چیپ جدید اینتل برای لپ تاپ Haswell تنها به یک باتری خورشیدی برای کار کردن نیاز دارد

چیپ جدید اینتل برای لپ تاپ Haswell تنها به یک باتری خورشیدی برای کار کردن نیاز دارد
  • 1390/6/26
  • عليرضا شیری
  • 0

این حقیقت که وسایل همراه الکترونیکی آن قدر پیشرفت کرده و کم مصرف شده اند که باتری دیگر مساله ی مهمی نیست حقیقت دارد. هنوز به مرحله ای نرسیدیم که بگوئیم باتری کاملا بی اهمیت است اما خیلی نزدیک شده ایم. Intel بزرگ ترین تولید کننده ی پردازنده، روی معماری جدیدی برای طراحی پردازنده های کار میکند که برای کار کردن به چیزی جز نور نیاز ندارد. سیم برق یا باتری کنار گذاشته شده و تنها از انرژی نور خورشید استفاده می شود.

اولترا بوک اینتل به زودی مجهز به چیپستی به نام Haswell می شود. پردازنده ی Haswell با معماری ۲۲ نانومتری ۳ بعدی تولید می شود و در نتیجه توان مصرفی آن تا ۲۰ برابر نسبت به چیپ های فعلی کمتر است !

بله درست است، ۲۰ برابر کمتر ! در تصویر زیر یک CPU با معماری Haswell نشان داده شده که تنها با یک باتری کوچک خورشیدی کار می کند. این وسیله را زیر نور خورشید یا حتی زیر نور لامپ قرار دهید و ساعت ها با آن کار کنید.

دقت کنید، تنها در مورد پردازنده صحبت کردیم، مادربورد، هارد درایو و صفحه نمایش نیز برق مصرف می کنند. اگر یک باتری در اندازه ای نسبتا کوچک به دستگاه اضافه شود، دستگاه اینتلی می تواند با یک شارژ ۲۴ ساعته، ۱۰ روز در وضعیت Connected Standby روشن بماند. در این وضعیت خاص که در سیستم عامل ویندوز ۸ اضافه شده است، دسترسی به اینترنت و امکانات دیگری فعال است. اگر بهترین تخمین ها را کنار بگذاریم باز هم می توان یک روز کامل بدون نگرانی در مورد باتری با وسیله همراه خود کار کرد.

اما کی این معجزه به بازار می آید. قول اینتل این است که Haswell در سال ۲۰۱۳ عرضه خواهد شد، یعنی کمی بیشتر از یک سال باید منتظر باشیم.

منبع:

dvice

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *