چگونه از باتری لیتیوم یون گوشی های هوشمند خود درست مراقبت کنیم؟

چگونه از باتری لیتیوم یون گوشی های هوشمند خود درست مراقبت کنیم؟
  • 1393/12/22
  • مهرداد فراهانی
  • 0

این یک واقعیت است که باتری در میان اجزای سخت افزاری، مهم ترین جز در گوشی های هوشمند امروزه است. اگر ابزار شما عمر باتری مناسبی نداشته باشد، داشتن پیشرفته ترین مغز سیلیکونی OCTA هسته ای، رمی بیش از یک نت بوک سطح پایین، یا بزرگترین دوربینی که یک گوشی هوشمند می تواند داشته باشد دیگر مهم نیست و شما احتمالا به سرعت با خاموش شدن گوشی هوشمند خود همه این ویژگی ها را فراموش خواهید کرد. همچنین چه چیزی جز باتری می تواند مهم ترین اجزای یک ابزار پوشیدنی باشد.

بدون شک، شما راهنما و ترفند های بسیاری درباره صرفه جویی در مصرف باتری خوانده اید، اما تمام این راهنمایی ها و ترفند ها فقط می توانند کمک به حفظ بیشتر مدت شارژ کنند و شما میدانید که باتری ها پس از تجربه بیش از ۱۰۰ چرخه شارژ عمرشان رو به کاهش می رود.

ما امروز می خواهیم به بررسی دقیق تر مصرف باتری لیتیوم یون بپردازیم و برخی از راهنمایی ها برای افزایش طول عمر این باتری ها را ببینیم.

۱) ولتاژ باتری

بنا به دلایل ایمنی، ولتاژ باتری لیتیوم یون به طور معمول تا ۴.۲۰ ولت بر سلول محدود می شود(هر چند برخی با ولتاژ پایین عرضه می شوند). برآورد شده است که ولتاژ بالاتر به طور کلی باعث افزایش ظرفیت خواهد شد، اما عمر باتری تا حد زیادی کاهش می یابد. همانطور که شما می توانید در نمودار زیر نگاه می کنید، باتری هایی با ولتاژ پایین تر عمر بیشتری دارند و چرخه شارژ بیشتری را تحمل می کنند. باتری بیشتر گوشی ها معمولا یک ولتاژ سلول زیر ۴.۰ ولت / سلول دارا می باشند.

Cell-voltage

۲) رابطه مستقیم بین ولتاژ سلول و طول عمر

همانطور که در سمت چپ جدول می بینید، یک باتری که دارای سلول با ولتاژ ۴.۲۰ ولت / سلول است به طور معمول بین ۳۰۰ و ۵۰۰ چرخه را با ظرفیت ۱۰۰ درصد ارائه می کند. اگر بین ۱۲۰۰ و ۲۰۰۰ چرخه شارژ برای این باتری داشته باشیم، این ولتاژ که همان ولتاژ اسمی باتری است به ۴.۰ ولت/ سلول کاهش میابد و حداکثر ظرفیت آن تقریبا ۸۰٪ از ولتاژ اولیه یعنی ۴٫۲۰ ولت/ سلول خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان به پیدا کردن تعادل بین این دو متغیر اکتفا می کنند.

Co-relation-between-cell-voltage-and-service-life.jpg

۳٫ رابطه بین تخلیه شارژ باتری و ظرفیت آن

بهتر است تا قبل از تخلیه کامل شارژ باتری شما اقدام به شارژ مجدد آن کنید. با توجه به جدول زیر، شما می توانید ببینید که چگونه میزان کاهش شارژ باتری بر روی تعداد چرخه های شارژ موثر است. یعنی اگر می بینید شارژ گوشیتان کم شده و درجایی که هستید که به شارژر دسترسی دارید تا حد امکان تا زمانی که باتری کاملا تخلیه نشده ( زمانی که زیر ۵ درصد شارژ داشته باشد) اقدام به شارژ مجدد گوشی خود کنید.

به عنوان مثال، اگر شما باتری خود را زمانی شارژ کنید که به ۵۰ درصد می رسد در دراز مدت، حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه شارژ بیشتر از زمانی که باتری کاملا تخلیه شده خواهید داشت.

Co-relation-between-the-discharge-depth-and-battery-capacity

۴) استفاده نکردن از شارژ سریع باتری

در صورت امکان، برای شارژر از خروجی با شدت جریان برق پایین تر استفاده کنید. اگر چه با این کار باتری شما آهسته تر شارژ خواهد شد اما برای سریع شارژ شدن به آن فشار وارد نمی شود. این فشار در دراز مدت توانایی باتری را کاهش می دهد. بله، تولید کنندگان باتری احتمالا راه هایی برای دور زدن این مشکل یافت کرده اند اما به طور کلی هیچ باتری با شارژ سریع و تخلیه عمر طولانی نخواهد داشت.

Fast-charging-stresses-the-battery

پس از اشاره به چند تن از حیاتی ترین خواص باتری های لیتیوم یون، زمان آن رسیده که چند راهنمایی در مورد چگونگی مراقبت بهتر از این باتری هاداشته باشیم.

چگونه از باتری گوشی های هوشمند خود درست مراقبت کنیم:

۱) چند شارژ کوتاه بهتر از شارژ کامل است

خب، درست مانند زندگی واقعی، چند جلسه ی دو سرعت بهتر از ماراتن است. باتری های لیتیوم یون از شارژ جزئی، استقبال می کنند به عنوان مثال از ۳۰٪ تا ۶۰٪ و یا از ۴۵٪ به ۷۹٪، می توانید آن ها را شارژ کنید و این کار نزدیک به حالت ایده آل است. این به این معنی نیست شما باید هر بار این چنین گوشی خود را شارژ کنید بلکه بهتر است اگر به شارژر دسترسی دارید برای شارژ مجدد تا زمان تخلیه کامل آن صبر نکنید.

Several-partial-charges-are-better-than-a-full-one

۲) اجتناب از تخلیه کامل

خوب تخلیه کامل برای سلامت باتری شما مضر است. ترک باتری هم در زمانی که در حداکثر شارژ است برای یک دوره زمانی طولانی بد است، اما تخلیه کامل آن حتی بدتر می باشد. در حالی که باتری های مدرن به طور کامل نمی تواند تخلیه شوند (هر چه قدر هم که خالی شوند، هنوز هم وجود دارد مقدار کمی از برق که در hungriness تلفن شما وجود دارد و در دسترس نیست)، این بدان معنی است که برخی از سلول های باتری دیگر قادر نخواهد بود شارژ را نگه دارد و این بسیار بد است.

Avoid-complete-discharges

۳) باتری تلفن احساس می کند در حدود ۴۰ درصد بهتر است

دلیل این که باتری اکثر گوشی ها با سرعت بیشتری به بین ۴۰٪ و ۵۰٪ می رسند این است که این به عنوان یک حالت ایده آل از یک باتری است که در آن ولتاژی نه بیش از حد بالا، و نه بیش از حد کم دارد. اول از همه، در این سطح شارژ سلول های باتری در فشار نیستند، با این حال هنوز اجازه می دهد تا آن به آرامی با یک جریان ثابت جریان الکتریکی، شارژ تخلیه شود.

Your-phones-battery-feels-best-at-40.jpg

۴) اجتناب از درجه حرارت بالا

درجه حرارت بالا برای باتری شما بد هستند. اگر شما به مدت یک سال باتری خود را در دما ۶۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید میزان ذخیره باتری شما می تواند ۸۰ درصد از ظرفیت کلی خود را از دست بدهد، هر چند که ما شک دارید که کسی این کار را انجام دهد. در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد، تلفن شما کمتر از ۲۰ درصد از حداکثر ظرفیت خود را در مدت یک سال از دست می دهد.

Avoid-high-temperatures

۵) درجه حرارت پایین

اگر شما نیاز به ذخیره باتری، دارید مطمئن شوید که شما در درجه حرارت به شدت پایین قرار ندارید، انجماد باعث خراب شدن سلول های باتری می شود و شبیه به حرارت بر آن ها تاثیر منفی می گذارد.

Low-temperatures-are-a-no-no-as-well

۶) ترک باتری برای مدت طولانی در هنگام تخلیه  آن را بی فایده خواهد کرد

به طور معمول، باتری یون لیتیوم در طول عمر ممکن است دچار کاهش سطح ولتاژ تا حدود ۳٫۰ ولت/ سلول برسند. با این حال، اگر ولتاژ در داخل باتری کمتر از ۲٫۷ ولت / سلول برسد، مدارهای حفاظتی باتری آن را به اصطلاح در حالت “خواب” قرار داده، و آن را غیر قابل شارژ می کند که به طور طبیعی، بدترین سناریوی برای یک باتری است. به همین دلیل توصیه می کنیم همیشه مطمئن شوید که باتری تا حدی دارای شارژ است که در حالت ایده آل، حدود ۴۰ درصد می باشد.

Leaving-your-battery-depleted-for-a-long-time-will-render-it-useless

۷) باتری های لیتیوم یون یک عمر مفید دارند

به عبارت ساده، باتری های لیتیوم یون بدون در نظر گرفتن این که آیا شما از آنها استفاده کنید یا نه، در طول زمان عمرشان به آرامی کاهش میابد و حداکثر ظرفیت خود را از دست می دهند. در عوض می توانید با خرید یک باتری جدید و قرار دادن بلافاصله آن داخل دستگاه می توانید از باتری انتظار حداکثر عمر را داشته باشد. (به شرطی که شما بتوانید این کار را انجام دهید)

Lithium-ion-batteries-have-a-shelf-life.jpg

[منبع: Phonearena]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *