بررسی کروم بوک 249$ دلاری سامسونگ – گوگل

بررسی کروم بوک 249$ دلاری سامسونگ – گوگل
  • 1391/8/1
  • مهيار سوري
  • 0

روز پنجشنبه شرکت گوگل سامسونگ کروم بوکش را معرفی نمود. امروزه هر شرکتی دنبال هر فرصتی است تا بلکه با دیگر شرکت های معروف، همراه و همکار شده و محصولش را تبلیغ کند؛ همگام سازی با مرورگر، پیش فرض ساختن کلاد ها اینترنتی، نصب پیش فرض برنامه های مبلغ، سیستم عامل و … یکی از دلایل انجام این کار است. کروم هم یکی از این سیستم عامل هاست. این شرکت بزرگ اینترنتی به قدری به خود مطمئن شده که پیش بینی می کند در آینده ای نه چندان دور لپ تاپ هایش جای دیگر لپ تاپ ها را برای دانش آموزان و کسانی که با رایانه کار می کنند، پر کند.
در واقع این رایانه به درد افرادی می خورد که شبانه روز سرشان در سرویس های گوگل است! مثلا یک نفر که مثلا از گوگل کلاد، گوگل داکس، گوگل درایو و البته جیمیل اش استفاده می کند.
از لحاظ سخت افزاری تعریفی ندارد اما از قابلیت های خوبش می توان به عمر خوب باتری و سوئیچ بین اکانت و روشن شدن پر سرعتش اشاره کرد که در US تنها 249$ قیمت دارد که نمی دانم وقتی به ایران برسد چقدر خواهد شد؟!!!


هر چه باشد، با این عملکرد تنبل وارش آدم را به خوبی به خودش جذب می کند! با این وجود برای انجام خیلی کار ها به درد می خورد ولی به کاربرانی که عادت به خوردن، گاز زدن کامپیوتر و باز کردن چندین تب در مرورگر ها و خود رایانه دارند، توصیه نمی کنیم!
تفاوت های چشمگیری که نسبت به کروم بوکی که تازه تولید شده دارد، کوچکتر بودن اندازه ای، سبک تر بودن وزنش (کمتر از دو پوند = 1.13 کیلوگرم) و بزرگ بودن صفحه نمایشی اش است.
سامسونگ کروم بوک از پردازنده ای با قدرت کم (Samsung’s Exynos 5 Dual با طراحی ARM’s new Cortex A15) استفاده می کند.
در کل طراحی خیلی جمع و جوری دارد و کمی از مک بوک ایر اپل باریک تر است و کمی عمیق تر و پهن تر.
صفحه نمایش آن مناسب است، کیفیت نمایش خوبی هم دارد . دارای درخشش کافی و بدنه براقی هم هست. البته وضوح خیلی خوب و پهنای نمایش زیادی هم ندارد. در همین رابطه، بلندگو هایی که در پائین نصب شده اند، کارایی خوبی داشته اما صدای مناسبی ندارند.
همچنین خوب است بدانید تاچ پدش اصلا با اپل شباهت ندارد، اما با این وجود لپ تاپ هایی هستند که پد های اپل را دارند اما قیمتشان بالاست. پس احتمالا یکی از دلایل عدم وجود این قابلیت در این بوک، گران تر شدنش است.
در واقع کسانی که چیزی به باریکی اولترابوک اِرا می خواهند، با خرید این محصول پشیمان خواهند شد اما نیاز بیشتر افراد را بر طرف خواهد کرد.
در کنار لبه لپ تاپ، جای کارد SD و جک هدفون و میکروفون نیز وجود دارد. در پشت یک پورت یو اس بی 2.0 و 3.0 (یک عدد) و یک پورت HDMI با پورت 1.4 هم هست که یک وبکم هم در بالا تعبیه شده است. درونش یک کارت حافظه 16GB قرار دارد که کسانی که اطلاعات و فایل های (صدا، تصویر، فیلم و …) زیادی دارند، بهتر است (اگر اینترتتان پرسرعت است) از گوگل درایو و یا (اگر سرعت تان پائین است) از فلش های 8-16 گیگابایتی استفاده کنید. اگر از مورد اول استفاده می کنید، بهتر است بدانید گوگل برای کسانی که این لپ تاپ را خریداری کنند یک حساب 100 GB رایگان به مدت دو سال ارائه می کند.
راجع به کیبورد هم بهتر است بدانید، به اندازه التزام کار می کند و کافی است، اما اگر تایپیست یا نویسنده پرکار هستید، بهتر است از یک کیبورد دیگر استفاده کنید (برای اطمینان گفتم).


سیستم عامل کروم (Chrome OS)
سخت افزار اینجا تنها نیمی از داستان است. کروم بوک به عنوان یک دستگاه 249$ دلاری، عالی است و نشان می دهد که یک سیستم ARM-Based چه کار ها که نمی تواند بکند!
کروم او اس، به طور غیر مبتکرانه یک ورژن از مرورگر های تولید لینوکس را به طور پیشفرض ارائه می کند، جایی که رایانه های لینوکس اپ های لینوکس را اجرا می کنند. به علاوه این که قابلیت های خوبی برای مرور وب دارد که بهتان لذت جستجو را می دهد؛ اما همیشه باید به یاد داشته باشید که بسیاری از برنامه های محبوب قابلیت اجرا شدن در این دستگاه را ندارند: iTunes ،Skype ،Portal 2 Microsoft Office ،Photoshop ،Spotify و چندی دیگر.
در کل این دستگاه بسیار اقتصادی برای اعمالی مانند گذراندن وقت در فیسبوک، دیدن فیلم در یوتیوب (اگر بتوانید)، انجام کار های ضروری (انتقال پول …) و … می باشد.
اگر در این مانده اید که تبلت بگیرید یا آلترا بوک، بهتر است اول به نیاز های خود مراجعه کرده و آن ها را ارزیابی نمائید؛ تبلت ها عمر زیادی دارند و پر از برنامه های سرگرم کننده اند. اما زمانی که نیاز به تایپ و انجام کار های خاصی دارید، کروم بوک قابل قبول تر است.
یک فاکتور دیگر اینست که کروم بوک دارای قابلیت شبکه 3G است که البته هنوز توسط ایالات متحده آمریکا معتبر نشده و اینکه کمی قیمت را کمی متفاوت می کند.
عمده اشکال این دستگاه همانطور که ابتدای مطلب گفتیم، قدرت سخت افزاری پائینش است. همین طور وقتی چند برنامه را باز می کنیم بهش فشار وارد می شود، حال چه شود اگر چند تب را هم باز کنیم!
برای مثال، متن ها علی الخصوص اگر بلند باشند، هنگامی که از ورد یا داکس بارگزاری می شوند، خیلی خسته کننده هستند چرا که خیلی طول می کشد تا کامل لود شوند.
مثلا همین امتحان شکنجه کننده من! یک ستون 9 تایی از تویتت ها را در توییت دِک باز کردم و لپ تاپ به اندازه ای غیر قابل تحمل پائین آمد! چیزی که تا به حال مشابه آن را هم ندیده بودم. برای باز شدن هر صفحه توییت 5-6 ثانیه طول کشید! که البته در ایران بیش از 20 ثانیه طول می کشد چرا که: سرعت اینترنت + سرعت لپ تاپ = یک رابطه منطقی غیر قابل حل!
در چنین شرایطی بستن تب ها برای افزایش حافظه محدودش، کار بسیار مهمی است.
در کل برای نتیجه گیری کلی باید گفت، سامسونگ کروم بوک، یک دستگاه یکپارچه و کامل با قیمت کم برای استفاده های اقتصادی و کم در هفته، برای اشخاصی است که زیاد از رایانه استفاده نمی کنند.
نظر شما چیست؟ اگر از این دسته افراد هستید، آیا این دستگاه را به عنوان دستگاه دم دستی خود می پذیرید؟ دیدگاهتان را با گویا آی تی در میان بگزارید

منبع: Cnet

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *