چگونگی تسلط برند پلی استیشن بر صنعت بازی سازی اروپا-قسمت اول

چگونگی تسلط برند پلی استیشن بر صنعت بازی سازی اروپا-قسمت اول
  • 1393/11/29
  • پوریا رستمی
  • 0

طی اولین سالگرد تولد کنسول بازی های ویدئویی نسل هشتمی سونی، یعنی Playstation 4، ریاست شعبه اروپا این شرکت؛ آقای جیم رایان، در مصاحبه ای با وبسایت MCV نظرات خود را در مورد چگونگی سلطه برند Playstation بر صنعت بازی های ویدئویی اروپا و رقابت کنسول های نسل هشتمی دو شرکت بزرگ صنعت گیم؛ مایکروسافت و سونی، یعنی Ps4  و Xbox one اظهار کردند. در ادامه  با ما همراه باشید.

  • تبدیل شدن Ps4  به برترین کنسول بازی های ویدئویی، در بسیاری از خرده فروشی های گیم اروپائی در سال ۲۰۱۴

برند تجاری Playstation  همواره در اروپا روند قوی و مستحکمی را دارا بوده و هست، برای مثال، با اینکه در نسل هفتم بازی های ویدئویی،  Sonyکنسول خود یعنی Ps3  را کمی دیرتر راه اندازی کرد، و انتظار میرفت این کنسول با سیر نزولی بسیار بالایی به این شرکت ضرر رسانی کند، علی‌رغم تمامی اینها ما شاهد رشد و محبوبیت بسیار بالای این کنسول در اروپا بودیم که این عمر تا به امروز نیز ادامه دارد. وقتی ما به عقب برگردیم، و نگاهی به تاریخ لانچ این کنسول بیاندازیم، شاهد سیاست های کار‌آمدی خواهیم بود که تاثیر بسزایی، در محبوبیت این برند در این قاره را دارا هستند، برای مثال، در آن زمان، ما این کنسول را با قیمتی مناسب تر از کنسول های دیگر به همراه امکانات بالاتر به همگان عرضه کردیم، که همین عمر، پایه چینی محبوبیت این کنسول در میان کشور های شمال قاره اروپا چون فرانسه، آلمان و… را بر عهده داشت که در آخر نیز شاهد روند این محبوبیت ها با شیب ملایمی به سمت اروپای جنوبی بودیم. این عالی است، که ما از این منزله، بسیار خوش‌شانس و هوشمندانه عمل کردیم، زیرا همانطور که میدانید، کمپانی رقیب ما (مایکروسافت) علی‌رغم راه اندازی کنسول خود در زمانی زودتر، محصولاتش را به برخی از خرده فروشی ها عرضه نکرده بود، از همین رو ما نیز فرصت را غنیمت شمارده و هر چه زودتر محصولاتمان را به این خرده فروشی ها عرضه کردیم، در صورتی که میدانستیم این عمل چقدر میتواند ریسک پذیر و حساس ظاهر شود!. اما یکی دیگر از سیاست هایی که در محبوبیت برند Playstation  به ما کمک کرد، عرضه باندل هایی با موضوع مناسبت های خاصی چون کریسمس، جام جهانی و… در کشور هایی چون آلمان بود، که از این راه توانستیم تعداد بسیار زیادی playstation 3  و playstation 2  را به فروش برسانیم. در آخر تمامی اینها، به علاوه‌ی سهولت در کیفیت و امکانات؛ و قیمت مناسب منجر به این شد که کنسول نسل هشتمی playstation  یعنی ps4  به برترین و محبوب ترین کنسول بازی های ویدئویی، در نسل هشتم این صنعت، در خرده فروشی های گیم اروپائی تبدیل شود.

  • تاخیر بازی ها و ایجاد وقفه در کار فروشگاه های نرم افزاری

همانطور که میدانید در هر کار و صنعتی با تغییر نسل قدیم به نسل جدید، استاندارد ها و روش های کار آن صنعت بروز تر شده و این امکان برای صاحب نظران آن به وجود می‌آید که، با کمی تلاش بیشتر نسبت به قبل، توانایی ساخت عناوینی با بهترین کیفیت را داشته باشند، این موضوع در حوزه بازی های ویدئویی نیز وقف میکند، چرا که با تغییر نسل به نسل در این حوزه، سازندگان و توسعه دهندگان صاحب نظر، به بروزرسانی، خود از همه لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری میپردازند، که به دنبال آن شرکت میبایست زمان بیشتری را صرف ساخت بازی کند و از بودجه بیشتری بهره مند شود، که این عمر میتواند موجب ایجاد تاخیر ها و وقفه های مکرر در زمان انتشار بازی ها شود.

با هر تغییری در روش کار، سازندگان تا حدی به مشکل بر میخورند، که این مشکلات در طول زمان به درجه حل شدن خواهند رسید، از همین رو، برخی از عناوینی که در ابتدای هر نسل جدید معرفی میشوند، با مقدار عادلانه ای تاخیرات و وقفه های مکرر در انتشارشان روبرو میشوند.

ولی آیا ما دوستدار انتشار عناوینی با اعداد و ارقام بالا هستیم؟ بله، بازیبازان دوستدار این موضوع هستند، خرده فروشان دوستدار این موضوع هستند و ما هم شاید به این موضوع علاقه مند باشیم.

ولی درکل وقتی شما به چگونگی انتشار این عناوین و پس از آن رسیدن به درجه بازی کردن آن ها، مینگرید، تازه میفهمید، که این عنوان ها جایی برای انتقاد از نقاط ضعفشان در خود ندارد.

  • نبرد نزدیک دو کنسول نسل هشتمی مایکروسافت و سونی، یعنی ps4  و xbox one در بریتانیا

شما میتوانید، تفاوت هایی را از محبوبیت این دو کنسول میان کشور هایی چون بریتانیا، آمریکا، استرالیا و برخی از کشور های اروپا مشاهده کنید. چیزی که مارا کمی نگران کرده است، تفاوت در وضعیت کنونی کنسول نسبت به قبل  در کشور بریتانیا میباشد.

ما در ماه سپتامبر حدود یک میلیون دستگاه به خرده فروشان بریتانیا ارسال کردیم، که این آمار نشان از سخت و سخت تر شدن بازار در چند ماه اخیر دارد. بازیبازان قصد استفاده از این کنسول ها به صورت حلزون وار و پلتفرم گیمر ها نیز قصد پاشیدن پارافین بر روی این آتش را دارند، از همین رو آمار های موجود هفته به هفته تغییر پیدا میکنند. ولی در آخر؛ ما با نهایت رضایت و خوشحالی از دستاورد های شرکت و مقدار حرکت و پیشرفت خود، به کریسمس امسال پای میگزاریم.

ما تجارت و اهداف خود را داریم، که تمامی آن ها حاصل رضایت شما از محصولات ما و در نهایت سود بخشی آنهاست. ما میبایست قدم های بزرگتری برداشته و وضعیت خود را از همه نظر در بریتانیا بهتر کنیم.

با تعداد زیاد فروشگاه هایی که در بریتانیا موجود است، ما علی‌رغم وضعیت فعلی مان میتوانستیم وضعیت بهتری داشته باشیم، ولی اگر من یک شانس جدید برای پایه ریزی فروش محصولاتمان در این کشور را داشتم، مسلما چشم انداز جدیدی از محصولاتمان را در این منطقه از پایه به خوبی  و با قدم های بلند و استوار زیر‌ساخت میکردم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *