مایکروسافت از جدیدترین نسخه ویندوز ۱۰ رونمایی کرد

مایکروسافت از جدیدترین نسخه ویندوز ۱۰ رونمایی کرد
  • 1393/11/2
  • مجتبی
  • 0

بسیار هیجان انگیز است که شرکت مایکروسافت بالاخره در مراسم دیشب از نسخه جدید ویندوز ۱۰ رونمایی کرد. از سال گذشته که نسخه پیشنمایش فنی این سیستم عامل منتشر گردید در واقع منتظر این نسخه بوده ایم. در این نسخه ویژگی های جدیدی که شرکت مورد بحث به نسل آینده سیستم عامل رایانه های رومیزی اضافه کرده معرفی شد.

برخی از قابلیت ها در مراسم دیشب مایکروسافت معرفی شد که البته بر طبق تصاویر و اخبار منتشر شد توسط لو دهندگان از برخی آن ها خبر داشتیم. اما باز هم ویزگی های وجود دارد که هیچوقت تا کنون تصویری از آنها لو نرفته بود و باعث می گردد کاربران این سیستم عامل شگفت زده شوند. اولین مورد مهم این است که کاربران ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ می توانند به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ بروزرسانی نمایند!

در ادامه مطلب همراه با گویا آی تی باشید.

img_8977_story

Continuum

مایکروسافت اینبار علاوه بر دستگاه های لمسی، دستگاه های سنتی که این قابلیت را ندارند را هم در نظر گرفته تا اشتباهات ویندوز ۸ تکرار نگردد. با استفاده از این ویژگی می سیستم عامل برای هر دو مدل دستگاه های بدون لمسی و لمسی بخوبی کار میکند و با آنها هماهنگی کامل دارد.

ویژگی Continuum که قبلا تصاویری از آن منتشر شده بود اکنون واقعا در ویندوز ۱۰ شاهد آن هستیم و کاربران می توانند بین محیط های لمسی و معمولی سوئیچ نمایند. کاربران می توانند در حالت لمسی از تمام قابلیت هایی که در ویندوز ۸ وجود داشت بهره ببرند البته در محیط کاربری بسیار بهتر و روانتر و Action Center و the Notification Center جدیدتر.


img_9010_story

حضور دستیار صوتی Cortana 

همانطور که احتمالا قبلا در شایعات مربوطه شنیده اید گفته می شد که دستیار صوتی Cortana به رایانه های رومیزی نیز راه میابد. حالا باید بگوییم که این شاعیات کاملا درست بوده اند و در ویندوز ۱۰ می توان از قابلیت های فوق العاده دستیار صوتی کورتانا در رایانه های رومیزی نیز بهره برد. همانند ویندوزفون می توانند اپلیکیشن ها را با دستورات صوتی اجرا کنید، سوالات خود را بپرسید، از وضعیت آب و هموا مطلع شوید، زمانبدی و هشدار يادآوری تنظیم نمایید و تمام کارهایی که در ویندوزفون می توان با دستیار صوتی یاد شده انجام داد حالا اینجا هم در دسترس شماست. این ابزار از طریق TaskBar یا با دستور صوتی Hey Cortana آماده بکار میگردد.


img_9065_storyاپلیکیشن ها

مایکروسافت اخیر از آفیس مخصوص دستگاه های لمسی رونمایی کرده. با کارهایی که این شرکت در بخش اپلیکیشن های ویندوز ۱۰ انجام داده امکان یکپارچه کردن دستگاه های مجهز به این سیستم عامل وجود دارد. یعنی فرضا شما می توانید کارها و استاد آفیس را در رایانه انجام دهید و سپس ادامه آنها را در تبلت یا تلفن هوشمند مجهز به ویندوز۱۰ خود.


img_9130_story

پروژه استپارتان

اگر در مورد این پروژه تا کنون نشنیده اید باید بگو.ییم مایکروسافت در حال آماده سازی یک مرورگر وب جدید با امکانات بسیار خوب است که قرار است با نسخه نهایی ویندوز ۱۰ همراه گردد.

اگرچه از موتور رندرینگ مرورگر اینترنت اکسپلورر برای اسپارتان استفاده شده اما بسیار بهینه بوده و سرعت اجرای آن به دلیل استفاده کمتر از منابع سیستم بالاتر است. همچنین این مرورگر با دستیار صوتی کورتانا یکپارچه شده و شما می توانید از ویژگی ها و دستورات صوتی در مرورگر اسپارتان هم استفاده نمایید.

البته قطعا نسخه بروز شده ای از اینترنت اکسپلورر هم در کنار این مرورگر وجود خواهد داشت چرا که امکان دارد برخی افراد واقعا از اسپارتان خوششان نیاید یا به اینترنت اکسپلورر عادت داشته باشند!


img_9151_story

سرویس های بازی XBox

مایکروسافت ظاهرا تدابیر ویژه ای برای کنسول بازی خود در ویندوز ۱۰ اندیشیده. شما می توانید از سرویس های اکس باکس در سیستم عامل و رایانه رومیزی خود نیز بهره ببرید و از ویژگی های همگام سازی و یکپارچه سازی آن لذت ببرید.

در ویندوز قبل همانطور که قبلا هم شایعه شده بود اپلیکیشنی به نام Xbox App وجود دارد که کاربر می تواند از طریق آن به بازی ها، لیست دوستان و سایر مواردی که در کنسول اکس باکس خود دارد دسترسی داشته باشد. این ویژگی باعث می شود سیستم عامل ویندوز بیش از پیش خاص شود و ویژگی های منحصر به فرد آن باز هم بیشتر گردد و کاربران بیشتری به سمت آن جذب شوند.

همچنین DirectX12  را فراموش نکنید که جامعه گیمرهای PC آن را خوب می شناسند. با ویژگی های این نسخه از DirectX می توان بازی ها را بروانتر و با گرافیکی بهتر مشاهده و بازی نمود.

آنچه در بالا به آنها اشاره کردیم ویژگی های برجسته معرفی شده در کنفرانس دیشب مایکروسافت بود و این شرکت قول داده تا هفته آینده این نسخه را برای دانلود و تست در دسترس کاربران قرار دهد.

[منبع: Neowin]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *