بررسی لپ تاپ Sony VAIO F215FX-3D

بررسی لپ تاپ Sony VAIO F215FX-3D
  • 1390/12/8
  • سپهر خيري
  • 0

سونی وایو مدل اف 215 اف ایکس 3 بعدی در سال 2011 تولید و به بازار فرستاده شد ، این لپ تاپ که جزء سری اف سونی محسوب میشود ویژه پخش فیلم های سه بعدی و حتی بازی های سه بعدی طراحی شده است.

 

این لپ تاپ با نمایشگر 16.4 اینچی و قابلیت پشتیبانی از فیلم و فایل های سه بعدی شما را برای استفاده از تکنولوژی سه بعدی تشویق میکند. همچنین این لپ تاپ پردازنده قوی Intel 2630QM 2.0 GHZ Core i7 2.90 GHz را دارد و نباید نگران پخش فیلم های با اندازه بزرگ و با کیفیت باشید ، زیرا اینگونه فیلم ها به قدرت پردازنده بالایی احتیاج دارند و لپ تاپ Sony VAIO F215FX-3D از آن برخوردار است.

مشخصات سخت افزاری 

در این قسمت به معرفی تک تک قطعات این لپ تاپ میپردازیم و برسی کوتاهی روی آنها خواهیم داشت. قطعات مهم یک لپ تاپ که لازم است قبل از خرید آنها را بشناسید ، پردازنده ، گرافیک ، نمایشگر ، رم و هارد هست.

– پردازنده و گرافیک

وقتی حرف از لپ تاپ مخصوص پخش فیلم و بازی های 3 بعدی میشود باید لپ تاپ آن دارای یک پردازنده و گرافیک بالایی باشد ، البته گرافیک بالا بیشتر برای بازی های 3 بعدی کاربرد دارد و برای پخش فیلم آنچنان اهمیتی ندارد.

پردازنده لپ تاپ F215FX-3D یک پردازنده 2630QM از شرکت Intel است که دارای سرعت Core i7 2.90 GHz و 6 مگابایت کش و فرکانس BUS 1333 MHz میباشد.

گرافیک این لپ تاپ یک گرافیک قدرتمند از Nvidia GeForce GT هست که مدل 540M در آن جا سازی شده است. این مدل گرافیک دارای قدرت 672 MHz با 1 گیگابایت حافظه میباشد ، مموری گرافیک آن از نوع GDDR5, DDR3 و تکنولوژی پردازنده داخلی گرافیک 40 نانومتری است.

گرافیک این لپ تاپ از DirectX 11 و Shader 5.0 پشتیبانی میکند

– رم و هارد

بری دیدن فیلم های با کیفیت به ویژه فیلم های 3 بعدی به یک رم حجم بالا و پر سرعت نیاز دارید. در این نوع لپ تاپ یک رم 6 گیگابایتی از نوع DDR3 قرار داده شده که میتواند جواب گوی پخش فیلم های 3 بعدی و کیفیت بالا باشد.

هارد به کار رفته در این لپ تاپ از نوع سرعت بالا و دارای 640 گیگابایت است. هارد سرعت بالا برای پخش هر چه بهتر فیلم های با کیفیت موثر است که هارد این نوع لپ تاپ دارای سرعت 7200 RPM میباشد.

– نمایشگر و صفحه کلید

صفحه نمایشگر یکی ازاصلی ترین قطعات در امر نمایش فیلم و فایل های 3 بعدی هست و هرچه بزرگ تر و شفاف تر و با دقت تر باشد احساس بهتری نسبت به آن چیزی که میبینید به شما میرسد. برای بعضی افراد سایز و بزرگ بودن صفحه نمایش مهم نیست و یا نوع کوچکتر آن را ترجیح میدهند به دلیل آنکه اگر صفحه نمایش هرچه بزرگتر باشد حمل و نقل آن دشوار تر میشود.

 

 

صفحه نمایش این مدل لپ تاپ که 16.4 اینچ است رایج ترین سایز بین تمام لپ تاپ های سال 2010 و 2011 به حساب میآید و میتوان آن را به عنوان یک صفحه نمایش استاندارد به شمار آورد. نوع این صفحه نمایش Bright LED و برای دیدن فیلم های 3 بعدی طراحی شده است.

صفحه کلید این لپ تاپ بسیار راحت و کار آمد هست ، در کنار صفحه کلید با فاصله کمی numpad قرار گرفته است. اما دمای سطحی صفحه کلید این لپ تاپ از دمای بدنه آن گرم تر است که شاید تنها مشکل صفحه کلید این لپ تاپ همان درجه حرارت آن باشد.

همچنین صفحه کلید آن را جوری طراحی کرده اند که به راحتی میتوانید مچ دست خود را روی لپ تاپ قرار دهید و به تایپ خود ادامه دهید.

– ارتباطات

برای ارتباط به اینترنت به وسیله این لپ تاپ میتوانید از طریق LAN و WIFI اقدام نماید. شبکه بیسیم این لپ تاپ از 802.11a/b/g/n پشتیبانی میکند و میتوانید به اکثر اکسس پوینت ها متصل شوید و از اینترنت لذت ببرید.

اگر میخواهید لپ تاپ را به نمایشگر دیگری متصل کنید میتوانید از 2 پورت VGA و HDMI استفاده کنید که به گرافیک پر قدرت آن متصل شده است و هیچ نگرانی برای رزولوشن خروجی آن نخواهید داشت.

اگر میخواهید دستگاه USB یا فلش مموری به لپ تاپ وصل کنید ، میتوانید به یکی از 2 USB آن که در سمت راست لپ تاپ تعبیه شده متصل کنید. این 2 پورت از نسخه USB3.0 پشتیبانی میکند و میتوانید تمام هارد و حافظه های USB3.0 را به راحتی به آن متصل کنید.

همچنین در جلوی این لپ تاپ میتوانید از کارت حافظه های Memory Stick™Duo, Memory Stick™ PRO HG و High Speed Data Transfer استفاده کنید.

از دیگر وسایل ارتباطی این لپتاپ میتوان به بلوتوث 2.0 و درایو بلوری اشاره کرد که به راحتی میتوانید فیلم های با کیفیت بالا 3 بعدی که روی دیسک های نوری بلوری موجود هست را اجرا کنید.

– ظاهر ، وزن ، اندازه

ظاهر کلی این لپ تاپ ساده و شیک است لبه های اطراف نمایشگر آن کمی خمیده شده و زیبای خوبی به آن داده است ، قسمت جای دست و پد لمسی آن کمی بالاتر از صفحه کلید قرار گرفته و فقط به خاطر ظاهر آن این چنین شده است.

وزن آن حدود 3.2 کیلوگرم و ابعاد آن از نمای بالا 387 در 263 میلیمتر است.

– برسی کلی مشخصات

– پردازنده  Intel 2630QM Core i7 2.90 GHz 6 MB 1333 MHz

– گرافیک Nvidia GeForce GT 540M GPU 1 GB

– رم 6 GB DDR3

– هارد 640 GB 7200 RPM

– صفحه نمایشگر 16.4″ LED Backlite Brite Veiw 3D Full HD 1920×1080

– باتری 6CELL 5000 mAh

ویژگی های منحصر به فرد

اصلی ترین ویژگی این لپ تاپ پشتیبانی از فیلم و فایل های 3 بعدی هست و به وسیله عینک 3 بعدی میتوانید جذابیت فیلم ها را چندین برابر کنید. نمایشگر این لپ تاپ به حدی خوب و مناسب فیلم  های 3 بعدی طراحی شده است که میتوان به راحتی در رتبه اول لپ تاپ های قبل خود قرار گیرد.

 

دیگر ویژگی خوب این لپ تاپ اسپیکر های داخلی آن است که میتوانید به جذابیت هر چه بیشتر فیلم های 3 بعدی کمک کند ، این اسپیکر ها کاملا در اطراف چپ و راست لپ تاپ قرار گرفته و میتوانید به راحتی صدای استریو آن را تشخیص دهید.

قیمت و موقعیت آن در بازار ایران

قیمت این لپ تاپ در زمان انتشار حدود 1500 دلار بود که با توجه به مدل های جدیدتر قیمت آن در حال کاهش است. این مدل لپ تاپ تا سال 2011 به صورت آکبند به فروش میرسد و در ایران هم موجود است.

نقد کلی لپ تاپ

به طور کلی این لپ تاپ مناسب افرادی هست که میخواهند از فیلم های با کیفیت 3 بعدی استفاده کنند و یا فایل های 3 بعدی را تماشا کنند. این لپ تاپ مناسب بازی های 3 بعدی هم هست و با توجه به قدرت سخت افزاری آن میتوانید بازی های سال 2010 و 2011 را در حالت3 بعدی و  تنظیمات بالا اجرا و بازی کنید.

نقاط قوت

 – صفحه نمایشگر خوب و مناسب تماشای 3D

 – قدرت سخت افزاری مناسب و بالا

 – پشتیبانی از نسخه 3 یو اس بی

 – هارد دیسک سرعت بالا و با ظرفیت مناسب برای آرشیو فیلم های با کیفیت

نقاط ضعف

 – کمبود پورت های یو اس بی نسخه 3.0

 – عدم مودم داخلی

 – خروجی فن در سمت چپ

در آخر باید اشاره کنم که ممکنه این لپ تاپ کمی قدیمی شده باشد (حدود 1 سال) ولی شاید بعضی از افراد بخواهند از لپ تاپ های خوب اما کمی قدیمی تر استفاده کنند ، و کسانی که دنبال نقد های لپ تاپ های جدید هستند منتظر باشن که در آینده لپ تاپ های جدید تری را نقد و برسی خواهیم کرد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *