اولین چاپگر فشرده سه‌بعدی دنیا با قابلیت اسکن اجسام معرفی شد

اولین چاپگر فشرده سه‌بعدی دنیا با قابلیت اسکن اجسام معرفی شد
  • 1393/11/30
  • پوریا رستمی
  • 0

اولین چاپگر فشرده سه بعدی دنیا با قابلیت اسکن اجسام به صورت دیجیتالی، معرفی شد، این چاپگر در ماه مارس سال جاری به صورت محدود در ایالات متحده  و سپس در اقصی نقاط جهان عرضه خواهد شد. این دستگاه کارپسند، با کاربری بسیار ساده، برای افرادی که زیاد از علم سه بعدی و نرم افزار های وابسته به آن سر در نمی‌آورند ساخته شده، و به کاربران این امکان را میدهد که بدون داشتن اطلاعات آنچنانی ای در این زمینه به طراحی و تولید اشکال سه بعدی بپردازند، ولی چیزی که آن را متمایز نگه می‌دارد، قابلیت اسکن اجسام به صورت دیجیتالی و سه بعدیست، به این معنی که فرد پس از اسکن شیع مورد نظر، توانایی ویرایش آن را نیز پیدا میکند.

این چاپگر سه بعدی که میتوان آن را اولین در نوع خود دانست، توسط محققان دانشگاه yanyang در سنگاپور ساخته، و در نشست سالانه سان جو در کالیفرنیا، به اذهان عمومی معرفی شد. طبق اطلاعات منتشر شده، محققان این دستگاه را black smith genesis نام گزاری کردند، پشتیبانی مالی این پروژه را نیز کمپین  crowdfunding در ایندیگو بر عهده دارد. قابل ذکر است، این چاپگر سه بعدی از نظر حجمی نیز، به مراتب بسیار کوچک تر از هم رده هایش است.

اولین نسخه از این گجت نیز، ماه مارس سال جاری، در ایالات متحده آمریکا به صورت محدود عرضه میشود، که باید دید چه شرکتی به صورت پیشگامانه پشتیبانی آن را در این منطقه بر عهده خواهد گرفت.

طراحی نو آوارنه با چندین طرح اولیه:

دستگاه خاطی، با پوشش آلومنیوم سیاه و تکنولوژی بالا با وزن ۶ کیلوگرم، به همراه یک ال سی دی ۲ اینچی، وای فای، رم ریدر یکپارچه و خروجی یو اس بی برای چاپ در مواقع اضطراری عرضه میشود.

این دستگاه برخلاف دیگر چاپگر های سه بعدی از پلتفرم نو آورانه دوار برای انجام فعالیت های اسکن و چاپ سه بعدی استفاده میکند. طبق گفته های مخترعین، این دستگاه با قابلیت اسکن ۳۶۰ درجه و حجم ۶٫۵ لیتری، از لحاظ اندازه پروژه، همانند هم رده هایش عمل میکند.

با دقت ۵۰ میکرومتری این دستگاه در عمر پرینت سه بعدی، گجت مورد نظر از نظر کیفیت و قدرت دوام آوری پروژه حدود دو برابر بهتر از هم رده هایش در زمینه پرینتر های فشرده سه بعدی عمل میکند، به علاوه اسکنر ۵ مگاپیکسلی اش که امر اسکن اجسام توسط آن، فقط ۶ دقیقه طول میکشد، علاوه بر مورد قبلی این دستگاه را در این حوزه نیز بسیار بهتر از گجت های دیگر نشان داده است، در نتیجه ما شاهد یک دستگاه به تمام معنا غول هستیم.

بلک اسمیت جنسیس به لطف دوربین داخلی که در آن تعبیه شده است، اولین و تنها پرینتر سه بعدی ای است که از سیستم اسکن خودکار بهره مند است، به این معنی که اگر مشکلی رخ دهد سیستم به طور مستقیم به آن پاسخ درست را داده و مانع گسترش اشکال در پرینتر خواهد شد، علاوه بر این سرویس کنترل از راه دور این پرینتر نیز میتواند مستلظم محبوبیت بسیار آن در میان کاربران شود، زیرا کاربر با استفاده از اپلیکشن مخصوص آن، توانایی کنترل، نظارت بر کار پرینتر و… را از هر گوشه جهان داراست.

این دستگاه زاییده افکار گروه بلک اسمیت از دانشگاه yanyang سنگاپور است، طبق اطلاعات منتشر شده هدف این گروه ساخت یک پرینتر سه بعدی ساده و در عین حال کارآمد است، که هر کاربری توانایی استفاده از آن را دارا و در هر مکانی بتوان از آن استفاده کرد.

“ما این دستگاه را با تفکر و استراتژی طراحی کردیم، در قبل بسیاری از مردم به خرید این گونه پرینتر ها (پرینتر های سه بعدی) از بازار روی اورده بودند، ولی این قضیه در حال حاضر به دلایل مختلف صدق نمیکند، از این رو ما با طراحی و سپس عرضه این پرینتر به صورت کم کم در اقصی نقاط جهان، قصد عوض کردن این روال را داریم؛ پس اگر کاربران قصد تهیه یک پرینتر بی سر و صدا با بهترین کیفیت و پایداری را دارند، پرینتر بلک اسمیت جنسیس راس کارشان است؛ رجوع به گفته های اعضای تیم بلک اسمیت”

 استفاده های مختلف، در صنعت های علمی و پزشکی:

پروفسور چائو، یکی از اعضای سازنده این دستگاه طی اعلامیه ای اظهار داشت، این دستگاه توانایی ایجاد یک انقلاب در صنایع پزشکی را داراست، هم اکنون بسیاری از افراد میتوانند پرینتر های سه بعدی مختلفی را با قیمت هایی بسیار مناسب تهیه کنند، ولی چیزی که بر خلاف این موضوع صدق میکند، ابتدا سخت بودن راه اندازی این نوع دستگاه ها و سپس نحوه بسیار سخت کار کردن با آنهاست، ولی تیم بلک اسمیت با هدف بر کنار کردن تمامی این اشکالات و پیشرفت دانشمندان در این حوزه، پرینتری را طراحی و ساخت، که با وجود به قیمت به صرفه اش، از درجه کاربری ساده ای بهره میبرد. این دستگاه با پلتفرم منحصر بفرد و نوآورانه خود، یک مثال عالی برای افراد، پزشکان و دانشمندانیست، که قصد رساندن نوآوری های ساده و کوچکشان به مرحله واقعیت را دارند. این آرزوی دوران جوانی من بوده، که روزی پرینتر های سه بعدی نیز ساخته شوند، حال امروز شاهد موجود بودن این پرینتر ها در بسیاری از خانه ها هستیم.

در آخر نیز، مشخص شد، اسپانسر این گروه یعنی کمپین crowdsourcing در جدید ترین عمل خود، ۸۰ هزار دلار پول نقد را برای ساخت پروژه های اولیه ای پرینتر ها به این شرکت ارائه کرده است.

قیمت این پرینتر ها نیز به طبع از دو تا چهار هزار دلار متغیر است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این پرینتر میتواند انقلابی را در صنعت تکنولوژی و علم پزشکی ایجاد کند؟ آیا تیم بلک اسمیت با عرضه جهانی آن به محبوبیت آنچنانی ای دست می‌یابد؟ لطفا نظر خود را با ما در میان بگزارید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *