فضاپیما هایی که با استفاده از دی اکسید کربن منجمد سوخت خود را تامین می کنند

فضاپیما هایی که با استفاده از دی اکسید کربن منجمد سوخت خود را تامین می کنند
  • 1393/12/22
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، در آینده ی نه چندان دور با استفاده از موتور هایی که از سوخت دی اکسید کربن استفاده می کنند، می توان به مریخ سفر کرد و نمونه ی اولیه ی موتورهای مبنی بر سوخت دی اکسید کربن در دو دانشگاه Edinburgh و Northumbria طراحی شد که با استفاده از این فناوری می توان سفر های فضایی دور دست را آسان تر انجام داد.

در دنیای فیزیک مبنای عملکرد این موتور جدید پدیده ای خاص به اسم Leidenfrost است که طبق آن می توان فضاپیما ها را با استفاده از مقادیر قابل توجه رسوبات خشک و یخ زده موجود در سطح مریخ به پرواز در آورد و دیگر برای تامین سوخت مورد نیاز فضاپیما ها احتیاجی به بازگشت به زمین نیست و در مریخ این نیاز تامین می شود. همچنین طبق پدیده ی خاص فیزیکی (Leidenfrost) با نزدیک شدن مایع به سطحی به طرز چشمگیری داغ تر از نقطه ی جوش آن می شود.

بر این اساس بخش اندکی از مایع در موتور مورد نظر محققان تبخیر می شود که بخار حاصل از آن در بالای مایع جمع می شود و از داغ شدن کل مایع جلوگیری می کند و عملکرد آن مانند پرده ی شناور است که باعث می شود مایه داغ حرکت و جریان داشته باشد.

در حال حاضر محققان برای ساختن موتور مورد نظر خود برای تأمین انرژی حرکتی لازم فضاپیما ها در سفر های دوردست فضایی از سوزاندن هر گونه سوختی جلوگیری می کنند و برای به حرکت درآوردن توربین هایی که برق تولید می کنند از نقطه جوش پایین دی اکسید کربن منجمد استفاده می کنند و محققان بر این عقیده اند که رویای کشف سیاره ی مریخ  و بازگشت از آن با استفاده از این موتور در کنار انبوه دی اکسید کربن منجمد در سطح این سیاره محقق می شود.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *