کامپیوتر خود را شب‌ها خاموش‌کنیم یا نه؟

کامپیوتر خود را شب‌ها خاموش‌کنیم یا نه؟
  • 1393/12/5
  • مریم موید
  • 0

در مورد خاموش و روشن کردن سیستم‌های رایانه صحبت‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای میگویند مدام خاموش و روشن کردن این دستگاه‌ها باعث خرابی آن‌ها است و بهتر است روشن بگذاریمشان، عده‌ای هم در مقابل میگویند که روشن ماندن سیستم‌های رایانه‌ای است که آن‌ها را مستهلک و خراب می‌کند.

واقعاً چه باید کرد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا ببینید متخصصان در این زمینه چه توصیه‌ای دارند.

خب پاسخ کوتاه به این سؤال از زبان متخصصان این است: ” اگر مدام در طول روز از دستگاه خود استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در تمام مدت روشن بگذارید، اما اگر روزی یک‌بار آن هم به مدت حداکثر یک یا دو ساعت از سیستمتان استفاده می‌کنید، پس از پایان کار آن را خاموش‌کنید”.

اما مشکل کجا است؟

اینکه قطع برق و یا کشیدن یک‌باره سیستم‌های رایانه‌ای از برق تأثیراتی منفی در پی دارد واضح است. اما چه اشکالی دارد که ما دستگاه خود را به‌صورت استاندارد Shut down کنیم؟ آیا این خاموش و روشن کردن‌های عادی هم تأثیراتی منفی در پی دارد؟ تأثیرات منفی این کار بیشتر است یا روشن گذاشتن دستگاه؟

در پاسخ، متخصصان میگویند اگرچه روشن گذاشتن دستگاه، فشار ثابتی را به آن وارد می‌سازد، اما این فشار به‌مراتب کمتر از چیزی است که خاموش و روشن کردن‌های پی‌درپی به دنبال خواهد داشت. در هنگام روشن کردن دستگاه، آغاز به کار کردن تمام اجزا نیازمند موج نیروی اولیه‌ای است که تکرار مدام آن در طول روز می‌تواند از طول عمر دستگاه شما بکاهد.

هرچقدر سیستم شما قدیمی‌تر باشد، خطر بیشتری آن را تهدید می‌کند. هر بار که هارددیسک شما از حالت ایستا به حالت پویا رفته، تا زمانی که در آن حالت ثبات پیدا کند فشاری متوجه سیستم شما خواهد بود. اما مشکل تنها این فشار نیست. با روشن و خاموش کردن پی‌درپی، اجزا سیستم شما دچار خستگی و خرابی می‌شوند.

آن روی دیگر سکه هم مشکلات خود را دارد. روشن ماندن باعث می‌شود سیستم رایانه شما داغ کند و داغ کردن برای تک‌تک اجزا سیستم مانند سم است. از آن گذشته بسیاری از اجزا، ابزار و قطعات طول عمر مشخصی دارند و پس از اتمام این چرخه از سرویس‌دهی خارج می‌شوند. به‌طور مثال پنل های LCD، تقریباً ۱۵۰۰۰ ساعت و نزدیک به دو سال عمر می‌کنند، بنابراین بهتر است مواقعی که احتیاج نداریم بگذاریم پنل خاموش بماند. باتری و هارد درایو نیز طول عمر مشخصی دارند. اینکه اجازه دهیم ساعاتی را خاموش باشند باعث می‌شود عمرشان زود به پایان نرسد.

چرا خاموش می‌کنیم؟ چرا روشن می‌گذاریم؟

هنوز قطعیتی در مورد دستگاه‌های پیشرفته‌تر امروزی در این زمینه وجود ندارند. بسیاری از افراد میگویند که تأثیرات مخربی که خاموش و روشن کردن بر سیستم‌های قدیمی داشت بر سیستم‌های جدید ندارد. اما اصلاً چرا دستگاه را روشن می‌گذاریم؟ چرا خاموشش می‌کنیم؟

چرا روشن می‌گذاریم؟

  • در مواقعی که از سیستم خود به‌عنوان یک server استفاده می‌کنیم و یا اینکه می‌خواهیم دورادور به آن دسترسی داشته باشیم.
  • مواقعی که در پس‌زمینه چیزی در حال به‌روزرسانی است، ویروس‌ها اسکن می‌شوند، دانلود می‌کنیم و مواردی ازاین‌دست.
  • مواقعی که نمی‌خواهیم وقتی مجددا به سراغ سیستم آمدیم منتظر بالا آمدن آن بمانیم.

چرا خاموش می‌کنیم؟

 

  • می‌خواهیم در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.
  • نمی‌خواهیم صدای فن دستگاه یا پیام‌های اخطار آن را بشنویم.
  • گاهی هم واقعاً دستگاه برای عملکرد بهتر نیازمند یک تجدیدقوا است و بهتر است یک‌بار خاموش شود.

 

 

حالت Sleep بهتر است یا hibernate؟

در خاموش روشن کردن‌های پی‌درپی، Sleep حالت بهتری است نسبت به hibernate. در شرایط sleep کامپیوتر بی‌نیاز از خاموش شدن، در حالت کم قدرتی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در حالت Hibernate دستگاه تقریباً همان روند خاموش روشن را طی می‌کند با این تفاوت که به هنگام روشن شدن از همان‌جایی آغاز به کار می‌کند که خاموش شده بود. این کار ازآنجایی‌که همانند خاموش شدن است همان تأثیرات منفی را در پی خواهد داشت.

پس اگر می‌خواهید سیستم خود را به مدتی طولانی کنار بگذارید، گزینه sleep را انتخاب کنید تا انرژی کمتری صرف شود.

مراقب سیستم‌های رایانه خود باشید

افزایش استفاده از دستگاه‌های هوشمند، باعث کاهشی در بازار فروش سیستم‌های رایانه‌ای شده است. اما این بدان معنا نیست که ما از این ‌دستگاه‌های سودمند بی‌نیاز شده‌ایم. هنوز هم بسیاری از ما در خانه‌های خود کامپیوتر و لپ‌تاپ داریم و محیط‌های کاری بدون حضور این سیستم‌های رایانه‌ای بی‌معنا است.

بهتر نیست با کمی مراقبت عمر طولانی‌تری برای این وسایل به ارمغان بیاوریم؟

از محافظ‌های برق و یا دستگاه‌های UPS استفاده کنید تا به هنگام نوسانات برقی سیستم شما آسیب نبیند.

دستی به بیرون و داخل رایانه خود بکشید. هم گردوخاک‌ها را از گوشه‌کنار آن پاک‌کنید و هم برنامه‌های قدیمی و بی‌مصرف را ، تا سیستم نفس راحتی بکشد.

و در پایان ….

اگر بیش از یک‌بار در روز از سیستم خود استفاده می‌کنید، تمام‌روز آن را روشن بگذارید.

اگر صبح و شب از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید در طول شب نیز دستگاه را روشن بگذارید.

اگر درنهایت روزی یک‌بار به مدت چند ساعت از سیستم خود استفاده می‌کنید، پس از اتمام کار دستگاه را خاموش‌کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *