نقد و بررسی آنتی ویروس Avast برای سیستم های اندرویدی

نقد و بررسی آنتی ویروس Avast برای سیستم های اندرویدی
  • 1393/10/17
  • محمد رضایی یزدی
  • 2

وقتی صحبت از ویروس و بدافزار میشود همه ما میدانیم این چیزی نیست که مربوط به امروز یا فردا باشد. سالهاست که انواع و اقسام بدافزارها با کارکردهای مخرب یا بسیار مخرب و قبل از ظهور گوشی هایی با سیستم عامل برای رایانه ها ساخته شده و هزاران نفر را به درد سر انداخته اند. البته گستره فعالیت مخرب بدافزارها به رایانه ها محدود نمیشود و حتی گوشی های امروزی که میتوان به نوعی آنها را نیز از لحاظ ساختار عملکردی رایانه به حساب آورد، در بر میگیرد. بنابراین طبیعی است که شرکت های سازنده آنتی ویروس، توجه خود را به ساخت آنتی ویروس هایی برای سیستم های عامل عرضه شده برای گوشی ها همچون آی او اس و اندروید نیز معطوف دارند. یکی از این شرکت ها که مدتهاست در زمینه ارائه نرم افزارهای آنتی ویروس برای رایانه ها نیز فعالیت کرده، شرکت آواست است.

screenshot_11_q90

بر اساس تست AV-Test که در ژوئن سال 2013 بر روی آنتی ویروس Avast‌ برای موبایل انجام شد، این آنتی ویروس توانست کلیه 2545 نمونه ویروسی که در معرضش قرار گرفت را به درستی تشخیص دهد و حتی یک مورد تشخیص اشتباه نیز از آن گزارش نشد. از جمله مزیت های Avast‌ آن است که هر موقع خواستید میتوانید کلیه فایل های موجود در گوشی تان را اسکن کنید. این در حالی است که آنتی ویروس بیت دیفندر برای انجام اسکن های خود به اتصال اینترنتی نیاز دارد ضمن آنکه فقط فایل هایی که امکان خطر برای آنها وجود دارد مثل فایل های اجرایی را اسکن میکند. البته نباید از نظر دور داشت که اسکن کامل برنامه ها در یک گوشی معمولی رو به بالا مثلا سامسونگ گالاکسی S3 با آنتی ویروس Avast‌ حدود 66.06 ثانیه طول میکشد در صورتی که همین اسکن با بیت دیفندر فقط 10 ثانیه به طول می انجامد. با وجود اسکن های طولانی Avast‌ آنتی ویروسی نیست که روی منابع سیستم شما سنگینی کند. در واقع با وجود اینکه این برنامه با قرار گرفتن در حافظه رم گوشی شما لحظه به لحظه از آن حفاظت میکند و هر عملکرد مشکوکی را گزارش میدهد، ولی این کار باعث مشغولیت بالای پردازشگر و کندی سیستم شما نخواهد شد (البته این تا حدود زیادی به ویژگی های سخت افزاری گوشی شما نیز بستگی دارد).

screenshot_13_q90

به نوعی میتوان گفت نسخه موبایل آنتی ویروس Avast‌ بسیار شبیه به نسخه رایانه آن عمل میکند. این نسخه دارای بخشی به نام File Shield (سپر فایل ها) است که هر فایلی را چه خوانده یا نوشته یا تغییر داده شود را در آن واحد اسکن میکند. البته این قابلیت به دلیل مصرف بالای شارژ باطری به صورت پیش فرض غیرفعال است. از طرف دیگر رویکرد Avast‌ به رعایت نکات امنیتی انحصارا گوشی ها، همچون دیگر نرم افزارهای امنیتی رویکردی قابل تحسین بوده است. همه ما میدانیم که بحث سرقت در مورد رایانه ها، به خصوص رایانه های رومیزی چندان مطرح نیست ولی همین بحث برای گوشی ها که از یک طرف بسیار سبک و قابل حمل هستند و از طرف دیگر قیمت های بالایی هم دارند بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بسیاری از نرم افزارهای امنیتی در این رابطه رویکردهای مشابهی را اتخاذ کرده اند و Avast‌ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. آواست دارای پورتال وبی است که شما در صورت دزدیده شدن یا گم کردن گوشی خود میتوانید با مراجعه به آن موقعیت مکانی گوشی خود را پیدا کنید، از راه دور آن را قفل نمایید یا کلیه اطلاعات موجود در آن را در صورت لزوم پاک کنید. همچنین برنامه قابلیت پخش آژیری با صدای بلند (با قدرت 96 دسیبل) را داراست که آن را هم میتوانید از راه دور فعال کنید.

screenshot_15_q90

علاوه بر موارد فوق Avast‌ با داشتن دیوار آتش (فایر وال) میتواند تا حد زیادی دست هکرها را از دسترسی به اطلاعات گوشی شما قطع کند. البته این قابلیت برای گوشی هایی است که دسترسی به پوشه های سیستمی (روت) در آنها فراهم شده باشد. از دیگر امکانات قابل توجه این آنتی ویروس میتوان به اسکن پیامک ها، امکان تعیین زمانبندی برای اسکن ها، امکان مسدود کردن برخی شماره تلفن هایی که نمیخواهید با آنها تماسی داشته باشید یا از آنها پیامکی دریافت کنید، امکان قفل کردن برنامه ها، قابلیت سپر وب برای وبگردی ایمن و حفاظت از شما در برابر لینک های آلوده و امکان تهیه نسخه پشتیبان از افراد موجود در دفترچه تلفن، پیامک ها و عکس ها اشاره کرد.

screenshot_21_q90

هر چند Avast‌ از قابلیت های متنوعی برخوردار است اما هنوز نمیتوان آن را یک آنتی ویروس تمام عیار به حساب آورد. مثلا یکی از نقص های این برنامه آن است که شخص سارق امکان دسترسی به نوار اعلانات و غیرفعال کردن جی پی اس گوشی شما را دارد حتی اگر برنامه گوشی شما را قفل کرده باشد. با این وجود کارکرد آنتی ویروس Avast‌ به قدری خوب بوده که میلیون ها دانلود از سراسر دنیا دریافت کند.

جعبه کمک‌های اولیه درون گوشی شما

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. AVAST ایران رو تحریم نکرده؟ تا جایی که اطلاع دارم امکان آپدیت محصولاتش بصورت مستقیم از ایران نیست!

    1. سيناي عزيز
      ظاهرا همين طور است مانند برخي ديگر از آنتي ويروس ها بايد آن را از راههاي غير مستقيم آپديت نماييد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *