اجزای سخت‌افزاری iMac جدید اپل، قابل ارتقا است

اجزای سخت‌افزاری iMac جدید اپل، قابل ارتقا است
  • 1396/3/19
  • مقدم
  • 0

شرکت اپل، رایانه‌های AIO آی‌مک را با سخت‌افزار جدید در هفته جاری میلادی در رویداد WWDC معرفی کرد و کالبدشکافی iFixit جزئیات جالبی را پیرامون رایانه‏‌های رومیزی جدید کوپرتینویی‌ها نشان می‌دهد. به‎نظر می‎رسد که iMac جدید، قابلیت ارتقای مشخصات سخت‎افزاری دارد؛ به عبارت بهتر، کاربر می‌تواند پردازنده، حافظه رم و حافظه داخلی دستگاه را بهبود دهد. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‎تی همراه باشید.

مهندسان توانمند iFixit به‌تازگی آی‌مک ۱۲۹۹ دلاری جدید شرکت اپل که در رویداد WWDC معرفی شده بود، کالبدشکافی نموده‌اند. قطعات سخت‎افزاری این مدل که با پردازنده ۳ گیگاهرتزی، هشت گیگابایت رم و کارت گرافیکی Radeon Pro 550 همراه شده است و از یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی استفاده می‎کند، به سختی از یک‌دیگر جدا می‌شود. با این‎حال، نتیجه کالبدشکافی شگفت‎انگیز است.

iFixit توضیح می‌دهد که دسترسی به رم با جدا نمودن نمایشگر ۴K دستگاه، منبع تغذیه، هارد درایو و فن ممکن بوده است و البته این پروسه چندان راحت‌ نیست؛ با این‌حال، حافظه رم درنظر گرفته شده برای آی‌مک جدید شرکت اپل قابل ارتقا است و می‌توان آن‎را افزایش داد. دو اسلات SO-DIMM در نظر گرفته شده است و اگر کاربری نیاز به افزایش فضای رم دستگاه خود داشته باشد، می‎تواند حافظه رم بیشتری را در یکی از اسلات‌ها قرار دهد؛ البته هنوز مشخص نشده است که حداکثر حافظه رم ممکن برای اضافه شدن به آی‎مک جدید شرکت اپل، چه محدودیتی دارد.

iMac

با جدا کردن سایر اجزای سخت‌افزاری از جمله هیت‌سینک، به کاربر اجازه می‎دهد تا به پردازنده کیبی لیک Core i5-7400 شرکت اپل اینتل دسترسی داشته باشد؛ از آنجایی‌که این پردازنده از سوکت LGA1151 استفاده می‌کند، امکان ارتقای پردازنده با یک نمونه قدرت‎مندر فراهم شده است. به عبارت بهتر، پردازنده ماژولار بوده و امکان ارتقای آن وجود دارد؛ البته باید توجه داشته باشید که پروسه باز شدن آی‌مک جدید شرکت اپل، چندان ساده نیست.

iFixit در رابطه با ارتقا پذیری آی‌مک جدید شرکت اپل ادعا می‎کند که دسترسی به اجزای سخت‌افزاری این دستگاه، به هیچ عنوان ساده نیست و همین موضوع باعث شده تا آی‌مک، «دسترس پذیرترین» مدل نباشد. با این‌حال، برای اولین‌بار است که امکان تعویض یا ارتقای پردازنده وجود دارد و این یک پیروزی بزرگ محسوب می‏‌شود.

iMac

از آنجایی‌که دسترسی به اجزای سخت‌افزاری آی‎مک جدید شرکت اپل دشوار بوده، iFixit به این مدل از ۱۰ امتیاز به خاطر تعمیرپذیری پایین آن ۳ داده است. به همین جهت، اگر تخصص کافی نداشته باشید، باز کردن آی‌مک چیزی به جز نابود شدن ۱۲۹۹ دلار نیست! البته می‌توانید iMac خود را به دست یک متخصص بسپارید تا قطعات سخت‎افزاری آن‌را از جمله حافظه رم، پردازنده و حافظه داخلی ارتقا دهد.

امکان ارتقای قطعات سخت‌افزاری در iMac جدید شرکت اپل، به این دلیل خوشحال کننده است زیرا هیچ‌یک از رایانه‎های رومیزی اخیر کوپرتینویی‎ها قابل ارتقا نبود و شرکت اپل، تدابیر سختی را برای آن‌ها اندیشیده تا از ارتقای قطعات سخت‎افزاری توسط کاربر جلوگیری نماید. آخرین مدل از بین iMacها که به یک حافظه رم قابل ارتقا مجهز شده بود، در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و آخرین مدل نیز که از پردازنده ماژولار استفاده می‎کند، در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد.

iMac

لازم به‌ذکر است که iMac جدید شرکت اپل، به یک هارد درایو SATA با ابعاد ۳٫۵ اینچ مجهز شده است و امکان ارتقای آن با یک نمونه با فضای ذخیره‌سازی بیشتر وجود دارد. هرچند، نمی‌توانید از حافظه پر سرعت SSD بر روی آی‌مک جدید اپل استفاده نمایید. از آنجایی‌که نمایشگر رتینا و لایه شیشه‌ای روی آن به یک‌دیگر پرس شده است، امکان تعویض یکی از این دو بدون دیگری فراهم نیست و باید پنل نمایشگر را به طور کامل عوض نمایید. هم‎چنین، قطعات سخت‌افزاری در زیر برد منطقی قرار گرفته است؛ به همین جهت، دسترسی به اجزای قابل ارتقا از جمله پردازنده، حافظه SSD و رم که پیش‌تر در رابطه با آن صحبت کردیم، بدون جدا نمودن کامل اجزای آی‌مک جدید از یک‌دیگر فراهم نیست.

منبع: Softpedia

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *