایبند است. این آخرین نسخه سری G73 برخی از آخرین و قدرتمند ترین قطعات سخت افزاری را با خود به ارمغان می آورد، که از مهمترین آنها می توان به معماری سندی بریج اینتل اشاره کرد. با این حال، ملقب ساختن این نوت بوک به نوت بوک ویژه بازی کمی گمراه کننده است، چرا که حافظه رم به اندازه کافی و فضای ذخیره سازی این محصول آن را در رده محصولات مناسب جهت کاربردهای ایجاد محتوای چندرسانه ای قرار می دهد، و البته شما هیچ گونه مشکلی در اجرای برنامه های برنامه ریزی و بهره وری نخواهید داشت.

آنچه برای سری G73 منحصر به فرد است ظاهر طراحی شده تهاجمیست که نه تنها چشم نواز است، بلکه سبب تسهیل جریان هوا بدون عوارض جانبی غیر قابل تحمل مانند آلودگی صوتی می گردد. این دستگاهی نیست که بخواهید آن را در ملاقات ها و جلسات کاری و تجاری با خود برده و به نمایش بگذارید، و وزن سنگین آن که بیش از 3 کیلوگرم است به معنای نیاز مجدد به دستگاهی سبک مانند یک نت بوک یا نوت بوک سنتی برای موارد کاری و حمل آسان است. اما در حالی که وزن سنگین و عمر باتری نه چندان زیاد آن به شدت مانع از قرارگیری این محصول در رده رایانه های فوق العاده قابل حمل می شود، آن را محصولی قابل حمل محسوب می کنیم، و همچنین به عنوان یک لپ تاپ کم سر و صدا، پس اگر شما تصمیم گرفتید آن را به جلسه بعدی هیئت مدیره خود ببرید، این لپ تاپ نگاه اعتراض آمیز دیگران را به دلیل سر و صدا به دنبال نخواهد داشت، هر چند که ممکن است برخی از نگاه ها به شکل حسادت گونه ای به آن جلب گردد.

یکی از چیزهایی که ما را برای دیدن و بررسی G73SW هیجان زده می کرد استفاده از پورت یواس بی 3.0 بود. هر دو شرکت اینتل و AMD هنوز به طور استاندارد از خصوصیات یواس 3.0 SuperSpeed پشتیبانی نمی کنند، و هر زمان که یک سازنده نوت بوک از این پورت در محصولات خود استفاده کند این خود نقطه قوتی است. متاسفانه ، اسوس هنوز راهی برای جبران کردن فقدان اسلات اکسپرس کارت، که امروزه یکی از ویژگی های استاندارد در لپ تاپ ها هست پیدا نکرده و این حذف برای چنین دستگاه سطح بالایی کاملا خودنمایی میکند. فقدان اسلات اکسپرس کارت سبب محدودیت گزینه های پیش رو برای ارتقاء دستگاه می گردد، به طوری که شما قادر به اضافه کردن یک کارت صدای خارجی و یا افزایش تعداد پورت های یواس بی ، که اکنون چهار تا هست نخواهید بود.

اگر این چند کاستی را کنار بگذاریم، G73SW برگ برنده دیگری در سری G73 اسوس است: ظاهری عالی وزیبا دارد، سریع و پرقدرت است، و سر و صدای تولیدی بسیار پایین که برای رایانه ای در این حد و با چنین قدرتی تعجب برانگیز است.

خوب ها و بد های اسوس G73SW

خوب

عملکرد عالی در اجرای بازی های رایانه ای

توانمند برای انواع کاربردهای چند رسانه ای

طراحی چشم نواز

خنک کننده عالی و کم سر و صدا

مجهز به پورت یواس بی 3.0

بد

اسلات اکسپرس کارت ندارد

عمر کوتاه باتری

منبع: hothardware

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *