آیا کروم بوک ها تمام احتیاجات شما را برطرف می کنند؟

آیا کروم بوک ها تمام احتیاجات شما را برطرف می کنند؟
  • 1393/11/13
  • مرتضی بیاتی
  • 0

کروم بوک ها در اول راه خود هستند و تقریبا تمام شرکت های بزرگ لپتاپ سازی نسخه خود را از این لپ تاپ ها تولید کرده اند. لپ تاپ هایی ارزان قیمت و اولترا پرتابل (ultraportable) که سیستم عامل کروم گوگل بروی آنها نصب شده است. کروم بوک ها برای مسافران, دانشجویان و تقریبا تمام کسانی که کار اصلی خود را داخل مرورگر انجام می دهند, عالی هستند ولی این لپ تاپ ها جبنه های منفی ای نیز دارند. اگر قصد دارید که از یکی از آنها به عنوان رایانه کاری اصلی خود استفاده کنید بهتر است که در ادامه با ما همراه باشید.

ظهور کروم بوک ها

می توان گفت که سال 2014 به نوعی سال کروم بوک ها بوده است, چراکه چندین مدل از کروم بوک های جدید توسط سازندگان بزرگ لپ تاپ تولید شده اند و همچنین کروم بوک ها توانستند با پشت سر گذاشتن دیگر لپ تاپ ها, جزو 3 لپ تاپ پرفروش در سایت آمازون در تعطیلات سال 2014 شوند.

فروش بالای کروم بوک ها دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. اولین دلیل می تواند قیمت پایین آنها باشد –اکثر کروم بوک ها قیمتی کمتر از 300 دلار دارند, و همراه آنها هدایای ویژه ای مانند دسترسی 2 ساله به Google Drive (قیمت 1 ترابایت آن 240 دلار می باشد) ارائه می شود. اینگونه پیشنهادات باعث جذب خریداران و فروش بالای آنها شده است.

حتی بدون این پیشنهادهای ویژه نیز قابلیت ها و ویژگی های کروم بوک ها, آنها را تبدیل به گزینه خوبی برای خرید کرده است, البته این امر بسیار به نوع استفاده و نیاز شما هم بستگی دارد.

مزایای کروم بوک

طراحی شده برای حمل آسان: اکثر کروم بوک ها مانند HP Chromebook 11 و Acer C720 صفحه نمایش های 11.6 اینچی دارند, البته کروم بوک های دیگری هم با صفحه نمایش های بزرگتر تا 14 اینچ نیز وجود دارند (مانند Chromebook 14). صفحه نمایش کوچکتر باعث جمع و جورتر شدن لپ تاپ و در نتیجه وزن کمتر و حمل راحتر آن خواهد شد. این وزن کم باعث مناسب بودن آنها برای نوجوانان نیز خواهد بود چراکه می توانند به راحتی آنرا در کیف مدرسه خود قرار دهند و به عنوان یک وسیله کمک آموزشی به مدرسه ببرند.

عمر باتری طولانی: کروم بوک ها حداقل برای 8 ساعت باتری نگه میدارند که بسیار زمان خوبی است. من کروم بوک ایسوز خودم را برای یک هفته با باتری پر به مسافرت بردم. شب اول که آنرا روشن کردم متوجه شدم که آداپتور آن را جاگذاشته ام. در طول هفته بصورت متناوب از آن استفاده کردم و بعد از اتمام کارم آنرا در حالت اسلیپ (sleep mode) قرار می دادم. بطور تعجب آوری در پایان سفر همچنان برای چند ساعت کاری باتری داشت.

راه انداری سریع: برخلاف اکثر رایانه ها و لپتاپ های معمول, کروم بوک تنها در عرض چند ثانیه بوت و با همان سرعت خاموش می شود. این قابلیت در مواقع ضروری که شما عجله دارید بشدت مفید خواهد بود.

چالش های کروم بوک

با همه این گفته ها دلایلی نیز وجود دارد که باعث می شود نتوان برای همه مشاغل کروم بوک را جایگزین سیستم اصلی کرد.

کیفیت صفحه نمایش: کروم بوک های Toshiba Chromebook 2 و Chromebook Pixel دارای صفحه نمایش های بسیار با کیفیت هستند. ولی اکثر کروم بوک ها مانند ASUS Chromebook دارای صفحه نمایش HD با رزولوشن 1366 در 768 هستند که اگر با صفحه نمایش های فول اچ دی کار کرده باشید تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد و عادت کردن به صفحه نمایش HD برای شما بسیار سخت خواهد بود.

کیبورد: کروم بوک ها دارای کیبوردهایی با طراحی خاص خود هستند. مثلا بجای کلید caps lock دارای یک ردیف از کلیدهای میانبر مخصوص گشت و گذار در مرورگر می باشد. عادت کردن به این طرح جدید ممکن است مدتی طول بکشد. در این کیبورهای جدید دیگر خبری از میانبرهای ویندوز و کلیدهای Home و PrtScn نیست که برای من بسیار ناراحت کننده بود. به هر حال کروم بوک کلید های میانبر مخصوص به خود را دارد که باعث سریعتر شدن کارها می شود.

استفاده از لوازم جانبی و نرم افزارهای مخصوص: کروم بوک ها از کارت های SD و USB درایوها پشتیبانی می کنند ولی اگر قصد وصل کردن آنها بصورت مستقیم به پرینتر و یا تماشای یک فیلم از روی یک دیسک درایو اکسترنال را دارید باید بگویم متاسفانه در کروم بوک این قابلیت ها را نخواهید داشت. تقریبا همه کارها باید بصورت آنلاین انجام شود (مثلا تماشای فیلم از طریق Netflix یا گوگل پلی و یا پرینت از طریق Google Cloud Print).

تا چه میزان می توان تمام کارها را از طریق مرورگر انجام داد؟ آیا با سرعت فعلی اینترنت در کشور, کروم بوک ها در ایران هم می توانند طرفدار پیدا کنند یا خیر؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *