Vision Test اپلیکیشنی برای بینایی‌سنجی

Vision Test اپلیکیشنی برای بینایی‌سنجی
  • 1394/1/15
  • محمد رضایی یزدی
  • 1

چقدر به سلامت چشمان خود اهمیت می‌دهید؟ از آخرین باری که به یک چشم‌‌ پزشک مراجعه کرده ‌اید چقدر می‌گذرد؟ یک سال؟ دو سال؟ یا اصلا آخرین باری که رفته بودید گواهینامه رانندگی‌‌تان را تمدید کنید؟! آیا می‌دانستید مشکلات بینایی در صورت عدم رسیدگی به موقع وخیم‌تر می‌شوند؟ آیا می‌دانستید بعد از هر نیم ساعت کار کردن با رایانه باید به چشمان خود استراحت بدهید؟ اگر همه اینها را می‌دانید و مایلید از میزان سلامتی چشمان تان آگاه شوید ولی به هر دلیلی فرصت مراجعه به یک چشم پزشک را پیدا نکرده‌اید به شما توصیه میکنیم با اپلیکیشن  Vision Test یک تست ساده بینایی‌سنجی از خود بگیرید. هر چند تست‌های ساده این اپلیکیشن نمیتوانند جای یک معاینه کامل توسط چشم‌پزشک را بگیرد ولی حداقل اگر چشمان شما مشکلی داشته باشند که هنوز خودتان از آن بی‌خبرید با این اپلیکیشن میتوانید به موقع از این مشکل باخبر شوید.

 screenshot_1_q90

Vision Test رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و استفاده از آن برای همگان میسر است. صفحه آغازین برنامه منویی شطرنجی است که ۱۰ آیکن را در خود جای داده است. اولین آیکن از سمت چپ بالا آیکن یک چشم است که با لمس آن کلیه تست ‌های بینایی سنجی از شما گرفته می‌شود و در نهایت نتایج تست به شما نشان داده خواهد شد. اگر می‌خواهید یک تست کامل از چشمان خود بگیرید این آیکن را لمس کنید. چهار آیکن بعدی هر کدام معرف یکی از تست ‌های بینایی سنجی هستند. این تست ها عبارتند از: تست بینایی سنجی معمولی (وضوح دید)، سنجش آستیگماتیسم چشم، تست عیب‌یابی انکساری چشم که می‌تواند در تشخیص سریع مشکل دور یا نزدیک بینی چشمان تان به شما کمک کند و نهایتا تست کور رنگی. شما با لمس هر کدام از این آیکن ها می‌توانید تست مربوطه را به صورت جداگانه از خود بگیرید. آیکن بعدی یک علامت سوال است که سه سوال در مورد سلامت چشم از شما می‌پرسد: سوال اول این است که آیا سیگاری هستید یا اینکه نزدیک به افراد سیگاری، سوال دوم مربوط به کار کردن با رایانه است و از  شما می‌پرسد که آیا بعد کار کردن با رایانه بعد از مدتی دچار سردرد یا احساس خستگی در چشمان خود می‌شوید و سوال سوم این است که آیا از آخرین باری که به چشم پزشک مراجعه کرده‌اید ۲ سال می‌گذرد یا خیر. در نهایت برنامه برای هر سوال شما راه حلی دارد که ارایه می‌دهد: اگر سیگاری هستید ترک کنید، اگر کار با رایانه خستگی چشم برایتان می آورد به چشم پزشک مراجعه کنید و اگر چشمان تان را تست نکرده اید توصیه می‌کند که این کار را سالی یک بار انجام دهید.

 screenshot_2_q90

آیکن‌های بعدی عبارتند از نتایج تست های شما، چشم پزشک یاب که می‌تواند نزدیکترین مطب‌های چشم پزشکی را با استفاده از نقشه های گوگل به شما روی نقشه نشان دهد، توصیه‌هایی برای سلامت چشم که کلا به زبان انگلیسی است ولی به طور خلاصه وار اگر بخواهیم بگوییم چهار توصیه به شما می‌کند: چشمان خود را به در بازه های زمانی مشخص تست کنید، هنگام کار با رایانه به چشمان خود استراحت دهید، از تابش نور ماورا بنفش بر حذر باشید و از لنزهای باکیفیت و ترجیحا لنزهایی که مختص خود شما ساخته شده‌اند استفاده کنید. آیکن آخر هم آیکن تنظیمات است که از طریق آن می‌توانید نتایج تست خود را پاک کنید، بازخورد ارسال کنید و …

 screenshot_5_q90

تست‌های این اپلیکیشن نیز در نوع خود جالب هستند. هر تست برای چشم راست و چپ انجام می‌شود و اپلیکیشن قبل از انجام تست از شما می‌خواهد چشم راست یا چپ تان را بگیرید و گوشی یا تبلت تان را در فاصله یک متری (تقریبا به اندازه طول یک دست) از خود قرار دهید. تست اول تست بینایی‌سنجی معمولی است که در آن ابتدا یک حرف انگلیسی برای چند ثانیه به شما نشان داده می‌شود و بعد از شما می‌خواهد حرفی که نشان داده را از بین چهار گزینه تشخیص دهید. تست بعدی تست سنجش میزان آستیگماتیسم چشم است. در این تست یک سری خطوط موازی که حول یک دایره قرار گرفته اند به شما نشان داده می‌شود و بعد از شما می‌پرسد آیا هیچ کدام از این خطوط به نظرتان تیره تر از بقیه نیست. تست بعدی عیب یابی انکساری چشم است که همانطور که گفته شد می‌تواند در تشخیص زودهنگام دوربینی و نزدیک بینی موثر واقع شود. در این تست تصویری به شما نشان داده می‌شود که نیمه بالایی آن قرمز و نیمه پایینی آن سبز است. در هر کدام از این نیمه ها دو دایره که هر کدام یک دایره کوچک تر را در خود جای داده اند و به فاصله مساوی از هم قرار گرفته اند به شما نشان داده می‌شود و اپلیکیشن از شما می‌پرسد که آیا به نظرتان دایره‌های نیمه سبز یا قرمز به نظرتان تیره تر نمی‌آید؟ تیره تر بودن نشان وضوح بیشتر است. اگر شما دایره‌های نیمه سبز را به وضوح می‌بینید احتمال دوربینی و اگر دایره‌های نیمه قرمز را به وضوح می‌بینید احتمال نزدیک بینی در شما وجود دارد. تست آخر هم تست کور رنگی است که عددی را به رنگ نارنجی در میان دایره‌های خاکستری به شما نشان می‌دهد و بعد از شما می‌خواهد عدد نشان داده شده را از میان چهار گزینه دیگر انتخاب کنید.

 screenshot_6_q90

تست اول به نظر من نمی‌تواند چندان دقیق باشد چون تست بینایی سنجی واقعی تستی است که در آن یک سری علامت‌هایی که شبیه دندانه‌های شانه هستند به ترتیب از بزرگ به کوچک روی یک صفحه قرار می‌گیرند و از مراجع خواسته می‌شود که جهت این دندانه‌ها را با دست نشان دهد. تست آستیگمات هم همین طور چون با یک تست آستیگمات چشم مشخص نمی‌شود. ولی دو تست دیگر این اپلیکیشن به نظر دقیق می‌آیند. به هر حال همانطور که در فوق گفتیم استفاده از این اپلیکیشن نمی‌تواند جای یک معاینه کامل توسط چشم پزشک را بگیرد ولی می‌تواند اگر مشکلی در بینایی شما وجود دارد آن را به شما گوشزد کند. اگر شما از عهده تست های ساده این اپلیکیشن برنیایید معلوم می‌شود که بدون شک چشمان تان مشکل دارد.

noskhe-android----w

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام اگه امکانش براتون وجود داره لینک دانلود از فروشگاه پلی رئ هم بزارید
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *