چگونه دسته پلی استیشن ۴ را به کامپیوتر وصل کنیم؟

چگونه دسته پلی استیشن ۴ را به کامپیوتر وصل کنیم؟
  • 1396/9/20
  • فرید دانشفر
  • 0

آیا می توان از دسته پلی استیشن ۴ برای بازی در کامپیوتر استفاده کرد؟ بله. البته خیلی هم آسان نیست. در ادامه به آموزش چگونگی اتصال دسته پلی استیشن ۴ به کامپیوتر می پردازیم.

گویا آی تی – هر روز افراد بیشتری برای بازی از کنسول به سمت کامپیوتر حرکت می کنند. دلیل آن هم ساده است، به این خاطر که یک کامپیوتر قدرتمند مخصوص بازی، گرافیک و سرعت فریم بیشتری را نسبت به پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان ارائه می دهد. کامپیوترهای قدرتمند مخصوص بازی می توانند حتی PS4 Pro را هم پشت سر بگذارند.

با این حال، کار کردن با موس و کیبورد می تواند بسیار مشکل باشد؛ مخصوصاً برای افرادی که سال ها به دسته های کنسول عادت کرده اند. آیا می توانیم دسته پلی استیشن ۴ را به کامپیوتر وصل کنیم؟ از نظر فنی ممکن است اما خیلی هم ساده نیست.

اگر در حال حاضر دسته پلی استیشن ۴ در اختیار ندارید و قصد خرید دارید، می توانید از فروشگاه های معتبر یکی تهیه کنید.

آیا دسته پلی استیشن ۴ من با کامپیوتر سازگار است؟

در سال ۲۰۱۳ سونی اعلام کرد که دسته پلی استیشن ۴ با ویندوز سازگار است (خبر خوب برای بازیکنان). به این معنی که نیازی به ابزار اضافی ندارید و می توانید بین دو پلتفرم جا به جا شوید.

متاسفانه این یک روند ساده نیست و اگر بازی مورد نظر شما از این قابلیت پشتیبانی نکند، استفاده از دسته پلی استیشن ۴ در کامپیوتر مشکل خواهد بود.

بازی های سازگار

با این که برخی بازی ها از دسته پلی استیشن پشتیبانی می کنند، در سال ۲۰۱۶ توسعه دهندگان اصلی شروع به اضافه کردن این قابلیت کردند که بازی با دسته پلی استیشن ۴ را ساده تر کرد.

این روند با عرضه عنوان هایی چون دستینی ۲، Cuphead و For Honor در سال ۲۰۱۷ ادامه پیدا کرد و می توانید به وسیله USB یا بلوتوث دسته را به کامپیوتر وصل کنید. این بازی ها دارای جایگذاری دکمه های پلی استیشن هستند. بنابراین در بازی به شما گفته می شود که به جای دکمه A (در ایکس باکس) دکمه X را بزنید.

همه بازی ها از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند، اما انتظار می رود که عنوان های بزرگ بیشتری از این روند پیروی کنند. اگر مطمئن نیستید که کدام بازی ها از دسته پلی استیشن ۴ پشتیبانی می کنند، می توانید در اینترنت جستجو کنید.

چگونه از دسته پلی استیشن ۴ در بازی های Steam استفاده کنیم

در سال ۲۰۱۶ قابلیت Steam برای دسته پلی استیشن ۴ اضافه شد، بنابراین حالا می توانید از آن برای جا به جایی در منوی Steam در حالت Big Picture استفاده کنید (همچنین در Steam Link).

این قابلیت در ابتدا محدود بود اما حالا Steam قابلیت اجرای بازی ها را با دسته پلی استیشن ۴ ارائه می کند. Steam را اجرا کنید و مطمئن شوید که آخرین نسخه بازی مورد نظر را در اختیار دارید. مانند دیگر بازی هایی که به طور رسمی از این قابلیت پشتیبانی می کنند، می توانید آیکون های X و O را به جای A و B (دکمه های ایکس باکس) مشاهده کنید.

در مورد بازی هایی که در Steam موجود نیستند چه کاری می توان انجام داد؟ خوشبختانه راهی برای استفاده از دسته پلی استیشن ۴ در بازی هایی که پشتیبانی نمی شوند نیز وجود دارد.

چگونه از دسته پلی استیشن ۴ در همه بازی ها استفاده کنیم

همانطور که در بالا گفتیم، با این که دسته پلی استیشن ۴ با ویندوز سازگار است، توسعه دهندگان بازی باید به طور اختصاصی از آن پشتیبانی کنند، در غیر این صورت نمی توان با دسته کار کرد. البته نگران نباشید، اپلیکیشنی وجود دارد که دسته پلی استیشن ۴ را به طور مستقیم به XInput API مایکروسافت متصل می کند.

نتیجه نهایی به این گونه است که بازی فکر می کند که شما از دسته ایکس باکس ۳۶۰ استفاده می کنید و می توانید از دسته پلی استیشن ۴ در همه بازی های مورد علاقه خود استفاده کنید.

این اپلیکیشن چیست و چگونه کار می کند؟

۱- InputMapper را دانلود و نصب کنید. اولین قدم رفتن به وب سایت InputManner است (باید از فیلترشکن استفاده کنید). آخرین نسخه را دانلود کنید و آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

۲- دسته پلی استیشن ۴ را وصل کنید. زمانی که نصب InputMapper تمام شد، قدم بعدی وصل کردن دسته به کامپیوتر است. می توانید این کار را به وسیله USB یا بلوتوث انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که اتصال بلوتوث به پایداری سیم نیست.

با این حال اگر علاقه دارید که با بلوتوث متصل شوید، دکمه Share و پلی استیشن را نگه دارید تا زمانی که چراغ برای حالت اتصال (pairing mode) چشمک بزند، سپس آن را به کامپیوتر متصل کنید.

InputMapper
InputMapper

۳- InputMapper را باز کنید و برای بازی آماده باشید. حالا که InputMapper را نصب کرده اید و دسته پلی استیشن ۴ را متصل کرده اید، اپلیکیشن را باز کنید. در هنگام باز کردن، اپلیکیشن باید دسته شما را شناسایی کند و مانند دسته ایکس باکس ۳۶۰ (یا ایکس باکس وان) عمل کند.

ممکن است در این مرحله با مشکلات سازگاری مواجه شوید. اگر این مشکل ایجاد شد، به منو Settings در InputMapper بروید و گزینه Use Exclusive Mode را تیک بزنید.

اگر می خواهید که تجربه بازی و دکمه های خود را شخصی سازی کنید (به اصطلاح ماکرو درست کنید) می توانید از منو Profiles در اپلیکیشن استفاده کنید.

با این که InputMapper راه حل خوبی برای اتصال دسته پلی استیشن ۴ به کامپیوتر است، هنوز جای کار دارد و هر زمان که می خواهید بازی را اجرا کنید، InputMapper باید باز باشد.

با این که ممکن است آزاردهنده باشد، گزینه ای وجود دارد که می توان آن را به صورت مینیمایز شده استفاده کرد. همچنین این برنامه برای نمایش دکمه های ایکس باکس طراحی شده است و به جای دکمه های X و O، دکمه های A و B را خواهید دید.

روش های جایگزین

آیا جایگزینی برای استفاده از InputMapper و دسته پلی استیشن ۴ وجود دارد؟ باید بگوییم که ساده ترین راه استفاده از دسته ایکس باکس وان یا ۳۶۰ است.

XInput API مایکروسافت می تواند بازی با دسته ایکس باکس وان یا ۳۶۰ را ساده کند و گاهی اوقات فراموش می کنید که در حال بازی با کامپیوتر هستید.

البته دسته های مایکروسافت نیز دارای مشکلات مخصوص به خود هستند، مگر این که یکی از دسته های جدید ایکس باکس وان S دارای بلوتوث را استفاده کنید. در غیر این صورت فقط می توانید با USB دسته را به کامپیوتر متصل کنید.

علاوه بر این می توانید یک دسته ایکس باکس وان با آداپتور بی سیم برای کامپیوتر خریداری کنید. البته اگر دسته را در اختیار دارید، می توانید فقط آداپتور بی سیم را تهیه کنید. اگر دسته ایکس باکس ۳۶۰ دارید، می توانید یک آداپتور بی سیم ۳۶۰ بخرید.

دسته Valve Steam نیز به منظور پشتیبانی از بازی های Steam موجود است، حتی برای آن بازی هایی که پشتیبانی داخلی ندارند (برای این مورد در اینترنت جستجو کنید). البته طراحی این دسته کمی با دسته های معمول متفاوت است.

در سیستم عامل مک چطور عمل کنیم؟

آیا کاربران مک می توانند از دسته پلی استیشن ۴ برای بازی استفاده کنند؟ از نظر فنی بله. این امکان وجود دارد که شما دسته پلی استیشن ۴ را به کمک USB یا به صورت بی سیم به کامپیوتر مک وصل کنید و مک آن را به عنوان یک گیم پد شناسایی می کند. با این حال روند آن کمی پیچیده تر است.

به هر حال مایکروسافت از مزیت داشتن XInput API بهره می برد و باعث می شود که دسته های ایکس باکس با ویندوز سازگار باشند و برنامه نویسان از آن برای اتصال دسته پلی استیشن ۴ به کامپیوتر (در ویندوز) استفاده می کنند. این امر در مورد مک صدق نمی کند.

در مجموع با این که دسته پلی استیشن ۴ به عنوان گیم پد شناخته می شود، پیدا کردن بازی هایی که از دسته پشتیبانی کنند مشکل تر است و برای عملکرد درست به تنظیمات پیچیده تری نیاز دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *