مایکروسافت ویندوز ۱۰ را با حجم کمتر برای دستگاه هایی با فضای ذخیره سازی کم، منتشر می کند

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را با حجم کمتر برای دستگاه هایی با فضای ذخیره سازی کم، منتشر می کند
  • 1393/12/26
  • مهرداد فراهانی
  • 1

کلمات “ویندوز” و “سبک” معمولا با هم به کار نمی رود مگر اینکه برای شوخی در کنار هم قرار گیرند. با این حال، با فشار مایکروسافت برای تبدیل ویندوز ۱۰ به یک سیستم عامل جهانی برای تمام دستگاه ها تحقق این امر بدون کاهش حجم نمی تواند صورت گیرد. اما این سیستم عامل قرار است در یک نسخه کم حجم برای دستگاه های با حجم کم مثلا ۳۲ گیگابایت منتشر شود. مایکروسافت ادعا می کند که به لطف تغییرات و بهبود های انجام شده و همچنین ساختار دقیق ویندوز در مورد چگونگی فشرده کردن فایل های سیستم بسته به ظرفیت سخت افزار دستگاه، گام های قابل توجهی برای انجام این کار برداشته است.

ویندوز درمورد اشغال مقدار زیادی از فضای دیسک بدنام است، و این حتی در فضای اشغال شده توسط برنامه هایی مانند Office و برنامه هایی که توسط این شرکت ساخته شده و نصب آن ها ضروری است قابل استناد است. در لپتاپ ها و کامپیوتر های قدرتمند، ممکن است این موضوع تنها یک مزاحمت باشد، اما برای تبلت ها و گوشی های هوشمند و بخصوص لپتاپ هایی که از هارد SSD بهره می برند یک مشکل جدی است. حتی در زمانی که سیستم تمام فضای ذخیره سازی اصلی را اشغال کرده اگر شما از یک کارت حافظه microSD هم استفاده کنید باز هم حسرت آن فضا را خواهید خورد. پس چگونه مایکروسافت با این مشکل برخورد می کند؟ این ادعا بر پایه دو سلاح بنا شده است.

اولین سلاح، فشرده سازی است. ویندوز در حال حاضر از فشرده سازی بعضی از فایل ها در ویندوز های دیگر بهره می برد اما در ویندوز ۱۰، وعده داده می شود که اینکار دقیق و کارآمد تر از قبل شده است. این کار در حال حاضر به نوعی به سخت افزار دستگاه، به خصوص رم و CPU فشار می آورد. اما چرا؟ مقدار RAM اساسا دیکته می کند که چقدر اطلاعات را می تواند در یک زمان ذخیره کند، که به نوبه خود، تعیین کننده چگونگی واکش به ذخیره سازی داده های ذخیره شده برای دسترسی سریع تر می باشد. CPU از سوی دیگر، تعیین خواهد کرد که چگونه سریع می تواند آن فایل های فشرده را بدون از کار افتادن و هنگ کردن سیستم از حالت فشرده خارج کند. با همه این ها مایکروسافت ادعا می کند که این نسخه با سیستم فشرده سازی جدید اصلاح شده می تواند به اندازه ۱٫۵ گیگابایت در سیستم های ۳۲ بیتی و حخم ۲٫۶ گیگابایت در سیستم ۶۴ بیتی فضا اشغال کند. این فقط مربوط به فایل های سیستم عامل است و شما میتوانید برنامه های بیشتری بر روی ویندوز ۱۰ را نصب کنید.

سلاح دیگر در کاهش حجم ویندوز بهبود تصاویر است. ویندوز ۱۰ در واقع دیگر نمی خواهد همان تصویر هایی که ویندوز در گذشته فضای زیادی را اشغالی می کردند، داشته باشد. در عوض، با تنظیم مجدد و قابلیت بارگذاری و در واقع بهبود فضای تصاویر در سیستم عامل با استفاده از نصب فایل های سیستم در زمان اجرا حجم را کاهش داده است. این کار دارای دو مزیت است. اول این که تصویر بهبود یافته حجم کمتری اشغال می کند و به طور دائم حتی زمانی که شما به آن نیاز ندارید هنوز وجود دارد. دوم این که آن ها در حال حاضر با آخرین به روز رسانی، ادغام شدند بنابراین شما لازم نیست که آنها را redownload کنید. مایکروسافت ادعا می کند که حدود ۴ گیگابایت را می توان با این روش جدید اصلاح کرد.

windows-10-savings-525x480

البته، همه این موارد بر روی کاغذ، برای دارندگان تلفن های موبایل بسیار خوشحال کننده است. اما ما باید برای دیدن اثبات واقعی این ادعا تا زمانی که ویندوز ۱۰ منتشر شود صبر کنیم. این ها خبر های خوبی است، به ویژه برای کسانی که اخیرا یک دستگاه ویندوز ۸٫۱ خریداری کرده اند. با توجه به ماهیت خاص از ویژگی های جدید فشرده سازی WIMBOOT در ویندوز ۸٫۱، تولید کننده های تجهیزات اصلی مایکروسافت می خواستند که این شرکت مجبور به استفاده از یک فرایند نصب و راه اندازی ویژه برای دستگاه های آن ها شود. با انتشار ویندوز ۱۰ آن ها هم به اهداف خود می رسند.

تری مایرسون، معاون بخش سیستم عامل مایکروسافت ویندوز را نه تنها یک سیستم عامل بلکه یک «سرویس» می‌داند. بخش بزرگی از این سرویس دهی به نقل از مایرسون «پشتیبانی همیشگی» برای همهٔ دستگاه‌های دارای ویندوز است.

گفته شده ارتقا به ویندوز ۱۰ برای دارندگان ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ تا یک سال رایگان است. این سیستم عامل در رایانه‌های شخصی، لپتاپ ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی یکپارچه به‌کار می‌رود. نسخه ی نهایی این سیستم عامل قرار بود در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شود اما به احتمال زیاد باید شاهد تاخیر در انتشار آن باشیم.

[منبع: Slashgear]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *