گیاه خار مریم با کمک فناوری عفونت های باکتریایی را درمان می کند

گیاه خار مریم با کمک فناوری عفونت های باکتریایی را درمان می کند
  • 1394/1/28
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی; خار مریم نوعی گیاهی است که محققان ایرانی با کمک آن نوعی نانو دارو ساختند که می تواند عفونت های باکتریایی را درمان کند که این گیاه در گونه‌ای باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها موثر است و در صنعت داروسازی به کار می رود. یکی از محققان این طرح خانم زهره فائزی زاده گفت:  ترکیبات موجود در گیاه خار مریم به صورت فرموله شده در حمل دارو نانولیپوزوم‌ ها کمک زیادی می کند و قادر است رشد این باکتری‌های مقاوم را مهار کند.

وی تصریح کرد: به کمک دستگاه‌ های مختلفی نظیر زتا پتانسیل و میکروسکوپ الکترونی ویژگی‌ های نانولیپوزوم‌ ها مشخص شد که در نهایت توانستند میزان مرگ و میر موش‌های عفونی شده با MRSA که با سیلیمارین به فرم آزاد و محصور شده در نانولیپوزوم‌ها تیمار شده بودند، مورد بررسی قرار دهند و نتایجی به دست آمد که نشان می دهد غلظت مهار کنندگی شکل آزاد سیلیمارین ۵۰۰ و غلظت محصور شده در نانولیپوزوم‌ ها ۱۲۵ میلی گرم است. همچنین اثرات ضد باکتریایی نانولیپوزوم‌های حاوی سیلیمارین بیش از شکل آزاد این دارو در یک بازده زمانی یکسان بوده است و از طرف دیگر میزان بقای موش‌های عفونی شده با MRSA در مقایسه با گروه شاهد که با نانولیپوزوم‌های حاوی سیلیمارین تیمار شده بودند ۱۰۰ درصد گزارش شد.

۱۶۴۰۱۸۷

خانم زهره فائزی زاده افزود: می‌توان کارایی درمانی برخی از مواد موثر گیاهی را در توانایی محصور شدن در نانو حامل‌ های دارویی افزایش داد که افزایش پایداری و فراهمی زیستی بیشتر این مواد در شرایط درون تن و برون تن ممکن است علت این مسئله باشد. همچنین گفت: نانوفرمولاسیون تهیه شده به دلیل کارایی بالا در درمان عفونت‌های ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس می تواند به عنوان یک انتخاب مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *