چگونه روی لینوکس، با کمک درایورهای ویندوز کارت وایرلس نصب کنیم؟

  • 1390/4/8
  • فروغ بیداری
  • 3

1

سیستم‌عامل لینوکس مسیر طولانی را برای پشتیبانی از سخت‌افزارهای مختلف پیموده است. اما هنوز هستند کاربرانی که کارت وایرلس شبکه آنها با درایورهای لینوکس مشکل دارد. اگر شما هم جزو آنها هستید، می‌توانید برای رفع این مشکل از نرم‌افزار ndiswrapper و نصب درایورهای ویندوز روی لینوکس استفاده کنید.

در ضمن اینکه استفاده از درایورهای ویندوز در لینوکس، در افزایش سرعت انتقال اطلاعات و پشتیبانی بهتر از رمزگذاری آنها نیز موثر است. البته این مساله ارتباط مستقیم به نوع کارت وایرلس نیز دارد.

لطفا توجه داشته باشید که اگر کارت وایرلس شما کار می‌کند و مشکلی در اتصال به شبکه ندارید، به نصب و راه‌اندازی درایو ویندوز نیازی نیست زیرا با درایورهای لینوکس ناسازگاری دارد و باعث اختلال در عملکرد آنها می‌شود.

برای آگاهی از چگونگی نصب درایورهای ویندوز روی لینوکس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

دانلود درایور  کارت وایرلس

نخستین مرحله برای دانلود درایور، دانستن نوع کارت وایرلس است. برای این منظور دو راه وجود دارد. نخست، چک کردن نوع کارت از روی تراشه یا پیدا کردن آن از روی دستورالعمل‌ و کاغذهای موجود در جعبه است.

راه دوم و البته راحت‌تر، مراجعه به خود دستگاه است. اصولا شماره و مدل کارت‌های وایرلس اکسترنال روی خود آنها نوشته شده است. اما اگر کارت وایرلس داخلی دارید، بهتر است به وب‌سایت رسمی برندی که خریداری کرده‌اید، بروید و ببینید چه کارت وایرلسی روی کامپیوتر شما نصب می‌شود.

به محض آگاهی از نوع کارت وایرلس، به وب‌سایت رسمی آن کارخانه بروید و درایور سازگار را دانلود کنید.

اگر امکان دانلود فرمت .zip ویندوز XP 32 بیت وجود داشت، بهتر است آن را به جای فرمت  .exe دانلود کنید. اما اگر گزینه‌ای برای انتخاب نداشتید، جدیدترین نسخه درایور ویندوزی که کارخانه موردنظر در وب‌سایتش قرار داده است را دانلود کنید.

باز کردن درایور وایرلس

برای باز کردن درایور وایرلس، به دنبال فایل‌هایی با پسوند .exe یا .zip بگردید، روی آن کلیک راست و گزینه open with archive manager را انتخاب کنید.

نکته: اگرچه archive manager از هر دو فرمت مذکور پشتیبانی می‌کند اما گاهی بعضی از فایل‌های .exe با ndiswrapper سازگاری ندارند و اجرا نمی‌شوند.

برای آسان پیدا کردن فایل‌ها، روی گزینه extract (استخراج) در بالا کلیک و همه فایل‌ها را آنجا کپی کنید.

نصب Ndiswrapper

Ndiswrapper در واقع ابزاری است که به لینوکس اجازه نصب درایورهای ویندوز برای پشتیبانی از کارت وایرلس را می‌دهد.

برای نصب آن در اوبونتو (Ubuntu)، در قسمت Software Center (مرکز نرم‌افزار)، کلمه ndisgtk را جست‌وجو کنید.

لطفا توجه داشته باشید نسخه Mint لینوکس این ابزار را به صورت پیش‌فرض در خود دارد و به نصب دوباره نیاز نیست.

نصب درایور ویندوز

بعد از باز کردن درایور وایرلس و نصب ndiswrapper، باید Windows Wireless Drivers را از منوی System -> Administration باز کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، روی گزینه نصب درایور جدید کلیک و حتما توجه کنید که فایل‌های باز شده شما کجا ذخیره می‌شوند.

گاهی اوقات فایل‌های .inf در زیر مجموعه‌ها و ساب‌فولدرهای درایورها ذخیره می‌شوند. بنابراین ممکن است به جست‌وجو برای پیدا کردن مکان مناسب برای استفاده از فایل مجبور شوید.

بعد از انتخاب فایل‌ .inf برای کارت وایرلس، گزینه نصب را انتخاب کنید. روند نصب چند دقیقه‌ای طول می‌کشد بهتر است تا انتهای نصب کمی صبور باشید.

بعد از اتمام نصب، پنجره‌ای باز و مشخص می‌شود آیا شما فایل صحیح  .inf را انتخاب کرده‌اید یا خیر.  برای آگاهی از درستی انتخاب، پیغام «سخت‌افزار آماده استفاده است» روی صفحه ظاهر می‌شود. اگر درایور اشتباه را انتخاب کرده باشید، می‌توانید فایل .inf دیگری که از درایور استخراج شده است را دوباره نصب کنید.

اگر هیچ کدام از فایل‌های نصب شده اجرا نشدند، بهتر است درایور همان کارت را در نسخه‌های مختلف ویندوز (XP، ویستا یا هفت) امتحان کنید.

بعد از نصب درایور صحیح، برای باز شدن شبکه ارتباطات اوبونتو روی گزینه تنظیم شبکه کلیک کنید و به شبکه وایرلس وصل شوید.

منبع: howtogeek

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام
    این روش که فرمودید، wifi driver هایی که برای window 7_8_8.1 باشد را ساپورت نمیکند.
    فقط ویندوز xp با این روش جواب میدهد.

  2. ببخشید من هر چی گشتم برنامه نصب درایور های ویندوز رو پیدا نکردم
    میشه کمک کنین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *