درون iOS 7: همکاری اپل با یاهو گسترش می یابد

درون iOS 7: همکاری اپل با یاهو گسترش می یابد
  • 1392/4/5
  • بهراد جاود
  • 0

وقتی اولین آیفون پا به عرصه وجود گذاشت اپل برای ارائه محتوا به کاربران با دو شرکت بزرگ آن زمان همکاری می کرد یعنی یاهو و گوگل. اما اکنون در سال ۲۰۱۳، گوگل رقیب شماره یک اپل به حساب می آید و اپل هم برای پیش افتادن در رقابت تقریبا همه نرم افزارهای گوگل را از لیست نرم افزارهای پیش فرض سیستم عامل موبایل خود حذف کرده است. این در حالی است که ادغام سازی خدمات یاهو در این سیستم عامل روز به روز بیشتر می شود.

Inside_iOS7_01

اولین بار گزارش ها بیانگر این بودند که آوریل سال جاری اپل با یاهو در حال مذاکره بوده تا خدمات یاهو را بیش از پیش در iOS ادغام کنند. و چند وقت پیش وقتی iOS 7 به صورت رسمی معرفی شد معلوم شد که این گزارش ها واقعیت داشتند چون دو تغییر بزرگ در این راستا صورت گرفته بود: نرم افزار جدید Weather، و پشتیبانی داخلی از سرویس عکاسی یاهو یعنی فلیکر.

نرم افزار جدید Weather به خصوص، نمایانگر همکاری های عمیق و در عین حال پنهان اپل و یاهو برای مدیریت iOS 7 است. نرم افزار متفرقه رایگان هواشناسی یاهو در ماه آوریل با رابط کاربری کاملا جدید به روز رسانی شد. بسیاری از اجزای طراحی این نرم افزار متفرقه را می توان در نرم افزار جدید و پیش فرض یاهو در iOS 7 هم مشاهده کرد.

شباهت های بین این دو نسخه از نرم افزار نشان می دهد که یاهو در ساخت و طراحی نرم افزار پیش فرض برای iOS 7 خودش هم دست داشته است و فقط داده های هواشناسی را برای اپل تهیه نمی کرده است. نرم افزار هوا شناسی یاهو همچنین یکبار دیگر توسط اپل مورد توجه قرار گرفت و در کنفرانس WWDC به عنوان یکی از برندگان جایزه های سالانه طراحی های برتر شرکت اپل شناخته شد.

با اینکه نرم افزار متفرقه شباهت های زیادی با نسخه پیش فرض دارد اما به نظر نسخه متفرقه امکانات بیشتری دارد چون به کاربران این امکان را می دهد که به پایین صفحه اسکرول کنند و نقشه هواشناسی، میزان باد یا حتی موقعیت خورشید و ماه را ببینند. و با اینکه نرم افزار پیش فرض اپل تصویر پیش زمینه ی متحرکی از وضعیت آب و هوا را نشان می دهد، یاهو هم عکس هایی مرتبط با شهر مورد نظر را از سرویس فلیکر خود فرا می خواند.

Inside_iOS7_02

با وجود اینکه عکس های فلیکر کاربر در نرم افزار هواشناسی iOS 7 نمایان نمی شوند، اولین نسخه بتا از این سیستم عامل از سرویس اشتراک گذاری عکس یاهو یا همان فلیکر به خوبی پشتیبانی می کند. وقتی کاربران عکس های خود را در نرم افزار Photos مشاهده می کنند می توانند با انتخاب گزینه اشتراک گذاری، فلیکر را برای به اشتراک گذاشتن عکس های مورد نظر خود انتخاب کنند.

ادغام سازی فلیکر با iOS 7 در بخش Settings در این سیستم عامل قابل فعال شدن است، جایی که کاربران می توانند نام کاربری و رمز عبور اکانت فلیکر خود را وارد کنند. این سرویس به اشتراک گذاری عکس حالا در کنار فیسبوک، توییتر و Vimeo ترکیب سرویس های اشتراک گذاری در این سیستم عامل را تشکیل می دهند.

در حالی که ادغام سازی یاهو با iOS در حال پیشرفت است، یک گزینه مهم در اشتراک گذاری عکس گویا در iOS 7 هیچ سهمی ندارد: گوگل پلاس. بعد از اینکه اپل دست سرویس هایی مثل یوتیوب و نرم افزار Maps گوگل را از سیستم عامل موبایل خود دور کرد، به نظر می آید دیگر قصد ندارد اجازه دهد گوگل بخشی از این سیستم عامل را تشکیل دهد. به هر حال گوگل هر چه باشد بزرگترین رقیب اپل محسوب می شود.

اپل در راستای حذف کردن گوگل از iOS پا را از این هم فراتر گذاشته و در Siri به جای موتور جست و جوی گوگل از بینگ محصول شرکت مایکروسافت استفاده می کند. کاربران همچنان می توانند موتور جست و جو را در سیری به گوگل یا یاهو اختصاص دهند ولی به صورت پیش فرض، سیری نتایج را از بینگ دریافت می کند.

در هر حال یکی از مواردی که هنوز گوگل در iOS سهم دارد، موتور جست و جوی پیش فرض بودن در مرورگر موبایل اپل یعنی سافاری است. کاربران می توانند در بخش تنظیمات موتور جست و جوی پیش فرض را به یاهو یا بینگ تغییر دهند، اما گوگل هنوز هم به عنوان گزینه اول و پیش فرض در سافاری باقی مانده است.

گزارش هایی در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که نشان می داد اپل در حال مذاکره است که موتور جست و جوی بینگ را جایگزین گوگل در سافاری کند ولی چنین اتفاقی هنوز نیافتاده است.

مشکلات و درگیری های بین گوگل و اپل از زمانی أغاز شد که گوگل با سیستم عامل موبایل خود یعنی اندروید سعی کرد با اپل مقابله کند. مدیر اپل در آن زمان، استیو جابز از این کار گوگل خیلی ناراحت و عصبانی شد و این شد که امروز اپل و گوگل به رقبایی جدی و جان سخت تبدیل شدند.

در حال حاضر گوگل یک استراتژی جدید برای iOS را در پیش گرفته به طوری که نرم افزار های متفرقه خود را در اپ استور منتشر می کند تا بتواند جای نرم افزار های پیش فرض اپل را بگیرد. نرم افزار هایی مثل Google Maps, Google Drive, Gmail یا Google Plus. گوگل حتی تا آن حد پیش رفته که کاری کند لینک ها در نرم افزارهایش در مرورگر گوگل کروم باز شوند و با این کار در واقع مرورگر سافاری را دور زده است.

منبع AppleInsider

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *