چگونه به سرعت فایل ها و تنظیمات خود را به کامپیوتر یا مک جدیدمان منتقل کنیم؟

چگونه به سرعت فایل ها و تنظیمات خود را به کامپیوتر یا مک جدیدمان منتقل کنیم؟
  • 1393/12/19
  • مهرداد فراهانی
  • 0

انتقال دادن فایل ، تنظیمات و برنامه ها به یک کامپیوتر جدید می تواند یک تهدید برای آنها باشد، به خصوص اگر شما آنها را به طور کامل سازماندهی نرکده باشید. این ابزار و نکات ساده به شما کمک می کند تا این کار را بدون مشکل و در سریعترین زمان انجام دهید.

اگر شما در حال حاضر به طور منظم از اطلاعات خود پشتیبان گیری می کنید انجام این فرایند ساده خواهد بود. پشتیبان گیری یک کار ضروری است زیرا اگر هارد دیسک شما آسیب ببیند همه اطلاعاتی را در کامپیوتر قدیمی خود پراکنده کردید از دست خواهید داد.

استفاده از ابزار انتقال فایل

نرم افزار های انتقال فایل زیادی وجود دارد که به طور خودکار فایل، تنظیمات و برنامه ها را به یک کامپیوتر جدید منتقل می کنند. شما باید ابتدا آن ها را بر روی کامپیوتر خود نصب و استفاده کنید، پس از آن این نرم افزار ها کمک خواهند کرد تا شما فایل های خود و برخی از تنظیمات مهم را به کامپیوتر جدید منتقل کنید. کسانی که در کامپیوتر خود فایل های شخصی دارند می دانند که آن ها مهم ترین چیز برای انتقال می باشند. به هر حال ابزار های محبوب این کار عبارتند از:

Windows Easy Transfer در ویندوز: ابزاری که مایکروسافت برای این کار ارائه می دهد، به عنوان “Windows Easy Transfer” شناخته می شود. این برنامه فقط برای ویندوز ساخته شده است. متاسفانه، این نرم افزار در ویندوز ۸٫۱ کمتر مفید می باشد و دیگر دارای گزینه ای برای انتقال فایل ها و تنظیمات بر روی شبکه نیست. با این حال، شما هنوز هم می تواند با اتصال یک هارد اکسترنال به کامپیوتر قدیمی خود و سپس اجرای فرمان easy transfer wizard برای انتقال اطلاعات خود به درایو های کامپیوتر جدید، اقدام کنید. این ابزار درواقع بر روی ویندوز ۷، ۸، و ۸٫۱ به صورت پیش‌فرض نصب شده است. برای راه اندازی آن کافیست بر روی کلید ویندوز کلیک و منوی Start را باز کنید سپس عبارت، Easy Transfer را جستجو کنید. اگر شما در حال ارتقا از ویندوز ویستا و یا XP، هستید شما می توانید نرم افزار Windows Easy Transfer را از مایکروسافت دانلود کنید.

ximg_54f79deb89e61.png.pagespeed.ic.CT8JGAuS_-

Migration Assistant در مک: اپل یک ابزار خوب برای کمک به انتقال فایل ها  در سیستم عامل مک OS X ارائه می دهد، که می تواند به شما کمک کند از مک های قدیمی تر به مک جدید خود مهاجرت کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند از یک PC ویندوز به مک مهاجرت کنید که برای این کار باید نسخه ویندوز Migration Assistant را دانلود و نصب کنید. برای اجرای برنامه در مک ابتدا عبارت Migration Assistant را در قسمت جستجوی نوار بالا تایپ کنید سپس برنامه را باز کنید. انجام این کار با این برنامه آسان خواهد بود.

ximg_54f7a5a175bb4.png.pagespeed.ic.lMGmcZbJgJ

ابزار های زیاد دیگری هم وجود دارد که می توانید از آن ها هم استفاده کنید. از جمله نرم افزار LAPLINK PCmover، که با همکاری مایکروسافت برای کمک به مهاجرت کاربران ویندوز XP به ویندوز ۷ ساخته شده است. اما این نرم افزار دیگر رایگان نیست، هر چند احتمالا شما هم نمی خواهید فقط برای انتقال اطلاعات از یک نرم افزار تجاری استفاده کنید.

استفاده از پشتیبان گیری و ابزار بازگرداندن

شما باید به طور منظم از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. با فرض اینکه شما این کار را انجام می دهید، شما فقط می توانید با تهیه یک نسخه پشتیبان نهایی از کامپیوتر خود و بازگرداندن آن بر روی کامپیوتر جدید خود پروسه انتقال فایل را انجام دهید.

البته برای انجام این کار مراقب باشید اگر شما با ویندوز ۷ پشتیبان گیری کرده باشید، شما نمی توانید آن نسخه پشتیبان را به ویندوز ۸٫۱ منتقل کنید. البته ویندوز ۸ میتواند این پشتیبانی را دریافت کند، اما مایکروسافت این قابلیت را در ویندوز ۸٫۱ حذف کرده است.

اما، اگر شما در حال پشتیبان گیری از هارد اکسترنال توسط ویژگی یکپارچه Backup در ویندوز و  Time Machine در مک هستید، باید قادر به بازگرداندن آن فایل ها بر روی کامپیوتر جدید خود باشد. در مکینتاش، Migration Assistant به راحتی می توانید فایل های پشتیبانی را از Time Machine برگرداند.

ximg_54f7a716a21c9.png.pagespeed.ic.DiXnov5M1W

فقط با کپی کردن فایل ها

راه حل دیگر هم انتقال دستی فایل ها است که معمولا اینکار را زیاد انجام دادید. با انتقال فایل های کامپیوتر قدیمی بر روی هارد اکسترنال و سپس قطع درایو از کامپیوتر قدیمی و اتصال آن به کامپیوتر جدید و انتقال فایل ها بر روی آن این کار انجام می شود.

بله، اگر فایل های خود را به درستی سازماندهی کرده باشید و میدانید که هرچیز در کجا و کدام دسته بندی قرار دارد انجام این کار ساده است. ولی اگر فایل های شما درست سازماندهی نشده و همه چیز پراکنده است بنابراین بهتر است روش های دیگری که معرفی کردیم را به کار بگیرید.

مسلم است که با این کار فقط فایل های شخصی خود را، منتفل می کنید و تنظیمات مهم منتقل نمی شود. به عنوان مثال، شما ممکن است بخواهید کپی بوک مارک های مرورگر وب را به مرورگر کامپیوتر جدید خود منتقل کنید. البته مرورگر سافاری در مک قابلیت یکپارچه سازی با iCloud را دارد و به صورت خودکار و به راحتی این کار را برایتان انجام می دهد. مرورگر های کروم و فایرفاکس (و اینترنت اکسپلورر تنها در ویندوز ۸) دارای ویژگی های همگام سازی هستند که می توانند به طور خودکار این انتقال را انجام دهند البته اگر با همان حساب قبلی به سیستم وارد شوید.

ximg_54f7a75af030a.png.pagespeed.ic.NVEnHxZXu7

مهاجرت به یک کامپیوتر جدید باید نسبتا آسان باشد. با اکثر ابزار ها شما می توانید تنظیمات و اطلاعات را به راحتی منتقل کنید. اما مهم ترین چیز در انجام این جابجایی، فایل ها و اطلاعات شخصی شما هستند. این کاری است که راهنمایی های فوق در انجام آن به شما کمک خواهد کرد. البته همچنان یک سری از برنامه ها هستند که باید بر روی کامپیوتر جدید نصب نمایید و یکی از کار های سخت در مهاجرت به یک کامپیوتر جدید همین موضوع می باشد که چاره ای نیست و تنها راه حل آن هم نصب دوباره برنامه ها می باشد.

[منبع: howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *