چگونه روتر وایرلس خود را از شر نرم افزار های مخرب محافظت کنیم

چگونه روتر وایرلس خود را از شر نرم افزار های مخرب محافظت کنیم
  • 1393/11/28
  • حمید مداحی
  • 0

امنیت روتر – router – شما یکی از مهمترین عناصر امنیت شبکه می باشد. آی پی روتر وایرلس باید یکی از موارد محرمانه شما باشد. سایت هایی که بازدید می کنید با بررسی این آی پی می توانند متوجه بشوند شما از کدام ISP خدمات می گیرید و محدوده مکانی شما را تشخیص بدهند. البته نه آدرس دقیق بلکه حدود محله شما.
اما آیا آن ها روتر شما را آلوده می کنند؟ در پاسخ باید گفت که به احتمال زیاد نه، اما خطر به قدر کافی بزرگ هست تا اقدامات امنیتی اجرا شود.
سال گذشته محققان یک نرم افزار مخرب کشف کردند (به نام The moon) که بسیاری از روتر های Linksys را آلوده کرده بود. این شرکت به سرعت راه حلی برای توقف آن ایجاد نمود. این اولین حمله به روتر ها نبوده و قطعا آخرین هم نخواهد بود.
توجه داشته باشید نرم افزار مخرب The moon فقط روتر های لینکسیس را آلوده کرد. حمله بعدی ممکن است به روتر های D-link یا Netgear باشد. طبیعتا نرم افزار های مخرب براساس کمپانی های سازنده روتر ایجاد می شوند، بنابراین شاید مخربی که به روتر شما حمله می کند با کمپانی سازنده روتر شما تطبیق نداشته باشد و شما از این شانسی که آوردید خدا را شکر کنید.
اما اقداماتی که هر فردی باید برای حفظ امنیت روتر انجام دهد شامل موارد زیر است:
۱- سیستم عامل خود را بروز کنید و وب سایت های رسمی تولید کننده سیستم عامل خود را به صورت منظم چک کنید تا اگر نسخه جدیدی ارائه شده بود از آن بهرمند شوید.
۲- وارد قسمت تنظیمات روتر شوید و مطمئن شوید گزینه مدیریت از را دور ( remote administration) خاموش باشد. (اگر آی پی این قسمت روی ۰٫۰٫۰٫۰ تنظیم باشد یعنی این گزینه خاموش است)

۰۲۱۶-remote-admin-100566896-large
۳- نام شبکه وایرلس خود را تغییر دهید. نیازی به تبلیغ شرکت سازنده روتر شما  در نام شبکه نیست.
۴- رمز عبور روتر خود را تغییر دهید. توجه داشته باشید که منظور رمز وای فای شما نیست، شما می توانید این رمز را در تنظیمات روتر خود پیدا کنید و یک رمز قوی و با امنیت برای آن انتخاب کنید.
در نهایت، اگر شما هنوز هم نگران هستید، می توانید آی پی خود با فیلتر شکنی مانند TOR یا وی پی ان های موجود مخفی کنید.

[منبع: PCWORLD]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *