Chrome Desktop Apps؛ کروم در حال پیشروی!

Chrome Desktop Apps؛ کروم در حال پیشروی!
  • 1392/6/18
  • علیرضا
  • 3

googlechrome-623x432

یکی از چیزهایی که باعث علاقه من به گوگل می شود این است که با سرعت مناسب و پیوسته به پیشروی خود ادامه می دهد و می خواهد در هر همه زمینه ها یکه تاز باشد و تقریبا هم این کار را کرده است و فقط در زمینه شبکه های اجتماعی مغلوب رقیب قدرتمند و جاافتاده خود یعنی فیسبوک شده است. هر کاری که خواسته انجام داده. موتور جستجویش محبوب ترین است. همانطور که با کروم و اندروید زد و کاسه و کوزه موزیلا و اپل را حسابی بهم ریخت و اکنون آنها باید در مقابل گوگل سر تعظیم فرود بیاورند.

اما حالا نبرد جدیدی پیش رو دارد. البته این نبرد از مدت ها پیش آغاز شده و به صورت خیلی مخفیانه نیروی جدیدی در حال شکل گیری است تا بتواند با محبوبت ترین سیستم عامل جهان یعنی ویندوز مایکروسافت را هم شکست دهد و آن چیزی نیست جز Chrome OS که قصد دارد مفهوم سیستم عامل را تغییر دهد و به اصطلاح خودش همه چیز را ابری کند. نمونه های اولیه آن هم برای کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته ای مثل آمریکا ارایه شده اند و اگر در جایی غیر از ایران و چند کشور دیگر هستید، احتمالا می توانید از طریق فروشگاه کروم یکی از این لپ تاپ های دوست داشتنی و ارزان قیمت را بخرید.

اما کروم کم کم در حال ورود به قلمری مایکروسافت است و دارد زره زره به بدن این غول بی شاخ و دم نفوذ می کند. نمونه ای از آن را امروز به شما معرفی خواهیم کرد. پس با گویا آی تی همراه باشید…..

 

گوگل ابزار جدیدی با نام Chrome Desktop Apps را معرفی کرده است. اپلیکیشن هایی که می توانند بدون نیاز به اینترنت و پنجره مرورگر کروم روی ویندوز اجرا شوند. بسیار ساده، سبک و سریع. در واقع شاید بتوان گفت که گوگل می خواهد جای خود را بیشتر از پیش روی ویندوز باز کند. البته ناگفته نماند که سیستم عامل مک هم تا شش هفته آینده پذیرای اپلیکیشن های دسکتاپی کروم خواهد بود.

این اپلیکیشن ها توانایی دسترسی و ذخیره سازی داکیومنت ها، تصاویر و ویدئوها را بر روی هارد درایو سیستم دارند. اما برای پشتیبان گیری از اطلاعات شما، آنها را روی گوگل درایو و دیگر سرویس های مرتبط نیز آپلود می کنند. هرچند این پشتیبان گیری روی گوگل درایو یا سایرین امکان دسترسی کارکنان زحمتکش NSA و دوستان امنیتی آمریکایی را نیز فراهم خواهد کرد!

از نظر امنیتی نیز قابلیت های خوبی توسط گوگل روی آنها پیاده سازی شده است. مثلا این اپلیکیشن ها با سیستم سندباکسینگ درونی ارایه می شوند و همچنین به صورت خودکار بروز رسانی خواهند شد تا آخرین اصلاحیه های امنیتی را دریافت کنند.

استفاده از این اپلیکیشن ها بسیار آسان است. پس از مراجعه به وب استور کروم و با مراحعه به دسته For Your Desktop می توانید تعدادی از اپلیکیشن های فعلی که به صورت مجزا برای دسکتاپ ارایه شده اند را مشاهده کنید. البته در زمان نوشته شدن این مطلب، تعداد اپلیکیشن های این بخش زیاد نیست.

1

تعدادی اپلیکیشن مفید مثل Pocket، Google Keep و Any.do به همراه چند بازی وجود دارند و مسلما به مرور زمان تعداد این برنامه ها بالاتر خواهد رفت. حجم اپلیکیشن های دسکتاپی به مراتب بالاتر از افزونه ها می باشد که کاملا هم طبیعی است. البته پیشنهاد می کنم بازی هایی مثل Cracking Sand Racing را فقط در صورتی که سرعت اینترنت مناسبی دارید نصب کنید. چون حجم این بازی بالای 500 مگابایت بود.

2

پس از نصب یک اپلیکیشن آیتمی به نوار وظیفه ( Task Bar ) ویندوز اضافه می شود که به آن Chrome App Launcher می گویند و از طریق آن می توانید برنامه های مورد نظرتان را اجرا کنید.

3

البته برخی آیتم ها به صورت پیشفرض وجود دارند. این ها همان اپلیکیشن هایی هستند که روی کروم نصب کرده اید. برخی از آنها که یک علامت فلش کوچک در کنارشان قرار دارد، فعلا برای حالت دسکتاپی طراحی نشده اند.

شخصا اپلیکیشن Pocket را نصب کرده و استفاده کردم. سرعت اجرا اپلیکیشن و بارگذاری محتویات بسیار بالا بود. به شکلی که بار اول شگفت زده شدم! حتی این تست را با بارگذاری وبسایت پاکت نیز انجام دادم که به مراتب بسیار بیشتر زمان می برد. نمی دانم گوگل از چه تکنولوژی در این اپلیکیشن ها استفاده کرده ولی هرچه هست، سرعت آنها بسیار بالاست.

4

جمع بندی

شخصا به این ابزار جدید گوگل وابسته شده ام و دیگر برای خواندن مطالبی که با Pocket آنها را ذخیره می کنم، به وبسایت پاکت نمی روم. چون اپلیکیشن پاکت تمامی نیازهای من در رابطه با این سرویس را برطرف می کند. مطمئنا اگر اپلیکیشن های دیگری مثل ابزارهای سرویس گوگل درایو به Chrome Desktop App اضافه شوند، کاربران بیشتری به آن جذب خواهند شد.

مسلما گوگل برنامه های زیادی برای این محصول خواهد داشت و در روزهای آینده شاهد ورود اپلیکیشن های مشهورتر و کاربردی تری خواهیم بود.

آیا گوگل می تواند به قلمروی مایکروسافت نیز وارد شود؟

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
    1. سلام.
      من دانشجو نیستم. یعنی کلا دانشگاه نرفتم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *