آموزش سی‌شارپ – بخش ۷۲

آموزش سی‌شارپ – بخش ۷۲
  • 1393/6/4
  • Jeff Mosawy
  • 2

مقدمه

مباحث مرتبط با دیتابیس که از بخش‌های قبلی آغاز شد، تا شماره ۷۱ آن پیش رفته است. در این قسمت قصد داریم که با هم در رابطه با اتصال دیتابیس به پروژه و موارد مرتبط با آن صحبت کنیم.

کاری که می‌خواهیم در این بخش انجام دهیم، استفاده از دیتابیس Employee که پیش‌تر ساختیم است. ما آن را بعنوان یک Resource در پروژه خود اضافه خواهیم کرد.

اضافه کردن دیتابیس به یک پروژه

پروژه‌ی جدید را شروع کنید؛ نام آن را EmployeesDatabase قرار دهید. برای آنکه دیتابیسی را به پروژه‌ی خود اضافه کنید، به Solution Explorer رفته و به آیتم Properties دقت نمایید:

sol_explorer_properties

بر روی Properties دابل-کلیک کرده تا صفحه‌ی جدیدی برای شما باز شود. بر روی سربرگ Resources کلیک کرده:

resources_tab_new

گزینه Add Resource را انتخاب کرده و سپس بر روی Add Existing File… کلیک کنید.

resources_tab_add

هنگامی که بر روی Add Existing File کلیک می‌کنید، با یک پنجره Open ساده مواجه خواهید شد. به محل ذخیره شدن دیتابیس‌تان که با نام Employees.mdf بود مراجعه کنید و سپس آن را انتخاب کرده و Open را کلیک کنید.

پس از انتخاب گزینه Open، شما با پنجره Data Source Configuration مواجه خواهید. کاربرانی که از نسخه ۲۰۱۳ نرم‌افزار Visual Studio استفاده می‌کنند با پنجره فوق مواجه نخواهند شد. گزینه Dataset را انتخاب کرده و سپس Next را برگزنید. پس از آن، پنجره Choose Your Database Objects برای شما نمایان می‌شود. گزینه Tables را انتخاب کرده و پس از انتخاب نام در DatasSet name (نام آن را ds_employees قرار دهید) گزینه Finish را انتخاب کنید.

data_config_wizard

به بخش Resources باز خواهید گشت و مشابه تصویر زیر را خواهید دید.

resources_tab_database

دیتابیس به پروژه شما اضافه شده است؛ می‌توانید این مورد را از Solution Explorer مطمئن شوید.

به صفحه Properties مجدداً دقت کنید؛ حال سربرگ Settings را انتخاب کرده؛ درصورتی که نسخه ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۲ از نرم‌افزار Visual Studio را داشته باشید، مشابه تصویر زیر را خواهید دید:

setting_tab2

در زیر ستون Value، عبارتی را مشاهده می‌کنید که به آن Connection String می‌گویند و برای ارتباط به دیتابیس به آن نیاز پیدا خواهیم کرد.

برای دستیابی به جدول موجود در دیتابیس، ما به رشته‌ای به نام SQL String نیاز داریم. در واقع دستوراتی در زبان SQL هستند که می‌بایست نوشته شوند. برای مثال، ما در اینجا با دستور SELECT * FROM tbl_employees کار خواهیم داشت. علامت ستاره به معنی «همه رکوردها» است. پس دستور فوق بدین معناست: «انتخاب همه رکوردهای موجود در جدل tbl_employees»

بجای استفاده از دستورات SQL در کدها، ما می‌توانیم این کدها را در Settings با یک Name بنویسیم تا در آینده بتوانیم به‌شکل راحت‌تری از آن استفاده کنیم.

در سطر پایین EmployeesConnectionString، یک سطر جدیدی ایجاد و آن را SQL نام‌گذاری کنید. بخش Type را بر روی String تنظیم نمایید؛ Scope را به Application تغییر دهید. برای بخش Value، این کد را قرار دهید: SELECT * FROM tbl_employees

setting_tab2_sql

پروژه خود را ذخیره کرده و پنجره Properties را ببندید. حال ما می‌توانیم با استفاده از کارهایی که انجام دادیم، به کار با دیتابیس بپردازیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. با سلام
    سایتتون بسیار خوب و پر محتواست.
    ممنون از زحمت های که میکشین.
    اگه میشه و زحمتی نیست فایل های آموزشی سی شارپ را به صورت pdf هم بذارین.
    باز هم ممنون

  2. سلام سایت خوبیه ولی اگه میشه با نسخه ۲۰۱۳ ویژوال استدیو کار کنید ممنون میشم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *