چگونه چند رایانه را بدون هاست ابری سینک کنیم؟

چگونه چند رایانه را بدون هاست ابری سینک کنیم؟
  • 1392/4/17
  • مهيار سوري
  • 0

clear-sky-without-clouds

در دنیای پیشرفته امروز با این همه تکنولوژی داشتن چند رایانه یا لپ تاپ چیز بعید و شگفت آوری نیست. مطمئنا شما هم مانند من برای تان زیاد پیش می آید که می خواهید دو رایانه را با هم همگام سازی (Sync) کنید و اطلاعات را بین شان به اشتراک بگذارید و از طرفی هم نمی خواهید این اطلاعات روی سرور شخص دیگری قرار داده شوند. امروز در گویا‌ آی تی به شما آموزش خواهیم داد چگونه رایانه ها را به صورت مستقیم سینک کنید.
با این سرویس هر مقدار اطلاعات با هر حجمی که داشته باشید را می توانید بدون دسترسی افراد دیگر به آن جا به جا کنید؛ چرا که تنها با داشتن اطلاعات کاربری دسترسی به آن ها امکان پذیر می شود.
تمرکز ما اکنون برای جا به جایی فایل ها از طریق بستر اینترنت است و ممکن است راه های دیگری نظیر شبکه های لوکال و … نیز در هنگامی نزدیکی رایانه ها بیشتر مثمر به ثمر باشد؛ در واقع ما در این جا به دنبال سرویسی با استایل دراپ باکس و … می گردیم که در عین ذخیره سازی اطلاعات در سرور، آن ها را در سرور مرکزی اش استور نکند.

bittorrent-sync-tour

همگام ساز BitTorrent
بیت تورنت در اینجا از سرویس خود تورنت به صورت کد گزاری شده و خصوصی برای جا به جایی فایل ها استفاده می کند که این باعث امنیت فایل ها می شود. نصبش کنید، پوشه ای انتخاب کرده و یک گذر واژه برگزینید. هیچگاه پسورد را برای کسی بازگو نکنید چرا که پس از همگام سازی با تنظیمات رایانه یکسان شده و در پوشه اشتراک گزاری ها قرار می گیرد.
این سیستم همگام سازی بیت تورنت برای کلاینت های ویندوز، مک و لینوکس وجود دارد، پس شما می توانید فایل هایتان را روی هر رایانه با این سیستم عامل های محبوب به صورت اختصاصی به اشتراک بگذارید و از نکات قابل توجهی که این سیستم ارائه می کند و با سرویس های دیگر تفاوت دارد رایگان بودن تمامی امکاناتش هست که شما را از تهیه یک سرور جداگانه نیز مبرا می کند.

aerofs-tour
AeroFS
آرو اف اس محصولی رایگان بوده و طوری خدمات ارائه می کند که شما به قابلیت های بیشتر احتیاجی نخواهید داشت. این برنامه یک پوشه مثل دراپ باکس درون رایانه تان ایجاد می کند و به صورت خودکار فایل هایتان  را بین رایانه هایی که برایش تعریف کرده اید همگام سازی می کند. یکی از نکات مثبت آن امکان همگام سازی هر پوشه تنها با یک نفر است که دیگری توانایی دسترسی به آن را ندارد اما اگر بخواهید تعداد نفرات را بیشتر کنید این قابلیت کمی هزینه بر است! این برنامه از سیستم حساب کاربری (User Account System) – یک سرور مرکزی که اکانت های کاربری و اشتراک گزاری ها را کنترل می کند – به جای بیت تورنت  استفاده می کند، اما فایل ها روی سرور های آرو اف اس میزبانی نمی شوند؛ آن ها تنها بر روی رایانه شما قرار دارند به طوری که آرو قول داده که حتی نام فایل ها را هم نمی توان دید!
طرح رابط کاربری به دراپ باکس خیلی شبیه بوده و جایگزینی مناسب به حساب می آید اما چون سیستم ابری را رد می کند و اجازه می دهد حجم نامحدودی از اطلاعات را همگام سازی کنید؛ همچنین همانند دراپ باکس نیز از ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می کند.



cubby-turn-off-the-cloud
Cubby
کابی محصولی از شرکت لاگمِین یکی از سرویس های ابری است اما مزیتش اینست که خدمات سینک مستقیم آن هم پولی اش را ارائه می کند! سینک مستقیم نیز همانطور که در بالا اشاره کردیم سرویس سینکینگ و همگام سازی است که بدون استفاده از سرویس های ابری انجام می پذیرد. این سرویس کارایی مانند Windows Live Mesh مایکروسافت است که البته اکنون دیگر ادامه داده نمی شود.

  • کابی برای ویندوز و Mac OS X خدمات ارائه می کند ولی نرم افزار لینوکسی در کار نیست!
    برای استفاده از خدمات، نیاز به ساخت یک حساب کاربری دارید و بهتر است بدانید که هاستینگ ابری به صورت پیشفرض در آن قرار دارد. با توجه به هزینه بر بودن دایرکت سینک اگر از آن خوشتان نمی آید پیشنهاد می کنیم گزینه دیگری را امتحان کنید.سرور خود را بگردانید
    دو راه حلی که در پائین معرفی می شوند بسیار مناسب اند. به هر حال اینان تنها راه های سینک مستقیم داده ها میان رایانه ها نیستند. کار با این دو سرویس خیلی راحت نیست و نیازمند اعمال تنظیمات دستی بیشتری هستند.
  • SparkleShare: راه حلی متن باز شبیه دراپ باکس برای سینک کردن اطلاعات است. تنها تفاوت اینجاست که شما خودتان، خودتان را میزبانی می کنید! کافی است آن را روی یک رایانه یا سروری که دسترسی کامل به آن را دارید هاست کنید و دقیقا مانند مدیر دراپ باکس همه چیز را در دست بگیرید!
  • Rsync: از جمله راه حل های سینک مستقیم نیست، ولی از آن می توان برای راه اندازی بکاپ های توسعه دهنده اطلاعات مهم و … به یک سرور استفاده کرد و مانند یک کارمند شبانه به پشتیبانی از اطلاعات پرداخت. خوبی این سیستم توانایی ارسال فایل ها به یک / چند سرور FTP است.
    این ها تنها نمونه ای از آن چه می توانید برای همگام سازی مستقیم استفاده کنید هست، گزینه های متفاوتی هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید؛ هر چیز مانند یک میزبانی آنلاین شخصی، استفاده از یک ریموت سرور یا هر نوع راه حلی که بکاپ های سریع زمانی و دقیق انجام می دهند. پیشنهاد بنده به شما استفاده از همان بیت تورنت و آرو اف اس هست چرا که بدون درگیری های بی مورد از لحاظ هاست های شخصی و اشتراکی داده با دانش کم به راحتی می توانید با آن ها فایل هایتان را همگام سازی کنید.موارد نامناسب
    این قدر از این مزیت هایش گقتیم که بالاخره به این جا رسیدیم! نکنید آقا جان! نکنید پدر من! یا شاید هم مادر من! پدر تجربه بسوزه!
    اگر چه تمامی این راه حل ها خیلی خوب و آسان به نظر می رسند اما از جمله شیشه خرده هایش باید بدانیم که برای استفاده باید مطمئن باشیم که از تمامی فایل ها پشتیبان گرفته باشیم و هیچ پشتیبانی از سرور مرکزی مانند دراپ باکس نخواهیم داشت، ضمن این که نمی توان به آن ها بوسیله اپ تبلت یا گوشی دسترسی پیدا کرد چون داخل سرور مرکزی نیستند و دستمان خیلی بسته است.
    و البته! رایانه های شما باید برای این که داده ها جا به جا شوند حتماااااا روشن باشند! :-/
    در آخر این امکان را دارید تا تعداد نامحدودی از فایل ها را همگام سازی کرده و آن ها را به راحتی در کنترل داشته باشید.

آیا شما راه حل دیگری می شناسید؟ خوب بفرمائید در جمع ما شرکت کنید!
مانا باشید

منبع : HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *